Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: ben u voorstander van een online universiteit ?
ja 24 72,73%
nee 9 27,27%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 januari 2007, 10:55   #21
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Op eigen tempo achter de laptop studeren = zalig. Leren wanneer je er de motivatie en de tijd voor hebt, prachtig gewoon. (Dan zal ik nooit meer te laten komen omdat ik me overslapen heb...)
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 11:12   #22
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Absoluut tegen deze vorm van onderwijs om 2 redenen

1) werkgelegenheid

alé, en het gaat al zo slecht in de leerkrachten-business.

Nu wil men nog die mensen hun beroep overbodig maken. De kwantiteit aan leerkrachten (en hun uren) is bepaalt door het aantal nieuwe beginnende leerlingen die fysiek op school aanwezig zijn.

Maar als die school nu vanaf de pc thuis gebeurd .. bye bye leerkrachten . Toch wel bizar dat het VWS daar voorstander van is.

2) scholingsgraad

De ongedisciplineerde jeugd van Vlaanderen weet niet wat werken is, en kan dus niet zich motiveren om 8 uren per dag achter hun pc te zitten studeren. Kleine jan zit na een half uur allicht al te surfen op www.blotetettn.be
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 11:13   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Op eigen tempo achter de laptop studeren = zalig. Leren wanneer je er de motivatie en de tijd voor hebt, prachtig gewoon. (Dan zal ik nooit meer te laten komen omdat ik me overslapen heb...)
Geen gezaag aan je kop de dag na een overdreven uitbundig feestje!!!!

Zelfs mijn dochter van 16 is begonnen met thuisstudie en het gaat haar stukken beter af en ze begrijpt de leerstof beter nu ze zaken zelf kan gaan opzoeken en aan mensen uit de echte beroepswereld kan vragen.

Menskunde van artsen, biologie van dierenartsen en biologen, chemie van laboranten en apotheker. Welke leerkracht kan tegen die mensen hun ervaring en kennis op. En welke school beschikt er over evenveel of meer en moderner matriaal dan de bedrijven, die jonge mensen willen opleiden om hun bedrijven van bekwame opvolgers te voorzien.

Het heeft wel inspanningen van mij gevraagd om die mensen en bedrijven te overtuigen van het nut van deze opleidingsvorm, maar het werpt nu toch zijn vruchten af.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 11:33   #24
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En toch blijf ik erbij, een 5-jarige Master opleiding aan een Universiteit is een pak beter als "laptop"onderwijs op afstand.

Geen projectwerk, geen interactie met mede studenten, afstand docent-student vrij groot, praktisch werk ?.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 11:34   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Absoluut tegen deze vorm van onderwijs om 2 redenen

1) werkgelegenheid

alé, en het gaat al zo slecht in de leerkrachten-business.

Nu wil men nog die mensen hun beroep overbodig maken. De kwantiteit aan leerkrachten (en hun uren) is bepaalt door het aantal nieuwe beginnende leerlingen die fysiek op school aanwezig zijn.
Leerkrachten zouden hierdoor helemaal hun job niet verliezen.
Zij zullen steeds nodig zijn voor de zwakkere die idd niet bekwaam zijn om opzichzelf te leren en om taken en testen te maken en verbeteren.
Maar als die school nu vanaf de pc thuis gebeurd .. bye bye leerkrachten . Toch wel bizar dat het VWS daar voorstander van is.
Veel scholen gebruiken het systeem reeds binnen de schoolmuren en ook de scholingen van de VDAB werken met dit systeem.
Het systeem heeft dus zijn deugdelijkheid en zijn voordelen reeds duidelijk bewezen. Het word vollop gebruikt en steeds meer opleidingsinstellingen schakelen er op over.
2) scholingsgraad
Deze verbeterd zelfs met dit systeem, want de lesgevers hebben dan zelf meer tijd om zichzelf bij te scholen en de nieuwe kennis te leren.
De ongedisciplineerde jeugd van Vlaanderen weet niet wat werken is, en kan dus niet zich motiveren om 8 uren per dag achter hun pc te zitten studeren. Kleine jan zit na een half uur allicht al te surfen op www.blotetettn.be
De jeugd is vaak gedemotiveerd juist door ons huidig schoolsysteem.
De leerkrachten die te lang bij het zelfde blijven hangen, of te snel over bepaaldezaken gaan. Ook staan veel leerkrachten vaak eerst hun levensverhaal te vertellen in de klas en geven zij de leerstof als huiswerk met de jeugd mee. Trouwens er word heel veel tijd verloren door de scholen.

Wist je zo, dat kinderen in het Bassis onderwijs op de meeste scholen slecht 30 dagen per jaar echt onderwijs krijgen en de rest van de tijd daar zitten te spelen, wachten op andere, met uitstapjes.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 11:39   #26
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En toch blijf ik erbij, een 5-jarige Master opleiding aan een Universiteit is een pak beter als "laptop"onderwijs op afstand.

Geen projectwerk, geen interactie met mede studenten, afstand docent-student vrij groot, praktisch werk ?.....
Het hangt natuurlijk af van de richting, maar ik zaag de mensen de oren van hoofd met wat ik leer, dus aan interactie geen gebrek.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 11:39   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

[quote=Tavek;2341170]En toch blijf ik erbij, een 5-jarige Master opleiding aan een Universiteit is een pak beter als "laptop"onderwijs op afstand.

Geen projectwerk, geen interactie met mede studenten, afstand docent-student vrij groot, praktisch werk ?.....[/quote]

Waarom zouden die er niet zijn

De afstand tussen docent-student is ook in het dagonderwijs vaak zeer groot. En zelf aan staan ze naast elkaar vaak toch onoverbrugbaar.

Dit kan men zonder problemen in bedrijven zelf doen, en dat is veel beter en met ervaren beroepsmensen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 12:43   #28
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik zie het verband niet tussen middenjury en afstandsonderwijs.
in beide leervormen ligt de nadruk op autodidactiek.
Citaat:
Waarom zou je middenjury wel, maar examencontracten niét kunnen organiseren via afstandsonderwijs?
heb ik niet gezegd - eerder zo van als het met het ene kan waarom dan niet met het andere ?
Citaat:
Wat is er mis met de examencontracten?
ik zou het begot niet weten
Citaat:
Er wordt trouwens op de verschillende universiteiten duchtig onderzoek verricht rond online leerpaden en dergelijke.
Niet alleen onderzoek, er wordt al volop mee gewerkt ! Het is ook een evolutie die niet te stuiten is. Binnen x aantal jaar zal het grootste gedeelte van het onderwijs online gegaan zijn.

Die verhuis is dus al begonnen. Gewoon ad valvas bvb dat kun je alleen nog maar online vinden zie https://minerva.ugent.be/claroline/ssl/login.php

als je ingeschreven bent krijg je daar een account - dan kan je de lesroosters vinden en enkel via daar kan je voor de verschillende vakken inschrijven. (studeren aan de unief is dus zonder PC al onmogelijk geworden !)

Slides van de lessen kan je daar als student ook downloaden en afdrukken en sommighe profs zetten er zelfs al delen van cursussen online ( het gebruikelijke gehannes om aan cursussen en boeken te geraken via de cursusdienst is niet bepaald iets dat ik zou missen.)

Voor argumentatieleer zijn er trouwens ook verplichtte weboefeningen. Men kan zien of en wanneer ik daar ingelogd was en welke oefening ik aan het doen ben. Zelfs sommige eksamens zou men dus via een studentenaccount kunnen organiseren

nogmaals - een onafwendbare evolutie dus die reeds volop begonnen is en die vinden wij nog wat versneld mag worden door de politiek - aangezien men werklozen vervolgt en men hen dus alle kansen moet geven om zich ook deftig en volwaardig ( niet één of ander flutcursuske vd vdab om te leren krosjteren ) te scholen ( als ze dat willen ! )
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 januari 2007 om 12:52.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 12:49   #29
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Absoluut tegen deze vorm van onderwijs om 2 redenen

1) werkgelegenheid

alé, en het gaat al zo slecht in de leerkrachten-business.

Nu wil men nog die mensen hun beroep overbodig maken. De kwantiteit aan leerkrachten (en hun uren) is bepaalt door het aantal nieuwe beginnende leerlingen die fysiek op school aanwezig zijn.

Maar als die school nu vanaf de pc thuis gebeurd .. bye bye leerkrachten . Toch wel bizar dat het VWS daar voorstander van is.
Het Vws is niet tegen automatisatie en het zoveel mogelijk overbodig maken van allerhande werk mits algemene welvaartsgaranties !

Er werd hier al duidelijk gemaakt dat er helemaal niet minder leerkrachten nodig zouden zijnj bovendien - er zou meer plaats vrijkomen voor individuele begeleiding, op maat en daar waar ze nodig is. Het zou dus de kwaliteit van ons onderwijs verhogen en dit doordat het daar meer ruimte en tijd voor vrijmaakt. Maar zelfs als het banen zou kosten dan is dat nog geen enkel probleem. Zoals jij het bekijkt moet je dan trouwens tegen elke vorm van automatisatie zijn. En dat is eigenlijk een gans andere discussie.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 januari 2007 om 12:50.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 13:48   #30
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
Er werd hier al duidelijk gemaakt dat er helemaal niet minder leerkrachten nodig zouden zijnj bovendien - er zou meer plaats vrijkomen voor individuele begeleiding, op maat en daar waar ze nodig is.
Individuele begeleiding wordt nu ook al aangeboden door Universiteiten & Hogescholen. Weet je hoeveel daar wordt gebruik van gemaakt?

Zelden of nooit . Ik zie niet in waarom dat anders gaat zijn in dat nieuwe systeem.

En jij verwacht dat alle leerkrachten, die nu hun uren hebben die ze effectief les geven, en waarvoor ze betaald worden, kunnen gaan zitten in een lege "online-universiteit" wachtend tot daar eens een student goesting heeft om af te komen voor extra uitleg?

-een principe van een F.A.Q is heel realistisch om probleemgevallen electronisch mee op te vangen..

-met e-learning kan je perfect een traject uitstippelen om leerstof te verwerken. Waarbij bijvoorbeeld elke dag een 10tal cursuspagina's leesbaar worden, waarbij de volgende dag kan gepeild worden naar het begrijpen van die stof. Is een systeem dat zeer populair en effectief is in bedrijven.

-een e-learning systeem vereist dat de cursussen uitermate geschikt gemaakt worden voor zelfstudie. Iets wat veel leerkrachten bewust niet doen. Als een cursus geschikt is voor zelfstudie.... Waarom zijn dan leerkrachten nog nodig?

Laten we dus realistisch blijven dat leerkrachten geen uitstervend ras zullen worden.


Een zij-effect van het online leren is dat je de capaciteit (aantal leerlingen) kunt verhogen per leerkracht. En dit waarschijnlijk dramatisch. En dat betekent automatisch dat er minder leerkrachten gaan nodig zijn. Eventueel voor bij de examens (ik veronderstel dat die toch nog fysiek afgenomen moeten worden). Maar voor enkele drukke weken op een jaar ga je niet iemand voltijds in dienst nemen.

Of is het de bedoeling dat die online-univerisiteit een liefdadigheids-instelling wordt die zich niet moet houden aan minimum-budgetten?




Citaat:
Het zou dus de kwaliteit van ons onderwijs verhogen
Misschien wel. Uit onderzoek is gebleken dat iets dat je met zelfstudie leert, je beter kan en langer onthoudt. Dus dit systeem heeft, kwalitatief gezien, z'n voordelen.

Maar gezien het nu al "struggle for life" is in de onderwijssector, zal dit online universiteit principe een sociaal drama teweeg brengen nog veel groter dan VW vorst.


Citaat:
Zoals jij het bekijkt moet je dan trouwens tegen elke vorm van automatisatie zijn. En dat is eigenlijk een gans andere discussie.
Wat ik ook ben.

Fruitpluk bijvoorbeeld wordt voorlopig nog gedaan met de hand, wat de tewerkstelling betekent van honderden, tot duizenden fruitplukkers in bv een stadje als Sint-Truiden alleen al. Voornamelijk allochtonen trouwens, en is dat niet een goed initiatief?

Ik vrees voor deze mensen dat hun seizoenjob alvast slechte perspectieven heeft. Men heeft een landbouwtuig ontwikkeld dat, discriminerend op rijpheid van vruchten, een hele boom kan rooien in enkele seconden.

Maja, als ik uw redenering volg, hoeft dat dus niet te leiden tot jobverlies, omdat al die fruitplukkers ook nodig zullen zijn om de goede werking van dat hels gedrocht te garanderen...
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 13:56   #31
Kimmie2710
Vreemdeling
 
Kimmie2710's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2007
Locatie: Oostende
Berichten: 56
Standaard

Er bestaat nog zoiets (nogal redelijk nieuw) als een open universiteit. Daarmee wil de overheid mensen aansporen via afstandsonderwijs mensen hun graduaats of licentiaats diploma te behalen. Dit in samenwerking met Nederlandse universiteiten en met de universiteit van Gent.
Meer info: http://www.ou.nl/eCache/DEF/46/299.html
Kimmie2710 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 14:07   #32
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Maja, als ik uw redenering volg, hoeft dat dus niet te leiden tot jobverlies, omdat al die fruitplukkers ook nodig zullen zijn om de goede werking van dat hels gedrocht te garanderen...
nee oimdat minder moeten werken gewoon geen enkel probleem is. Maar over hoe we als maatschappij moeten omgaan met automatisatie en het verdwijnen van de primaire sector wil ik gerust in een andere draad nog wat doorbomen. Dit heeft hier echter niets mee te maken. Aan de automatisatiewedlloop gaat het onderwijs echt niet als enige gaan ontsnappen. De voorbeelden die je zelf aanhaalt aangaande e learning zijn in deze sprekend genoeg en behoeven geen verdere aanvulling.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 januari 2007 om 14:08.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 14:09   #33
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kimmie2710 Bekijk bericht
Er bestaat nog zoiets (nogal redelijk nieuw) als een open universiteit. Daarmee wil de overheid mensen aansporen via afstandsonderwijs mensen hun graduaats of licentiaats diploma te behalen. Dit in samenwerking met Nederlandse universiteiten en met de universiteit van Gent.
Meer info: http://www.ou.nl/eCache/DEF/46/299.html
die modules zijn voor mij veel te duur. Anders was ik daar zes jaar geleden al begonnen en was ik nu mss al advocaat. Komt daar nog bij dat ze daar enkel nederlands recht doceren - waar ik hier in belgie geen bal mee ben.

maar uit de open universiteit zou wel het initiatief dat we hier bepleiten kunnen groeien. Gewoon kwestie van ze de nodige subsidies te geven. En samenwerken met Ugent doen ze al - zodus

het enige dat ze eigenlijk moeten doen is gewoon die colleges filmen en online zetten - de optimalisatie kan nadien nog gebeuren

zet die dingen gewoon online dus dedju !!! gebruik de mogelijkheden die er zijn !
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 januari 2007 om 14:13.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 14:15   #34
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

is er iemand die weet trouwens hoe je een online petitie ineen steekt ?
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 14:42   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
En jij verwacht dat alle leerkrachten, die nu hun uren hebben die ze effectief les geven, en waarvoor ze betaald worden, kunnen gaan zitten in een lege "online-universiteit" wachtend tot daar eens een student goesting heeft om af te komen voor extra uitleg?
Een klein vraag maar. Weet jij eigenlijk wel hoe het internet en alles wat er aanhangd werkt?

Je verstuurd je werken en vragen gewoon per email en zij verbeteren en beantwoorden die als ze tijd en zin hebben. Voor speciale vragen maken zij gewoon een afspraak voor een chatsessie. Waar zouden zij dus moeten zitte wachten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
-een e-learning systeem vereist dat de cursussen uitermate geschikt gemaakt worden voor zelfstudie. Iets wat veel leerkrachten bewust niet doen. Als een cursus geschikt is voor zelfstudie.... Waarom zijn dan leerkrachten nog nodig?
Ik heb verschillende leerkrachten in de familie, en kan je verzekeren dat zij ook voorstanders zijn van zelfstudie.

De reden dat hun lessenpakketten hier niet voor zijn aangepast is veel simpelder hoor. Zij stellen dit op tijdens hun stage en veranderen daar niets meer aan. De enige veranderingen die zij doen is als de leerstof veranderd.

Je mag niet vergeten dat er nu nog veel leerkrachten rondlopen die zelf niets van een pc of het internet kennen, en juist enkel om die reden tegen online studeren zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 14:57   #36
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
is er iemand die weet trouwens hoe je een online petitie ineen steekt ?
http://www.petitiononline.com/create_petition.html

bvb.

De VDAB organiseert trouwens ook zoiets als webleren. Als je werkloos bent en tot een bepaalde werkloosheidscategorie behoort, dan zijn die webleercursussen zelfs gratis.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 19:51   #37
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
hartstikke bedankt voor die link .
Citaat:

De VDAB organiseert trouwens ook zoiets als webleren. Als je werkloos bent en tot een bepaalde werkloosheidscategorie behoort, dan zijn die webleercursussen zelfs gratis.
weet ik maar wat de vdab organiseert vindt ik meestal maar flutcursusjes. Als men wil dat weriklozen zich herscholen dan vindt ik dat men ze de kans moet geven dat deftig te doen en dus ook een echt diploma via webleren ( aan de universiteit of hoge school bvb ) te behalen. Een cursus bij de vdab gevolgd hebben is bovendien voor veel jobs eerder een extra stigma. Het toont immers aan dat je moeite hebt met je weg vinden op de arbeidsmarkt, dat je wss al langdurig werkloos bent geweest enz.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 januari 2007 om 19:52.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 22:12   #38
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Voor hoger onderwijs bestaat er de open universiteit en de avondcampus op de andere unifs. Deze werken op de zelfde wijze als de dagcampussen.

Men kan zich ook als vrije student inschrijven in bij de unifs en dan moet men enkel de examens afleggen.

Het enige dat eigenlijk echt een hinderpaal is voor vele mensen, is het prijskaartje dat aan elke vorm van onderwijs hangd.

Vroeger was het onderwijs via BIS gratis en moest men enkel aan de boeken geraken, die kon je vaak tweedehands kopen van andere BIS-studenten. Nu moet je al bijna Bill Gates zijn om de opleidingen bij BIS te betalen.
"vrij student" bestaat niet meer, hoor.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 22:27   #39
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
in beide leervormen ligt de nadruk op autodidactiek.heb ik niet gezegd - eerder zo van als het met het ene kan waarom dan niet met het andere ?ik zou het begot niet weten Niet alleen onderzoek, er wordt al volop mee gewerkt ! Het is ook een evolutie die niet te stuiten is. Binnen x aantal jaar zal het grootste gedeelte van het onderwijs online gegaan zijn.

Die verhuis is dus al begonnen. Gewoon ad valvas bvb dat kun je alleen nog maar online vinden zie https://minerva.ugent.be/claroline/ssl/login.php

als je ingeschreven bent krijg je daar een account - dan kan je de lesroosters vinden en enkel via daar kan je voor de verschillende vakken inschrijven. (studeren aan de unief is dus zonder PC al onmogelijk geworden !)

Slides van de lessen kan je daar als student ook downloaden en afdrukken en sommighe profs zetten er zelfs al delen van cursussen online ( het gebruikelijke gehannes om aan cursussen en boeken te geraken via de cursusdienst is niet bepaald iets dat ik zou missen.)

Voor argumentatieleer zijn er trouwens ook verplichtte weboefeningen. Men kan zien of en wanneer ik daar ingelogd was en welke oefening ik aan het doen ben. Zelfs sommige eksamens zou men dus via een studentenaccount kunnen organiseren

nogmaals - een onafwendbare evolutie dus die reeds volop begonnen is en die vinden wij nog wat versneld mag worden door de politiek - aangezien men werklozen vervolgt en men hen dus alle kansen moet geven om zich ook deftig en volwaardig ( niet één of ander flutcursuske vd vdab om te leren krosjteren ) te scholen ( als ze dat willen ! )
ik denk dat ik minerva wel ken hoor ?

en je moet als student geen pc hebben, er zijn echt wel pc's genoeg op den unief zelf. Het is handig, dat wel, maar dat is het sowieso, met of zonder Dokeos en Blackboard toestanden. Schrijf maar eens een thesis zonder pc. Dat kan, maar je gaat vloeken.

Er is trouwens hoegenaamd geen controle op de identiteit van de student als deze online examens aflegt. Ook mondelinge examens worden een pak moeilijker. Ook kun je via internet geen gesloten boek examens afnemen.

Gezamelijke groepspractica, of zelfs individuele groepspractica lijken mij trouwens echt onmisbaar, hoor. Het internet kan ingeschakeld worden om leren te stimuleren of op afstand te laten verlopen, maar ik heb toch liefst een student chemie die in een lab mag experimenteren ipv thuis, een dierenarts die niet enkel op video gezien heeft hoe je een beest opereert, een psycholoog die rollenspellen heeft gespeeld voor hij het in de praktijk uittest,...

Ik heb tijdens mijn job aan den unief altijd veel gebruik gemaakt van het internet bij studentenbegeleiding, maar ik merk heel sterk dat even samen zitten en goed kunnen discussiëren en overleggen toch wel vruchtbaarder is.

Er is trouwens heel wat onderzoek rond afstandsonderwijs, als je dat eens bekijkt, dan zul je zien dat dat helemaal geen rozegeur en maneschijn is maar heel wat problemen geeft.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 23:48   #40
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En toch blijf ik erbij, een 5-jarige Master opleiding aan een Universiteit is een pak beter als "laptop"onderwijs op afstand.

Geen projectwerk, geen interactie met mede studenten, afstand docent-student vrij groot, praktisch werk ?.....
D�*�*r moet ik je gelijk in geven, maar da's niet de benadering die mij voorstaat.

Het 'botte' ex-cathedrawerk kan je best overlaten aan een goed uitgebouwd on-line systeem, compleet met mogelijkheden tot debat (gemodereerde fora) en feed-back mogelijkheden (bvb. chat-sessies met de prof in kwestie). Véél toegevoegde waarde in het louter 'lijfelijk aanwezig zijn' zie ik persoonlijk niet.

De échte tutorials zou men kunnen organiseren in kleinere groepen, waar er rechtstreeks contact is met de docent en de medestudenten. Zo kunnen projecten op een veel persoonlijker manier worden opgevolgd omdat het urenlange afratelen van de syllabus volledig komt te vervallen.

De universiteit/faculteit zou dan kunnen voorzien in een praktische regeling die het voor avondstudenten mogelijk maakt om voor de volle 100% te participeren. Ik d�*cht dat dit systeem voor een aantal richtingen al redelijk ver was uitgewerkt door o.m. de Open University in Groot-Brittannië.

Ik zie de laptop dus geenszins als een substituut voor het dagonderwijs (de 'virtuele faculteit' of iets in die aard), maar als een hulpmiddel dat het universitair onderwijs ontzettend kan verrijken én opentrekken.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be