Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2007, 20:31   #21
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Als ik het Nederlands een achterlijke taal zou vinden, zou ik het niet zo goed verzorgen.

Dat gezegd zijnde heb ik wel een hekel aan het alomtegenwoordige "verkavelingsvlaams" waar ik mezelf soms trouwens ook op betrap en zowat iedereen.

Maar dat alles heeft niets te maken met een zogezegde verfransing van één of ande rgebied.

Ik ben gewoon tegen apartheid op welke basis dan ook.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Hij (hans1) vindt het Nederlands maar een taaltje voor achterlijke boeren hoor...

En verder ontkent u het zelfs niet... Iedereen hier beseft maar al te goed dat u het franstalige gebied wilt uitbreiden met Vlaams-Brabant...
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 20:32   #22
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
In een democratie heeft iedereen het recht te betogen waar hij of zij wil. Het verwondert mij niet dat u de democratische principes in vraag stelt.
Loop schijten, manneke. U weet maar al te goed wat ik bedoelde.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 20:34   #23
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Als ik het Nederlands een achterlijke taal zou vinden, zou ik het niet zo goed verzorgen.

Dat gezegd zijnde heb ik wel een hekel aan het alomtegenwoordige "verkavelingsvlaams" waar ik mezelf soms trouwens ook op betrap en zowat iedereen.

Maar dat alles heeft niets te maken met een zogezegde verfransing van één of ande rgebied.

Ik ben gewoon tegen apartheid op welke basis dan ook.
"Hans"1 wanneer komt de massale betoging voor de uitvoering van de faciliteiten in Wallonië?
Het is ijzig stel daar?

Jij wil de Vlamingen tweetalig onderwijs aansmeren (waarom eigenlijk, de gebrekkige taalkennis is toch meer in het zuiden) maar zou je beter niet het wantrouwen wegwerken door ons de dingen te geven waar we in uw geliefd België wel RECHT op hebben.

NOOIT zie ik u ageren tegen FDF, u geeft hen altijd gelijk.
Ik sla al deze uitspraken op, om ze aan iedereen te tonen die het wil zien, elke persoon die ook maar overweegt om op u te stemmen zal ik ermee bestoken.
__________________
Steun Oranje-Blauw!

Laatst gewijzigd door evilbu : 5 april 2007 om 20:38.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 20:37   #24
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.952
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
En verder ontkent u het zelfs niet... Iedereen hier beseft maar al te goed dat u het franstalige gebied wilt uitbreiden met Vlaams-Brabant...
....Wat toch nooit zal gebeuren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:10   #25
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

Citaat:
Linkebeek en de andere zijn allen Vlaamse gemeentes
IS een gemeente vlaams als meer dan de helft van zijn bewoners frans als moedertaal heeft?
Dat is hetzelfde als beweren dat amerika eigenlijk van de indianen is. In theorie waar, in praktijk leven er europeanen(amerikanen).
Hetzelfde hier, heel dit gebied is verfranst, in deze gemeente wordt frans gesproken, zowel in prive als contact met de gemeente.. hetgeen de wet zegt lappen ze aan hun laars, deze gemeenten zijn enkel nog vlaams op een vodje papier..
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:13   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.952
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
IS een gemeente vlaams als meer dan de helft van zijn bewoners frans als moedertaal heeft?
Dat is hetzelfde als beweren dat amerika eigenlijk van de indianen is. In theorie waar, in praktijk leven er europeanen(amerikanen).
Hetzelfde hier, heel dit gebied is verfranst, in deze gemeente wordt frans gesproken, zowel in prive als contact met de gemeente.. hetgeen de wet zegt lappen ze aan hun laars, deze gemeenten zijn enkel nog vlaams op een vodje papier..
Privé doen de Franstaligen van Linkebeek wat ze willen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:13   #27
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
IS een gemeente vlaams als meer dan de helft van zijn bewoners frans als moedertaal heeft?
Dat is hetzelfde als beweren dat amerika eigenlijk van de indianen is. In theorie waar, in praktijk leven er europeanen(amerikanen).
Hetzelfde hier, heel dit gebied is verfranst, in deze gemeente wordt frans gesproken, zowel in prive als contact met de gemeente.. hetgeen de wet zegt lappen ze aan hun laars, deze gemeenten zijn enkel nog vlaams op een vodje papier..
Dat kan niet waar zijn. Ofwel ben ik slecht geïnformeerd, maar in een faciliteitengemeente mogen geen anderstalige middelbare scholen bestaan.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:17   #28
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

ik denk ook niet dat er zijn evilbu, maar die kleine faliciteitengemeentjes leunen aan tegen een grootstad die bruist van de scholen, dus veel zin heeft dat niet.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:20   #29
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
ik denk ook niet dat er zijn evilbu, maar die kleine faliciteitengemeentjes leunen aan tegen een grootstad die bruist van de scholen, dus veel zin heeft dat niet.
Jawel, het stopt de expansie toch ergens, goed voor de aangrenzende buurgemeenten, maar daar hebben de inwoners van de gemeente in kwestie zelf natuurlijk niet veel aan...
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:21   #30
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

waar woon jij evilbu?
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:30   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
IS een gemeente vlaams als meer dan de helft van zijn bewoners frans als moedertaal heeft?
Dat verandert daar niets aan.
Is Ierland beperkt tot die gemeenten waar het Gaelic nog in de meerderheid is?
Is Baskenland beperkt tot die plaatsten waar een meerderheid nog Baskisch spreekt (ik denk dat je dan enkel Gipuzkoa en Biskaia overhoudt)?
...

Vlaanderen kent een Franstalige minderheid. Dat maakt Vlaanderen er niet minder Vlaams op.

Overigens kan je dat taaltje dat de doorsnee FDF'er uit Sint-Genesius praat, toch geen "Frans" noemen? Antoine Duquesne spreekt nog beter Nederlands dan dat de FDF'er Frans spreekt!
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:33   #32
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat verandert daar niets aan.
Is Ierland beperkt tot die gemeenten waar het Gaelic nog in de meerderheid is?
Is Baskenland beperkt tot die plaatsten waar een meerderheid nog Baskisch spreekt (ik denk dat je dan enkel Gipuzkoa en Biskaia overhoudt)?
...

Vlaanderen kent een Franstalige minderheid. Dat maakt Vlaanderen er niet minder Vlaams op.

Overigens kan je dat taaltje dat de doorsnee FDF'er uit Sint-Genesius praat, toch geen "Frans" noemen? Antoine Duquesne spreekt nog beter Nederlands dan dat de FDF'er Frans spreekt!
Jaani, dat jij veel afweet van Basken bijvoorbeeld zal ik niet in twijfel trekken, maar je ziet toch duidelijk wel het verschil.....
die mensen die Frans spreken in die gemeenten zullen zichzelf ook niet "Vlaams" voelen en zullen vaak ook niet houden van de Vlamingen (op zijn zachtst gezegd)

De Ieren die nu dezelfde taal (op een paar kleine verschillen na) als de Engelsen voelen zich wel degelijk Iers en niet Engels..
Komaan, dat verschil zag je zelf toch..
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:39   #33
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
die mensen die Frans spreken in die gemeenten zullen zichzelf ook niet "Vlaams" voelen en zullen vaak ook niet houden van de Vlamingen (op zijn zachtst gezegd)
Ze bestaan. Maar ze zijn zéér uitzonderlijk.

Maar wat betreft de vergelijking met Ierland. Volgens de Ierse nationalisten is iedereen die in Ierland woont, een Ier. Of die man nu katholiek of protestant is. Of hij nu van Ierse afkomst is, of van Schotse of Engelse. De Ierse vlag staat zelfs symbool voor de vrede (wit) tussen katholieken (groen) en protestanten (oranje).
Toch beschouwen de meeste protestanten in Noord-Ierland zich eerder Brit dan Ier.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:41   #34
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

[quote]Peu �* peu, les dialectes flamands furent unifiés sur base de la langue néerlandaise. Celle-ci fut utilisée, en Flandre, par l'administration et dans toutes communications au public, tandis qu'on l'enseigna dans les écoles et depuis 1930, dans les universités. Quoi de plus normal ?

2. Le mouvement culturel flamand ne put se satisfaire de l'égalité entre les deux langues ; il voulut davantage : imposer l'usage exclusif du néerlandais en Flandre au nom d'un principe d'homogénéité culturelle.[/QUOTE]

dit staat bij de geschiedenis op de site van de carrefour! alsof we egoeist zijn door in vlaanderen enkel het nederlands te willen gebruiken.

Citaat:
Vlaanderen kent een Franstalige minderheid. Dat maakt Vlaanderen er niet minder Vlaams op.
Het gaat hier wel over een grootstad, over gemeentes, over gemeenschappen!
Belgie kent ook een franstalige minderheid, moeten we belgië daarom helemaal in het nederlands organiseren(ideologisch gedachtengoed niet meegerekend)?

vanwaar ben je evilbu ?
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:42   #35
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ze bestaan. Maar ze zijn zéér uitzonderlijk.

Maar wat betreft de vergelijking met Ierland. Volgens de Ierse nationalisten is iedereen die in Ierland woont, een Ier. Of die man nu katholiek of protestant is. Of hij nu van Ierse afkomst is, of van Schotse of Engelse. De Ierse vlag staat zelfs symbool voor de vrede (wit) tussen katholieken (groen) en protestanten (oranje).
Toch beschouwen de meeste protestanten in Noord-Ierland zich eerder Brit dan Ier.
Zelfidentificatie is heel belangrijk, en dat is iets dat je bewust over het hoofd lijkt te zien!
Taal speelt gewoon een andere rol hier in vergelijking met Ierland.

Trouwens, naar aanleiding van die recente controversiële film over de geschiedenis van Ierland interviewden ze een van de vroegere strijders (naam van film en man kwijt) die letterlijk zei dat volgens hem Ierland er pas kan komen als de laatste Engelsman het aftrapt.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:46   #36
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht

dit staat bij de geschiedenis op de site van de carrefour! alsof we egoeist zijn door in vlaanderen enkel het nederlands te willen gebruiken.
Moet je je niet druk om maken, dat argumenten veeg je gemakkelijk van de kaart :
- toen er Vlaamse enclaves bestonden in Wallonië die wel eens zouden kunnen de boel vernederlandsen is de eentaligheid van regio's er op HUN verzoek gekomen
- ze scheppen graag op met 200 miljoen Franstaligen, maar maak daar maar 193 miljoen Franstaligen van, want ze schieten in hun eigen voet als ze zich solidair verklaren met de mensen in Quebec (waar ook een Engelstalige minderheid is die door de superstrenge taalwetten heftig benadeeld is)



Citaat:
vanwaar ben je evilbu ?
Is te vinden op dit forum hoor. Ik roep het niet zo vaak. Niet in de Rand echter.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 08:42   #37
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Moet je je niet druk om maken, dat argumenten veeg je gemakkelijk van de kaart :
- toen er Vlaamse enclaves bestonden in Wallonië die wel eens zouden kunnen de boel vernederlandsen is de eentaligheid van regio's er op HUN verzoek gekomen
- ze scheppen graag op met 200 miljoen Franstaligen, maar maak daar maar 193 miljoen Franstaligen van, want ze schieten in hun eigen voet als ze zich solidair verklaren met de mensen in Quebec (waar ook een Engelstalige minderheid is die door de superstrenge taalwetten heftig benadeeld is)



Is te vinden op dit forum hoor. Ik roep het niet zo vaak. Niet in de Rand echter.
Neen, maak daar maar zo'n 88 miljoen van. Meer moedertaalsprekers Frans zijn er niet !
Met die 193 miljoen bedoelen ze het aantal mensen die officieel Frans (zouden moeten) kennen. Bvb. Vlamingen in het alomgekene francofone Belgie , vele inwoners van zwart Africa die in een land leven waar het Frans een officiele status heeft, maar waar de meerderheid zelfs nog niet kan lezen, noch schrijven, laat staan een andere taal spreken dan hun eigenste negertaal. Of zelfs het francofone Vietnam is hun dierbaar. Of het diepe Zuiden van de USA, waar nog Cajuns wonen die ondertussen al heel lang geen zinnige zin Frans meer kunnen praten...


Dat is hun utopische francofone wereld.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 09:17   #38
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Moet je je niet druk om maken, dat argumenten veeg je gemakkelijk van de kaart :
- toen er Vlaamse enclaves bestonden in Wallonië die wel eens zouden kunnen de boel vernederlandsen is de eentaligheid van regio's er op HUN verzoek gekomen
Die bestaan nog altijd hoor, en ze worden groter met de dag, ik ken een aantal dorpen waar er een zeer grote Nederlandstalige "minderheid" leeft.

Enige verschil is dat deze Vlamingen niet moeilijk doen en gewoon Frans spreken en Franstalige papieren gaan halen bij de gemeente, andersom is dat meestal niet het geval.
__________________
Racism is a weapon of mass destruction

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 6 april 2007 om 09:19.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 11:05   #39
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Die bestaan nog altijd hoor, en ze worden groter met de dag, ik ken een aantal dorpen waar er een zeer grote Nederlandstalige "minderheid" leeft.

Enige verschil is dat deze Vlamingen niet moeilijk doen en gewoon Frans spreken en Franstalige papieren gaan halen bij de gemeente, andersom is dat meestal niet het geval.
Ja feit is dat zij zeggen : ils sont bien reçus! Op voorwaarde dat ze Frans spreken. Maatregelen als de wooncode zijn niet nodig, maar ik vraag me af of ik aan sociale woning zou geraken als ik echt zuiver eentalig nederlandstalig was en het helemaal moest gaan regelen.


Citaat:
Met die 193 miljoen bedoelen ze het aantal mensen die officieel Frans (zouden moeten) kennen. Bvb. Vlamingen in het alomgekene francofone Belgie , vele inwoners van zwart Africa die in een land leven waar het Frans een officiele status heeft, maar waar de meerderheid zelfs nog niet kan lezen, noch schrijven, laat staan een andere taal spreken dan hun eigenste negertaal. Of zelfs het francofone Vietnam is hun dierbaar. Of het diepe Zuiden van de USA, waar nog Cajuns wonen die ondertussen al heel lang geen zinnige zin Frans meer kunnen praten...
Wel zielig als er tussen die 200 miljoen zelfs een paar van hun aartsvijanden (de Vlamingen) zitten.

http://www.uhasselt.be/olvl/
spreekt jou tegen echter!
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 11:58   #40
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ja feit is dat zij zeggen : ils sont bien reçus! Op voorwaarde dat ze Frans spreken. Maatregelen als de wooncode zijn niet nodig, maar ik vraag me af of ik aan sociale woning zou geraken als ik echt zuiver eentalig nederlandstalig was en het helemaal moest gaan regelen.



Wel zielig als er tussen die 200 miljoen zelfs een paar van hun aartsvijanden (de Vlamingen) zitten.

http://www.uhasselt.be/olvl/
spreekt jou tegen echter!
Wiki heft het over 87 miljoen moedertaalsprekers en 190 miljoen mensen die het (zouden) kennen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be