Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2005, 18:06   #101
puud
Parlementslid
 
Geregistreerd: 2 april 2005
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Neen dan zouden ze weten dat er voor de alfabetische volgorde is gekozen in plaats van belangrijkheid. Lees eerst de topic door voordat je onzinnige antwoorden neertypt.
Het was de bedoeling een onzinnig antwoord te geven op een onzinnig debat.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 18:31   #102
DokterDick
Banneling
 
 
DokterDick's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2005
Locatie: Gooyland
Berichten: 126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ach, wat maakt het uit? De Europese grondwet gaat toch door de papierversnipperaar.
Dan mag dat wel een hele grote zijn en wat te doen met al dat afval? Recycling voor een nieuwe grondwet, die ons vroeg of laat toch door de strot wordt gedouwd.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 20:11   #103
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Het was de bedoeling een onzinnig antwoord te geven op een onzinnig debat.
Als je het debat zo onzinnig vindt waarom reageer je er dan op?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 20:42   #104
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Dat vraag ik me ook af.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 05:55   #105
puud
Parlementslid
 
Geregistreerd: 2 april 2005
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Als je het debat zo onzinnig vindt waarom reageer je er dan op?
Om op de stupiditeit van dat debat te wijzen. Waarom denkt ge dat ik er Burkina Faso bijsleep?
Kijk als ik het ooit in mijn hoofd zou halen die Europese grondwet te lezen en ik stel vast dat de franse tekst vooraan staat dan zal ik misschien (héél, héél misschien) denken: die klootzakken van Walen hebben het ons weer gelapt.
Maar wat doen jullie, er gans de wereld bij betrekken. Denkt ge echt dat een Pool of Fin die tekst zal raadplegen die is uitgegeven door de Belgische staat, neen hij zal dat doen door de Poolse of Finse tekst te raadplegen. Idem voor een Fransman, een Duitser of een Nederlander die zullen ook niet staan springen om de Belgische editie te lezen. Het Vlaams Belang telt 1.000.000 kiezers, stel dat die allemaal rabiaat vlaams gezind zijn dan vertegenwoordigen zij 0,016 % van de wereldbevolking.
Indrukwekkend.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 08:51   #106
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Om op de stupiditeit van dat debat te wijzen. Waarom denkt ge dat ik er Burkina Faso bijsleep?
Kijk als ik het ooit in mijn hoofd zou halen die Europese grondwet te lezen en ik stel vast dat de franse tekst vooraan staat dan zal ik misschien (héél, héél misschien) denken: die klootzakken van Walen hebben het ons weer gelapt.
Maar wat doen jullie, er gans de wereld bij betrekken. Denkt ge echt dat een Pool of Fin die tekst zal raadplegen die is uitgegeven door de Belgische staat, neen hij zal dat doen door de Poolse of Finse tekst te raadplegen. Idem voor een Fransman, een Duitser of een Nederlander die zullen ook niet staan springen om de Belgische editie te lezen. Het Vlaams Belang telt 1.000.000 kiezers, stel dat die allemaal rabiaat vlaams gezind zijn dan vertegenwoordigen zij 0,016 % van de wereldbevolking.
Indrukwekkend.
Het gaat hier niet alleen om die Europese grondwet, het gaat hier om een systematische voortrekking van het Frans op internationaal vlak. Niet omdat het Frans een mondialere taal is want vb. een Brit spreekt Frans noch Nederlands. Zo wekt men de indruk, en met succes, dat hier eentalig Frans gesproken wordt of op zijn minst de belangrijkste taal is.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 11:10   #107
puud
Parlementslid
 
Geregistreerd: 2 april 2005
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Het gaat hier niet alleen om die Europese grondwet, het gaat hier om een systematische voortrekking van het Frans op internationaal vlak. Niet omdat het Frans een mondialere taal is want vb. een Brit spreekt Frans noch Nederlands. Zo wekt men de indruk, en met succes, dat hier eentalig Frans gesproken wordt of op zijn minst de belangrijkste taal is.
Ik herhaal mijn vraag. Welke buitenlander ligt wakker van het feit dat een wettekst in België eerst in het frans is opgesteld?
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 11:10   #108
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Zeggen dat het frans mondiaal belangrijker is dan het nederlands is een belachelijk argument. De charme van Europa ligt juist in de evenwaardigheid en het respecteren van de verschillende taalgroepen.
Als u zegt dat enkel mondiale talen gebruikt moeten worden, moet Nederland dan ook in het Frans of Engels ondertekenen?
Het gaat hier niet om welke taal mondiaal het belangrijkste is, wel om welke taal in het land de belangrijkste is. En dat is dus, ondanks het feit dat het een minderheidstaal is, duidelijk het Frans.
Erg verbaasd dat me niet. WalloniË is altijd al het zwaartepunt van la belgique geweest. Jammer dat veel Vlamingen niet tot inzicht komen om met vijf minuten politieke moet voor één keer voor zichzelf op te komen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 11:14   #109
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Ik herhaal mijn vraag. Welke buitenlander ligt wakker van het feit dat een wettekst in België eerst in het frans is opgesteld?
Voor ik antwoord: wat is de relevantie van die vraag mbt het onderwerp van deze draad?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 12:01   #110
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Inderdaad. Dit forum gaat over de COMMUNAUTAIRE aangelegenheden van la belgique. Is een communautair onderwerp over een scheve verhouding in la belgique dan gerechtvaardigd op dit deelforum?
Indien het communautaire u niet interesseert, wat doet u hier dan?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 13:40   #111
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Goed dan, welke Belg, welke Vlaming ligt wakker van het feit dat een wettekst in België eerst in het frans is opgesteld?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 14:13   #112
puud
Parlementslid
 
Geregistreerd: 2 april 2005
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Voor ik antwoord: wat is de relevantie van die vraag mbt het onderwerp van deze draad?

Egidius
Waarom betrekt men dan het buitenland in dit debat om gelijk te krijgen.
En foert ik antwoord niet meer op dat topic het is te belachelijk voor woorden. En Egidius lok me niet uit mijn tent door te vragen 'wat is belachelijk?' Ik begin uw tactiek zo lichtjes door de hebben. (overigens buiten dit topic hier ben ik het met verschillende standpunten van je eens)
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 14:48   #113
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Waarom betrekt men dan het buitenland in dit debat om gelijk te krijgen.
1/ Wie doet dat dan?
2/ Waarom vraagt u "waarom"? Dat is immers niet toegestaan, zie hierna:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
En Egidius lok me niet uit mijn tent door te vragen 'wat is belachelijk?' Ik begin uw tactiek zo lichtjes door de hebben.
Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 15:32   #114
Sergei
Burgemeester
 
Sergei's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2005
Berichten: 581
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Goed dan, welke Belg, welke Vlaming ligt wakker van het feit dat een wettekst in België eerst in het frans is opgesteld?
Dat doet er niet toe maar de grondwet mag in geen enkel opzicht partij kiezen en de werkelijkheid respekteren. En in dat opzicht klopt de taalvolgorde niet.
Om terug te vallen op zwitserland : daar is het wel gerespecteerd, dus nogmaals een abnormale situatie in België. Al goed dat ik nog een dubbele nationaliteit heb.
Sergei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 17:43   #115
puud
Parlementslid
 
Geregistreerd: 2 april 2005
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
Ook naar de buitenwereld toe , buiten de landsgrenzen, zorgt het voor een
verkeerde interpretatie want die mensen zijn politiek niet zo beladen ..lees
hebben geen interesse in onze politieke beslommeringen... en interpreteren
zoiets nuchter. Een buitenstaander kan dus tot de veststelling komen dat het overgrote deel van de bevolking Franstalig is.

Ik ken iemand die in het duitstalige deel woont (ex rus notabene) en daar hebben
ze deze kronkel ook al gezien hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
Ook naar de buitenwereld toe , buiten de landsgrenzen, zorgt het voor een verkeerde interpretatie want die mensen zijn politiek niet zo beladen ..lees hebben geen interesse in onze politieke beslommeringen... en interpreteren zoiets nuchter. Een buitenstaander kan dus tot de veststelling komen dat het overgrote deel van de bevolking Franstalig is.
Inderdaad. Niet verwonderlijk dan ook dat men in verder afgelegen Europese landen vaak denkt dat men in België Frans spreekt. Zo heb ik nog gehoord van een Europees medewerker aan het Europacollege van Brugge dat die hier aankwam met het idee dat ze in Brugge Frans spraken. Die persoon had dus het jaar ervoor grondig Frans geleerd. Enorme schok natuurlijk toen die in het Brugse station aankwam en plotseling zag en hoorde dat de mensen ter plaatse een totaal andere taal spraken...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De buitenwereld maakt wel dat onderscheid en bijgevolg is het een slecht signaal: niet het Frans is de numeriek sterkste taal in België, wel het Nederlands. Eens te meer wordt hierdoor de valse veronderstelling van België als deel van de "francofonie" bevestigt. Niet echt verwonderlijk dan ook dat u daar niet de minste moeite mee heeft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Het Duits is dan ook een belangrijkere taal dan het Nederlands maar komt hier bij deze na onze taal, dus uw redenering houdt geen steek. La Belgique est francophone dat is algemeen geweten. De Vlamingen moesten verfransen, dat is niet gelukt dus moet het land maar bij elkaar gehouden worden om ons geld.
Het zijn in zulke constant terugkerende kleinigheden dat dat internationaal altijd benadrukt wordt door de franstaligen. Vandaar als men in veel landen vraagt welke taal men hier spreekt telkens frans als antwoordt krijgt.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 18:55   #116
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Ik herhaal mijn vraag. Welke buitenlander ligt wakker van het feit dat een wettekst in België eerst in het frans is opgesteld?
Ik herhaal mijn antwoord: Het is niet alleen die grondwet het is een terugkerend fenomeen dat het Frans als dé taal van België wordt voorgesteld zodat er een verkeerd beeld gecreeërd wordt en het Nederlands onrecht wordt aangedaan.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2005, 19:49   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Ik herhaal mijn vraag. Welke buitenlander ligt wakker van het feit dat een wettekst in België eerst in het frans is opgesteld?
Zullen we de tekst dan maar onmiddellijk en alleen in het Nederlands opstellen? Geen enkele buitenlander die er ongetwijfeld van wakker ligt...

Ook zal geen enkele buitenlander er wakker van liggen dat de Ieren willen dat hun bekrachtigingsformule eerst in het Iers wordt beschreven (alhoewel Iers trouwens geen officiële taal van de EU is).

Daar draait het dus zeker niet om. De redenen die betrekking hebben op dit hele debat worden door anderen alsook door mij reeds uitgebreid uiteengezet. U kunt alles nalezen in de eerdere berichten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2005, 18:17   #118
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Herinner je je nog het "NEEN" van de Ieren voor de toetreding van de nieuwe Oost-Europese lidstaten? Ook dat bracht een Europese crisis met zich mee, en het referendum werd gladjes over gedaan.
Geen enkele partij in de Nederlandse Tweede Kamer wil nog doorgaan op basis van deze grondwet. Een tweede referendum lijkt me dus uitgesloten. Het zou trouwens hoe dan ook opnieuw 'nee' worden. Daar hoeft niet eens campagne voor te worden gevoerd, de leus "Nee is nee!" zou al volstaan.

Ik kan me niet anders voorstellen dan dat men een pauze van enkele jaren inlast, waarin de lidstaten de mogelijkheid hebben om zich te heroriënteren op de relatie met de EU, en men dan opnieuw gaat onderhandelen over een verdrag. Dat zou dan wijselijk geen grondwet meer mogen heten, maar eerder 'basisverdrag' o.i.d.

In Nederland heeft de Tweede Kamer vorige week donderdag, de dag na het referendum, in een debat over de uitslag een motie van de SP aangenomen die het kabinet oproept "te starten met de voorbereiding van een brede maatschappelijke discussie waarin burgers op zo ruim mogelijke wijze kunnen deelnemen, ten einde antwoorden te krijgen op de vraag waar we met de Europese samenwerking naartoe willen". Pas als die antwoorden er zijn, kan Nederland gaan deelnemen aan de onderhandelingen voor een nieuw verdrag. Hoe de 'brede maatschappelijke discussie' ingevuld zal worden is nog niet bekend. Ik hoop zelf op een nationale enquête of een meerkeuzereferendum waarin uit verschillende toekomstscenario's gekozen kan worden. Alleen op die manier kan iedereen betrokken worden bij de gewenste koers van (Nederland in) de EU.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2005, 20:19   #119
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De schade valt best mee.
Dank zij Dehaene & Co. die in de jaren negentig het Nederlands als Europese werktaal afschafte, bestaat het dat op sommige gebruiksaanwijzingen van gereedschappen of elektronica het Nederlands gewoonweg ontbreekt.
Hier mag de brave Vlaam zijn ding uitzoeken in een stuk of 12 andere talen. Democratisch België ? Jamais vu.

Ciao
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2005, 20:43   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga
Dank zij Dehaene & Co. die in de jaren negentig het Nederlands als Europese werktaal afschafte, bestaat het dat op sommige gebruiksaanwijzingen van gereedschappen of elektronica het Nederlands gewoonweg ontbreekt.
Bij mijn weten was het Nederlands nooit een van de werktalen binnen de EU.

Gebruiksaanwijzingen moeten volgens de wet in België steeds vergezeld worden van een Nederlandse gebruiksaanwijzing. Laten we echter zeggen dat er niet al te nauwlettend hierop wordt toegekeken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be