Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2009, 11:52   #1001
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zeg je nu in feite dat de Vlaamse cultuur mag verdwijnen, gewoon omdat ze te klein is? ik ga er van uit dat dit niet jouw bedoeling is?
De waarde die ik toeken aan de levende vlaamse kultuur is te klein om daarvoor belangrijke offers te brengen, laat het ons zo stellen. Er zijn veel belangrijker dingen in het leven. Ik kan mij zelfs weinig minder belangrijke dingen in het leven indenken (ah, ja, er zullen er wel enkele zijn).

Maar vervang "Vlaams" door gelijk welke cultuur en je krijgt hetzelfde antwoord. Als het National Geographic DVDtje bestaat is dat goed genoeg.


Citaat:
de vraag is niet of de Vlaming Frans moet leren, dat is sowieso individueel. Ik werk in Brussel met Franstaligen, dus ja, ik spreek Frans (ik kan me goed behelpen). maar iemand die pakweg in de haven van Antwerpen werkt en enkel Engels moet spreken, waarom zou die Frans moeten leren?? totaal zinloos voor hem, individueel. dus waarom zou je aan die mens vragen om Frans te spreken tegen Franstaligen?
Tja. Ik denk dat je er enkel maar bij kan winnen om een taal te leren, en vroeger leerden de meeste Vlamingen best frans EN engels op school. Ik zou niet aan diene mens vragen om Frans te leren (ik vraag aan niemand om wat dan ook te leren), ik denk dat het vanuit het standpunt van diene mens altijd interessant is om frans te leren.

Citaat:
Maar wat jij zegt, is uiteindelijk een pleidooi voor een onafhankelijk Vlaanderen, dan zullen er geen 27 parlementen meer zijn, geen communautaire problemen meer, want je hebt het Nederlandstalige Vlaanderen enerzijds en het Franstalige Wallonië anderzijds. of je bent voor de gehele verfransing van Vlaanderen natuurlijk.
Dat zijn twee mogelijke oplossingen, ik weet niet welke van de twee voor de grootste vooruitgang zorgt. Ik zou eerlijk gezegd een beetje bang zijn van Groot-Kneutendom Vlaanderen (ik zou bang zijn dat daar een ongastvriendelijk geurtje aan zit eerlijk gezegd), maar het is een mogelijkheid. Een klein lapje land waar zich een Culturele Revolutie heeft voltrokken, kweenie. Maar misschien wel, waarom niet. Ik weet niet hoe goed het imago hiervan in de rest van de wereld zou overkomen.

Het hangt af van wat je onder de "verfransing van vlaanderen" verstaat. Als dat wil zeggen: de meeste vlamingen spreken ook vloeiend frans, ja dat zou volgens mij de beste oplossing zijn. Het internationale imago zou in elk geval stukken beter zijn dan van een onafhankelijk vlaanderen. Als dat op lange termijn wil zeggen dat de Vlaamse Cultuur verdwijnt, ik weet niet of dat het geval zal zijn, maar zoals ik in het begin zegde, ik geef daar niet om.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 11:57   #1002
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De waarde die ik toeken aan de levende vlaamse kultuur is te klein om daarvoor belangrijke offers te brengen, laat het ons zo stellen. Er zijn veel belangrijker dingen in het leven. Ik kan mij zelfs weinig minder belangrijke dingen in het leven indenken (ah, ja, er zullen er wel enkele zijn).

Maar vervang "Vlaams" door gelijk welke cultuur en je krijgt hetzelfde antwoord. Als het National Geographic DVDtje bestaat is dat goed genoeg.




Tja. Ik denk dat je er enkel maar bij kan winnen om een taal te leren, en vroeger leerden de meeste Vlamingen best frans EN engels op school. Ik zou niet aan diene mens vragen om Frans te leren (ik vraag aan niemand om wat dan ook te leren), ik denk dat het vanuit het standpunt van diene mens altijd interessant is om frans te leren.



Dat zijn twee mogelijke oplossingen, ik weet niet welke van de twee voor de grootste vooruitgang zorgt. Ik zou eerlijk gezegd een beetje bang zijn van Groot-Kneutendom Vlaanderen (ik zou bang zijn dat daar een ongastvriendelijk geurtje aan zit eerlijk gezegd), maar het is een mogelijkheid. Een klein lapje land waar zich een Culturele Revolutie heeft voltrokken, kweenie. Maar misschien wel, waarom niet. Ik weet niet hoe goed het imago hiervan in de rest van de wereld zou overkomen.

Het hangt af van wat je onder de "verfransing van vlaanderen" verstaat. Als dat wil zeggen: de meeste vlamingen spreken ook vloeiend frans, ja dat zou volgens mij de beste oplossing zijn. Het internationale imago zou in elk geval stukken beter zijn dan van een onafhankelijk vlaanderen. Als dat op lange termijn wil zeggen dat de Vlaamse Cultuur verdwijnt, ik weet niet of dat het geval zal zijn, maar zoals ik in het begin zegde, ik geef daar niet om.
maar geef mij eens het grote voordeel dat wij zouden hebben met Frans?? een taal die steeds maar aan invloed vermindert, die mijlenver van onze taal staat. waarom zouden wij ons moeten opsluiten in een al bij al niet belangrijke taal??

als je het niet moeilijk hebt met de verdwijning van de Vlaamse Cultuur, waarom pleit je niet voor de verengelsing van Vlaanderen? of voor een andere grote taal, genre Russisch of Spaans? vanwaar die fascinatie voor het Frans?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 11:59   #1003
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

kijk hé, stel voor dat iedere Belg (Vlaming en Franstalige) als tweede taal Engels moet leren en dat alle communicatie tussen de 2 taalgemeenschappen in het Engels moet gebeuren, je gaat al een pak meer meestanders vinden. toch aan Vlaamse kant....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:00   #1004
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je verwart wel een paar zaken hé.
als een Franstalige op straat iemand aanklampt en iets vraagt aan een Vlaming, die Vlaming zal zijn best doen om in het Frans die mens te helpen, idem voor Engelstaligen, Duitstaligen en af en toe gaan zelfs Spaanstaligen geholpen worden.
meer zelf, in de horeca vind je vaak menukaarten in 3-4 talen, waarom niet.

De vraag is niet of Vlaanderen multicultureel kan zijn, of dat de Vlaming meertalig kan/moet zijn. de vraag is hoe je de communicatie met de overheid gaat verzorgen, maw hoe je je bestuur vlot gaat laten verlopen. ofwel zeg je dat iedereen zijn taal behoudt en dat de administratie zich maar aanpast aan de burger, maw dat die administratie de meer dan 200 talen die men in Vlaanderen spreekt, kan gebruiken.
ofwel zeg je, zoals in ongeveer alle andere landen ter wereld: 1 taal voor de administratie, in Vlaanderen is dat het Nederlands. je vraagt een kleine inspanning van de burger maar je helpt er de communicatie, het goed verloop van de administratie en de integratie mee.

ik stem op optie 2.
Jaja, en dan leidt dat tot de huidige situatie. Twee honden, been, en zo voort. Principieel is het waarschijnlijk correct. Maar in de praktijk leidt het tot de toestand die we nu hebben, en die is NADELIG voor iedereen, Vlamingen inkluis. Waarom kiezen Vlamingen dus voor een stellingname die nadelig is voor hen ? Gewoon ter bescherming van hun cultuur ? Is die dan zoveel waard ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:03   #1005
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jaja, en dan leidt dat tot de huidige situatie. Twee honden, been, en zo voort. Principieel is het waarschijnlijk correct. Maar in de praktijk leidt het tot de toestand die we nu hebben, en die is NADELIG voor iedereen, Vlamingen inkluis. Waarom kiezen Vlamingen dus voor een stellingname die nadelig is voor hen ? Gewoon ter bescherming van hun cultuur ? Is die dan zoveel waard ?
jamaar, wie maakt er nu juist problemen? zijn het de Vlamingen die in Wallonië eisen dat ze het in het Nederlands bediend worden? zijn het de Vlamingen die in Wallonië gaan eisen dat hun gemeente in Vlaanderen moet opgenomen worden?

wat je zegt, is correct, 2 honden, 1 been. wel laten we die honden scheiden en elk 1 been, elk 1 land dus, hebben. problemen opgelost, we kunnen als goede buren met elkaar samenwerken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:03   #1006
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar geef mij eens het grote voordeel dat wij zouden hebben met Frans?? een taal die steeds maar aan invloed vermindert, die mijlenver van onze taal staat. waarom zouden wij ons moeten opsluiten in een al bij al niet belangrijke taal??

als je het niet moeilijk hebt met de verdwijning van de Vlaamse Cultuur, waarom pleit je niet voor de verengelsing van Vlaanderen? of voor een andere grote taal, genre Russisch of Spaans? vanwaar die fascinatie voor het Frans?
Omdat het met Franstaligen is dat er een communautaire twist is, tiens !
Niet omdat ik frans fascinerend vind. Met andere woorden, door frans te leren kan je van die twist van af, en bijgevolg het grote NADEEL dat daardoor aan alle Vlamingen zowel als franstaligen wordt berokkend hierdoor. Niet met Engels of Spaans of Zuid-Koeterwaals.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:04   #1007
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat het met Franstaligen is dat er een communautaire twist is, tiens !
Niet omdat ik frans fascinerend vind. Met andere woorden, door frans te leren kan je van die twist van af, en bijgevolg het grote NADEEL dat daardoor aan alle Vlamingen zowel als franstaligen wordt berokkend hierdoor. Niet met Engels of Spaans of Zuid-Koeterwaals.
maw, we moeten Frans leren omdat we zo België kunnen behouden? sorry, daar pas ik voor. ik wil een taal leren waardoor ik in deze gemondialiseerde wereld verder mee kan. maw, niet het Frans.

zoals ik al zei: laten we allemaal Engels leren en zo met elkaar communiceren.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:06   #1008
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

wie maakt er juist problemen? of: bewijs dat tweetaligheid leidt tot verfransing:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...nkertest.dhtml

Vlamingen mogen in Brussel geen kanker krijgen, anders hebben ze problemen...
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:09   #1009
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat je zegt, is correct, 2 honden, 1 been. wel laten we die honden scheiden en elk 1 been, elk 1 land dus, hebben. problemen opgelost, we kunnen als goede buren met elkaar samenwerken.
Ik ben evenmin aan Belgie als entiteit gehecht als aan de Vlaamse Kultuur, maar zoals ik reeds zegde, ik weet niet of een onafhankelijk Vlaanderen zo een goede pers gaat hebben in het buitenland, maar eerder als een ongastvrij stukje land van bruinbroekjes gaat overkomen. Misschien ben ik mis.
Ik heb er trouwens geen enkel idee over hoe dat in de praktijk zou moeten gaan met Brussel. Het is totaal onzinnig om te stellen dat Brussel een deel van Vlaanderen zou worden, gezien het essentieel franstalig is - dat is al even utopisch als denken dat walen nederlands gaan leren. Misschien een stad-staat zoals Monaco ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:11   #1010
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maw, we moeten Frans leren omdat we zo België kunnen behouden? sorry, daar pas ik voor.
Ah, wel, dat was inderdaad mijn keuze. Niet dat we echt Belgie moeten behouden hoor, maar ik zou niet goed weten hoe je zonder nog meer nadelen de opsplitsing zou moeten doorvoeren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:12   #1011
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben evenmin aan Belgie als entiteit gehecht als aan de Vlaamse Kultuur, maar zoals ik reeds zegde, ik weet niet of een onafhankelijk Vlaanderen zo een goede pers gaat hebben in het buitenland, maar eerder als een ongastvrij stukje land van bruinbroekjes gaat overkomen. Misschien ben ik mis.
Ik heb er trouwens geen enkel idee over hoe dat in de praktijk zou moeten gaan met Brussel. Het is totaal onzinnig om te stellen dat Brussel een deel van Vlaanderen zou worden, gezien het essentieel franstalig is - dat is al even utopisch als denken dat walen nederlands gaan leren. Misschien een stad-staat zoals Monaco ?
waarom zou een onafhankelijk Vlaanderen slechter bekeken worden dan een onafhankelijk Letland, Slowakije, Kroatië of zelfs een onafhankelijk België? we blijven trouwens in de EU hé.

Brussel? groot probleem, maar niet onoplosbaar, van mijn part moet dat niet bij Vlaanderen komen, het blijft liggen waar het ligt en het wordt niet uitgebreid. en door de EU-regels gaat daar nauwelijks iets veranderen hoor, behalve natuurlijk dat die 300.000 Vlaamse ambtenaren niet meer in Brussel zullen werken, met alle gevolgen vandien.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:13   #1012
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, wel, dat was inderdaad mijn keuze. Niet dat we echt Belgie moeten behouden hoor, maar ik zou niet goed weten hoe je zonder nog meer nadelen de opsplitsing zou moeten doorvoeren.
waarom zou dat enkel nadelen opleveren, die splitsing?? zeker in een EU-context?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:13   #1013
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wie maakt er juist problemen? of: bewijs dat tweetaligheid leidt tot verfransing:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...nkertest.dhtml

Vlamingen mogen in Brussel geen kanker krijgen, anders hebben ze problemen...
Vlamingen die geen frans kunnen lezen. Maar zo zijn er geen in Brussel, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:15   #1014
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Vlamingen die geen frans kunnen lezen. Maar zo zijn er geen in Brussel, he.
wsl niet, maar hoeveel Franstalige Brusselaars zouden in het officieel tweetalig Brussel geen woord Nederlands (willen) verstaan?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:18   #1015
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk niet dat je snapt wat ik bedoel. Of belgie nu een eentalig frans gebied is, of een eentalig nederlandstalig gebied, of enkel arabisch mag worden gepraat is niet het onderwerp.
Toch wel. Die keuze moet immers gemaakt worden.

Citaat:
Het onderwerp is: gegeven wat de pragmatische mogelijkheden zijn, wat de voorzienbare gevolgen zijn en zo voort, is het zo intelligent om zichzelf een hoop problemen te berokkenen - waaronder het zichzelf moervast zetten in communautaire twisten, het bouwen van een ongelooflijk duur en onefficient staatsapparaat, het onmogelijk maken om echte problemen op te lossen omwille van het vasthouden aan een aantal abstracte waardegegevens ? Is het niet intelligenter om te kijken waar je individueel voordeel ligt (met welke acties en beslissingen gaat MIJN leven en dat van MIJN kinderen plezanter worden) en als functie hiervan beslissingen te nemen ?
Goed idee, laten we Belgique dus opsplitsen en een ééntalig Vlaanderen en een ééntalig Wallonië maken.

Citaat:
Als de te nemen beslissing is: "kijk, alle Vlamingen leren terdegen frans, en als ze een franstalige tegenkomen, dan kunnen ze hem helpen" niet in die zin interessanter dan "mijn taal en cultuur zijn een belangrijk abstract gegeven en daar wil ik voor vechten, ook al veroorzaakt dat het feit dat ik in een verziekt land leef" ?
Dat iemand meerdere talen kan leren kan u blijkbaar niet begrijpen?

Citaat:
Het is goed mogelijk dat dat op langere termijn tot een teloorgang van het nederlands leidt, maar mijn vraag is: so what ? Heeft dat een hogere intrinsieke waarde dan van dat gelul eindelijk af te kunnen ?
ja.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:21   #1016
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wsl niet, maar hoeveel Franstalige Brusselaars zouden in het officieel tweetalig Brussel geen woord Nederlands (willen) verstaan?
Jamaar, 't is altijd hetzelfde he: principieel heb je gelijk, maar in de praktijk is er geen probleem want er is wel degelijk 1 taal die voor een totale communicatie kan zorgen in Brussel: het frans.

Natuurlijk is dat niet symmetrisch. Natuurlijk is dat niet "rechtvaardig" en zo voort. Maar in de praktijk lost dat wel het probleem op. En dat is wat telt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:23   #1017
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jamaar, 't is altijd hetzelfde he: principieel heb je gelijk, maar in de praktijk is er geen probleem want er is wel degelijk 1 taal die voor een totale communicatie kan zorgen in Brussel: het frans.

Natuurlijk is dat niet symmetrisch. Natuurlijk is dat niet "rechtvaardig" en zo voort. Maar in de praktijk lost dat wel het probleem op. En dat is wat telt.
maw, tweetaligheid werkt niet, op den duur wordt dat gebied toch 1-talig.

ok, laten we dus Vlaanderen volledig 1-talig maken, toch op gebied van communicatie met de overheid. problemen opgelost.

oja, ben iets vergeten: dit zou zo al moeten zijn, toch volgens de Belgische grondwet.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:25   #1018
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat iemand meerdere talen kan leren kan u blijkbaar niet begrijpen?
De experimentele waarneming is dat dat in de zuidelijke helft van het land inderdaad niet lukt.

Citaat:
ja.

Zielig hoor. Mijne kleine spreekt zelfs geen nederlands. Vind ik de moeite niet waard. Ik heb wel wat geprobeerd maar ik vind het interessanter om hem eerst engels te laten spreken. Als hij er ooit zin in heeft mag hij later wel wat vlaams leren. Waar ik aan denk is aan zijn mogelijkheden later, om in andere landen te gaan leven en dan ontgaat mij het nut van hem nederlands te leren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:26   #1019
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

foutje

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 maart 2009 om 12:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 12:28   #1020
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De experimentele waarneming is dat dat in de zuidelijke helft van het land inderdaad niet lukt.




Zielig hoor. Mijne kleine spreekt zelfs geen nederlands. Vind ik de moeite niet waard. Ik heb wel wat geprobeerd maar ik vind het interessanter om hem eerst engels te laten spreken. Als hij er ooit zin in heeft mag hij later wel wat vlaams leren. Waar ik aan denk is aan zijn mogelijkheden later, om in andere landen te gaan leven en dan ontgaat mij het nut van hem nederlands te leren.
dat is je goed recht, maar waarom zou een Vlaming zijn kind Frans moeten leren? hij gaat daar laten niets mee kunnen doen, de enigste reden is om België te redden.

maw, de Vlaming moet zijn toekomst compleet overboord gooien, ervoor zorgen dat het totaal geïsoleerd staat in de wereld, zich economisch ten gronde richten, enkel en alleen om België te redden?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be