Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Systeem van studiebeurzen afschaffen?
Ja, want wie geen geld heeft is per definitie onverstandig 3 10,00%
Ja, want ik heb er als dom rijkeluiskind belang bij dat slimmeren uit een zwak milieu mij niet voorbijsteken, wat ze met studiebeurzen wel kunnen 6 20,00%
Nee, studiebeurzen behouden 21 70,00%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juli 2008, 14:11   #121
sfinx666
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2008
Berichten: 1.431
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Sommige mensen zijn zeer verstandig en zouden onze maatschappij sterk kunnen dienen door hun creativiteit en innovatieve geest in te zetten.

Maar dikwijls komen deze mensen uit een sociaal zwakke achtergrond en kunnen ze de universiteit niet betalen.

Vandaag krijgen die sociaal zwakkeren een studiebeurs.

Moet dat systeem eigenlijk wel blijven bestaan? We moeten die vraag toch durven stellen.
Vanaf jongsafaan moeten de kinderen op school in het oog gehouden worden: wie is er dom, wie is lui, wie is intelligent. Waarvoor heeft men aanleg ? Wat kan men niet goed enz enz . Er zijn meerdere soorten van intelligentie. Bvb kinderen die echt aanleg hebben voor rekenen, maar heel onhandig zijn. Anderen is het net omgekeerd. Nu, waarom zou een klein mathematisch genietje, maar dat zeer onhandig is, later metser, loodgieter of huisschilder moeten worden, enkel omdat zijn vader ook zulk een beroep heeft. Anderzijds, waarom zou een grote, sterke jongen, die goed met zijn handen is, maar van studeren en mathematica een grondige hekel heeft, absoluut hogere studies afleggen, enkel omdat hij van "goede familie" is ?
Het zijn natuurlijk ongenuanceerde voorbeelden, maar men begrijpt het onderliggende idee wel zeker ? Men moet kinderen in een richting sturen waarvoor ze geschikt zijn, ongeacht hun afkomst, en sociale klasse. En degene die geschikt is voor hogere studies, maar van een financiël zwakkerre familie komt, moet geholpen worden door de staat. De financiële hulp aan studenten hangt dus af van hoeveel zijn ouders verdienen. Rijke mensen hebben zulk een hulp inderdaad niet nodig, maar ze mogen er wel mee voor afdragen. Dat noemt men solidariteit, en vermits die bij de Rijke Klasse soms moeilijk te vinden is, moet ze verplicht zijn
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2008, 14:12   #122
sfinx666
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2008
Berichten: 1.431
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Begin eerst met de voordelen voor bedrijfswagens af te schaffen, je zou al veel meer in het laadje van de staat krijgen.

Het is niet de afbouw van de sociale voordelen voor minder begoede die de belastingen zullen doen dalen, maar een einde maken aan de belastingsvoordelen voor de rijken en de belastingsfraude.
Volledig mee eens.
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2008, 18:18   #123
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Studiebeurs enkel onder voorwaarden van een afgewerkte studie.
Wie te vaak van richting veranderd (wat zo een beetje de mode van de dag is) heeft toch geen studie pakket gedaan.
Bijgevolg hoeven die geen geld te krijgen. En terug te geven wat ze al gehad hebben.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 10:39   #124
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Studiebeurs enkel onder voorwaarden van een afgewerkte studie.
Bedoel je : succesvol afgewerkt?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 11:38   #125
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

[quote=eno2;3547804]
Citaat:

Bedoel je : succesvol afgewerkt?
Indien geen succes is er ook niks afgewerkt.
Bijgevolg is de gedane studie onbestaand geweest, en wat niet bestaat kan men toch niet betalen me dunkt?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be