Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 oktober 2007, 10:27   #1
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard 'Kroonprins Filip moet onder hoede komen van eerste minister'

Citaat:
'Kroonprins Filip moet onder hoede komen van eerste minister'

Oud-premier Wilfried Martens (CD&V) pleit ervoor dat prins Filip een statuut krijgt zoals de Britse kroonprins Charles. 'Ook moet hij onder de hoede komen van een minister, bij voorkeur de premier. Voor Filip uitspraken doet, moet hij overleggen en de goedkeuring krijgen van de eerste minister. Anders zal incident na incident blijven volgen.'

Martens deed deze uitspraken gisterochtend op de presentatie van het boek Kroonprins Filip, uitgegeven door Houtekiet. "Daarin worden verschillende incidenten beschreven die het gevolg waren van uitspraken van de prins: wat hij in Story zei over het VB, het onderschrijven van het VBO-manifest, en zijn ontmoeting met Yves Desmet en Pol Van Den Driessche. Drie keer is hij terechtgewezen door premier Verhofstadt. Het zou beter zijn mocht de prins in de toekomst overleg plegen met de premier vooraleer hij uitspraken doet. Ja, dit is een suggestie aan Yves Leterme."

Verstoken

Toen Wilfried Martens premier was, heeft hij de tijd genomen om eens drie uur lang met Filip te spreken. "Dat was zeer nuttig. Het is toen bij een eenmalig gesprek gebleven, maar in Groot-Brittannië is het gebruikelijk dat de kroonprins zo'n vier keer per jaar een gesprek heeft met de premier. Prins Charles praat niet alleen met de eerste minister, maar ook met de leiders van de oppositie. Gordon Brown, de nieuwe Britse premier, liet laatst nog weten dat hij de samenwerking met de prins erg waardeert. Als kroonprins blijft Charles neutraal, maar door die gesprekken weet hij wel wat leeft bij de politici, wat de problemen zijn en hoe men daarmee omgaat. Dat zou ook nuttig zijn voor onze prins, die nu verstoken blijft van dit soort informatie. Het gaat niet op de prins alleen te laten."

Statuut

Martens pleit ook voor een statuut voor de kroonprins, naar Brits voorbeeld. "Ik ben niet de eerste die dit voorstelt. Laurette Onkelinx heeft dit ook al gezegd na het incident met Desmet en Van Den Driessche. Nu heeft de prins geen statuut, in Groot-Brittannië zijn de plichten en rechten van de kroonprins goed afgebakend. De kroonprins verdient hetzelfde statuut als de koning. De koning is onschendbaar, zegt onze grondwet, maar de politici zijn verantwoordelijk. Ik vind dat de eerste minister verantwoordelijkheid moet nemen voor de kroonprins en hem onder zijn hoede moet nemen."

In Kroonprins Filip wordt ook voor het eerst het echtscheidingsprotocol uit de doeken gedaan dat uitgewerkt was voor Albert en Paola. (dm)
Bron: De Morgen

Het zou jammer zijn als ze Filip zouden muilkorven. Dan valt er heel wat minder te lachen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 10:34   #2
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Bron: De Morgen

Het zou jammer zijn als ze Filip zouden muilkorven. Dan valt er heel wat minder te lachen.
juist. Als we dan eens wat waar voor ons geld zouden krijgen, willen ze ons dat pleziertje ook nog eens afpakken.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 10:37   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Met andere woorden.
Filip is intellectueel niet in staat etc.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 10:39   #4
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Met andere woorden.
Filip is intellectueel niet in staat etc.
het lijkt me eerder een voorzorgsmaatregel. Ik vind Martens' opmerkingen wel interessant.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 11:52   #5
whopperke
Vreemdeling
 
whopperke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 94
Standaard Kroonprins Filip moet onder hoede komen van....

Ik stel voor dat we hem onder de hoede brengen van Andre Flater
Flahaut. Die heeft binnenkort toch niks meer te doen, staat onder curratele, dus hij weet zeker wat het betekent als je een waakhond boven je krijgt. Sjonge Sjonge Sjonge, straks bestaat de eindejaarsshow van Geert Hoste uit 3 avonden. Deel 1: Belgische politiek, Deel 2 : het koningshuis, Deel 3 : bloopers en wantoestanden met vooral Waalse ministers, PS, Michel Daerden, Lauretje, la poupee "milquet" qui fait non, enz enz enz.
whopperke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 14:03   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
het lijkt me eerder een voorzorgsmaatregel. Ik vind Martens' opmerkingen wel interessant.
Het is inderdaad interessant te weten dat er uiteindelijk voorzorgsmaartregelen worden genomen zodat Filip eindelijk kan koning worden zonder dat hem de kans gegeven wordt dat hij dit koningdom met zijn achterlijke praat mee aan zijn einde helpt.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 14:08   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

kroonprins Filip moet niet onder de hoede van de eerste minister
kroonprins Filip moet *knip*.

Niet oproepen tot geweld aub.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 14:47   #8
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
kroonprins Filip moet niet onder de hoede van de eerste minister
kroonprins Filip moet *knip*.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 14:53   #9
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Bron: De Morgen

Het zou jammer zijn als ze Filip zouden muilkorven. Dan valt er heel wat minder te lachen.
Des kroonprins absolute denkbeelden over de monarchie kennende is het natuurlijk de vraag of hij dat zomaar over zich gaat laten gaan.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 14:57   #10
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

je moet natuurlijk wel eerst een regering hebben om een eerste minister te hebben
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 15:03   #11
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.308
Standaard

Als we tocht een monarchie moeten blijven: geef de hele koninklijke familie een louter ceremoniële functie.

Hoewel: dan kunnen ze nog in het openbaar hun mond opendoen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 15:04   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.448
Standaard

Flip onder de vleugels van Verhofstadt of Di Rupo zie ik nog zitten, maar onder die van iemand die goed bestuur beweert na te streven zoals Leterme...
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 15:06   #13
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Flip onder de vleugels van Verhofstadt of Di Rupo zie ik nog zitten, maar onder die van iemand die goed bestuur beweert na te streven zoals Leterme...
Hahaha les 1: "de Marseillaise"
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 15:06   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.448
Standaard

Citaat:
Als we tocht een monarchie moeten blijven
Moeten staat op stal.
Op de tocht zetten dus die debiel.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 15:07   #15
Amaj
Burgemeester
 
Amaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2006
Berichten: 579
Standaard

Martens wil dus de schade voor "België" beperken.
Martens is dus een oude belgicist van de oude stempel.
Nen onderkruiper.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 15:14   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amaj Bekijk bericht
Martens wil dus de schade voor "België" beperken.
Martens is dus een oude belgicist van de oude stempel.
Nen onderkruiper.
Meer zit hiet idd niet achter.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 15:26   #17
Ovidius
Parlementslid
 
Ovidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2007
Locatie: Verbannen in 8 na Christus
Berichten: 1.792
Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
het lijkt me eerder een voorzorgsmaatregel. Ik vind Martens' opmerkingen wel interessant.

Het moment waarop is ook niet slecht gekozen. Ik vraag me wel af wie hier verantwoordelijk voor wil/kan zijn?
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 16:09   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Het moment waarop is ook niet slecht gekozen. Ik vraag me wel af wie hier verantwoordelijk voor wil/kan zijn?
De tsjeven. Zij willen liever niet aan de rol van de koning raken, maar zonder is Flip een gevaar voor Belgique.
Leterme geeft dus wellicht ook op dit punt toe.


Citaat:

vrijdag 27 oktober 2006 | Bron: belga

Herziening rol van koning is geen prioriteit voor Leterme

BRUSSEL -

De hervorming van de rol van de koning is geen prioriteit voor Vlaams minister-president Yves Leterme, zo heeft hij vrijdagavond in de uitzending ,,Le Grand Défi'' op RTL-TVi gezegd.

Begin dit jaar leek de relatie tussen het boegbeeld van CD&V en het Paleis gespannen en koning Albert II waarschuwde in een toespraak overigens voor separatisme. In het zog van de toespraak doken geruchten op dat er een consensus tussen de partijen van de meerderheid was om de rol van de monarchie na de verkiezingen van 2007 te hervormen

,,Ik heb het niet op de koning gemunt. In een koninkrijk als België met twee taalgemeenschappen zou het moeilijk zijn iemand boven alle verdenking te vinden'', aldus Leterme. ,,De koning heeft een rol te spelen. Hij moet binnen die rol blijven. Sommige partijen hebben gevraagd deze rol te herzien, maar voor mij is dit geen prioriteit.''

Leterme betreurde evenwel dat sommige leden van de koninklijke familie moeilijk Nederlands spreken. ,,Dit kan niet ontkend worden.'' Zelfs als CD&V bij de komende verkiezingen in kartel met N-VA opkomt, is Leterme niet van plan de onafhankelijkheid van Vlaanderen in een regeerakkooord op te nemen. ,,Ik zie me niet in een regering zetelen die de splitsing van het land in haar programma heeft ingeschreven'', zei hij.


__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 oktober 2007 om 16:10.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be