Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Rechts
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Rechts Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond rechtse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Bekijk resultaten enquête: Bent u een Romantisch nationalist?
Ik ben Romantisch nationalist. 25 64,10%
Ik ben nationalist, maar niet Romantisch. 3 7,69%
Ik ben geen nationalist, maar ben wel Romantisch. 3 7,69%
Ik ben nationalist noch Romantisch. 8 20,51%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2007, 12:25   #41
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik ben vooral een aanhanger van de Romantiek als dicht -en muziekstroming, minder voor wat ze op literair en wetenschappelijk vlak heeft afgeleverd.

Voorts ben ik geen nationalist. Eender welke groep mensen mag zichzelf met een staat bekronen, of dat nu Vlaanderen, Antwerpen of Wommelgem is.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 12:32   #42
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
helaas hebben velen zichzelf niet in de hand en zodus glijdt hun 'romantisch nationalisme' af naar zeer onromantisch rascisme en fascisme.
Gelieve te definiëren wat u verstaat onder "racisme" en "fascisme".

De zogenaamd nieuw-rechtse beweging rond denkers als Alain de Benoist en Guillaume de Faye kun je als nadrukkelijk neo-romantisch omschrijven, staan zeer kritisch tov multi-culturalisme en tonen wat gelijkenissen met ideologieën als het fascisme. Desondanks beschouw ik ze zeker niet als racistisch noch als fascistisch en kun je evenmin zeggen dat haar voorstanders naievelingen zijn zonder enig realiteitsgevoel, zelfs integendeel. In tegenstelling tot conservatieven keren de nieuw-rechtsen zich dan ook niet af tegen het post-modernisme in een zinloze en eindeloos verlangen naar betere tijden uit het verleden naar maar geven zij eerder een post-moderne interprettatie van de oeroude principes en tradities die de kern van haar gedachtengoed uitmaken.

Verder wil ik nog vragen wat u als ideaal stelt? Beschouwt u het multi-culturalisme en de westerse particratie als idealen?
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 12:36   #43
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
met romantisch nationalisme is in principe niets mis, zolang men zichzelf weet te beheersen en alles wat kan relativeren. romantiek met een relativerende knipoog, dat is mooi.
helaas hebben velen zichzelf niet in de hand en zodus glijdt hun 'romantisch nationalisme' af naar zeer onromantisch rascisme en fascisme.
omdat ze niet kunnen relativeren. omdat ze verblind zijn. omdat ze high geworden zijn van romantiek te snuiven. ze kunnen er in zekere zin niet goed tegen.
vandaar... nationalisme, romantiek is mooi, maar je moet ermee kunnen omgaan.
Een genuanceerde post van Mitgard?
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 13:42   #44
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Een genuanceerde post van Mitgard?
Nu nog een degelijke inhoud
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 17:36   #45
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Een genuanceerde post van Mitgard?
Juist, af en toe wat zelfrelativeringsvermogen kan geen kwaad. Het grote probleem is dat niet iedereen die tegen nationalisten is dat ook kan.
In bepaalde kringen gooit men nogal graag alles op 1 hoop: racisme, fascisme, nationalisme en ga zo verder.
Ze vergeten echter dat de noemer rechts en zelfs het nationalisme verschillende vormen en gedaanten kent. Het is bijna even divers als zijn aanhangers. Persoonlijk ben ik het zeker niet op alle punten met alle nationalisten op dit forum en elders eens.
Ook niet iedereen die zichzelf rechts noemt, zal het op alle punten met mij eens zijn en dat geeft niet. Het belangrijkste is dat we opkomen voor wie en wat we zijn en ons duidelijk afzetten van de multicommerce die men aan ons opdringt.
Zolang alle nationalisten beseffen dat ze deel uitmaken van 1 volk dat minstens zo belangrijk is als alle andere volkeren en op deze plek op aarde nog belangrijker, omdat het er een deel van is en er oorspronkelijk thuis is, kunnen we ons met elkaar verzoenen.
Alle neuzen hoeven niet dezelfde kant op te wijzen, maar we mogen nooit of te nimmer uit het oog verliezen wie we zijn, waar we vandaan komen en waar we voor staan. Dagdagelijks zie ik onze Europese cultuur meer en meer plaats ruimen voor die van een ander. Stukje bij beetje dreigt er een groter gevaar dan enkel onze meningsverschillen.
Een cultuur mag evoluëren. Als barbaarse gebruiken als bloederige offers en dito spektakels plaats maken voor meer vredelievende gebruiken, juich ik dat toe. Als de verdraagzaamheid en gelijkheid tussen man en vrouw er op vooruit gaat, juich ik dat toe.
Maar we mogen niet toleren dat de onwil van anderen ons zal onderdrukken. Er moeten grenzen zijn en deze moeten beschermd en verdedigd worden.
__________________
Opgepast voor geiteneukende honden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLyyrLC3cQc
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 00:14   #46
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Ik ben een Romantisch Nationalist. Wat gaat er nu boven een weide vol mensen, zwaaiend met leeuwenvlaggen, die allen uit volle borst de Vlaamse Leeuw zingen?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 00:17   #47
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Wat gaat er nu boven een weide vol mensen, zwaaiend met leeuwenvlaggen, die allen uit volle borst de Vlaamse Leeuw zingen?
Het parlement bestormen en de Vlaamse onafhankelijkheid afkondigen?!?
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 00:19   #48
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Ik heb hier oorspronkelijk gestemd dat ik een romantisch nationalist ben. Maar, na even nadenken, is dit eigenlijk fout. Ik ben een etnisch nationalist met het romantisch nationalisme als bijluik. Etnisch niet als raciaal, maar als ethnie (lees: volk).
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 00:23   #49
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik heb hier oorspronkelijk gestemd dat ik een romantisch nationalist ben. Maar, na even nadenken, is dit eigenlijk fout. Ik ben een etnisch nationalist met het romantisch nationalisme als bijluik. Etnisch niet als raciaal, maar als ethnie (lees: volk).
Zijn volksnationalisten niet meestal ook romantisch nationalisten, zoals u zelf ook al aangeeft er eentje te zijn? Ik zie niet in hoe u fout heeft gestemd....
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 00:28   #50
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Zijn volksnationalisten niet meestal ook romantisch nationalisten, zoals u zelf ook al aangeeft er eentje te zijn? Ik zie niet in hoe u fout heeft gestemd....
Excuseer, ik verwarde "romantisch nationalisme" even met "burgerlijk nationalisme". Of uit de brochure "Nationalisme" van de NSV! (meer info via [email protected]):

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brochure Nationalisme
Inhoudelijk van belang is het onderscheid tussen romantisch nationalisme, of “etnic nationalism”, die het wezen van de natie zoeken in oude tradities en afstamming enerzijds en meer liberale varianten, “civic nationalism”, die de nadruk leggen op het staatsburgerschap en daaraan te ontlenen rechten als bepalend voor het behoren tot de natie anderzijds. Het burgerlijk nationalisme ziet de natie als een gemeenschap van gelijke burgers met gelijke rechten, die verenigd zijn in een patriottische verbondenheid met een gedeeld stelsel van politieke gebruiken en waarden. Dit is een typisch ideaal van de Verlichting dat onder andere door Jean-Jacques Rousseau werd geconcipieerd.

Het etnisch nationalisme stelt dat het niet de staat is die het volk voortbrengt, maar dat het juist het volk is dat de staat schept en dat het volk gekenmerkt wordt door gemeenschappelijke taal, cultuur, geschiedenis, waarden en godsdienst.

Een volksnationalist vindt zich in de eerste variant van de twee nationalismen, namelijk het romantisch nationalisme.
__________________



Laatst gewijzigd door Metternich : 20 januari 2007 om 00:30.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 00:44   #51
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Excuseer, ik verwarde "romantisch nationalisme" even met "burgerlijk nationalisme". Of uit de brochure "Nationalisme" van de NSV! (meer info via [email protected])
Allee vooruit, nog wat reclame maken erbovenop. Mijn uitspraken mbt nieuw volk zoeken hebben precies succes
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 01:03   #52
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Allee vooruit, nog wat reclame maken erbovenop. Mijn uitspraken mbt nieuw volk zoeken hebben precies succes
Sluikreclame en uitdieping van ideologie gaan hand in hand
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 11:49   #53
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Nationalist ben ik niet omwille van het eerder 'dwingende' karakter van nationalisme.
Ik ben hier geboren en niet van plan om de eerste jaren te verhuizen. Toch wordt ik steevast als 'Vlaming' omschreven, ook al voel ik me gewoon 'mens'. Verder vind ik dat je behoort tot de groep met welke je jezelf verbonden voelt en dat wordt niet bepaald door geboorte maar door persoonlijke inzichten. Nationalisme is bijgevolg een soort predestinatie en als er één ding is wat vrijheidberovend is, dan is het wel voorbestemming. Vroeger waren veel mensen voorbestemd om in een klooster te gaan wonen, hadden ze een echte keuze gehad waren het misschien timmermannen, schrijvers of iets anders geweest.

Als mensen zich onder de noemer 'Vlaanderen' willen verenigen en zich daar goed voelen, dan heb ik daar vanzelfsprekend geen probleem mee.
Ik stel enkel vast dat nationalisten veelal de neiging hebben om te stellen: "je bent hier geboren, dus je bent één van ons, je bent trouw aan ons en anders ben je een verrader of verhuis je maar".
Ik ben in Vlaanderen geboren, maar dat maakt me geen Vlaming; ik ben trouw aan mijn principes en aan de mensen bij wie ik me goed voel en/of waarmee ik een overeenkomst heb; die mensen verraad ik nooit en ik heb nooit ingezien waarom ik zou moeten verhuizen omdat ik weiger een etiket op te plakken dat me door mijn omgeving wordt opgedrongen.

Mensen verbinden zich best onder de noemer waar ze elkaar best vinden en op basis van vrijwilligheid, niet op basis van - voorbestemde of andere - dwang.

De Romantische kunststroming is niet echt aan mij besteed, ook al zijn er zaken uit de Romantiek die ik kan smaken, niet in het laatst de Romantische meesterwerken van Ludwig von Beethoven.

Gewoon romantisch ben ik daarentegen wel, ook al vindt mijn vriendin soms niet voldoende.
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2007, 00:28   #54
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Ijdel als ik ben, lees ik net bovenstaand schrijfsel van mezelf en ontdek...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Toch wordt ik ...
Wat een fout!
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 12:36   #55
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Ik ben een Romantisch nationalist omdat ten eerste er in het verleden echte Vlaamse mannen waren die streden voor de goede zaak (De slag der Gulden Sporen op 11 juni 1302 en de oostfronters). Ten tweede hecht ik veel belang aan de natuur, de Vlaamse cultuur en de Nederlandse taal. Ik ben ook iemand van uitersten het is goed of niet goed, zwart of wit en wil daarom niet toegeven en zeker niet aan Romanen. Wat ik wel slecht vind aan het Romantisme is druggebruik en het egoïsme.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be