Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 maart 2007, 20:32   #1
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard Pensioenfondsenvlucht

Vandaag op Nederlandse Radio-1: risico dat Nederlandse pensioenfondsen de wijk nemen naar België omdat daar de dekkingsgraad van premie-inkomsten tegen lopende uitbetalingen lager is dan de in Nederland wettelijk verplichte marges (108~120%).

Zijn de Belgische pensioenen inderdaad zo sterk risicodragend? Het is toch spaargeld?

ALS de EU iets nuttigs zou kunnen betekenen, dan toch wel snelle en veilige HARMONISATIE van voorschriften/wetten.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 16:02   #2
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

ALS de EU iets nuttigs zou kunnen betekenen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 20:52   #3
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Als een zwerm regenwulpen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 20:59   #4
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Vandaag op Nederlandse Radio-1: risico dat Nederlandse pensioenfondsen de wijk nemen naar België omdat daar de dekkingsgraad van premie-inkomsten tegen lopende uitbetalingen lager is dan de in Nederland wettelijk verplichte marges (108~120%).

Zijn de Belgische pensioenen inderdaad zo sterk risicodragend? Het is toch spaargeld?

ALS de EU iets nuttigs zou kunnen betekenen, dan toch wel snelle en veilige HARMONISATIE van voorschriften/wetten.
Pensioensfondsen in Nederland zijn de eerste en veelal enigste "pijler" van het Nederlands pensioensstelsel daar waar dit in België (een in toenemende mate) noodzakelijke aanvulling is op het wettelijk pensioen. Belgische pensioensfondsen zijn dus vele malen kleiner en minder belangrijk in het totale beeld van het pensioensstelsel. Gezien de beperkte input in die stelsel vermoed ik dat ze ook meer risico's moeten nemen om er iets deftigs te kunnen uithalen op het einde van de rit.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 21:21   #5
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Vandaag op Nederlandse Radio-1: risico dat Nederlandse pensioenfondsen de wijk nemen naar België omdat daar de dekkingsgraad van premie-inkomsten tegen lopende uitbetalingen lager is dan de in Nederland wettelijk verplichte marges (108~120%).

Zijn de Belgische pensioenen inderdaad zo sterk risicodragend? Het is toch spaargeld?

ALS de EU iets nuttigs zou kunnen betekenen, dan toch wel snelle en veilige HARMONISATIE van voorschriften/wetten.
Kusje voor Willem! Je begrijpt in ieder geval dat de EU in principe nuttige zaken tot stand zou kunnen brengen. Voorwaarde is natuurlijke dat veel burgers dat beseffen en dat ze in hun politieke partijen daar ook voor pleiten.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 21:25   #6
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Vandaag op Nederlandse Radio-1: risico dat Nederlandse pensioenfondsen de wijk nemen naar België omdat daar de dekkingsgraad van premie-inkomsten tegen lopende uitbetalingen lager is dan de in Nederland wettelijk verplichte marges (108~120%).

Zijn de Belgische pensioenen inderdaad zo sterk risicodragend? Het is toch spaargeld?

ALS de EU iets nuttigs zou kunnen betekenen, dan toch wel snelle en veilige HARMONISATIE van voorschriften/wetten.
risicodragend, idd. sterk risicodragend
Ik beschouw wat ik afgedragen heb via pensioensparen als een verkapte belasting tgv het bedrijfsleven. Down the drain dus: indien het de heren aanstaat zie ik er ooit een deel van terug..indien...

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 oktober 2008 om 21:30.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 21:43   #7
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
risicodragend, idd. sterk risicodragend
Ik beschouw wat ik afgedragen heb via pensioensparen als een verkapte belasting tgv het bedrijfsleven. Down the drain dus: indien het de heren aanstaat zie ik er ooit een deel van terug..indien...
Is dat zo? Ik dacht meer dat dat geld bij de overheid terecht kwam, althans bij de semi-overheidsorganen. Voor de rest geef ik je volledig gelijk. Ook ik zal nimmer iets van mijn betaalde geld terugzien.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be