Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Bekijk resultaten enquête: Kan je Michael Jackson en elvis presley (tot op zekere hoogte) met elkaar vergelijken
JA 18 48,65%
NEE 15 40,54%
Weet niet/ geen mening 4 10,81%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juli 2009, 18:55   #81
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Wat wel waar is.

Voor iemand wiens carrière ca. 4 decennia besloeg, heeft hij niet zo gek veel materiaal uitgebracht..
Maar elk album verkocht wel telkens 10-tallen miljoenen exemplaren.
Zelfs Invincible dat zonder promotie en 2 singles uitgebracht werd zat aan 11 miljoen en brak toen records met het album dat het meest verkocht in de eerste week na release.

Citaat:
Daarbij komt dan nog dat zijn laatste albums meer bagger dan kwaliteit bevatten, en je houdt eigenlijk niet zo heel veel nummers over.Tóch niet voor iemand met zijn anciënniteit in de muziekwereld
Dat is subjectief natuurlijk.
Maar ik moet eens naar de schoonouders, ik zal mijn beatles CD onderweg een keertje opzetten en aan je denken.

Laatst gewijzigd door Kay_ : 11 juli 2009 om 18:56.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 19:15   #82
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

De mensen die Michael als oubollig zagen in zijn laatste jaren waren vooral de genen die de jaren tachtig hadden meegemaakt en (daardoor) een astronomisch hoge verwachting hadden van de latere projecten van Michael Jackson. Het valt wel op dat de latere generaties Michael Jackson niet echt als oubollig zien wat wel het geval is bij Elvis.

De nummers van Elvis klinken ouwbollig voor iedereen die niet 60 jaar oud is. Duidelijk oubollig in vergelijking met de muziek van de latere Jackson 5 en de solo's van Michael.

Maar goed, tijdens de "hip" jaren van Elvis werd Sinatra ook afgeschreven (door de jonge generatie) als oubollig.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 19:35   #83
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Mediamarkt is uiteraard wel één van de goedkoopste muziekwinkels. Daar kun je van heel veel artiesten CD's kopen tegen dumpingprijzen.
Klopt, maar als de vraag naar een produkt sterk stijgt gaat de prijs altijd omhoog (zelfs bij Mediamarkt).
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 19:37   #84
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
De mensen die Michael als oubollig zagen in zijn laatste jaren waren vooral de genen die de jaren tachtig hadden meegemaakt en (daardoor) een astronomisch hoge verwachting hadden van de latere projecten van Michael Jackson. Het valt wel op dat de latere generaties Michael Jackson niet echt als oubollig zien wat wel het geval is bij Elvis.

De nummers van Elvis klinken ouwbollig voor iedereen die niet 60 jaar oud is. Duidelijk oubollig in vergelijking met de muziek van de latere Jackson 5 en de solo's van Michael.

Maar goed, tijdens de "hip" jaren van Elvis werd Sinatra ook afgeschreven (door de jonge generatie) als oubollig.
Niemand noemt hem oubollig, wel sterk overroepen. "Thriller" was een heel goed album, de rest dat nadien volgde, teerde voort op dat succes.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 20:02   #85
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Niemand noemt hem oubollig, wel sterk overroepen. "Thriller" was een heel goed album, de rest dat nadien volgde, teerde voort op dat succes.
Nou ja oubollig is misschien overdreven, maar als je nog herinnert, aan het begin van de jaren 90 (begin van de dominantie van de Hiphop genre in Amerika) kreeg MJ een klein beetje kritiek. Zijn album "Dangerous" werd niet beschouwd als cutting edge (werd niet beschouwd als een "trendsetter", in tegenstelling tot Off the wall, Thriller & Bad). De verwachtingen waren duidelijk hoger.

Laatst gewijzigd door Bertie : 11 juli 2009 om 20:12.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 20:21   #86
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Uit Rolling Stone 'The 500 greatest songs ever":


List's Top 10 Songs
1."Like a Rolling Stone", Bob Dylan
2."(I Can't Get No) Satisfaction", The Rolling Stones
3."Imagine", John Lennon
4."What's Going On", Marvin Gaye
5."Respect", Aretha Franklin
6."Good Vibrations", The Beach Boys
7."Johnny B. Goode", Chuck Berry
8."Hey Jude", The Beatles
9."Smells Like Teen Spirit", Nirvana
10."What'd I Say", Ray Charles



The list includes just one song not in English -- "La Bamba" by Ritchie Valens (345); only three songs from the 21st century -- "Lose Yourself" by Eminem (166), "Stan" by Eminem (290), and "Hey Ya!" by OutKast (180); and two songs from the 1940s -- "Rollin' Stone" by Muddy Waters (459) and Hank Williams' "I'm So Lonesome I Could Cry" (111).

With 23 songs on the list, The Beatles are the most represented musical act. John Lennon is the only artist to place multiple songs in the top 10 (as a member of the Beatles and as a solo artist). The Beatles are followed by The Rolling Stones (14); Bob Dylan (12); Elvis Presley (11); The Beach Boys and The Jimi Hendrix Experience (7); and Chuck Berry, U2, James Brown, Prince, Led Zeppelin and Sly & the Family Stone



With 23 songs on the list, The Beatles are the most represented musical act. John Lennon is the only artist to place multiple songs in the top 10 (as a member of the Beatles and as a solo artist). The Beatles are followed by The Rolling Stones (14); Bob Dylan (12); Elvis Presley (11); The Beach Boys and The Jimi Hendrix Experience (7); and Chuck Berry, U2, James Brown, Prince, Led Zeppelin and Sly & the Family Stone (6).

Three songs appeared on the list twice, being performed by different artists. "Walk this Way" performed by Run DMC and Aerosmith, "Mr. Tambourine Man" performed by Bob Dylan and The Byrds and "Blue Suede Shoes" by Elvis Presley and Carl Perkins.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 20:25   #87
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.924
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Nou ja oubollig is misschien overdreven, maar als je nog herinnert, aan het begin van de jaren 90 (begin van de dominantie van de Hiphop genre in Amerika) kreeg MJ een klein beetje kritiek.
Begin jaren 90 was het tijdperk van (luide) gitaarmuziek, ingeleid door Nirvana.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 20:32   #88
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Uit Rolling Stone's (muziekblad) 'The 500 Greatest albums ever"

Lijst is samengesteld door mensen die werken in de muziek, muzikanten, musicologen, etc


Top 10 albums
Pos. Album Name Artist
1 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band - The Beatles
2 Pet Sounds - The Beach Boys
3 Revolver - The Beatles
4 Highway 61 Revisited - Bob Dylan
5 Rubber Soul - The Beatles
6 What's Going On - Marvin Gaye
7 Exile on Main St. - The Rolling Stones
8 London Calling - The Clash
9 Blonde on Blonde - Bob Dylan
10 The Beatles (White album) - The Beatles
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 20:35   #89
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Begin jaren 90 was het tijdperk van (luide) gitaarmuziek, ingeleid door Nirvana.
Grunge!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 20:53   #90
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
1) MJ heeft zijn huid niet veranderd hij had een ziekte Vitiligo en Lupus.
Je vindt hier een video met foto's waarop je zijn aandoening kan terug vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=15TSE...eature=related
Dat van die ziekte geloof ik ook, maar op de link die je zelf doorstuurt staat een stuk tekst die zegt dat hij inderdaad de procedure "depigmentation" heeft laten uitvoeren, dus we hebben allebei gelijk.

Citaat:
2) hij had niet enkel met jongetjes een 'speciale relatie', hij hield van alle kinderen. De media toonden echter enkel beelden van hem met jongetjes omdat dit nu eenmaal beter paste in het beeld dat ze van hem wilde maken.
Again: yes en ik zou zelfs zeggen dat hij van alle mensen hield. Maar ik denk ook dat het waar was dat hij misschien met enkele jongens een sterkere emotionele en misschien zelfs erotische band voelde. Dat laatste klinkt misschien vreemd, maar het is essentieel in menselijk contact en heeft niet per sé te maken met seksualiteit (B.V.: een maat van mij die de lerarenopleiding gevolgd heeft, vertelde mij ooit eens dat erotiek een deel uitmaakt van de normale verhouding tussen leraar en leerling, iets waar hij toen ook serieus van opkeek).

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 11 juli 2009 om 21:11.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 20:57   #91
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Ik weet het toch niet zo. 10 platen op 30 jaar (1970-2000) lijkt mij niet van die aard om over Mozart te spreken. Stevie Wonder vind ik een beter componist. MJ is vooral een fenomeen met een aantal verbluffend goeie songs, maar Mozart?
Ten eerste moet ik zeggen dat als het over componeerkwaliteit en intellect gaat, vele componisten met lengtes voorsprong winnen op Mozart. Als ik echt zou willen, had ik hem misschien kunnen vergelijken met Bach maar ik doe het niet want 1) dat is heiligschennis en 2) de vergelijking is toch niet zó goed. Mijn analogie ging ook niet daarover, maar meer over de overeenkomsten in charme, begeestering, karma, excentriciteit, ...
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:06   #92
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Minstens, zeker als sommigen hier het zelfs in hun hoofd halen om "hem" aan Mozart te toetsen
Mozart is overrated. Het grootste deel van zijn vroegere werk kan mij niet boeien. Wat hij de laatste jaren van zijn leven gepresteerd heeft, is echter waanzinnig. But then again, Bach deed al waanzinnige dingen toen hij bij wijze van spreken nog pampers droeg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Voor iemand wiens carrière ca. 4 decennia besloeg, heeft hij niet zo gek veel materiaal uitgebracht.
So? Bartók heeft ook niet zoveel materiaal uitgebracht en toch wordt hij bij de grootste componisten gerekend.

Citaat:
Daarbij komt dan nog dat zijn laatste albums meer bagger dan kwaliteit bevatten, en je houdt eigenlijk niet zo heel veel nummers over.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Als we dan toch de analogie verder zetten: heel veel componisten werden niet meer geapprecieerd in hun latere dagen, tenzij misschien de zuivere opportunisten �* la de familie Strauß (èn Mozart). Het is pas jaren na hun dood dat de impact van die latere werken duidelijk werd. Nuja, laat ons niet vooruitspringen op de zaken; ZO goed vind ik MJ nu ook weer niet.
(Ik spreek mezelf tegen zeker? ).
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:08   #93
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
De mensen die Michael als oubollig zagen in zijn laatste jaren waren vooral de genen die de jaren tachtig hadden meegemaakt en (daardoor) een astronomisch hoge verwachting hadden van de latere projecten van Michael Jackson. Het valt wel op dat de latere generaties Michael Jackson niet echt als oubollig zien wat wel het geval is bij Elvis.

De nummers van Elvis klinken ouwbollig voor iedereen die niet 60 jaar oud is. Duidelijk oubollig in vergelijking met de muziek van de latere Jackson 5 en de solo's van Michael.

Maar goed, tijdens de "hip" jaren van Elvis werd Sinatra ook afgeschreven (door de jonge generatie) als oubollig.
Het steeds terugkerende drama van de muzikant...
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:10   #94
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Top 10 albums
Pos. Album Name Artist
1 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band - The Beatles
2 Pet Sounds - The Beach Boys
3 Revolver - The Beatles
4 Highway 61 Revisited - Bob Dylan
5 Rubber Soul - The Beatles
6 What's Going On - Marvin Gaye
7 Exile on Main St. - The Rolling Stones
8 London Calling - The Clash
9 Blonde on Blonde - Bob Dylan
10 The Beatles (White album) - The Beatles
Als ik me niet vergis allemaal albums met een nogal hoog psychedelisch gehalte, if vergis ik me?
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:10   #95
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Uit Rolling Stone's (muziekblad) 'The 500 Greatest albums ever"

Lijst is samengesteld door mensen die werken in de muziek, muzikanten, musicologen, etc


Top 10 albums
Pos. Album Name Artist
1 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band - The Beatles
2 Pet Sounds - The Beach Boys
3 Revolver - The Beatles
4 Highway 61 Revisited - Bob Dylan
5 Rubber Soul - The Beatles
6 What's Going On - Marvin Gaye
7 Exile on Main St. - The Rolling Stones
8 London Calling - The Clash
9 Blonde on Blonde - Bob Dylan
10 The Beatles (White album) - The Beatles
Uit officiële verkoopscijfers:
Best verkochte album aller tijden --) Thriller

En dat cijfer komt van de verkoop van mensen wereldwijd niet de mening van één muziekblad.
Ik kan,als ik zoek, waarschijnlijk lijsten vinden van muziekbladen waar MJ het meest vertegenwoordigd is of Elvis of Eminem.

Laatst gewijzigd door Kay_ : 11 juli 2009 om 21:14.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:11   #96
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Uit Rolling Stone's (muziekblad) 'The 500 Greatest albums ever"

Lijst is samengesteld door mensen die werken in de muziek, muzikanten, musicologen, etc
Nee niet echt. De lijst is samengesteld door een niet-representatieve kleine groep mensen: de LSDverslaafde babyboom generatie. Zelfs binnen de redactie van de Rolling Stone waren er dissidenten die vonden dat de muziek van zowel vóór als na de jaren 60-70 nagenoeg volledig buitenspel werd gezet.

Zoveel beter dan Elvis waren de Beatles trouwens ook weer niet. Ze hadden meer talent maar hij was gedeeltelijk verantwoordelijk voor hun success want hij was de pionier.

Laatst gewijzigd door Bertie : 11 juli 2009 om 21:16.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:16   #97
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Nee niet echt. De lijst is samengesteld door een niet-representatieve kleine groep mensen: drugverslaafde babyboom generatie. Zelfs binnen de redactie van de Rolling Stone waren er dissidenten die vonden dat de muziek van zowel vóór als na de jaren 60-70 nagenoeg volledig buitenspel werd gezet.

Zoveel beter dan Elvis waren de Beatles trouwens ook weer niet. Ze hadden meer talent maar hij was gedeeltelijk verantwoordelijk voor hun success want hij was de pionier.
En The Beatles doen ook niet meer dan zingen, Elvis bewoog daarbij ook nog eens op een manier die nog nooit gezien was.

Laatst gewijzigd door Kay_ : 11 juli 2009 om 21:18.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:20   #98
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.924
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
So? Bartók heeft ook niet zoveel materiaal uitgebracht en toch wordt hij bij de grootste componisten gerekend.
Niet echt. Bartók wordt door de meesten beschouwd als behorend tot de subtop, naast Grieg, Sibelius, Dvorak, Debussy enz.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:22   #99
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.924
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Uit Rolling Stone's (muziekblad) 'The 500 Greatest albums ever"

Lijst is samengesteld door mensen die werken in de muziek, muzikanten, musicologen, etc


Top 10 albums
Pos. Album Name Artist
1 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band - The Beatles
2 Pet Sounds - The Beach Boys
3 Revolver - The Beatles
4 Highway 61 Revisited - Bob Dylan
5 Rubber Soul - The Beatles
6 What's Going On - Marvin Gaye
7 Exile on Main St. - The Rolling Stones
8 London Calling - The Clash
9 Blonde on Blonde - Bob Dylan
10 The Beatles (White album) - The Beatles
Ik zou toch niet te veel vertrouwen op die fameuze lijstjes.

Ik heb soms de indruk dat sommige albums/artiesten daarin vermeld worden omdat het nu éénmaal hoort dat men hen daarin vermeldt.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:22   #100
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Nee niet echt. De lijst is samengesteld door een niet-representatieve kleine groep mensen: drugverslaafde babyboom generatie. Zelfs binnen de redactie van de Rolling Stone waren er dissidenten die vonden dat de muziek van zowel vóór als na de jaren 60-70 nagenoeg volledig buitenspel werd gezet.


Zoveel beter dan Elvis waren de Beatles trouwens ook weer niet. Ze hadden meer talent maar hij was gedeeltelijk verantwoordelijk voor hun success want hij was de pionier.
Presley had "présence" en een aparte stem (hij was een blanke met een "zwarte" stem). Hij was een uitstekend performer en had de looks waar nagenoeg al de vrouwen voor vielen. Puur muzikaal kende hij nauwelijks het verschil tussen een Fa en een Sol. Al zijn hits werden hem op een schoteltje aangeboden door Jerry Leiber en Mike Stoller.
The Beatles daarentegen schreven en componeerden al hun nummers zelf.
Dus, zeggen dat de Beatles niet zoveel beter waren dan Presley, is de waarheid geweld aandoen.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be