Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Hendrik-Jan Ombelets (SoLiDe) - 5 tot 11 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hendrik-Jan Ombelets (SoLiDe) - 5 tot 11 april "Oorspronkelijk was hij actief bij de Volksunie. Hij lag mee aan de basis van de partij SoLiDe, wat staat voor Sociale Liberalen en Democraten. Als Sociaal Liberaal streeft hij naar een evenwicht tussen vrij denken en vrij handelen van elk individu e

 
 
Discussietools
Oud 4 april 2004, 18:25   #1
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard

Wat zijn de voornaamste strijdpunten van Uw politiek partij, SoLiDe?
Zijn er nieuwe, unieke punten bij?
Waar zet U Uw partij in het politieke landschap, tussen VLD of CD&V, tussen SP.A of Groen! ...
Waaraan ligt het dat SoLiDe nooit veel potten heeft gebroken tijdens de verkiezingen, is het de schuld van de partij of van bv. de media...

mvg
§tijn is offline  
Oud 4 april 2004, 20:08   #2
tool2kil
Lokaal Raadslid
 
tool2kil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Mortsel
Berichten: 320
Standaard

Ik neem aan dat jullie een links-liberale partij zijn �* la D66? Wordt jullie niche dan niet ingepikt door Spirit?
__________________
De jongen uit het groene Mortsel
The one and only motherfucker from hell.
tool2kil is offline  
Oud 5 april 2004, 00:38   #3
Maarten Malaise
Administrator
 
 
Maarten Malaise's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 1.860
Standaard

Heb hier nog info toegevoegd: links naar website, partijprogramma, ...
http://www.fora.be/viewtopic.php?t=12831

Maarten
Maarten Malaise is offline  
Oud 6 april 2004, 12:11   #4
Hendrik-Jan Ombelets
Vreemdeling
 
Hendrik-Jan Ombelets's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: Herk-de-Stad
Berichten: 34
Stuur een bericht via MSN naar Hendrik-Jan Ombelets
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tool2kil
Ik neem aan dat jullie een links-liberale partij zijn �* la D66? Wordt jullie niche dan niet ingepikt door Spirit?
De oorspronkelijke naam van SoLiDe was D95, maar door de wet Tobback, die geen cijfers toeliet hebben we gekozen voor de naam SoLiDe, Sociaal-Liberale Democraten, wat trouwens beter aansluit bij onze ideologie.
Ik wil geenszins de rekening van Spirit maken, maar ze zeggen links-liberaal te zijn, SoLiDe is sociaal-liberaal en daar is verschil tussen: Bij links of rechts helt de balans over naar de ene of de andere kant, terwijl wij streven naar een evenwicht.
Wij zijn van nul (zero-base) opgestart, geen scheurlijst van VLD of wat dan ook, weliswaar de moeilijkste weg, maar m.i. het eerlijkst - terwijl Spirit zegt de erfgenamen van de VU te zijn, maar toch samen gaat, zij het in kartel, met de erfgenamen van de BSP, een partij met zuilen van ziekenfonds, vakbonden ...
Er zijn tal van verschilpunten tussen SoLiDe en Spirit. Maar daarvoor gaat u best eens grasduinen in de programma's van beide partijen.
met solide groeten
Hendrik-Jan
www.solide.be
[email protected]
0475 45 14 83
__________________
De politiek vandaag loopt mank
Tijd voor SoLiDe (Sociaal-Liberale Democraten)
Hendrik-Jan Ombelets is offline  
Oud 6 april 2004, 14:23   #5
tool2kil
Lokaal Raadslid
 
tool2kil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Mortsel
Berichten: 320
Standaard

Ok wat betreft Homohuwelijk en drugsbeleid zijn er alleszins al verschillen.
Ik heb alleen een beetje de indruk dat "evenwicht", net zoals Spirit trouwens ontaardt in "vis noch vlees".
En ik vind tevens geen "unique selling propostiion" terug.
__________________
De jongen uit het groene Mortsel
The one and only motherfucker from hell.
tool2kil is offline  
Oud 8 april 2004, 00:58   #6
ZwerG
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Ok wat betreft Homohuwelijk en drugsbeleid zijn er alleszins al verschillen.
Ik heb alleen een beetje de indruk dat "evenwicht", net zoals Spirit trouwens ontaardt in "vis noch vlees".
En ik vind tevens geen "unique selling propostiion" terug
idem ... Solide vertegenwoordigd volgens mij een oplossing die gevormd wordt na overleg ... diplomatisch tussenin , zoals zorro al zei ...

excuses voor de mogelijke typ fouten
ZwerG is offline  
Oud 10 april 2004, 09:25   #7
Marco
Parlementslid
 
Marco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2004
Locatie: Waasland
Berichten: 1.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tool2kil
Ik neem aan dat jullie een links-liberale partij zijn �* la D66? Wordt jullie niche dan niet ingepikt door Spirit?
Voor mij is Spirit eerder extreem links. Een uitspraak van Bertje:"Mensen zouden niet meer dan 20 miljoen frank mogen erven. Alles daarboven zou naar de staat moeten gaan." Dat is dus puur communistisch. Gelukkig heeft hij hiervoor geen enkele steun.

Links Liberaal roept bij mij andere verwachtingen op. Dan zou Bertje moeten zeggen: “Iedereen betaalt procentueel evenveel erfbelasting maar voor de eerste x frank betaal je geen belasting”. Het liberale is dus de procentuele gelijkheid en het linkse is dus de vrijstelling. Wat ik mis is het rechtse aspect: “… en als je ze ontduikt ga je 5 jaar in de ’n bak.”

In België is er mijn inziens echt nood aan een partij die “rechts sociaal liberaal” is. De RSL, maar dat klinkt natuurlijk niet.
In de eerst plaats dan liberaal. Burgers zouden een maximale vrijheid moeten genieten met zo weinig als mogelijk overheidsinmenging. Hoe minder staat, hoe gunstiger voor haar burgers.
Ten tweede het sociale luik. Elkeen kan in de problemen geraken. Geef die dan tijdelijk steun en geeft vooral veel kansen. Geen tien vissen maar een vis en negen netten.
En als laatste maar zeer belangrijk het rechtse aspect. Je hebt weinig regels en we helpen de burger verder bij problemen. OK, maar geen misbruiken! Wij controleren zeer streng en veelvuldig. We zijn ook niet beroerd om bij herhaalde problemen zeer streng te straffen.

Een voorbeeld. Het is wat zwart-wit gesteld om duidelijk te zijn. Het is natuurlijk veel genuanceerder.
Stel je bent werkloos. Nu krijg je tot je pensioenleeftijd een uitkering. Na 8 jaar zelfs opslag. Als er een tip binnenkomt krijg je controle. Die controle is zwak en eerder administratief. Ondertussen kan je veelvuldig in het zwart klusjes gaan opknappen. Blijkbaar kan je ook scholing volgen. Handig als je iets te veel vragen krijgt.
Zou dit beter kunnen? Een uitkering is beperkt in tijd. Voer de druk gerust maar op. Inspecteurs gaan pro-actief op zoek naar misbruiken. Werklozen zijn voltijdse sollicitanten. Verplicht ze dan ook naar een lokaal te komen van waaruit de sollicitaties, opleidingen en alles wat nodig is om ze terug aan een job te helpen, te coördineren. Zeer moeilijk om dan nog in het zwart te gaan werken. Betrapte zwartwerkers krijgen hoge boetes, een lager pensioen (de zogezegde RSZ bijdrage op het zwartwerk wordt in mindering gebracht) en een merkelijk verhoogde kans op de al veelvuldige controle. Extreme gevallen krijgen zelfs gevangenisstraf.
Een zeer belangrijke opmerking: als je streng optreedt moet je eenvoudige en begrijpbare regels hebben. Liever minder dan meer.

Juist dus, wat zwart-wit maar het is de richting die telt.
Marco is offline  
Oud 10 april 2004, 09:35   #8
Spelev
Minister
 
Spelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 3.199
Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tool2kil
Ik neem aan dat jullie een links-liberale partij zijn �* la D66? Wordt jullie niche dan niet ingepikt door Spirit?
Voor mij is Spirit eerder extreem links. Een uitspraak van Bertje:"Mensen zouden niet meer dan 20 miljoen frank mogen erven. Alles daarboven zou naar de staat moeten gaan." Dat is dus puur communistisch. Gelukkig heeft hij hiervoor geen enkele steun.
Als je echt weet wat communisme is zou je zoiets niet zeggen. Leer!
__________________
Spelev is offline  
Oud 10 april 2004, 13:31   #9
Hendrik-Jan Ombelets
Vreemdeling
 
Hendrik-Jan Ombelets's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: Herk-de-Stad
Berichten: 34
Stuur een bericht via MSN naar Hendrik-Jan Ombelets
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tool2kil
Ik neem aan dat jullie een links-liberale partij zijn �* la D66? Wordt jullie niche dan niet ingepikt door Spirit?
Voor mij is Spirit eerder extreem links. .....

Links Liberaal roept bij mij andere verwachtingen op. Dan zou Bertje moeten zeggen: “Iedereen betaalt procentueel evenveel erfbelasting maar voor de eerste x frank betaal je geen belasting”. Het liberale is dus de procentuele gelijkheid en het linkse is dus de vrijstelling. Wat ik mis is het rechtse aspect: “… en als je ze ontduikt ga je 5 jaar in de ’n bak.”

In België is er mijn inziens echt nood aan een partij die “rechts sociaal liberaal” is. De RSL, maar dat klinkt natuurlijk niet.
In de eerst plaats dan liberaal. Burgers zouden een maximale vrijheid moeten genieten met zo weinig als mogelijk overheidsinmenging. Hoe minder staat, hoe gunstiger voor haar burgers.
Ten tweede het sociale luik. Elkeen kan in de problemen geraken. Geef die dan tijdelijk steun en geeft vooral veel kansen. Geen tien vissen maar een vis en negen netten.
En als laatste maar zeer belangrijk het rechtse aspect. Je hebt weinig regels en we helpen de burger verder bij problemen. OK, maar geen misbruiken! Wij controleren zeer streng en veelvuldig. We zijn ook niet beroerd om bij herhaalde problemen zeer streng te straffen.

Een voorbeeld. Het is wat zwart-wit gesteld om duidelijk te zijn. Het is natuurlijk veel genuanceerder.
Stel je bent werkloos. Nu krijg je tot je pensioenleeftijd een uitkering. Na 8 jaar zelfs opslag. Als er een tip binnenkomt krijg je controle. Die controle is zwak en eerder administratief. Ondertussen kan je veelvuldig in het zwart klusjes gaan opknappen. Blijkbaar kan je ook scholing volgen. Handig als je iets te veel vragen krijgt.
Zou dit beter kunnen? Een uitkering is beperkt in tijd. Voer de druk gerust maar op. Inspecteurs gaan pro-actief op zoek naar misbruiken. Werklozen zijn voltijdse sollicitanten. Verplicht ze dan ook naar een lokaal te komen van waaruit de sollicitaties, opleidingen en alles wat nodig is om ze terug aan een job te helpen, te coördineren. Zeer moeilijk om dan nog in het zwart te gaan werken. Betrapte zwartwerkers krijgen hoge boetes, een lager pensioen (de zogezegde RSZ bijdrage op het zwartwerk wordt in mindering gebracht) en een merkelijk verhoogde kans op de al veelvuldige controle. Extreme gevallen krijgen zelfs gevangenisstraf.
Een zeer belangrijke opmerking: als je streng optreedt moet je eenvoudige en begrijpbare regels hebben. Liever minder dan meer.

Juist dus, wat zwart-wit maar het is de richting die telt.
Beste Marco
Uw uitspraak over Spirit laat ik voor uw rekening
Ik wil nogmaals een onderscheid maken tussen Links-liberaal en Sociaal-Liberaal. 'Links' zowal als 'rechts' zijn in meerdere of mindere mate een beetje tot veel "te", terwijl sociaal-liberaal streeft naar een evenwicht, de 'beste oplossing', niet altijd eveident, maar toch dat moet ons streven zijn.
U zegt:
Citaat:
In België is er mijn inziens echt nood aan een partij die “rechts sociaal liberaal” is. De RSL, maar dat klinkt natuurlijk niet
U kan ook de R als 'Radikaal' interpreteren en dan sluit het beter aan met uw theorie, die ik overigens in bepaalde mate kan volgen.
Iemand die het nodig heeft moet inderdaad geholpen worden, mag steun krijgen in voldoende en redelijke, menselijke mate, m.a.w. de sociale voorzieningen moeten een "vangnet" zijn maar mogen - zoals u ook terecht weergeeft - geen hangmat zijn waarin men zich nestelt tot het einde van zijn dagen, op kosten van de gemeenschap.
Controle hier op moet effeicënt en regelmatig zijn en er moet streng tegen opgetreden worden op een rechtvaardige manier en zeker niet er se afgewezen zoals de reactie was van de PS bij het voorstel van meer controle op de werklozen. De werklozen moeten daadwerkelijk geholpen worden een behoorlijke job te vinden, maar moeten ook bereid zijn hier aan mee te werken.
Uw theorieën lijken me inderdaad, niet zo dwaas. Radikaal Sociaal-Lieberaal, Sociaal-Liberaal met een koppelteken in de letterlijke zin van het woord, het een gekoppeld aan het andere, in een evenwichtige beleid! Je hebt goede ideeën, neem zeker eens contact!
met SoLiDe groeten
Hendrik-Jan Ombelets
www.solide.be
[email protected]
__________________
De politiek vandaag loopt mank
Tijd voor SoLiDe (Sociaal-Liberale Democraten)
Hendrik-Jan Ombelets is offline  
Oud 10 april 2004, 15:47   #10
Marco
Parlementslid
 
Marco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2004
Locatie: Waasland
Berichten: 1.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik-Jan Ombelets
... 'Radikaal' interpreteren en dan sluit het beter aan met uw theorie, die ik overigens in bepaalde mate kan volgen.
Het zal die ‘repressie’ wel zijn waardoor je maar ‘in bepaalde mate’ volgt.
Persoonlijk ben ik overtuigd dat de tijd van doktertje spelen en een lief pleistertje op het kleine wondje doen volledig voorbij is. En van dokter Sp. A. krijg je er nog een grote lekstok gratis bij. Tijd dat de chirurgen het lichaam komen redden! Als we de SP.A laten doen hebben we een prachtig gratis sociaal systeem met slechts 75% belastingen op het BNP. (Nu al 48%) Een koopje nietwaar, in Cuba is het 80% voor de zeldzame zelfstandige! Een koopje dus.

We worden leeggezogen onder het mom van sociaal zijn.
Marco is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be