Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2024, 06:26   #301
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hel
Berichten: 20.337
Standaard

Miljoenen arbeiders blootgesteld aan kwarts (bij het zagen van aanrechtbladen) leidend tot stoflong.
__________________
Vlaanderen: een overbevolkte grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

Racisme: uit armoede geëmigreerde Europeanen 'kolonisten' noemen en uit armoede geëmigreerde Afrikanen 'vluchtelingen'
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2024, 16:42   #302
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Miljoenen arbeiders blootgesteld aan kwarts (bij het zagen van aanrechtbladen) leidend tot stoflong.
Ik begrijp dat niet.
Hoe lang is nat zagen of zagen met afzuiging al verplicht?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2024, 18:21   #303
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hel
Berichten: 20.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik begrijp dat niet.
Hoe lang is nat zagen of zagen met afzuiging al verplicht?
Dat zal wel in de fabriek maar om het ter plaatse in de keuken te passen zal er wel nog wat slijpwerk aan te pas komen.
__________________
Vlaanderen: een overbevolkte grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

Racisme: uit armoede geëmigreerde Europeanen 'kolonisten' noemen en uit armoede geëmigreerde Afrikanen 'vluchtelingen'
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2024, 13:15   #304
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik begrijp dat niet.
Hoe lang is nat zagen of zagen met afzuiging al verplicht?
Net wat ik ook dacht toen ik dat artikel las.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2024, 13:18   #305
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dat zal wel in de fabriek maar om het ter plaatse in de keuken te passen zal er wel nog wat slijpwerk aan te pas komen.
Zelfs dan bestaat er stofafzuiging, stofmaskers, zaagmachines met water....

Er zijn mensen die op een veilige manier asbest verwerken.
Ga je mij niet vertellen dat dat met kwarts niet mogelijk is.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2024, 17:12   #306
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Zelfs dan bestaat er stofafzuiging, stofmaskers, zaagmachines met water....

Er zijn mensen die op een veilige manier asbest verwerken.
Ga je mij niet vertellen dat dat met kwarts niet mogelijk is.
2
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2024, 07:35   #307
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hel
Berichten: 20.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Zelfs dan bestaat er stofafzuiging, stofmaskers, zaagmachines met water....

Er zijn mensen die op een veilige manier asbest verwerken.
Ga je mij niet vertellen dat dat met kwarts niet mogelijk is.
Ik zie het al voor me. Keuken plaatsen. Christo bellen om het hele gebouw in te pakken. Dat gaat een dure keuken worden.
__________________
Vlaanderen: een overbevolkte grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

Racisme: uit armoede geëmigreerde Europeanen 'kolonisten' noemen en uit armoede geëmigreerde Afrikanen 'vluchtelingen'
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2024, 14:17   #308
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik zie het al voor me. Keuken plaatsen. Christo bellen om het hele gebouw in te pakken. Dat gaat een dure keuken worden.

Ik heb lang genoeg in de bouwsector gewerkt om te weten dat er op bouwwerven heel wat gezaagd wordt en het stof dat dat meebrengt is nooit gezond. Stof inademen is nooit goed. De ene stof al wat erger dan de andere maar gezond is het inademen van stof nooit.

Ik vraag me dan ook af of een plaatser van keukens, die misschien 2 of 3 keer per week een kleine aanpassing moet doen aan een keukenblad, meer ongezond stof binnenkrijgt dan een arbeider bij een renovatiebedrijf die wekelijks honderden meters beton, cement, baksteen, snelbouw, spaanplaat,... doorslijpt of -zaagt.

Dit lijkt mij eerder een paniekreactie van een dokter die vanachter zijn bureau denkt te weten hoe de bouwsector in mekaar zit.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 11:52   #309
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hel
Berichten: 20.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik heb lang genoeg in de bouwsector gewerkt om te weten dat er op bouwwerven heel wat gezaagd wordt en het stof dat dat meebrengt is nooit gezond. Stof inademen is nooit goed. De ene stof al wat erger dan de andere maar gezond is het inademen van stof nooit.

Ik vraag me dan ook af of een plaatser van keukens, die misschien 2 of 3 keer per week een kleine aanpassing moet doen aan een keukenblad, meer ongezond stof binnenkrijgt dan een arbeider bij een renovatiebedrijf die wekelijks honderden meters beton, cement, baksteen, snelbouw, spaanplaat,... doorslijpt of -zaagt.

Dit lijkt mij eerder een paniekreactie van een dokter die vanachter zijn bureau denkt te weten hoe de bouwsector in mekaar zit.
Het ene stof is toch wel het andere niet, anders had ik al lang onder de graszoden gelegen.
__________________
Vlaanderen: een overbevolkte grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

Racisme: uit armoede geëmigreerde Europeanen 'kolonisten' noemen en uit armoede geëmigreerde Afrikanen 'vluchtelingen'
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2024, 10:54   #310
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Het ene stof is toch wel het andere niet, anders had ik al lang onder de graszoden gelegen.
Nee, tuurlijk niet.
Het ene is al wat erger dan het andere.
Maar ik ken weinig soorten stof die 'gezond' zijn om in te ademen.
Zelfs gewoon houtstof (hoe 'natuurlijk' moet het worden?) kan kankerverwekkend zijn.

Maar nogmaals: de technologie staat tegenwoordig echt wel ver genoeg om inademen van stof te voorkomen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 14:47   #311
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee, tuurlijk niet.
Het ene is al wat erger dan het andere.
Maar ik ken weinig soorten stof die 'gezond' zijn om in te ademen.
Zelfs gewoon houtstof (hoe 'natuurlijk' moet het worden?) kan kankerverwekkend zijn.
Maar nogmaals: de technologie staat tegenwoordig echt wel ver genoeg om inademen van stof te voorkomen.
Maar dan moet die technologie wel gebruikt worden, en daar wringt het schoentje.
Om een crue voorbeeld te geven.
Hoe leg je een net geïmporteerde Syrische hersenchirug uit dat zijn stomme, laag betaalde job als bouwvakker in het smerige België hem in kontakt kan brengen met stof dat gevaarlijk is, en dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is de juiste PBM's te gebruiken, want de werkgever MOET die voorzien. En indien die niet gebruikt worden, kan de werkgever, of zelfs ieder ander persoon met kennis en verantwoordelijkheidsgevoel, de taken laten stopzetten.
(PS, ik ben zo'n werfleider, maar voor kleine werfjes in een groter bedrijf, als ze onder mijn verantwoordelijke departementen vallen.)

Citaat:
Zelfs gewoon houtstof (hoe 'natuurlijk' moet het worden?) kan kankerverwekkend zijn.
Of blatant dodelijk. Zaag hier maar plankskes van.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2024, 12:13   #312
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maar dan moet die technologie wel gebruikt worden, en daar wringt het schoentje.
Om een crue voorbeeld te geven.
Hoe leg je een net geïmporteerde Syrische hersenchirug uit dat zijn stomme, laag betaalde job als bouwvakker in het smerige België hem in kontakt kan brengen met stof dat gevaarlijk is, en dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is de juiste PBM's te gebruiken, want de werkgever MOET die voorzien. En indien die niet gebruikt worden, kan de werkgever, of zelfs ieder ander persoon met kennis en verantwoordelijkheidsgevoel, de taken laten stopzetten.
(PS, ik ben zo'n werfleider, maar voor kleine werfjes in een groter bedrijf, als ze onder mijn verantwoordelijke departementen vallen.)


Of blatant dodelijk. Zaag hier maar plankskes van.
Als je zo'n Syrische hersenchirurg uitgelegd kan krijgen hoe hij een zaagmachine voor composietbladen moet gebruiken kan je hem vast ook uitleggen hoe hij een stofmasker op moet zetten, niet?

En als je dat niet uitgelegd kan krijgen zit er niks anders op dan hem te laten gaan.
Een werknemer die je niet uitgelegd krijgt hoe PBM's gebruikt moeten worden is volgens mij ongeschikt voor de job.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 13 september 2024 om 12:13.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2024, 13:10   #313
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als je zo'n Syrische hersenchirurg uitgelegd kan krijgen hoe hij een zaagmachine voor composietbladen moet gebruiken kan je hem vast ook uitleggen hoe hij een stofmasker op moet zetten, niet?
Uitleggen hoe een snelspanboorkop op een accuboormachine werkt was al een job van 40 minuten...
Uiteindelijk was de oplossing Youtube.
Citaat:
En als je dat niet uitgelegd kan krijgen zit er niks anders op dan hem te laten gaan.
Daar heb ik niks over te zeggen. Ik moet alleen zorgen dat de jobs gedaan zijn, en dat er geen lijken of ledematen achterblijven op de werven.
Citaat:
Een werknemer die je niet uitgelegd krijgt hoe PBM's gebruikt moeten worden is volgens mij ongeschikt voor de job.
Correct. Maar zoals ik al schreef, ik ben een contractor die verantwoordelijkheden in zijn nek geschoven krijgt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2024, 09:39   #314
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Uitleggen hoe een snelspanboorkop op een accuboormachine werkt was al een job van 40 minuten...
Uiteindelijk was de oplossing Youtube.

Daar heb ik niks over te zeggen. Ik moet alleen zorgen dat de jobs gedaan zijn, en dat er geen lijken of ledematen achterblijven op de werven.

Correct. Maar zoals ik al schreef, ik ben een contractor die verantwoordelijkheden in zijn nek geschoven krijgt.
Ik heb (als "iets hoger geplaatste') ook ooit zo'n gasten binnengekregen.
En hoewel ik ook moest zorgen dat de job gedaan werd zette ik de baas op zo'n momenten simpelweg onder druk met: "Kijk eh, met die gast zit ik nu al een hele week te kloten. Ik kan er niks mee aanvangen. Als ik er morgen nog mee moet werken blijf ik thuis. 't Is hij of ik. Zoek het maar uit."

En dat pakte altijd.

Maar inderdaad: het is niet altijd even makkelijk.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2024, 11:24   #315
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 19.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Zelfs dan bestaat er stofafzuiging, stofmaskers, zaagmachines met water....

Er zijn mensen die op een veilige manier asbest verwerken.
Ga je mij niet vertellen dat dat met kwarts niet mogelijk is.
Mogelijk, natuurlijk.
In een keuken: ventilatoren, handzaagmachine met waterslang en water afvoeren naar buiten, alle 30 sec stoppen om stofmasker te vervangen en/of adem buiten in te halen, kan allemaal perfect.

Onder regime dat moet gedaan zijn tegen... of ge zijt nie rendabel, da kan conflicteren.
Veiligheid gaat voor ja, maar als ge dat zo ver drijft dat de klus te duur wordt verdwijnt de bedrijvigheid en is uberveiligheidsnivo bereikt.
Er zijn wel zaken die werk weinig of niet hinderen, bvb, als ge iemand die nog nooit ne slijpsnijmachien vast heeft gehad ne steen laat doorsnijden komt die met ne wit gezicht terug omdat ie te oen was om die machien zo te houden dat die het stof van em weg blaast. Maar na enkele keren krijgt ie da zelf door.

Er is ook zoiets als de generale regel versus de praktijk.
Op bvb ne haakse slijper zit er van fabriek uit ne beschermkap bijgeleverd, en de veiligheidsregel is da ge die MOET gebruiken.
Maar kijk, dat kunt ge als er rond wat ge door wilt slijpen plek is voor die berschermkap. Dat is vaak niet zo, bvb een betonwapeningsnet, als der iets in de weg zit voor een instortingsvoorziening, kunt ge moeilijk ne halve meter op ne halve meter uit dat net wegslijpen om met uw slijpmachien met beschermkap te kunnen raken waar ge moet zijn.
Dat mag zelfs vaak niet, want wat ge wegslijpt moet ge vervangen, en vervangende baren hebben een overlapping met bestaande nodig, en der is geen plaats voor.

Of bvb een fout of stomweg vergeten iets, die maakt dat het element niet kan verwijderd worden van de mal, dan moet er uitgeschoten worden om het alsnog te voorzien, ter plekke, met het stof wolkende waar geen ventilatie is. En dan nog meestal onder tijdsdruk, want der zijn nog elementen te verwijderen, die ene staat in de weg, en der staat volk te wachten om te kunnen herbeginnen.

De beginoorzaak van veel van zulke "veiligheidsproblemen" is gewoon dat er teveel volk met flut bezig is, en teweinig volk produceert. De eersten worden meebetaald door de laatsten, dat zorgt voor werkdruk, die zorgt voor middelen en tijdnood, en dat op zijn beurt voor gevaar.
Zeg maar de kwaal van teweinig productieven en teveel nonproductieven.

Kwarts zit in zand, zand zit in beton en in quasi alle natuursteen, en de hele bouwsector zit dat mechanisch te bewerken.
Toegepast gewoon omdat het hard, en daarmee weersbestendig/duurzaam is.
De reden dat diamantbewerkgereedschap nodig is, ge hebt iets nodig dat NOG harder is.
En hier zitten ze bezig lol over aanrechtsbladen in lol keukens en lol 2 de producenten zijn op de hoogte en ontwikkelen bladen met minder kwarts/meer composiet.
Of, hoe ge cheapskatere keuzes materialen kunt uitleggen als Goe Voor de Menschen. Madam, we hebben hier onze laatste ontwikkeling geinstalleerd, een aanrechtsblad geinstalleerd met 0% kwarts. Onze longen zijn 100% zeker niet gestoft geweest. Ook, madam, lees onze gebruikshandleiding, vooral blz 9-11 over hoe krassen en vlekken te voorkomen.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be