Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 april 2006, 23:01   #1
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard Ze zullen daar in BXL eens goed lachen met Leterme

Leterme wil nieuw statuut voor Brussel




(belga) - Vlaams minister-president Yves Leterme wil bij de volgende communautaire onderhandelingen ook spreken over een nieuw statuut voor het Brussels hoofdstedelijk gewest. 'Het gewest beantwoordt niet meer aan een behoorlijk bestuur', verklaarde hij dinsdag naar aanleiding van Wilfried Martens' memoires.



Leterme was dinsdag één van de inleiders van Martens' boek en had heel wat lof voor de gewezen eerste minister. Hij zette onder meer het werk van Martens op institutioneel vlak in de verf. 'Omwille van zijn historische rol is de analyse van Wilfried Martens over de stand en de evolutie en de evolutie van het federalisme ook vandaag terecht van grote invloed', luidde het.
Leterme wees erop dat het federalisme een nooit eindigend verhaal is en dat er vandaag overduidelijk redenen bestaan om meer bevoegdheden over te hevelen naar de deelstaten en hen meer financiële verantwoordelijkheid te geven.
Nieuw is het pleidooi van de Vlaamse minister-president om bij de volgende communautaire ronde - na de federale verkiezingen van midden 2007 - het statuut van Brussel op tafel te leggen. 'Wij wensen dat in de volgende staatshervorming het statuut van Brussel wordt geagendeerd. Uiteraard om een meer loyale invulling van de tweetaligheid en de waarborgen voor de Vlamingen te bewerken, maar vooral om een eind te maken aan de woekerende kanker van de ondoelmatige bestuurlijke inrichting van onze hoofdstad', zei de Vlaamse regeringsleider.

16:39 - 18/04/2006
Copyright © Tijdnet


Ik hoor ze al lachen tot hier.

Laatst gewijzigd door /\|cazar : 18 april 2006 om 23:01.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2006, 23:45   #2
vjeeke
Schepen
 
vjeeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 430
Standaard

ik was ook aan het lachen toen ik dat bericht las. Ik denk denk dat onze leterme al weet welk antwoord dat die gaat krijgen voor aleer hij zijn mond nog gaat opendoen "NON"

Laatst gewijzigd door vjeeke : 18 april 2006 om 23:45.
vjeeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 08:25   #3
Sneta
Gouverneur
 
Sneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Locatie: Belgie
Berichten: 1.136
Standaard

Wat behoorlijk bestuur in ruil voor de aanpassing van de grenzen van het Brussels Gewest (bv 19 gemeenten + faciliteitengemeenten) ?
Ik denk niet dat Leterme een NON zal te horen krijgen, en het is misschien nog geeneens zo een slechte oplossing.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 08:30   #4
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Wat behoorlijk bestuur in ruil voor de aanpassing van de grenzen van het Brussels Gewest (bv 19 gemeenten + faciliteitengemeenten) ?
Ik denk niet dat Leterme een NON zal te horen krijgen, en het is misschien nog geeneens zo een slechte oplossing.
dus het franstalig imperialisme loont wel degelijk
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 08:40   #5
Sneta
Gouverneur
 
Sneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Locatie: Belgie
Berichten: 1.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dus het franstalig imperialisme loont wel degelijk
Och, och imperialisme... Laten we de grote woorden maar even op stal zetten.
Ik zou eerder spreken van een natuurlijke groei van een middelgrote stad.
In Antwerpen zag je en zie je het zelfde fenomeen waarbij de stad zich uitstrekt naar de naburige vroegere plattelandsgemeenten zoals Wilrijk, Ekeren, Merksem...

Dus lijkt het me niet onlogisch dat men ook de Brusselse grenzen wat zou aanpassen aan de realiteit. Als men maar voldoende in ruil vraagt dan hoeft dit nog niet de nachtmerrie te zijn die sommigen ervan willen maken
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 10:03   #6
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Och, och imperialisme... Laten we de grote woorden maar even op stal zetten.
Ik zou eerder spreken van een natuurlijke groei van een middelgrote stad.
In Antwerpen zag je en zie je het zelfde fenomeen waarbij de stad zich uitstrekt naar de naburige vroegere plattelandsgemeenten zoals Wilrijk, Ekeren, Merksem...
Maar denk toch wel de nieuwe inwoners van Wilrijk, Ekeren, Merksme... zich aanpassen. Het is dit niet aanpassen dat het imperialisme uitmaakt.

Laatst gewijzigd door Bob : 19 april 2006 om 10:05.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 10:05   #7
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

En ik die dacht dat de CD&V Brussel mee bestuurde.

Ik zal weer verkeerd zijn zeker...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 19 april 2006 om 10:06.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 10:14   #8
Sneta
Gouverneur
 
Sneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Locatie: Belgie
Berichten: 1.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar denk toch wel de nieuwe inwoners van Wilrijk, Ekeren, Merksme... zich aanpassen. Het is dit niet aanpassen dat het imperialisme uitmaakt.
Ach men moet zich niet blindstaren op randfenomenen maar het grotere geheel beschouwen.
Brussel een beetje uitbreiden kan de positie van de Vlamingen in dit gewest alleen maar versterken door de instroom van Vlamingen die nu in de faciliteitengemeenten wonen.
Bovendien zijn veel van deze gemeenten nu al verstedelijkt gebied gericht op Brussel.
De toevoeging van slaapgemeenten waar in het algemeen een rijkere bevolking woont zal tenslotte ook gunstig zijn voor de Brusselse financiele autonmie waardoor ovrdrachte kunnen afgbouwd worden.

Er zijn natuurlijk ook nadelen aan verbonden, maar het loont de moeite van deze piste toch eens in overweging te nemen. (zonder de gebruikelijke oogkleppen op die de meeste Vlaamse politici in deze aangelegenheid ophebben)
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be