Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud Gisteren, 16:30   #501
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
1) De ziel blijft in het onbewuste bestaan.
En bij de prioriteit van de Geest is het in de eerste plaats de Geest waaruit de mens herboren wordt.

2) De ziel is de algemene, eeuwige persoon als die van God en in zoverre ook de mens God is in zijn eeuwige ziel.
Maar de ziel is ook daarbij individueel en ook deze blijft bestaan en met name in de hemel van de microgoden.

3) Een lichaam zonder persoon of ik is een dood lichaam.
Het ware lichaam is een levend lichaam met een ziel en een geest, met bewustzijn dus.

4) Dat kan en dat is dan jouw fantasie als je zo graag een eekhoorntje wil zijn.
Het is een leuk beestje.

5) Ik heb het niet over technologie, maar over filosofie en theologie.
Leven is bewustzijn in eenheid met het lichaam.
Dat is een uitvoerig antwoord.

Ad 1. Je idee over 'bestaan in het onbewuste' is een geval van pseudo-wetenschap en technologie evenals "in het begin schiep God hemel en aarde. Nu kan ik mij bij "hemel en aarde" nog iets voorstellen. Maar jij doet gewichtige uitspraken over "het onbewuste". Wat "de Geest" zou zijn is niet aantoonbaar. Theologie volgt trouwens een traditie. Jij niet.

Ad 2. Het idee van de ziel als eeuwige persoon is géén religieuze traditie en geen wetenschap. Je verwerpt dan de idee van persoonsontwikkeling en individualiteit; terwijl je die voor jezelf opeist.

Ad 3. Je maakt onderscheid in synoniemen! Want volgens de traditie is een levend wezen een ziel. En een levend wezen heeft een vorm van bewustzijn. Het is een dier dat zich geslachtelijk voortplant. Het is een mannelijk of vrouwelijk individu met een vorm van bewustzijn. Dat is biologie als een wetenschap en technologie en heeft niets met Hegel of Christus te maken.

Ad 4. Wedergeboren worden in een eekhoorntje volgt niet jouw idee 3.

Ad 5. Filosofie en theologie zijn tradities van denken en geloven en geen wetenschap en biologie. Wat leven is op niveau van cellen en organen en geheel dier, dat is biologie.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be