Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 maart 2004, 10:57   #1
kalimero
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 januari 2004
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrtnieuws.net
West-Vlaming wordt tot sport aangezet
De West-Vlamingen kunnen zich volgende maand laten testen op hun fitheid. Daarna krijgen ze een trainingsprogramma.
In het najaar volgt dan opnieuw een test om na te gaan of ze fitter zijn geworden. De actie gaat uit van het provinciebestuur.
"Bedoeling is om zoveel mogelijk West-Vlamingen aan de sport te krijgen", zegt Marleen Titeca, gedeputeerde voor Sport. Ze benadrukt wel dat aan sport doen heel breed moet gezien worden. "Wandelen en fietsen is ook goed. Het gaat erom om zowel ongeoefende personen als sportmensen in beweging te krijgen."
Misschien moet de overheid dit voorbeeld maar eens volgen. Ze lanceren dan wel campagnes tegen alles wat ongezond is, overgewicht e.d., maar initiatieven om actieve sportbeoefening te bevorderen blijven schaars. Nochtans ben ik van mening dat een sportbevorderend beleid een hele brede doelgroep ten goede kan komen. Iedereen, jong of oud, ziek of gezond, heeft baat bij een of andere vorm van sport. En het heeft een positieve invloed op de gezondheidszorg.

Ter illustratie: het zwembad in mijn buurt was tot vorig jaar eigendom van de provincie, maar wegens de hoge uitbatingskosten dreigde het gesloten te worden. De stad heeft het zwembad in extremis overgenomen, zij het na enkele drastische ingrepen: de toegangsprijs is gestegen tot een haast ondemocratisch peil, en de openingsuren zijn dermate gekrompen dat je al bijna verlof moet nemen om er nog te geraken.

Enkele suggesties:
- sportbeoefening beschouwen als een algemeen basisrecht
- sportieve instellingen aanzetten tot meer uitgebreide openingtijden, bij voorkeur ook op zondag (kan alleen met het nodige geld)
- invoeren van sportcheques (analoog met pwa-, diensten-, kinderopvang-, cultuur-, feest-, maaltijd- en vanallesennogwat-cheques)
- fiscale voordelen bij aankoop van sportabonnement, uitrusting, fiets e.d.
- een jaarlijkse algemene sportdag waarop iedereen de mogelijkheid krijgt om zijn conditie te testen en sporten te leren kennen
kalimero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 11:10   #2
boss
Burger
 
Geregistreerd: 14 februari 2004
Locatie: ghent
Berichten: 143
Standaard

Ambtenaren van het Vlaams ministerie krijgen al een reductie op hun sportabonement of 10beurten kaart bij een fitnis.

Ambtenaren krijgen ook iedere week een uurtje dat ze tijdens de werkuren mogen sporten.
boss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 11:14   #3
kalimero
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 januari 2004
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boss
Ambtenaren van het Vlaams ministerie krijgen al een reductie op hun sportabonement of 10beurten kaart bij een fitnis.

Ambtenaren krijgen ook iedere week een uurtje dat ze tijdens de werkuren mogen sporten.
't Zijn altijd de anderen. Waarom eens geen maatregelen waar IEDEREEN iets aan heeft ?
kalimero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 13:15   #4
boss
Burger
 
Geregistreerd: 14 februari 2004
Locatie: ghent
Berichten: 143
Standaard

Citaat:
't Zijn altijd de anderen. Waarom eens geen maatregelen waar IEDEREEN iets aan heeft ?
Dat is een initiatief dat uitgaat van de het Vlaams ministerie aan zijn werknemers.
Misschien moet je ook eens zo zaken aankaarten bij je eigen werkgever.[/
boss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 15:19   #5
kalimero
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 januari 2004
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boss
Citaat:
't Zijn altijd de anderen. Waarom eens geen maatregelen waar IEDEREEN iets aan heeft ?
Dat is een initiatief dat uitgaat van de het Vlaams ministerie aan zijn werknemers.
Misschien moet je ook eens zo zaken aankaarten bij je eigen werkgever.[/
Eerlijk gezegd vind ik dat niet de taak van de werkgever.
Mijn stelling is dat, als de overheid begaan is met de volksgezondheid, dat er meer aandacht zou moeten gaan naar sportbeoefening.
kalimero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 15:33   #6
boss
Burger
 
Geregistreerd: 14 februari 2004
Locatie: ghent
Berichten: 143
Standaard

het is dan aan de gemeenten om te voorzien in sportmogelijkheden en om die op een of de andere manier aantrekkelijk te maken, door bv goedkoper te maken.

Let wel op, die weerbetalingen op het abonement heeft ook zijn beperkingen. denk dat het anders niet haalbaar is.

Probleem bij jullie zwembad zal zijn dat er op een gegeven moment kosten zijn gedaan om het over te nemen en dat men die zo wim terugkrijgen, dat is ook de manier van een prive zwembad.
boss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 17:22   #7
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalimero
als de overheid begaan is met de volksgezondheid
De overheid is dat echter niet en ik zie ook niet goed in waarom dat wel zo zou zijn. Als ge nu zelf al eens zou beginnen met bezorgd te zijn om uw eigen gezondheid, dan hebt ge geen overheid nodig die u komt vertellen dat ge daar bezorgd over dient te zijn.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2004, 21:29   #8
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalimero
Misschien moet de overheid dit voorbeeld maar eens volgen. Ze lanceren dan wel campagnes tegen alles wat ongezond is, overgewicht e.d., maar initiatieven om actieve sportbeoefening te bevorderen blijven schaars. Nochtans ben ik van mening dat een sportbevorderend beleid een hele brede doelgroep ten goede kan komen. Iedereen, jong of oud, ziek of gezond, heeft baat bij een of andere vorm van sport. En het heeft een positieve invloed op de gezondheidszorg.
Een korting op de RSZ voor wie op controle gaat en geen overgewicht heeft, lijkt me geen slecht idee (en ja, mensen die om erfelijke redenen overgewicht hebben mogen die korting ook hebben).
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 08:31   #9
kalimero
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 januari 2004
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Als ge nu zelf al eens zou beginnen met bezorgd te zijn om uw eigen gezondheid, dan hebt ge geen overheid nodig die u komt vertellen dat ge daar bezorgd over dient te zijn.
Tuurlijk ben ik begaan. Ik krijg geregeld complimentjes dat ik er goed uitzie, maar mensen realiseren zich niet dat dat toch wat inspanningen vergt. Voortdurend op je voeding letten, veel buiten komen, geregeld sporten, in 't weekend vaak al van 's morgens vroeg. Eerlijk gezegd, dat vraagt wat discipline, maar ik probeer toch de regelmaat erin te houden.
Ik vind het niet logisch dat de overheid voortdurend betuttelende boodschappen op ons afvuurt ("doe dit niet", "eet dat niet", "doe aan sport") maar het daar verder bij laat.
Verlaag de financiele drempel, je zal zien dat er al heel wat meer gegadigden zullen zijn. Kijk maar naar het openbaar vervoer. Mij krijg je er niet op, want ik moet de volle pot betalen. Maar als ik de berichten in de media mag geloven neemt het aantal reizigers wel toe.
Pikant detail: feestcheques om ons eens goed te laten gaan, daarvoor zijn er dan weer wel middelen.
kalimero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 08:51   #10
boss
Burger
 
Geregistreerd: 14 februari 2004
Locatie: ghent
Berichten: 143
Standaard

Die feestcheques zijn bedoelt om de mensen weer buiten te kruigen, contacten te leggen in de buurt.
onder het motto leer uw gebuur eens kennen.
Dit even tussendoor.

Ik sport ook veel, lopen, fietsen, wandelen.
Allemaal sporten waar je niet veel geld voor moet hebben.

Zwembaden en sporthallen zijn een bevoegdheid van de gemeenten, dus ge zult een sbij de gemeenten moeten aankloppen en het probleem van het duren zwembad aankaarten.
boss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 09:57   #11
kalimero
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 januari 2004
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boss
Die feestcheques zijn bedoelt om de mensen weer buiten te kruigen, contacten te leggen in de buurt.
onder het motto leer uw gebuur eens kennen..
Sorry dat ik blijf muggenziften maar...
Voor sociale contacten kunnen we dus een duwtje in de rug krijgen, maar voor lichaamsbeweging moeten we zelf het initiatief nemen ??? Daar heb ik het wel wat moeilijk mee.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boss
Ik sport ook veel, lopen, fietsen, wandelen. Allemaal sporten waar je niet veel geld voor moet hebben.
Bewegingsvormen als lopen of fietsen zijn dan wel goedkoop maar niet iedereen kan die discipline opbrengen. Mensen zijn geneigd om steeds weer uitvluchten te verzinnen: slecht weer, de vriendin wil niet mee, te moe, te veel werk enzovoort.
Een alternatief is georganiseerd sporten onder begeleiding, bv groepslessen in een fitnesscentrum, tennislessen en dergelijke, kortom aktiviteiten die op bepaalde tijdstippen plaatsvinden. Maar dat kost wel wat meer, een kleine tegemoetkoming zou alvast de drempel verlagen.
kalimero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 12:34   #12
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boss
Zwembaden en sporthallen zijn een bevoegdheid van de gemeenten, dus ge zult een sbij de gemeenten moeten aankloppen en het probleem van het duren zwembad aankaarten.
Of bij de Vlaamse overheid die onmogelijke Vlarem-richtlijnen oplegt, waardoor elk zwembad eigenlijk afgebroken moet worden en opnieuw gebouwd moet worden om in orde te zijn.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 13:20   #13
boss
Burger
 
Geregistreerd: 14 februari 2004
Locatie: ghent
Berichten: 143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Of bij de Vlaamse overheid die onmogelijke Vlarem-richtlijnen oplegt, waardoor elk zwembad eigenlijk afgebroken moet worden en opnieuw gebouwd moet worden om in orde te zijn.
het is misschien nodig?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalimero
Bewegingsvormen als lopen of fietsen zijn dan wel goedkoop maar niet iedereen kan die discipline opbrengen. Mensen zijn geneigd om steeds weer uitvluchten te verzinnen: slecht weer, de vriendin wil niet mee, te moe, te veel werk enzovoort.
Een alternatief is georganiseerd sporten onder begeleiding, bv groepslessen in een fitnesscentrum, tennislessen en dergelijke, kortom aktiviteiten die op bepaalde tijdstippen plaatsvinden. Maar dat kost wel wat meer, een kleine tegemoetkoming zou alvast de drempel verlagen.
Wie zegt dat je dan wel de motivatie gaat hebben om eraan deel te nemen. Denk dat vele mensen gewoon te lui zijn geworden en pas beginnen sporten als het echt nodig is.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalimero
Sorry dat ik blijf muggenziften maar...
Voor sociale contacten kunnen we dus een duwtje in de rug krijgen, maar voor lichaamsbeweging moeten we zelf het initiatief nemen ??? Daar heb ik het wel wat moeilijk mee.
discusie moet er zijn
boss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 13:42   #14
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boss
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Of bij de Vlaamse overheid die onmogelijke Vlarem-richtlijnen oplegt, waardoor elk zwembad eigenlijk afgebroken moet worden en opnieuw gebouwd moet worden om in orde te zijn.
het is misschien nodig?
Dus kwasi elk zwembad was de laatste 30 jaar vreselijk ongezond?
Bovendien staan er echt stomme regels in. Zo mogen wc's niet op de grond rusten, maar moeten ze uit de muur komen enzo.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 14:02   #15
boss
Burger
 
Geregistreerd: 14 februari 2004
Locatie: ghent
Berichten: 143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boss


het is misschien nodig?
Dus kwasi elk zwembad was de laatste 30 jaar vreselijk ongezond?
Bovendien staan er echt stomme regels in. Zo mogen wc's niet op de grond rusten, maar moeten ze uit de muur komen enzo.
Ik heb geen flauw idee hoe het gesteld is met de zembaden.
Ik weet dat er sommige subtropische zwembaden gesloten zijn geweest een paar jaar geleden. Omdat ze totaal niet proper waren.
Wat er met de andere zwembaden is? geen flauw idee.
boss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 18:32   #16
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalimero
Verlaag de financiele drempel, je zal zien dat er al heel wat meer gegadigden zullen zijn
Welke financiele drempel? Is sporten een dure aangelegenheid? Volgens mij alvast niet: lopen, fietsen, .. zijn sporten die je gratis kan beoefenen. Lidgelden van sportclubs, zwembaden, fitnesscentra, ... zijn over het algemeen genomen ook eerder aan de lage kant, dus daar zie ik ook al geen probleem.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 19:02   #17
boss
Burger
 
Geregistreerd: 14 februari 2004
Locatie: ghent
Berichten: 143
Standaard

zoals ik al eens gezegd heb, leg het probleem voor aan het gemeentebestuur, kijk wat zij eraan kunnen doen.
boss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2004, 07:18   #18
kalimero
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 januari 2004
Berichten: 11
Standaard

In verband met dat zwembad: ik ben van buiten de stad, dus veel zal ik wel niet te zeggen hebben. Mag al blij zijn dat ik nog binnen mag aan 4 euro per beurt. VIER EURO !!! Om nog te zwijgen van de openingsuren: zo & ma gesloten, andere dagen tot 16h30, twee avonden tot 20h. Overdag zit het vol klein mannen.
Waarom zijn dingen als restaurantbezoek en autorijden fiscaal aftrekbaar en sportaktiviteiten niet ? En wat is nu het meest bevorderlijk voor de volksgezondheid (en dus ook ziekteverzekering) ?
kalimero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2004, 13:26   #19
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalimero
4 euro per beurt.
En wat houdt zo'n 'beurt' in? Ik vind 4euro trouwens helemaal niet zo'n bijzonder hoog bedrag, een bezoekje aan de bioscoop kost je bijvoorbeeld vandaag de dag al gemakkelijk een 6euro.
Bovendien is dit een bijzonder slecht voorbeeld om je punt kracht bij te zetten daar die zwembaden volgens mij worden uitgebaat door de overheid en niet door de private sector.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be