Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2008, 14:30   #1961
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Nadat we eerder al zagen dat deze titel verkeerd was, en eigenlijk moet luiden:

Raad van Europa steunt Vlamingen

en er hadden aan toegevoegd:

Raad van State steunt Vlamingen

en

Grondwettelijk Hof steunt Vlamingen

moeten we er sinds gisteren nog aan toevoegen:

Hof van Beroep steunt Vlamingen

Mag ik dit pareltje heel even in een aangepast kadertje plaatsen?
Dank...
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 14:42   #1962
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Mag ik dit pareltje heel even in een aangepast kadertje plaatsen?
Dank...
Graag gedaan. Wat nog beter zou zijn, is dat iemand dat aan de partijtoppen kan bezorgen met de vraag of ze dit niet wat kunnen propageren in de betreffende internationale cenakels.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 14:57   #1963
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
De recente inwijking in de Rand heeft daar niets mee te maken.

Er zullen ook wel Spaanstalige of Duitstalige documenten te vinden zijn in het Rijksarchief, dat geeft Spanjaarden of Duitsers hier nog geen taalrechten.

Als Franstalige inwijkelingen in de Rand in het Frans terecht moeten kunnen, is er geen enkele reden te bedenken om dat recht ook niet aan Chinese of Marokkaanse inwijkelingen te geven. Ook in Brussel.

Tot slot: als historische documenten een basis zouden zijn, dan wordt het onmogelijk om het Nederlands als officiêle taal uit Brussel te bannen, zoals jij hier altijd komt dreigen.
Spaans of Duits werd niet gebruikt in de Zuidelijke Nederlanden, toch zeker niet in officiële correspondentie, Frans wel, bijna overal in Vlaanderen. Nederlands zal nooit uit Brussel gebannen worden, maar kan wel haar officiële status verliezen, zoals gebeurd is met het Frans in het grootste deel van Vlaanderen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 15:01   #1964
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Straks ga je nog beweren dat de er geen probleem is met de mensenrechten in Tibet.
De situatie in de rand rond Brussel is duizendmaal erger dan in Tibet, dat weten we allemaal.
De problemen in de rand zijn niet erger, maar de genocides in Ogaden of Somalië bvb. of zelfs Turks Koerdistan zijn toch een tikkeltje maar van een andere orde dan dat gelul over Tibet...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:16   #1965
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ziet u wel dat nog steeds, net als de Franstaligen waar u schijnbaar zo mee dweept, geen snar begrijpt van een federale staat met onderscheiden taalgebieden. Afkomen met een onzinnige notie "wettelijk historische taal in België" toont dat mooi aan.
Toch wel, maar als die officiële taalgebieden die langer met de realiteit overeenkomen, moeten ze aangepast worden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:31   #1966
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Toch wel, maar als die officiële taalgebieden die langer met de realiteit overeenkomen, moeten ze aangepast worden.
Ga dat eens zeggen tegen de Fransen betreffende de Elzas, Lotharingen, Frans-Vlaanderen, Baskenland, Bretagne.........

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 mei 2008 om 16:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:42   #1967
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ga dat eens zeggen tegen de Fransen betreffende de Elzas, Lotharingen, Frans-Vlaanderen, Baskenland, Bretagne.........
Ik heb niet gezegd dat de grenzen veranderd moeten worden, wel de taalgebieden. Frankrijk moet de status van haar minderheden erkennen, net als Vlaanderen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:42   #1968
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Maar toevallig is het Nederlandse taalgebied in Nederland onbegrensd. Enkel het Fries is begrensd.
Uiteraard, omdat het Fries een van de loten van die rijke Nederlandse stam is.....!
Maar let op: ik vind het spijtig dat het Limburgs, het Vlaanders, het Brabants enz... niet het statuut hebben van het Fries. Er is een boom en er zijn takken, Azert!
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:48   #1969
Graziëlla
Schepen
 
Graziëlla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De Vlamingen moeten echt eens leren hoe ze hun belangen in het buitenland moeten behartigen.
De Vlamingen zijn mietjes, anders waren we al lang onafhankelijk. Ik geloof niet meer in de bevrijding voor Vlamingen. Ik geloof in niets meer in deze wereld.
__________________
De wereld is rot, echt rot.
Graziëlla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:49   #1970
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
De Vlamingen zijn mietjes, anders waren we al lang onafhankelijk. Ik geloof niet meer in de bevrijding voor Vlamingen. Ik geloof in niets meer in deze wereld.
Droevig, treurig.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:52   #1971
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
En zoals veel Vlamingen zich én Belg én Vlaming voelen; voelen de Friezen zich dus ook én Fries én Nederlander.
Voor de fantasieloze flaminganten kan het enkel of of zijn; én én is te moeilijk.
Ge begrijpt het niet....in België zit men met twee verschillende kulturen en is het inderdaad of/of omdat iedereen zich maar tot 1 kultuur bekent in de praktijk.
Gewoonlijk is dat de moedertaal, tenzij men Van Eycken heet en die verraadt, om god weet welke redenen????????????????????.
Maar binnen die kultuur zijn er regio's. Ik ben Brabander én Vlaming. Ik spreek Brabants (en ben er fier op!) en Nederlands. En / en!
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:56   #1972
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Verfranste Vlamingen waren vaak ook hardere verdedigers van het Frans dan native Franstaligen.
Als hier iemand en verklaring is zijt gij het misschien omdat ge daar zo dicht bij staat......Laat eens horen?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:17   #1973
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge begrijpt het niet....in België zit men met twee verschillende kulturen en is het inderdaad of/of omdat iedereen zich maar tot 1 kultuur bekent in de praktijk.
Gewoonlijk is dat de moedertaal, tenzij men Van Eycken heet en die verraadt, om god weet welke redenen????????????????????.
Maar binnen die kultuur zijn er regio's. Ik ben Brabander én Vlaming. Ik spreek Brabants (en ben er fier op!) en Nederlands. En / en!
En ik ben een tweetalige Belg van allochtone origine. Nu gij...
Waarom kun je niet EN Vlaming En franstalig zijn? Ik ken veel Brusselaars die gewoon perfect tweetalig zijn, vloeiend Brussels dialect spreken (of West-Vlaams), vloeiend Nederlands spreken en daarnaast ook vloeiend Frans spreken, naar zowel nederlandstalig als franstalig onderwijs zijn geweest, dialect spreken met bepaalde familieleden en Frans met andere, etc. Je kunt perfect een tweetalige Belg zijn, zo zijn er veel in het Brusselse. (bvb. de 2 opeenvolgende burgemeesters van Brussel zijn perfect tweetalig, de Donnéa komt van Antwerpen, en Tielemans stamt uit een typisch Brussels gezin.) Door de staatshervorming moest iedereen kiezen of ze Vlaming of franstalig waren, maar voor veel mensen is dat niet zo'n evidente keuze. Die echte Brusselaars hebben een grote hekel aan al dat flamingante gedoe, en houden zich ook niet in Vlaamse kringen op, stemmen meestal ook op franstalige partijen (of, gek genoeg, op het VB). Want de Vlaamse scene in Brussel is grotendeels bevolkt door "nieuwe Brusselaars" die uit alle uithoeken van Vlaanderen komen. Ik heb er niets tegen hoor, het is een verrijking voor Brussel. maar ze zouden meer aansluiting moeten zoeken bij de echte Brusselaars, en dat betekent een tweetalige omgeving. Die echte Brusselaars vind je in het verenigingsleven, in de café's, op m'n job vooral, etc. maar die houden zich meestal ver van de politiek. Wel is het zo dat de meeste Brusselaars van allochtone origine, en dat zijn er nogal wat, meestal eentalig Frans zijn, hoewel je de laatste jaren een kentering ziet.

Laatst gewijzigd door tomm : 21 mei 2008 om 17:24.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:53   #1974
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Graag gedaan. Wat nog beter zou zijn, is dat iemand dat aan de partijtoppen kan bezorgen met de vraag of ze dit niet wat kunnen propageren in de betreffende internationale cenakels.
De partijtoppen HÉBBEN deze informatie...en ze WÉTEN hoe ze dit internationaal moeten propageren...maar de afschuwelijke werkelijkheid is nu eenmaal dat alle partijen behalve VB er existentieel belang bij hebben dat de vlamingen opgesloten blijven binnen de Belgische machtsverdeling.
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 19:46   #1975
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

"is" in mijn vorige post moet natuurlijk vervangen worden door "heeft".

Waar is toch verdorie die editknop naartoe als ge hem nodig hebt.......?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 mei 2008 om 19:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:18   #1976
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb niet gezegd dat de grenzen veranderd moeten worden, wel de taalgebieden. Frankrijk moet de status van haar minderheden erkennen, net als Vlaanderen.
Ik denk niet dat deze vergelijking echt gepast is. Vlaanderen heeft de faciliteiten altijd correct toegepast. Het kan niet gezegd dat Frankrijk evenveel respect had voor zijn eigen minderheden.

De Franstaligen in Vlaanderen zijn trouwens helemaal geen historische minderheid, in tegenstelling tot bretoenen, Vlamingen,... in Frankrijk.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:55   #1977
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb niet gezegd dat de grenzen veranderd moeten worden, wel de taalgebieden. Frankrijk moet de status van haar minderheden erkennen, net als Vlaanderen.
Geen appels met peren vergelijken tomm! De franstaligen zijn geen minderheid in Vlaanderen in de ware zin des woords. Frans-Vlamingen zijn wél een minderheid in Frankrijk. Dat moet ge heel goed in je oren knopen!
En sorry hoor, ik wil écht niet moeilijk doen, maar dat is een zwaar principieel verschil en waarin dat nu precies bestaat heb heb ik uitgelegd in post 1719 op p. 86 (Speciaal voor jou opgezocht .....
http://forum.politics.be/showthread....105801&page=86
Dus moet ook Vlaanderen het Minderhedenverdrag niet ondertekenen!!

Er is natuurlijk wel een franstalige aanwezigheid in Vlaanderen zoals er ook een Turkse is, een Marokkaanse enz...Maar die lijken mij meer integratiebereid dan de franstaligen. De Turken die vragen toch geen faciliteiten in Gent. De Marokkanen doen dat toch ook niet in Borgerhout/Antwerpen. Neen, en we moeten dat als Vlamingen toegeven, die passen zich taalkundig aan en sturen - zééééér belangrijk! - hun kinderen naar Nederlandstalige scholen. De Arabieren vragen toch ook geen Arabische faciliteiten in Brussel. ( En dan mogen die vrouwen voor mijn part een hoofddoek dragen!) Alléén die o zo mateloos arrogante Franstalige kultuurimperialisten die maken een faciliteitenvuist als ze een taalgrens oversteken.

Sorry hoor, dan heb ik liever tien Marokkanen in de Rand die zich zich wel aanpassen dan 1 franstalige die zich niet aanpast!

Een klein vraagje nu voor jou om na te gaan of je het begrepen hebt..... De Duitstaligen die in het Waals gewest wonen is dat een minderheid? Motiveer uw antwoord.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 mei 2008 om 21:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 21:07   #1978
BitterSweet
Minister-President
 
BitterSweet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 4.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
En ik ben een tweetalige Belg van allochtone origine. Nu gij...
Waarom kun je niet EN Vlaming En franstalig zijn? Ik ken veel Brusselaars die gewoon perfect tweetalig zijn, vloeiend Brussels dialect spreken (of West-Vlaams), vloeiend Nederlands spreken en daarnaast ook vloeiend Frans spreken, naar zowel nederlandstalig als franstalig onderwijs zijn geweest, dialect spreken met bepaalde familieleden en Frans met andere, etc. Je kunt perfect een tweetalige Belg zijn, zo zijn er veel in het Brusselse. (bvb. de 2 opeenvolgende burgemeesters van Brussel zijn perfect tweetalig, de Donnéa komt van Antwerpen, en Tielemans stamt uit een typisch Brussels gezin.) Door de staatshervorming moest iedereen kiezen of ze Vlaming of franstalig waren, maar voor veel mensen is dat niet zo'n evidente keuze. Die echte Brusselaars hebben een grote hekel aan al dat flamingante gedoe, en houden zich ook niet in Vlaamse kringen op, stemmen meestal ook op franstalige partijen (of, gek genoeg, op het VB). Want de Vlaamse scene in Brussel is grotendeels bevolkt door "nieuwe Brusselaars" die uit alle uithoeken van Vlaanderen komen. Ik heb er niets tegen hoor, het is een verrijking voor Brussel. maar ze zouden meer aansluiting moeten zoeken bij de echte Brusselaars, en dat betekent een tweetalige omgeving. Die echte Brusselaars vind je in het verenigingsleven, in de café's, op m'n job vooral, etc. maar die houden zich meestal ver van de politiek. Wel is het zo dat de meeste Brusselaars van allochtone origine, en dat zijn er nogal wat, meestal eentalig Frans zijn, hoewel je de laatste jaren een kentering ziet.
Ga jij nu beweren dat de franstaligen meer moeite doen om nederlands te spreken dan de vlaming frans,mss is het langs vlaamse kant de laatste jaren wat afgenomen,maar hoe zou dat nu komen??
En voor ge zegt dat ik veralgemeen kijk er dan maar is de taalwetgeving in de vlaamse en franstalige scholen op na in de laatste 40jaren,voor de vlaming is frans de 2e taal,voor de franstaligen ook?
__________________
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 22:09   #1979
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Uiteraard, omdat het Fries een van de loten van die rijke Nederlandse stam is.....!
Maar let op: ik vind het spijtig dat het Limburgs, het Vlaanders, het Brabants enz... niet het statuut hebben van het Fries. Er is een boom en er zijn takken, Azert!
Niets looten van de Nederlandse stam. Fries is niet ontsproten uit het Nederlands. Het is een aparte taal; maar dat is men intussen vergeten.

Net zoals de inwoners van Wallonië geloven dat Waals een Picardisch dialect is van het Frans.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 22:12   #1980
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Niets looten van de Nederlandse stam. Fries is niet ontsproten uit het Nederlands. Het is een aparte taal; maar dat is men intussen vergeten.
.
man gij kunt een zaag spannen. Nog nooit zo'n zageventje tegengekomen.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be