Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 augustus 2008, 19:13   #1161
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Er staat veel wijsheid in uw onderschrift.

Inderdaad en daar leef ik ook naar, vandaar dat ik hier soms ne keer goed tegengas kom geven.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 19:20   #1162
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Nederlanders zijn dan ook gelukkig met een scheet.
Is dat niet de essentie van geluk? Juist (onvervulde) verlangens maken een mens ongelukkig. Boeddha was zelfs van mening dat we daarom onszelf moeten ontdoen van al onze begeerten.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 01:31   #1163
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Is dat niet de essentie van geluk? Juist (onvervulde) verlangens maken een mens ongelukkig. Boeddha was zelfs van mening dat we daarom onszelf moeten ontdoen van al onze begeerten.
Wat als je de begeerte te leven kwijtraakt? Dan ben je een kastplant.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 07:07   #1164
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Je bent waarschijnlijk te jong om te weten op welke Swiebertje (TV-artist) ik doel. Men lag toen krom van het lachen over zijn taaltje, zoals het nu overwegend in de Groene Boekjes wordt voorgeschreven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Swiebertje
http://nl.wikipedia.org/wiki/Swiebertje-effect
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joop_Doderer
We dwalen af, niet? Ik wacht nog steeds op een oplijsting van de rommel in de Geerts-spelling...
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 14:00   #1165
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
We dwalen af, niet? Ik wacht nog steeds op een oplijsting van de rommel in de Geerts-spelling...
Tja, als je dat niet zelf ziet zal er toch wel iets haperen aan je taalgevoel. Onzinnig vind ik het om letters toe te voegen die niet worden uitgesproken en minstens zo onzinnig om duidelijk buitenlandse woorden een camouflerende spelling toe te dienen.

Voor het moment vind ik de spelling van omstreeks 1950 nog steeds het beste compromis. Stappen zoals omschakelen op Kollewijniaans of, nauw daaraan verwant, Suidafrikaans zijn (helaas) even te hevig maar het geknaag aan randjes middels Groene Boekjes vergelijk ik met een schimmelinfectie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alternatieve_spelling

http://nl.wikipedia.org/wiki/R.A._Kollewijn
http://af.wikipedia.org/wiki/Roeland_Anthonie_Kollewijn

http://www.wittespelling.nl/reacties.php?s=1520

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/20425

http://www.onzetaal.nl/dossier/spelling/basistekst.php

http://www.dbnl.org/tekst/anro001bio...koll003.htm#43
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 06:24   #1166
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Tja, als je dat niet zelf ziet zal er toch wel iets haperen aan je taalgevoel. Onzinnig vind ik het om letters toe te voegen die niet worden uitgesproken en minstens zo onzinnig om duidelijk buitenlandse woorden een camouflerende spelling toe te dienen.

Voor het moment vind ik de spelling van omstreeks 1950 nog steeds het beste compromis. Stappen zoals omschakelen op Kollewijniaans of, nauw daaraan verwant, Suidafrikaans zijn (helaas) even te hevig maar het geknaag aan randjes middels Groene Boekjes vergelijk ik met een schimmelinfectie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alternatieve_spelling

http://nl.wikipedia.org/wiki/R.A._Kollewijn
http://af.wikipedia.org/wiki/Roeland_Anthonie_Kollewijn

http://www.wittespelling.nl/reacties.php?s=1520

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/20425

http://www.onzetaal.nl/dossier/spelling/basistekst.php

http://www.dbnl.org/tekst/anro001bio...koll003.htm#43
Dat is al een aanzet maar nog geen echte rommeltjeslijst, of moet ik besluiten dat je maar twee bezwaren hebt?

Ik ben het met je eens wat de beregeling van de tussenletters betreft maar dat is in de spellingen van 1954 en zeker in die van 1995/2005 ook een rommeltje. Ik zou gewoon de meervoudsregel voorrang willen geven aan de genitiefsregel. Daarmee bedoel ik dat je het eerste deel van een samenstellng zowel in het enkelvoud als in het meervoud moet kunnen schrijven afhankelijk van wat je te zeggen hebt. En als je een sjwa nodig hebt, schrijf die dan zonder een zinloze -n- erbij.

Zowat de helft van de Nederlandse woordenschat is van uitheemse oorsprong. Wat heb je ertegen dat een vreemd woord ook de Nederlandse spelling aanneemt nadat het in zijn inburgeringstrajekt zover geraakt is dat het aangepast is aan het Nederlandse taaleigen in zijn uitspraak, zijn verbuigingen of vervoegingen, zijn klemtonen, nadat het de Nederlanse voor- en achtervoegsels aangenomen heeft? Dat gebeurt al zolang de taal bestaat. De Nedelandse taal is fonologisch, het is dan ook onzinnig vreemde letters neer te schrijven waar Nederlandse letters uitgesproken worden. Het duidelijk vastleggen waar de overgang van vreemd naar Nederlands gebeurt en het op fonologische orde zetten van wat Nederlands is of geworden is kan ik alvast niet rommelig noemen. Dat is nou net de grote verdienste van de Geerts-spelling. Als toegift maakt ze het aanleren gemakkelijk: je hebt ze op een halve dag onder de knie. Probeer dat maar eens met de officiële spelling: twaalf jaar onderwijs aan Nederlandssprekenden slagen daar nog niet eens in.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 23:48   #1167
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dat is al een aanzet maar nog geen echte rommeltjeslijst, of moet ik besluiten dat je maar twee bezwaren hebt?

Ik ben het met je eens wat de beregeling van de tussenletters betreft maar dat is in de spellingen van 1954 en zeker in die van 1995/2005 ook een rommeltje. Ik zou gewoon de meervoudsregel voorrang willen geven aan de genitiefsregel. Daarmee bedoel ik dat je het eerste deel van een samenstellng zowel in het enkelvoud als in het meervoud moet kunnen schrijven afhankelijk van wat je te zeggen hebt. En als je een sjwa nodig hebt, schrijf die dan zonder een zinloze -n- erbij.

Zowat de helft van de Nederlandse woordenschat is van uitheemse oorsprong. Wat heb je ertegen dat een vreemd woord ook de Nederlandse spelling aanneemt nadat het in zijn inburgeringstrajekt zover geraakt is dat het aangepast is aan het Nederlandse taaleigen in zijn uitspraak, zijn verbuigingen of vervoegingen, zijn klemtonen, nadat het de Nederlanse voor- en achtervoegsels aangenomen heeft? Dat gebeurt al zolang de taal bestaat. De Nedelandse taal is fonologisch, het is dan ook onzinnig vreemde letters neer te schrijven waar Nederlandse letters uitgesproken worden. Het duidelijk vastleggen waar de overgang van vreemd naar Nederlands gebeurt en het op fonologische orde zetten van wat Nederlands is of geworden is kan ik alvast niet rommelig noemen. Dat is nou net de grote verdienste van de Geerts-spelling. Als toegift maakt ze het aanleren gemakkelijk: je hebt ze op een halve dag onder de knie. Probeer dat maar eens met de officiële spelling: twaalf jaar onderwijs aan Nederlandssprekenden slagen daar nog niet eens in.
Ik ben gewoon dat uit belastinggeld gespekt dom geknutsel beu; de mensheid afgeschaft en er wordt ook al gesleuteld aan een nieuw werkwoord "zienen" (zie: "zelfvoorzienend"). Verwacht jij ook niet dat, na omturning van "mogelijk" naar "mogenlijk" in een volgende ronde "mogentlijk" er doorheen gedrukt wordt? Dan voor mijn part nog liever het oer-ouderwets quasi-dichterlijke "mooglijk". En werkentlijk, hopentlijk?

Ik word hier zo moe van.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 09:35   #1168
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Belgisch en Nederlands Limburg samen pakken, dat zou nog eens een geweldig land zijn...
Kijkt eens in de draad "Groot Limburg"
Maar dan niet als land samen, als een begin van herstel in de eenheid van de Nederlanden.
__________________
Wie sjoen os Limburg is...
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 09:36   #1169
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Laten we allemaal onze vingertjes kruisen.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 15:29   #1170
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik zit nu in de 6e Gymnasium, en ik weet van school uit nagenoeg niets van de vaderlandse geschiedenis. Alles zelf moeten leren. De gemiddelde VMBO'er weet volgens mij niet eens dat België zich ooit van Nederland heeft afgescheiden, sommigen denken dat de staten zomaar uit het niets zijn gekomen.
Naar aanleiding van de nieuwe ontwikkeling over Limburg (topicGroot Limburg) ben ik eens wat hier en daar gaan recapituleren.
Allé zeg kom ik er nu achter dat ge nog jong zijt vergeleken bij bompa Stropke..

Onderstaande site kent ge miss al en zoniet bij deze een uitgebreide lles vaderlandse geschiedenis van ons land, de Nederlanden.
BTW Belgie annexeert Nederland niet en omgekeerd ook niet bij een vereniging. Belgium is gewoon de latijnse naam voor hetzelde land. Alleen de gescheiden delen kunnen weer verenigt worden tot het oorspronkelijke eenheid waar ik van vind, dat vanuit de historie, het huis van Oranje de wettelijk vorsten zijn. Als Belgium, Belgié verfransing inhoud, wat de feiten steeds duidelijk maken dat mag het barsten. En dan is Stropke geen belg meer maar feitelijk een nederlander uit provincie vlaanderen. Als ik zeg, ben Belg is dit waar; zeg ik, ben nederlander is het ook waar. Het is maar welke naam ik gebruik.
Limburg heeft het begrepen en werkt constructief aan een historich herstel.
Maar de hele geschiedenis kunt ge hier eens lezen en het heeft me de ogen geopend dat ik in de les vaderlandse geschiedenis een stukje belazerd ben met een negatieve kijk op de noordelijk nederlanden terwijl koning Willem I o.a veel voor het behoud van nederlands taal in het zuiden gedaan heeft.
Ik zie vlaanderen dan ook als bezet gebied door het taal imperialisme van de fransgezinden.
Ik moest vanaf 5de klas frans leren en aan de andere kant niet. En ze kunnen het nog niet. Laatst in de Walen geweest, met moeite verstonden ze nederlands, maar omgekeerd kunnen we wel frans als ze in Vlaanderen zijn.
Dus... splitsen ze zullen nooit met elkaar overeen komen. Uitzonderingen daar gelaten, er zijn walen die wel moeite doen.

http://users.telenet.be/alexanderc/nl.html
__________________
Wie sjoen os Limburg is...

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 7 december 2008 om 15:30.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 01:01   #1171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.615
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Ik ben het met je eens wat de beregeling van de tussenletters betreft maar dat is in de spellingen van 1954 en zeker in die van 1995/2005 ook een rommeltje. Ik zou gewoon de meervoudsregel voorrang willen geven aan de genitiefsregel. Daarmee bedoel ik dat je het eerste deel van een samenstellng zowel in het enkelvoud als in het meervoud moet kunnen schrijven afhankelijk van wat je te zeggen hebt. En als je een sjwa nodig hebt, schrijf die dan zonder een zinloze -n- erbij.
Als onderwijzer stel ik vast dat al dergelijke zaken geen zoden aan de dijk zetten: het maakt alles nog ingewikkelder. De spelling van '54 was een boeltje, die van '95 ook, de bijkomende wijzigingen uit '05 hebben ook geen lijn aangebracht, en wat u voorstelt, is ook geen eenvoudige en duidelijke zaak.

Ik ben gewoon voorstander van het systeem dat men in het Afrikaans heeft ingevoerd. Daar schrijft men gewoon geen tussenletter -n. De reden is eenvoudig: net als in het Nederlands spreken we die immers in een samenstelling niet uit. De "beschaafde uitspraak" vraagt "boekekast" en niet "boekeNkast", "pannekoek" en niet "panneNkoek", enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 01:04   #1172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.615
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Zowat de helft van de Nederlandse woordenschat is van uitheemse oorsprong. Wat heb je ertegen dat een vreemd woord ook de Nederlandse spelling aanneemt nadat het in zijn inburgeringstrajekt zover geraakt is dat het aangepast is aan het Nederlandse taaleigen in zijn uitspraak, zijn verbuigingen of vervoegingen, zijn klemtonen, nadat het de Nederlanse voor- en achtervoegsels aangenomen heeft? Dat gebeurt al zolang de taal bestaat. De Nedelandse taal is fonologisch, het is dan ook onzinnig vreemde letters neer te schrijven waar Nederlandse letters uitgesproken worden. Het duidelijk vastleggen waar de overgang van vreemd naar Nederlands gebeurt en het op fonologische orde zetten van wat Nederlands is of geworden is kan ik alvast niet rommelig noemen. Dat is nou net de grote verdienste van de Geerts-spelling. Als toegift maakt ze het aanleren gemakkelijk: je hebt ze op een halve dag onder de knie. Probeer dat maar eens met de officiële spelling: twaalf jaar onderwijs aan Nederlandssprekenden slagen daar nog niet eens in.
Ik ben het met je eens dat we gerust heel wat volledig ingeburgerde woorden van vreemde oorsprong ook volgens de Nederlands spelling zouden moeten kunnen schrijven. Er zijn immers al heel wat woorden voorafgegaan. We schrijven ook niet meer "cigaar", maar wel "sigaar". Bijgevolg kunnen we maar beter het fonologisch principe doortrekken, wat inhoudt dat we een logisch samenhangende spelling krijgen. Geen "sigaar" naast "citroen" meer, maar voortaan "sigaar" en "sitroen". Geen "Nederlands" naast "Belgisch" meer, maar wel "Nederlands" en "Belgies".

Spelling hoort inderdaad een degelijk werkinstrument te zijn, en geen zwaar wegend geheel van allerlei regeltjes die door honderden uitzonderingen gebroken worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 09:03   #1173
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als onderwijzer stel ik vast dat al dergelijke zaken geen zoden aan de dijk zetten: het maakt alles nog ingewikkelder. De spelling van '54 was een boeltje, die van '95 ook, de bijkomende wijzigingen uit '05 hebben ook geen lijn aangebracht, en wat u voorstelt, is ook geen eenvoudige en duidelijke zaak.

Ik ben gewoon voorstander van het systeem dat men in het Afrikaans heeft ingevoerd. Daar schrijft men gewoon geen tussenletter -n. De reden is eenvoudig: net als in het Nederlands spreken we die immers in een samenstelling niet uit. De "beschaafde uitspraak" vraagt "boekekast" en niet "boekeNkast", "pannekoek" en niet "panneNkoek", enz.
Ik weet niet wat er onduidelijk is aan: schrijf wat je in het het enkelvoud bedoelt in het enkelvoud en wat je in het het meervoud bedoelt in het meervoud, in het eerste deel van samenstellingen precies zoals je dat in losse woorden doet. Geen apart regeltje dus.

Het is in wezen iets heel anders dan een tussen-n die niets met de betekenis van woorden te maken heeft. Die tussenletters zijn trouwens relikten van uitgestorven genitiefsvormen. Zelfs in religieuze teksten (denk aan het nog steeds levendige Thou en Thy met de bijpassende werkwoordvormen in het Engels) zijn ze bij ons verdwenen: het traditionele In de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes is op een paar kleinere kerken na al lang aan het hedendaagse taalgebruik aangepast tot In de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Als zelfs dat verandert, waarom het nog volhouden in samenstellingen, ook al is het eerste deel van een samenstelling doorgaans een bezitsvorm, dus een genitief.

Als je de natuurlijke sleet in acht neemt en zuiver de uitspraak volgt - en daar is inderdaad heel wat voor te zeggen - dan stap je over van het fonologische naar het fonetische principe. Mij niet gelaten en het heeft zeker voordelen bij spraakherkenning. Die technologie zou het wel eens noodzakelijk kunnen maken, denk maar aan een analoog probleem: de Franse gewoonte om een spatie te laten vóór ieder dubbelepunt, vraag- of uitroepteken. Bij herpaginering van teksten krijg je dan geregeld zinnen waarvan die tekens eenzaam op de volgende lijn of als het tegenzit zelfs op de volgende bladzijde opduiken. Buitengewoon handig is dat! Ik weet wel dat je dat kan pareren met een harde spatie maar dat doen ze doorgaans niet. Het is trouwens een nodeloze hobbel die je niet hebt als zintekens rechtstreeks aan het voorafgaande woord hangt.

Je moet bij fonetisch schrijven wel in rekening brengen dat je aan betekenis inboet. Enkelvoud of meervoud moeten dan uit de kontekst blijken in plaats van uit de tekst zelf. Onoverkomelijk is dat niet, maar wel minder duidelijk.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 8 december 2008 om 09:05.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 09:06   #1174
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Dat wordt tijd!
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 09:25   #1175
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Kijkt eens in de draad "Groot Limburg"
Maar dan niet als land samen, als een begin van herstel in de eenheid van de Nederlanden.
Toch toch, als een 'land (je)'. En dan in samenwerking met Akense en het Luikse. Zoals het vroeger was.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 09:30   #1176
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als onderwijzer stel ik vast dat al dergelijke zaken geen zoden aan de dijk zetten: het maakt alles nog ingewikkelder. De spelling van '54 was een boeltje, die van '95 ook, de bijkomende wijzigingen uit '05 hebben ook geen lijn aangebracht, en wat u voorstelt, is ook geen eenvoudige en duidelijke zaak.

Ik ben gewoon voorstander van het systeem dat men in het Afrikaans heeft ingevoerd. Daar schrijft men gewoon geen tussenletter -n. De reden is eenvoudig: net als in het Nederlands spreken we die immers in een samenstelling niet uit. De "beschaafde uitspraak" vraagt "boekekast" en niet "boekeNkast", "pannekoek" en niet "panneNkoek", enz.
Onderwijzer, vandaar de Christusfetisj.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 10:10   #1177
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 19.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Toch toch, als een 'land (je)'. En dan in samenwerking met Akense en het Luikse. Zoals het vroeger was.
Dat landje maakt deel uit van de Nederlanden (inclusief het Luikse overigens). Ik zie in de huidige Limburgse beweging niet echt een stroming die dat in vraag stelt. Integendeel, het Limburgse reünionisme speelt de rol van breekijzer om België en Nederland open te breken en te herenigen.
__________________
  • Er zijn mensen van wie het vals karakter op hun gelaat te lezen staat, en in ons land hebben die zich verenigd in een door u betaalde eigenbelangenvereniging: Open VLD (Kaaiman in De Tijd van 1 juni 2024)
  • Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 10:15   #1178
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Vlaanderen zal NOOIT fuseren met Nederland. Slaap lekker door....
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 11:28   #1179
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Vlaanderen zal NOOIT fuseren met Nederland. Slaap lekker door....
En de mens zal NOOIT landen op de maan!
En voor we het vergeten: de zon draait rond de aarde!
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 14:52   #1180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.615
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Ik weet niet wat er onduidelijk is aan: schrijf wat je in het het enkelvoud bedoelt in het enkelvoud en wat je in het het meervoud bedoelt in het meervoud, in het eerste deel van samenstellingen precies zoals je dat in losse woorden doet. Geen apart regeltje dus.
Alleen gaat het in veel gevallen helemaal niet om een meervoud. Daarnaast blijft uw regeltje voor heel wat kopbrekens zorgen. Stel dat je als dokter een onderzoek voert naar het merg in de rug. Daartoe heb je verschillende monsters uit meerdere ruggen. Moet de dokter dan in zijn verslag "ruggenmerg" schrijven, maar als een huisdokter een enkele patient behandelt, hoort dat dan "ruggemerg" te zijn? Als het een grote val is, mag ik dan "muizenval" schrijven en bij een kleintje waar er maar één muisje in kan "muizeval"? Als ik tijdens een wandeling een pad van een haas zie, kan ik dan met zekerheid wel "hazepad" schrijven, want is dat pad er misschien niet gekomen door verschillende hazen, dus "hazenpad"? Ik ga op reis om een enkele zaak te bespreken. Ben ik dan op "zakereis", terwijl mijn collega die heel wat op z'n agenda heeft, dan op "zakenreis" is? Enz.

De eenvoudigste regel is die welke is opgesteld m.b.t. hetzelfde probleem in het Afrikaans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be