Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2008, 02:22   #61
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Allé here we go again
Leg mij uit waarom Groen niet ecologisch is

*kerncentrales sluiten
*strenger (en rechtvaardiger) milieu beleid eisen
*onderzoeken hoe naar ecologische steden kunnen gaan (het is niet omdat het een stad is dat het per definitie milieu-onvriendelijk is hé)
*zeer nadrukkelijk streven naar meer hernieuwbare energie
*Nadenken over hóé het draagvlak van een ecologisch project te vergroten (zie oikos)
Dit is blijkbaar niet genoeg om ecologisch te zijn?
Nee, niet echt. Dit zijn doelen die ze wensen te bereiken. Niet de middelen.
IS het bijvoorbeeld gezegd dat een 'strenger' milieubeleid beter is voor het milieu? Daar kan public choice & dergelijke wel iets over zeggen.
Is zo'n transitie naar 'ecologische' steden een sop dat de kool wel waard is?
Is een (mss te vroeg?) streven naar hernieuwbare energie wel het beste?

Enfin; het is allemaal wel leuk om te roepen 'groen!', maar Groen! heeft mij nog nooit geïmponeerd met enige vorm van kennis van economische of politieke wetenschap. EN ja, dat is belangrijk als je bepaalde doelen wenst te bereiken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 12:11   #62
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Alleja we zijn 'conservatief Belgicistisch' omdat we niet meestappen in VL.NAT verhaal waarvan de motor (grotendeels) komt uit de kringen rond het VOKA waardoor er op termijn
*minder sociale rechten zouden zijn
*milieuregels zouden versoepeld worden
Kijk toccata, als groene ben ik óók tegen het versoepelen van milieuwetgeving en dergelijke maar ik meen dat je hier toch wel stevig de bal mis slaat. Er is geen enkele regel in de Vlaamse Beweging die zegt dat Vlaamsgezindheid moet samen gaan met een afbouw van sociale of milieuwetgeving. Hooguit zijn er bepaalde strekkingen die deze twee aan mekaar koppelen.

Maar als de linkse partijen niet geïnteresseerd zijn in het Vlaamse verhaal, mogen ze niet klagen dat het Vlaamse verhaal dan ingekleurd wordt door de rechtsere strekkingen.

Je zou trouwens beter moeten weten dan Vlaams Nationaal gelijk te stellen met VOKA. Of ga je een Bart Staes óók al gelijk stellen met VOKA misschien?

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 14 november 2008 om 12:15.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 15:38   #63
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde
 
DenDane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2006
Berichten: 876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht

Sprookjes?
Kan je me zeggen waar Groen! sprookjes verkoopt?
Is de aarde niet aan het opwarmen? En waar groen! (en bij uitbreiding de andere progressieve partijen) niet realistisch zijn? En waarom is conservatiever verstandiger?
Het probleem van Groen! is dat ze een extreem linkse partij zijn. Daarvoor alleen al zullen ze in Vlaanderen zeer weinig stemmen halen ( zie Pvda, en anderen ) Indien ze zich volledig zouden richten op het ecologische en stoppen met hun multicul zever, massale regularisaties en andere onzin dat totaal niet leeft bij de Vlaamse bevolking, dan zullen ze een pak meer stemmen halen, en kunnen ze meer wegen op het ecologisch beleid.
En dat is toch het uiteindelijke doel van een Groene partij dacht ik ?

Laatst gewijzigd door DenDane : 14 november 2008 om 15:40.
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2008, 01:55   #64
Zoethout002
Schepen
 
Zoethout002's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 augustus 2008
Berichten: 472
Standaard

Alleen geven Groene partijen geen flikker om de natuur.
__________________
*Verwijderd*
Zoethout002 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 10:14   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
dat is een vraag die logischerwijs gesteld kan worden.
De mensen die ik ken n die op Groen! stemmen, doen dat niet zozeer uit enthousiasme voor die partij, maar eerder als signaal naar de andere partijen.
Aha. Groen! is dus een protestpartij, een partij van foertstemmers...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 12:10   #66
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Voil�*. Als eigenbelang al op het I.Q. primeert, dan kan het al zeker weinig effect hebben op het stemgedrag.
Volgens mij is het een teken van intelligentie dat je verder kunt denken dan je eigenbelang. "Verder denken" betekent: je in andere lieden kunnen verplaatsen (ook in lieden die sterk van je verschillen, waar je het misschien helemaal niet mee eens bent), inzien waar jouw en andermans belangen elkaar raken en op zoek gaan naar oplossingen die een soort Pareto-optimum mogelijk maken. Het zich kunnen verplaatsen in anderen is wat ons misschien nog het meest als mensen onderscheidt van dieren.

Je moest het ook eens proberen.

Nu, ik denk dat groene partijen er over het algemeen beter in slagen een verhaal te brengen dat kortstondige, kortzichtige en particuliere belangen overstijgt (of toch minstens die indruk wekt) en daardoor verhoudingsgewijs meer aanslaan bij een wat gecultiveerder publiek. Dat neemt echter niet weg dat ze, omdat ze "de bodem van de samenleving" willen opkrikken (er is hoe dan ook een "vertrekpunt" dat eerst moet "rechtgezet" worden), daardoor ook de indruk wekt toch bepaalde specifieke belangen te willen verdedigen (die van allochtonen bijvoorbeeld). Ook al is dat maar tijdelijk, zo'n "rechttrekken van een scheef verleden" wekt bij minder snuggere allochtonen de indruk als zouden zij een privilège genieten bij deze partij. Vandaar dat ook lieden die vooral met hun eigenbelang bezig zijn aangetrokken kunnen worden tot een partij als Groen!
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 12:56   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Volgens mij is het een teken van intelligentie dat je verder kunt denken dan je eigenbelang. "Verder denken" betekent: je in andere lieden kunnen verplaatsen (ook in lieden die sterk van je verschillen, waar je het misschien helemaal niet mee eens bent), inzien waar jouw en andermans belangen elkaar raken en op zoek gaan naar oplossingen die een soort Pareto-optimum mogelijk maken. Het zich kunnen verplaatsen in anderen is wat ons misschien nog het meest als mensen onderscheidt van dieren.

Je moest het ook eens proberen.

Nu, ik denk dat groene partijen er over het algemeen beter in slagen een verhaal te brengen dat kortstondige, kortzichtige en particuliere belangen overstijgt (of toch minstens die indruk wekt) en daardoor verhoudingsgewijs meer aanslaan bij een wat gecultiveerder publiek. Dat neemt echter niet weg dat ze, omdat ze "de bodem van de samenleving" willen opkrikken (er is hoe dan ook een "vertrekpunt" dat eerst moet "rechtgezet" worden), daardoor ook de indruk wekt toch bepaalde specifieke belangen te willen verdedigen (die van allochtonen bijvoorbeeld). Ook al is dat maar tijdelijk, zo'n "rechttrekken van een scheef verleden" wekt bij minder snuggere allochtonen de indruk als zouden zij een privilège genieten bij deze partij. Vandaar dat ook lieden die vooral met hun eigenbelang bezig zijn aangetrokken kunnen worden tot een partij als Groen!
"Verder denken" is niet het monopolie van de groenen. Daarenboven is het zo dat we niet alleen over ons leefmilieu moeten "verder denken", maar ook over andere aspecten van onze samenleving. Je kan en moet ook over ethische onderwerpen "verder denken", over de vorm en uitdagingen van de maatschappij, enz. Niet bepaald het intellectueel eigendom van de groene jongens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 16:38   #68
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Verder denken" is niet het monopolie van de groenen. Daarenboven is het zo dat we niet alleen over ons leefmilieu moeten "verder denken", maar ook over andere aspecten van onze samenleving. Je kan en moet ook over ethische onderwerpen "verder denken", over de vorm en uitdagingen van de maatschappij, enz. Niet bepaald het intellectueel eigendom van de groene jongens.
Ik heb ook nergens van een monopolie gewaagd... Het gaat om gradaties.

Alles is ethisch geladen. Dat geldt zowel voor de ecologische problematiek, het migratiebeleid, de strijd tegen de fiscale fraude als voor "klassieke" ethische thema's als euthanasie, seksualiteit, etc. Uiteraard staat Groen voor een andere ethiek dan het VB (ik vermeld dat maar omdat stoutmoedige rechtsen wel eens durven te beweren dat links geen normen en waarden heeft, waarmee eigenlijk bedoeld wordt: niet hun normen en waarden heeft).
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 19:33   #69
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Volgens mij is het een teken van intelligentie dat je verder kunt denken dan je eigenbelang. "Verder denken" betekent: je in andere lieden kunnen verplaatsen (ook in lieden die sterk van je verschillen, waar je het misschien helemaal niet mee eens bent), inzien waar jouw en andermans belangen elkaar raken en op zoek gaan naar oplossingen die een soort Pareto-optimum mogelijk maken. Het zich kunnen verplaatsen in anderen is wat ons misschien nog het meest als mensen onderscheidt van dieren.

Je moest het ook eens proberen.
Als ik het oneens ben met je visies of er niet mee akkoord ga, betekent het niet dat ik me niet in jou of andere lieden kan verplaatsen en alleen maar m'n eigen belang voor ogen houd. Is het bij jou wel eens opgekomen dat de belangen van sommige mensen zo goed als niets gemeen hebben en soms zelfs tegenstrijdig zijn?


(Ja, ik reageer vanaf nu ook enkel op de delen van je posts die me goed uitkomen. )
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 21:00   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik heb ook nergens van een monopolie gewaagd... Het gaat om gradaties.

Alles is ethisch geladen. Dat geldt zowel voor de ecologische problematiek, het migratiebeleid, de strijd tegen de fiscale fraude als voor "klassieke" ethische thema's als euthanasie, seksualiteit, etc. Uiteraard staat Groen voor een andere ethiek dan het VB (ik vermeld dat maar omdat stoutmoedige rechtsen wel eens durven te beweren dat links geen normen en waarden heeft, waarmee eigenlijk bedoeld wordt: niet hun normen en waarden heeft).
Inderdaad, ze staan voor een andere invulling. En ik ben ervan overtuigd dat het ene even doordacht is als het andere, maar dat er wel vertrokken wordt van andere uitgangspunten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 13:01   #71
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
er is op zijn minst een correlatie.
Ja, en veel Nintendo DS spelletjes spelen verlaagt de 'hersenleeftijd'.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 13:35   #72
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Als ik het oneens ben met je visies of er niet mee akkoord ga, betekent het niet dat ik me niet in jou of andere lieden kan verplaatsen en alleen maar m'n eigen belang voor ogen houd. Is het bij jou wel eens opgekomen dat de belangen van sommige mensen zo goed als niets gemeen hebben en soms zelfs tegenstrijdig zijn?


(Ja, ik reageer vanaf nu ook enkel op de delen van je posts die me goed uitkomen. )
klassentheorie
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 13:36   #73
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Volgens mij is het een teken van intelligentie dat je verder kunt denken dan je eigenbelang.
Los van de waarheid van deze stelling, wil dat echter nog niet zeggen dat partijen die zich socialer opstellen dan ook per definitie de meer intelligente mensen zullen aantrekken. Immers: (veel) intelligente personen zijn er immers van overtuigd dat een rigoreus nastreven van het eigenbelang de beste tool is om tot een verbetering van de levensomstandigheden van iedereen te komen. Omgekeerd verwijten deze intelligente personen aan anderen die zich bewust meer sociaal-links opstellen, een portie domheid (in de betekenis van naïviteit).

Ik wil hiermee vooral zeggen: stemgedrag koppelen aan IQ is idioot.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be