Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2008, 19:16   #1
Agir Agit
Vreemdeling
 
Agir Agit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Limburg
Berichten: 41
Standaard Dersim genocide

De Turkse republiek wordt nu ook beticht van het begaan van een genocide tegen de Koerdische alevieten in Dersim in 1938. Dit na beschuldigingen van genociden tegen Armeniërs, Assyriërs en Pontus Grieken.

Later deze maand zal de ‘Dersim ’38 Conferentie’ gehouden worden in het Europese parlement. De Koerdische Europarlementariër Feleknas Uca heeft haar steun gegeven aan de conferentie die zal worden gehouden door de Linkse partij in het Europese parlement op 13 november.

De conferentie zal een herdenking zijn van de 'massamoord' in Dersim van 70 jaar geleden. Volgens de aantijgingen zijn er meer dan 70.000 mensen gedood. De Turkse autoriteiten hebben geen officiële cijfers van deze strijd.

Leden van de Koerdische DTP-partij zullen ook deelnemen aan de conferentie. DTP-functionarissen Şerafettin Halis, Aysel Tuğluk en de burgemeester van Dersim, Songül Erol Abdil, zullen een toespraak houden.

Al sinds enige tijd verzamelen activisten uit Dersim informatie over de gebeurtenissen in 1938/1939 op de website Dersim.biz. Hieraan werken ook Nederlandse Koerden mee. Het is hun doel om erkenning te krijgen voor de 'Dersim genocide'. Waarschijnlijk zal Turkije dit niet willen erkennen.
__________________
Liever staand sterven, dan knielend leven ...
Agir Agit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 20:52   #2
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Zoudt U dat kunnen verduidelijken? Ik zie het verband Kurdistan en de EU niet.
Als de dame in kwestie een EU partij vertegenwoordigt, is ze geen Koerdische meer maar een onderdaan van het betrokken land waar haar partij gevestigd is.
Ik heb al eerder opgemerkt om je politieke strijd elders te voeren. Wij, Europeanen, zijn geen partij in dit gebeuren. Dat is mijn mening tenminste.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 29 oktober 2008 om 20:52.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 23:08   #3
Agir Agit
Vreemdeling
 
Agir Agit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Limburg
Berichten: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Zoudt U dat kunnen verduidelijken? Ik zie het verband Kurdistan en de EU niet.
Als de dame in kwestie een EU partij vertegenwoordigt, is ze geen Koerdische meer maar een onderdaan van het betrokken land waar haar partij gevestigd is.
Ik heb al eerder opgemerkt om je politieke strijd elders te voeren. Wij, Europeanen, zijn geen partij in dit gebeuren. Dat is mijn mening tenminste.
zij is lid van de Confederale Fractie Europees Unitair Links/Noords Groen Links
dat wilt toch niet zeggen dat ze niet mag opkomen voor de rechten van de koerden, en voor al degene die onrecht worden aangedaan, in de europese parlement heeft ze het niet alleen over koerden maar over mensenrechten en rechten van de vrouw en gendergelijkheid. zij is ook ondervoorzitter interfractiewerkgroep tegen racisme en vreemdelingenhaat. ik plaats mijn topics onder INTERNATIONAAL. of denk jij dat alleen belgie onder internationaal valt? ga u ene trekken met u gezwans
__________________
Liever staand sterven, dan knielend leven ...
Agir Agit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 07:41   #4
DEMOKRATOS
Lokaal Raadslid
 
DEMOKRATOS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Berichten: 310
Standaard

Volgens sommigen is Europa alleen maar goed voor kolonies elders op te richten, maar niet voor problemen op te lossen. Nogmaals als Turkije tot de EU treed is dit een Europees probleem! Europa kan niet ooglijkend toekijken inzake de Koerdische kwestie! In Turkije worden mensenrechten ieder dag geschonden, Bij de genocide in Dersim zijn meer dan 50.000 mensen omgebracht en honderd duizenden gedeporteerd. Turkije moet dit erkennen, en verontschuldigingen!
DEMOKRATOS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 14:43   #5
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Dan zal ik bij deze groepering mijn nota indienen voor een opgeblazen auto in Parijs in 1984, door Koerden. Bedankt voor de tip!
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 21:15   #6
Agir Agit
Vreemdeling
 
Agir Agit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Limburg
Berichten: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Dan zal ik bij deze groepering mijn nota indienen voor een opgeblazen auto in Parijs in 1984, door Koerden. Bedankt voor de tip!

een genocide vergelijke met een autobom...
doe wat je wilt en als je nog tips wilt vooral niet aarzelen, ik ken nog enkele tips die bij jouw passen
__________________
Liever staand sterven, dan knielend leven ...
Agir Agit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 23:55   #7
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Dan zal ik bij deze groepering mijn nota indienen voor een opgeblazen auto in Parijs in 1984, door Koerden. Bedankt voor de tip!

autobom...Parijs...1984...

ik denk dat jij je van groepering vergist

Die nota van jouw kan je beter bezorgen aan Carlos de Jakhals. Hij is de juiste geadresseerde.

styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 23:56   #8
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Koene handtekening Koerd!
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 00:10   #9
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

ik wil de aandacht effkes op iets vestigen.

Agir, zoals jij je topicgestart hebt, lijkt het alsof de gebeurtenissen in dersim in 1938 een losse en eenmalige feit is.

Dat is natuurlijk niet zo.

De genocide tegen de koerden is niet gestart in 1938 in Dersim, noch is het een gebeurtenissen van de laatste van zijn soort.

Het is correcter de relatie tussen de Koerden en de Turkse/Ottomaanse staat wat breder te belichten dan alleen maar wat gebeurd is in Dersim.

Sinds midden 19de eeuw zijn de koerden zich beginnen af te keren van de Turkse heersende elite. Sindsdien is het fout gegaan. Er heeft zich de ene slachting na de andere voorgedaan. Maar de Koerden bleven in opstand komen, en de Turkse elite was vastberaden om de opstanden met bloedig geweld te onderdrukken. De afgelopen 130 jaar zijn de Koerden niet minder dan 30 keer in opstand gekomen. Soms zeer heftig en nationaal, soms beperkt en lokaal, maar ze deden het wel. De repressie van de kant van de Turkse heersers die zich over 130 jaar spreid is één lange onafgebroken genocide. Dersim 1938 is daar maar 1 schakel van. Zo zijn er nog een dertigtal.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 11:59   #10
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DEMOKRATOS Bekijk bericht
Nogmaals als Turkije tot de EU treed is dit een Europees probleem! Europa kan niet ooglijkend toekijken inzake de Koerdische kwestie! In Turkije worden mensenrechten ieder dag geschonden
Ik wil je hoop niet de kop indrukken, maar de EU ZAL de andere kant opkijken. Of Turkije nu lid is van de EU of niet.
De Europese Unie kijkt ook de andere kant op als het gaat over folteringen of politieke arrestaties in Spanje. De Europese Unie zal de goede banden met het Turkse regime laten primeren op het lot van de Koerden.
Zéker wanneer Turkije effectief lid is van de EU. Turkije wordt daarmee het op één na grootste land van de EU. En in het grootste EU-land (Duitsland) woont vandaag al een zeer grote Turkse gemeenschap.
Op de EU hoef je dus niet je hoop te vestigen. Ik kan je garanderen dat de EU zich aan de kant van het Turkse regime zal stellen. Ongeacht hoe onmenselijk de onderdrukking van de Koerden ook mag zijn.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be