Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2006, 15:16   #41
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dinoo Bekijk bericht
Moet ik dan besluiten dat niemand bij het VB weet over wie de lijfspreuk "eigen volk eerst" gaat? Dat kan ik moeilijk geloven. En waarom die bitsige reakties van enkele VB aanhangers? Is deze vraag taboe of zo?
Besluit het maar! Een definitie geven van een holle slogan "eigen volk eerst" is vrijwel onmogelijk. Een dergelijke slogan ontleden legt al heel vlug de pijnpunten bloot. Vandaar dat ze er zich niet aan wagen. De slogan kritiekloos slikken is heel wat gemakkelijker...
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 15:22   #42
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Het klopt dat de traditionele burgerlijke partijen de a-politiek (nog niet de anti-politiek) voeden, en de kiezer zo gezapig mogelijk houden. En ze durven geen standpunten meer innemen, uit schrik iemand af te stoten. Ze kruipen met z'n drieën meer en meer samen op een centrumpositie.
Mijn inziens een correcte analyse van het hedendaagse Belgische politieke landschap.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
"RESPECT" is inderdaad een waanzinnige nietszeggende slogan. Er is nog erger een CD&V-kandidate had een affiche laten drukken met rond haar foto een stipellijntje en een schaar om uit te knippen, en als slogan "geknipt voor Vlaanderen". Vermoedelijk was dat wel echt het dieptepunt.
Ik neem aan dat je de vetgedrukte phrase als een eufemisme gebruikt voor een belediging van de intelligentie van de kiezer?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Toen de LSP voor het eerst deelnam aan verkiezingen had het een duidelijke slogan die op peilers rustte 'WERK - DIENSTEN- VREDE'. Met elk van die drie peilers uitgebreid uitgewerkt in de folder (het was de aanloopperiode naar de oorlog in Irak). Je kon er mee eens of oneens zijn, maar de slogan was duidelijk, en de eisen waren dat eveneens.
Met alle respect, mijn beste Driewerf, doch dat bedoel ik nou met inhoudsloze slogans.

Deze drie trefwoorden kunnen van toepassing zijn - en gebruikt worden - door alle traditionele partijen.

Geen kat die het verschil zal kunnen uitmaken over welke partij het in werkelijkheid gaat.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 15:45   #43
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Mijn inziens een correcte analyse van het hedendaagse Belgische politieke landschap.Ik neem aan dat je de vetgedrukte phrase als een eufemisme gebruikt voor een belediging van de intelligentie van de kiezer?
thanks
Citaat:
Met alle respect, mijn beste Driewerf, doch dat bedoel ik nou met inhoudsloze slogans.
Deze drie trefwoorden kunnen van toepassing zijn - en gebruikt worden - door alle traditionele partijen.

Geen kat die het verschil zal kunnen uitmaken over welke partij het in werkelijkheid gaat.
niet mee eens. Onze eisen op de affiche en in de folder waren zeer duidelijk hoor: behoud van openbare diensten en tegen privatiseringen, herinvoering van de volwaardige index ipv de gezondheidsindex, afsluiten van Belgisch grondgebied voor oorlogstransporten. Duidelijke programma-punten.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 16:56   #44
Riksken
Parlementslid
 
Riksken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internationalist Bekijk bericht
Ik ben allochtoon, ik mag nog niet gaan stemmen want ik woon nog geen vijf jaren in Belgie. Maar ik zou je toch willen helpen.
Vlaams Belang is het alternatief van Vlaams Blok. Want Vlaams Blok was "outlawed".
Vlaams Belang is een Vlaams Nationalistische Partij. Hij was van het begin een collaborator van de Duitse aanvallers [als ik goed geinformeerd ben].
Zijn belangrijke eisen zijn:
  1. De onafhankelijkheid van Vlaanderen. Want Vlaanderen is rijker dan Wallonie.
  2. Het stoppen van de immigratie naar Belgie, en vooral de islamitische immigratie.
  3. Het positieve discriminatie van het Vlaamse ras.
  4. Het bestrijden van negatieve discriminatie van de echte Vlaamingen [Volgen VB worden ze gediscrimineerd door de VDAB, bijvoorbeeld].
  5. Het harde aanpak van criminelen, en hard optreden tegen de islamitische en de vreemdelingensinvloed in Vlaanderen.
  6. Vreemdelingen moeten integreren, en de Nederlandse taal beheersen. Maar ze zijn toch niet gelijk aan de Vlaamingen [Eigen volk eerst].
VB is toch geen Blank-Nationalistische partij, tot zover ik weet. Dus, ik zou zeggen dat het beleid van VB is gericht aan de sociale en raciale Vlaanderen meer dan aan de economische situatie [Ik heb ergens gelezen dat het ondersteund wordt door de vlaamse werkgevers, weet iemand hier meer over?]
Moet je u ook ni komen moeien hé. Nog ne kolonist gvd.
__________________
Victory or Valhalla. Met Voorpost in't offensief
Riksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 17:19   #45
Internationalist
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 mei 2006
Berichten: 46
Standaard

Hoe bedoel je?
__________________

Internationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 21:47   #46
dinoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 mei 2006
Berichten: 42
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Besluit het maar! Een definitie geven van een holle slogan "eigen volk eerst" is vrijwel onmogelijk. Een dergelijke slogan ontleden legt al heel vlug de pijnpunten bloot. Vandaar dat ze er zich niet aan wagen. De slogan kritiekloos slikken is heel wat gemakkelijker...
Blijkbaar, ik had hier graag eens van gedachten gewisseld over het VB programma (daar is een forum toch voor dacht ik) maar krijg hier alleen een beetje schelden en wat gezever en vooral een grote stilte omdat blijkbaar niemand weet wat de definitie van "eigen volk" is. En zo laten de VB'ers toch een kans liggen om te tonen dat ze een iets hoger niveau aankunnen dan het simplistische gebral over "DE GOEI" en "DE SLECHTEN", wie dat dan ook moge zijn.
Gescheld en (verbaal) geweld zijn vooral een teken van onmacht, maakt totaal geen indruk op mij dus, maar mocht er toch iemand on-topic willen reageren, graag !

Tot hier mijn poging tot een debat, en nu maar verder schelden, daar zijn we goed in...
dinoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:25   #47
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internationalist Bekijk bericht
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=16

Ik heb opgemerkt dat VB weinig aandacht geeft aan de economische situaties.
Je volgt het wel niet op de voet hé? Veel van horen zeggen heb ik de indruk. Het VB heeft onlangs nog een economisch congres gehouden.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:29   #48
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Met het eigen volk kan verstaan worden: Ieder die zich Vlaming voelt en Vlaming wil zijn. Een vb.: Een Turk die op de werkvloer Turks praat tegen een andere Turk terwijl beidden het Nederlands machtig zijn geeft aan dat ze zich geen Vlaming maar Turk voelen.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:36   #49
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internationalist Bekijk bericht
Vlaams Belang is een Vlaams Nationalistische Partij. Hij was van het begin een collaborator van de Duitse aanvallers [als ik goed geinformeerd ben].
]
Het Vlaams belang bestond helemaal niet tijdens de tweede wereldoorlog. Het Vlaams Blok scheurde zich uit onvrede met het Egmond pact af van de Volksunie waaruit later N-VA en Spirit zijn ontstaan. Als je op de Vlaamse collaboratie doelt, die was niet minder dan in het franstalige landsgedeelte maar eigenlijk wel meer gerechtvaardigd. De Vlaamse collaborateurs zagen in de Duitsers een bondgenoot om het franstalige juk af te werpen en Vlaanderen te vernederlandsen, bij de Walen was de collaboratie puur opportunisme. In Belgicistische kringen misbruikt men de collaboratie van de Vlamingen om Vlaamsnationalisme zwart te maken (dubbele betekenis) en vergeten ze gemakkelijkshalve de Waalse collaboratie onder Belgische vlag.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:42   #50
kingtiger
Banneling
 
 
kingtiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2006
Berichten: 1.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dinoo Bekijk bericht
[SIZE=2]Ik heb enkele vragen over het partijprogramma van het VB want ik wil mij goed informeren voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.
Ik hoop dus dat iemand van de VB aanhangers op dit forum mij op onderstaande vragen een antwoord kan geven:
1. De slogan van het VB is "eigen volk eerst". Hoe definieert het VB de term "eigen volk"? Zijn dat vlamingen? Belgen? inwoners van EU-lidstaten?
2 Op het laatste partijcongres zei FDW dat skinheads, neonazi's en parasieten niet welkom zijn. Is er een lijst van wie er wel toegelaten wordt? Hoe wordt dit bepaald?
3 In het partijprogramma staat dat vreemdelingen die zich niet aanpassen teruggestuurd moeten worden. Betekent dit dat een japanner die bij Toyota in Diegem werkt (is geen Belg en spreekt geen Nederlands)teruggestuurd wordt als het VB aan de macht is? Of hoe gaat dit in zijn werk eigenlijk?
[/SIZE]
Wat mij betreft zou het eigen volk elke vlaming door afstamming moeten zijn.
In de partij moet iedereen aanvaardbaar zijn die het programma aanvaardt en de partij niet schaadt.FDW zal wel wat overdreven hebben.Een skinhead is niet onaanvaardbaar als hij braaf is.
Waar het om terugsturen van vreemdelingen gaat,gaat het natuurlijk over vreemdelingen die hier blijvend willen verblijven en dus niet over die japanner in Diegem.
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:46   #51
kingtiger
Banneling
 
 
kingtiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2006
Berichten: 1.096
Standaard volk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Eigen volk betekent volgens mij, De Belgische nationaliteit hebben en zich aan de plichten en verplichtingen van de Belgische wet houden, dus ieder die dat doet is eigen volk, kleur onbelangrijk, afkomst onbelangrijk.
Dit is mijn eigen interpretatie.
Als men spreekt over volk spreekt men over etnische groep.Een belgisch volk bestaat niet. Een echte vlaming is men door afstamming.
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:49   #52
kingtiger
Banneling
 
 
kingtiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2006
Berichten: 1.096
Standaard vlamingen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dinoo Bekijk bericht
ik zal het zelf eens proberen want we geraken er niet uit blijkbaar:
eigen volk = blanke europeanen in deze volgorde :
1 blanke vlamingen
2 blanke walen
3 blanke EU-burgers
4 andere blanke europeanen

zoiets? don't shoot me, ik probeer maar..
Eigen volk zou blanke vlamingen moeten zijn wat mij betreft
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:52   #53
kingtiger
Banneling
 
 
kingtiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2006
Berichten: 1.096
Standaard neen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Praktische oefening dan: zijn volgende mensen "Eigen volk"?

1) Anissa Temsamani
2) Aagje van Walleghem
3) Kaye Styles
Wat mij betreft zijn ze het duidelijk niet
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:55   #54
kingtiger
Banneling
 
 
kingtiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2006
Berichten: 1.096
Standaard nederlands

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internationalist Bekijk bericht
Ik ben allochtoon, ik mag nog niet gaan stemmen want ik woon nog geen vijf jaren in Belgie. Maar ik zou je toch willen helpen.
Vlaams Belang is het alternatief van Vlaams Blok. Want Vlaams Blok was "outlawed".
Vlaams Belang is een Vlaams Nationalistische Partij. Hij was van het begin een collaborator van de Duitse aanvallers [als ik goed geinformeerd ben].
Zijn belangrijke eisen zijn:
  1. De onafhankelijkheid van Vlaanderen. Want Vlaanderen is rijker dan Wallonie.
  2. Het stoppen van de immigratie naar Belgie, en vooral de islamitische immigratie.
  3. Het positieve discriminatie van het Vlaamse ras.
  4. Het bestrijden van negatieve discriminatie van de echte Vlaamingen [Volgen VB worden ze gediscrimineerd door de VDAB, bijvoorbeeld].
  5. Het harde aanpak van criminelen, en hard optreden tegen de islamitische en de vreemdelingensinvloed in Vlaanderen.
  6. Vreemdelingen moeten integreren, en de Nederlandse taal beheersen. Maar ze zijn toch niet gelijk aan de Vlaamingen [Eigen volk eerst].
VB is toch geen Blank-Nationalistische partij, tot zover ik weet. Dus, ik zou zeggen dat het beleid van VB is gericht aan de sociale en raciale Vlaanderen meer dan aan de economische situatie [Ik heb ergens gelezen dat het ondersteund wordt door de vlaamse werkgevers, weet iemand hier meer over?]
eerst beter nederlands leren lezen zou ik zeggen
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 15:41   #55
sn00py
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 mei 2006
Berichten: 1.987
Standaard

1. "Eigen volk eerst" is volgens mij (ik ben geen VB-er) een reactie op de bepamperende houding t.o.v. vreemdelingen, zowel vanuit de overheid (bvb de VRT die betaalde stages aanbiedt, bij voorkeur aan allochtonen) als vanuit het privé (recent een autorijschool die een cursus aanbiedt aan 125 eur voor Vlamingen en 50 eur voor allochtonen).
Ik denk dat "vreemdeling" inderdaad een moeilijk te definiëren begrip is, maar ik lees bij het VB nergens dat het op rassen gebaseerd is. Ik denk dat het VB het rassen-begrip ook niet erkent (er zijn namelijk geen menselijke rassen), maar dat het vooral gaat om culturele gegevens.
Het eigen volk gaat m.i. dus om een culturele "eenheid". Er zijn nu eenmaal Westerse waarden (of beter: waarden die in het westen algemeen aanvaard worden door de overgrote meerderheid van mensen). Zo heb je de gelijkheid tussen man en vrouw. Daar hebben de vrouwen 100 jaar moeten voor strijden. Iemand die deze gelijkheid niet aanvaardt (op basis van tradities, religie,...) maakt geen deel uit van die culturele eenheid, van dat volk.
De hamvraag natuurlijk is nu: wat bepaalt die cultuur? Kan een moslim die volledig ingeburgerd is tot het "eigen volk" behoren of niet? Als ik mij tot de islam bekeer, val ik er dan uit? Ik denk dat het afhangt van de verenigbaarheid tussen mijn opvattingen en "onze cultuur". Als ik mij bekeer, en ik geef mijn vrouw een pak slaag in overeenstemming met de koran soera 4, vers 34: "De deugdzame vrouwen zijn dus onderdanig...Maar zij van wie jullie de ongezeglijkheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in haar rustplaatsen en slaat haar", dan is dat onverenigbaar met "onze cultuur", waarin geweld tussen gehuwden/samenwonenden niet getolereerd wordt.
Ik heb het hier over één bepaald aspect van één godsdienst, maar ik denk dat er een ganse lijst is die onze "cultuur bepaalt. Of "onze" cultuur, de enige goeie is, is een andere vraag... maar wij zijn er hier mee opgegroeid, we hebben ervoor gestreden, dus ik denk dat ze moet gerespecteerd worden.

2. Ik denk dat iedereen welkom is, behalve extremisten.

3. Dit is wel belachelijk. Je had er nog kunnen aan toevoegen: een Zweed die in Gent voor Volvo werkt, mag die dan wel blijven? Weet je wel, een Zweed is ook een Germaan... die zou misschien wél mogen blijven...
Ik vind die vraag irrelevant.

Ik hoop dat ik een hint gegeven heb ivm "eigen volk". Ik kan er ook naast zitten want ik ben geen VB-er. Maar dit is wat ik aanvoel mbt de visie van het VB, door hun publicaties te lezen.
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be