Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Hoe moet de EU verder?
Democratischer. Joegoslavië toetreden. 1 9,09%
Democratischer. Heel Oost-Europa erbij. 3 27,27%
Blijven zoals het nu is. 1 9,09%
Democratischer, zonder nieuwe lidstaten 6 54,55%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2008, 15:27   #1
Heel-Nederlander
Burgemeester
 
Heel-Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2008
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 537
Standaard Europa: veranderingen

Zoals zo vaak, hoort men hier weinig positieve geluiden over de EU. Voor een deel zal dat uit de hoek komen van nationalistische zwijnen en communisten, maar er zijn ook echte GEGRONDE redenen om néé te zeggen tegen Europa. En die oorzaken moeten niet gezocht worden in de lidstaten zelf, of in de volksmentaliteit, maar in de structuur van de EU, die hopeloos verouderd en vastgeroest is.

De EEG (de voorganger van de huidige Unie) was opgericht tijdens de Koude Oorlog, als tussenpersoon tussen het Oostblok en Amerika. West-Europa bundelde haar economische kracht na de Tweede Wereldoorlog om zich tegen buitenlandse invloeden te verzetten. Langzaam kwamen ook politieke, sociale en monetaire kwesties bij. Het verdrag van Maastricht maakte de EU tot een multinationale organisatie van veelzijdigheid.

Anno 2008 is de EU een weinig democratische instelling: het Europarlement heeft weinig werkelijke macht, en de Commisie die wel macht heeft word niet democratisch gekozen. Het exuus van partijen en landen is meestal iets in de zin van "de mensen zijn er niet klaar voor. De mensen begrijpen het niet". En dat is geen wonder: wanneer men Europa probeert te bellen in Brussel, word men voor simpele informatie eindelijk doorgeschakeld ... tot men weer bij de eerste persoon uitkomt (ik heb het zelf geprobeerd).

Om het enthousiasme en de zin voor Europa ook in West-Europa weer te versterken, wil ik de volgende zaken even kort aan de kaak stellen: men moet het Europarlement veel meer bevoegdheden geven. De Commisie moet worden afgeschaft, of in ieder geval gekozen door het Europese volk. Verder moet men vanuit de EU een duidelijk standpunt innemen, de wil van het volk respecteren en een duidelijk informatief beleid te voeren.

Voor alle duidelijkheid: ik ben een grote voorstander van Europa, en een nog grotere voorstander van internationale integratie van taal en cultuur, maar ik ben geen voorstander van een dictatuur. Ik bedoel maar: welk recht heeft de EU op dit moment om Alexandr Loekasjenko (Wit-Rusland) te berispen om zijn "dictatoriale regimé", terwijl ze zelf eigenlijk precies hetzelfde doet.
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 15:30   #2
Heel-Nederlander
Burgemeester
 
Heel-Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2008
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 537
Standaard

En alstublieft mensen: geen antwoorden zo simpel als "weg met de EU". Dat is tegenwoordig toch onmogelijk. Op economisch gebied (euro) zijn de landen al zo ver met elkaar verbonden, dat het zomaar opzeggen van de EU een enorme financiële crisis zou veroorzaken waar we niet vrolijk van worden.
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 15:42   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

De verenigde Staten van Europa !

Ik ben voor.

Ze hadden toen ze met weinig waren alles op een rijtje moeten zetten en niet wachten tot dat hele zootje erbij kwam. Nu zijn ze verlamd.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 24 oktober 2008 om 15:43.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 15:56   #4
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Wat bedoelt u met democratischer? Hoe meer de naties en regio's hun soevereiniteit aan het 'Europa' verliezen, hoe minder democratisch het zal worden.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 17:48   #5
Valentine Julien
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Locatie: Leuven/Amsterdam
Berichten: 586
Stuur een bericht via Skype™ naar Valentine Julien
Standaard

Europa vandaag op zijn top
tweede filmpje in straatsburg
http://www.wiseupjournal.com/?p=608
Valentine Julien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 08:22   #6
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Anno 2008 is de EU een weinig democratische instelling: het Europarlement heeft weinig werkelijke macht, en de Commisie die wel macht heeft word niet democratisch gekozen.
Het Europarlement krijgt wel steeds meer macht. Maar het kan beter. In het nieuwe Verdrag van Lissabon krijgt het Europarlement weer meer bevoegdheden.

Citaat:
Het exuus van partijen en landen is meestal iets in de zin van "de mensen zijn er niet klaar voor. De mensen begrijpen het niet". En dat is geen wonder: wanneer men Europa probeert te bellen in Brussel, word men voor simpele informatie eindelijk doorgeschakeld ... tot men weer bij de eerste persoon uitkomt (ik heb het zelf geprobeerd).
Dit is een iets te gemakkelijk voorbeeld.

Citaat:
Om het enthousiasme en de zin voor Europa ook in West-Europa weer te versterken, wil ik de volgende zaken even kort aan de kaak stellen: men moet het Europarlement veel meer bevoegdheden geven. De Commisie moet worden afgeschaft, of in ieder geval gekozen door het Europese volk. Verder moet men vanuit de EU een duidelijk standpunt innemen, de wil van het volk respecteren en een duidelijk informatief beleid te voeren.
De wil van het volk klinkt me iets te extreem rechts-achtig. Een duidelijk standpunt krijg je eerder door een regering die een bepaald beleid uitzet, niet door een Commissie die in principe uit alle soorten politieke stromingen kan bestaan. De Commissie moet idd een regering worden. De nu vigerende Commissie is sterk conservatief getint. Maar hoeveel Europeanen weten dat ze een liberaal-conservatief bestuur hebben? Laat staan dat ze daarvoor hebben gekozen.
  • José Manuel Durão Barroso (conservatief) - voorzitter
  • Siim Kallas (liberaal) - vice voorzitter
  • Günter Verheugen (sociaal-democraat) - vice voorzitter
  • Margot Wallström (sociaal-democraat) - vice voorzitter
  • Joaqu�*n Almunia (sociaal-democraat)
  • Jacques Barrot (conservatief)
  • Joseph Borg (conservatief)
  • Stavros Dimas (conservatief)
  • Benita Maria Ferrero-Waldner (conservatief)
  • Ján Figel (conservatief)
  • Mariann Fischer Boel (liberaal)
  • Dalia Grybauskaite (partijloos)
  • Danuta Hübner (partijloos)
  • László Kovács (sociaal-democraat)
  • Neelie Kroes (liberaal)
  • Meglena Kuneva (liberaal)
  • Markos Kyprianou (liberaal)
  • Peter Mandelson (sociaal-democraat)
  • Charlie McCreevy (nationalist)
  • Louis Michel (liberaal)
  • Leonard Orban (partijloos)
  • Andris Piebalgs (conservatief)
  • Janez Potocnik (liberaal)
  • Viviane Reding (conservatief
  • Olli Rehn (liberaal)
  • Vladim�*r �*pidla (sociaal-democraat)
  • Antonio Tajani (conservatief)
Citaat:
Voor alle duidelijkheid: ik ben een grote voorstander van Europa, en een nog grotere voorstander van internationale integratie van taal en cultuur, maar ik ben geen voorstander van een dictatuur. Ik bedoel maar: welk recht heeft de EU op dit moment om Alexandr Loekasjenko (Wit-Rusland) te berispen om zijn "dictatoriale regimé", terwijl ze zelf eigenlijk precies hetzelfde doet.
Er zit wel wat in, maar democratie is veel breder dan de manier waarop het bestuur wordt samengesteld. Persvrijheid, en vrijheid van vergadering en vereniging (reële vrijheid voor politieke partijen) zijn een paar voorname kenmerken.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 08:42   #7
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
En alstublieft mensen: geen antwoorden zo simpel als "weg met de EU". Dat is tegenwoordig toch onmogelijk. Op economisch gebied (euro) zijn de landen al zo ver met elkaar verbonden, dat het zomaar opzeggen van de EU een enorme financiële crisis zou veroorzaken waar we niet vrolijk van worden.
Deftige tegenargumentie vinden zal niet meevallen. Enkele voorbeelden:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Europees denken is Auschwitz denken!!!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Een centrale wereldbank en meer Europa, lang leve de dictatuur het vierde rijk is geboren!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Ieder noodlijdend staatje kan er bij ,alsof Europa een luilekkerland is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Laat me lachen Europa...
(…)
Mooi zo,pattaten +30% en hoppa,gezonde patat wegens duurder.
(…)
Wat een bende losers dat Europa. Is ook ondermeer wegens dat EU dat we ons geld kwijt zijn.
En symbolisch een verbrande vlag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het is ook wel te begrijpen. Iets waar je tegen bent, ga je meestal niet uitgebreid bestuderen. Je hebt wel wat beters te doen.
Ik ben bvb sterk voor gelijkwaardigheid van alle mensen, ongeacht afkomst, ras, sekse, seksuele geaardheid, politieke overtuiging. Opvattingen van partijen die van ongelijkwaardigheid uitgaan, zoals die van Dewinter of van Wilders, zal ik niet uitgebreid tot mij nemen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 11:48   #8
Heel-Nederlander
Burgemeester
 
Heel-Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2008
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 537
Standaard

Je hebt op sommige punten wel gelijk Sjaax. Wat betreft pers hebben we gelukkig al volledige vrijheid binnen de EU. Maar op dit moment vind ik dat het gevaar voor Europa van binnenuit komt: neonazi's, communisten en mensen die te dom zijn om dieper op zaken van de EU in te gaan en die bij voorbaat "slecht" roepen omdat ze een rekening zien van de staat aan Brussel ... wat ze dan weer niet beseffen is dat zulk geld gebruikt word om de banken overeind te houden, zodat hun een leven hebben
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 18:16   #9
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.468
Standaard

Ik vind dat de EU meer macht moet geven aan de lidstaten zelf: op gebied van mileu, veiligheid, economie en dergelijke moet er uiteraard worden samengewerkt, maar een politieke eenheid, waar het nu naar uitziet, zie ik absoluut niet zitten.
__________________
VSSE, kijk goed mee:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 20:57   #10
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik vind dat de EU meer macht moet geven aan de lidstaten zelf: op gebied van mileu, veiligheid, economie en dergelijke moet er uiteraard worden samengewerkt, maar een politieke eenheid, waar het nu naar uitziet, zie ik absoluut niet zitten.
Jouw politieke vooruitzicht is heel anders dan het mijne. Ik zie een politieke eenheid in de nabije toekomst nog niet tot stand komen.

Waarom zie je een politieke eenheid niet zitten? Ik ben ook tegen een superstaat die alles beslist. Er zijn zeker zaken die op niveau van de lidstaten beslist moeten blijven. Maar misschien kunnen we enigzins nader komen over de zaken die Europese besluiten nodig hebben en de zaken waar de lidstaten over blijven gaan. Landbouw? Energie?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 21:16   #11
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Er zijn op dit moment al EU staten die wetswijzigingen niet doorvoeren dan wel negeren en / of verontachtzamen. Logisch, ambtenaren, waar dan ook maken hun eigen regels. In gevallen waar echter een dergelijk EU wetswijziging aanleiding kan geven tot lastenverzwaring, zal dat dus anders liggen. dan zullen inderdaad EU richtlijnen worden gevolgd.

Napoleon legde al de grondslagen voor de EU. Hij wilde een uniforme munteenheid en een uniform maat/meetstelsel. Hetgeen we heden ten dage dus nog hebben.

Partijen, historisch bewezen, vallen na verloop van tijd uiteen. Of ze nu van politieke aard zijn of religieus, maakt niet uit.
Ook de EU zal datzelfde lot ondergaan, niet nu, niet over tien jaar maar wellicht later.
We staan vermoedelijk vis �* vis met de grootste recessie ooit en wat hier in dit forum niet tot uitdrukking komt is dan ook het feit dat honderdduizenden banen binnen de EU op de tocht staan.
De omschakeling van nationale munteenheid naar de Euro heeft in NL al tot gevolg gehad dat de gulden is gedevalueerd met 50%.
Kortom de EU is maar in een heel beperkt opzicht een vvordeel geweest voor haar inwoners.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 22:06   #12
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Jouw politieke vooruitzicht is heel anders dan het mijne. Ik zie een politieke eenheid in de nabije toekomst nog niet tot stand komen.

Waarom zie je een politieke eenheid niet zitten? Ik ben ook tegen een superstaat die alles beslist. Er zijn zeker zaken die op niveau van de lidstaten beslist moeten blijven. Maar misschien kunnen we enigzins nader komen over de zaken die Europese besluiten nodig hebben en de zaken waar de lidstaten over blijven gaan. Landbouw? Energie?
Ik zie een politieke eenheid niet zitten, omdat de Europese landen onderling te veel van elkaar verschillen. Bovendien krijgt de nationale staat steeds minder te zeggen in eigen land waar ik principieel tegen ben. Ik ben wel voor een goede samenwerking uiteraard; energie en landbouw zijn daar ook twee punten van, maar laten we de verschillen tussen Europese landen alsjeblieft koesteren.
__________________
VSSE, kijk goed mee:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 14:57   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Europa moet inderdaad democratischer, dat wil zeggen weer decentraliseren naar de naties en de kleinere entiteiten. Een democratisch Europa is tegengesteld aan de EU.

De eurocratenvlag dient om in de fik gestoken te worden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 15:16   #14
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

http://andereuropa.org/joomla/images...n/plan%20b.pdf

Voor een democratische doorstart van Europa

Afgezien van alle irrelevante blabla in het plan van Ander Europa is het volgende onderdeel wel nastrevenswaardig:

Citaat:
Een democratische conventie
De conventie die de Europese grondwet heeft opgesteld, was vanuit democratisch oogpunt een klein stapje vooruit ten opzichte van de gebruikelijke procedure bij het tot stand komen van Europese verdragen. In plaats van vervolgens weer een stap achteruit te zetten, zoals gebeurde met het opstellen van het Verdrag van Lissabon, zouden er flinke stappen vooruit moeten worden gezet.
De leden van de grondwetconventie waren niet gekozen. Zij werden aangewezen door de regeringen, de nationale parlementen en het Europees Parlement. Ze hadden dus geen duidelijk mandaat van de kiezers.
Een nieuwe conventie die een nieuw Europees verdrag, een nieuwe basis voor Europese samenwerking op moet stellen, zal dat wel moeten hebben. Zij zal moeten bestaan uit direct door de bevolking gekozen vertegenwoordigers. Vertegenwoordigers die gekozen zijn op basis van een duidelijk programma over de toekomst van Europa.
Eerder heb ik al betoogd dat het Verdrag van Lissabon slechts een tussenstap is naar een democratischer Europa. Het Verdrag van Lissabon is beter dan de huidige situatie, waar het meer invloed van het Europese Parlement toekent. Maar als je de reglementering in het Verdrag van Lissabon vergelijkt met de democratische procedures die gelden in de afzonderlijke lidstaten van de EU, dan valt iedere vergelijking te nadele van het Verdrag van Lissabon uit. Er moet nog veel gesleuteld worden aan een democratisch Europa. Het plan van Ander Europa voor een democratisch gekozen conventie lijkt me een goede stap op weg voor een Europabreed democratisch gesteund nieuw verdrag.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 08:52   #15
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De verenigde Staten van Europa !

Ik ben voor.

Ze hadden toen ze met weinig waren alles op een rijtje moeten zetten en niet wachten tot dat hele zootje erbij kwam. Nu zijn ze verlamd.
Ik ben ook voor een Groot Europa. Met één Europese regering, maar waar de verschillende regio veel bewegingsvrijheid hebben voor hun intern bestuur. Ieder behoud zijn eigen taal, maar we geraken akkoord voor 1 voertaal, die elke Europeaan op school leert als 2de taal, en die men gebruikt voor alle Europese administratieve rompslomp. Een Europees Leger ook, dat de naam "Leger" waardig is. En vooral: dat Europa géén paradijs voor Liberale Bazen word, maar één waar de gehele bevolking welvarend is. Een beetje protectionisme zal ons, Europeanen, ook geen kwaad doen tegenover China, USA, Rusland, Arabische landen enz enz. Geen overheidshulp voor gelijk welk religie niet meer. En nog iets : laat Turkije er maar uit.
En het belangrijkste : we moeten er voor zorgen niet afhankelijk te zijn voor onze voedselbevoorrading, en onze energie. Subsidies voor ONZE landbouwers, voor onze interne markt, zo weinig mogelijk voedsel-import van buiten de E.U., onze nucleaire centrales zo goed als mogelijk opkalefateren, en ondertussen als bezetenen zoeken naar alternatieve middelen om energie op te wekken. D�*�*r mag best een hoop geld tegenaan gesmeten worden.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 14:25   #16
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Met uitzondering van Groot-Europa zou ik me in de rest van de maatregelen wel kunnen vinden. Misschien wel een gezamenlijk energie-beleid, monetair beleid en vooral illegalenbeleid. Verder vrij wonen en werken, zoals dat ook bij monde van Maastricht is ondertekend. Nog veel landen houden zich hier niet aan. En er goed op toezien dat Europese regels worden nageleefd door de EU landen. Hieraan schort het nog behoorlijk.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be