Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 april 2010, 20:38   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard De tijdbom van de derivatenhandel

Citaat:
Nogmaals de derivatenhandel
Harrie Geels
- di 05 jun 2007, 08:41
(http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/...icle411190.ece)
Waar ik wel bezorgd over ben is de enorme groei van de geldhoeveelheid, waar de derivatenhandel een rol in speelt. Velen beweren dat er geen renteschokken en dergelijke meer kunnen komen, omdat de centrale banken nu veel beter zouden weten wat ze doen. Ik ben het niet met deze stelling eens. De centrale banken staan machteloos bij de enorme groei van de geldhoeveelheid. Er wordt thans heel veel belegd met geleend geld: derivaten, vastgoed, private equity, hedgefondsen, maar ook particulieren die de overwaarde van hun huis belenen.
Harrie Geels schreef het voorgaande op 5 juni 2007, dus vlak voor het begin van de kredietcrisis. Het lijkt erop dat de huidige crisis de derivatenhandel nog heeft versterkt.

In de NRC (Lux) van 23-04-2010 schrijft Maarten Schinkel dat de omvang van de derivatencontracten nu geschat wordt op 600.000 miljard dollar. 'Dat is tien maal de omvang van de totale wereldeconomie. Contracten stapelen zich op contracten. Elk mogelijk krediet is meermalen tegen wanbetaling verzekerd.'

Derivaten zijn contracten waarmee men verplichtingen verhandelt en waarmee men speculeert op de toekomstige waarde van een product. Maar wie wat waar heeft verzekerd is nergens geregistreerd. Niemand heeft zicht op deze virtuele wereld. Ik vermoed dat banken en handelaren, net als een gokker die verliest, steeds grotere risico's nemen, in de hoop dat ze hun verlies zo eens kunnen wegwerken. Dat zou verklaren waarom veel bankiers tegenstander zijn van een regulering van deze handel.

Zal het volume van de derivatenhandel ongelimiteerd blijven groeien en zal een wereldwijde bankencrash steeds naar de toekomst worden verschoven?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2010, 22:23   #2
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

De dekkingsgraad van leningen moet gewoon drastisch omhoog. Er wordt veel te veel, en veel te riskant geleend. Banken moeten overigens meer verantwoordelijkheid dragen als het mis gaat; het is namelijk ook hun risico, daarom wordt er ook rente gevraagd. De overheid kan banken van dit risico door laten dringen door geen bailouts meer te doen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 00:06   #3
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De dekkingsgraad van leningen moet gewoon drastisch omhoog. Er wordt veel te veel, en veel te riskant geleend. Banken moeten overigens meer verantwoordelijkheid dragen als het mis gaat; het is namelijk ook hun risico, daarom wordt er ook rente gevraagd. De overheid kan banken van dit risico door laten dringen door geen bailouts meer te doen.
Je bedoelt dat hypotheken op het vastgoed als onderpand voor de vastgoedleningen de derivatenhandel gaan moeten intomen? Een groot deel van de derivatenhandel heeft niets van doen met vastgoedleningen, maar betreft bvb futures op wisselkoersen, grondstoffen, renten, aandelen of opties daarop. Die dingen kan je zelfs geeneens dekken met renten op een vastgoedlening. Het onderpand op die dingen bestaat uit... andere future- en optie-constructies.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.

Laatst gewijzigd door Andy : 24 april 2010 om 00:07.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 12:24   #4
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Zal het volume van de derivatenhandel ongelimiteerd blijven groeien en zal een wereldwijde bankencrash steeds naar de toekomst worden verschoven?
De bankencrash van 2008 is ook niet veroorzaakt door derivatenhandel, maar door een samenspeling van verschillende factoren (liquiditeitsproblemen met leningen, hedge funds die failliet gingen, mislukte overnames, ...). Als het enkel beperkt was gebleven tot problemen met de derivatenmarkt, dan was er geen crisis van dit formaat gekomen.

De vraag blijft of die derivaten überhaupt wel het probleem vormen. Het is een beetje zoals het argument pro wapens: guns don't kill people, people kill people. Met derivaten is het net hetzelfde. Als ik morgen 100.000 EUR beleg in aandelen van Dexia, dan kan ik mijn risico mij inperken met derivaten tot een klein percentage, zelfs als Dexia failliet gaat. Indien juist gebruikt, kunnen derivaten dezelfde effecten bieden als verzekering tegen brand of diefstal.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 19:20   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De bankencrash van 2008 is ook niet veroorzaakt door derivatenhandel, maar door een samenspeling van verschillende factoren (liquiditeitsproblemen met leningen, hedge funds die failliet gingen, mislukte overnames, ...). Als het enkel beperkt was gebleven tot problemen met de derivatenmarkt, dan was er geen crisis van dit formaat gekomen.

De vraag blijft of die derivaten überhaupt wel het probleem vormen. Het is een beetje zoals het argument pro wapens: guns don't kill people, people kill people. Met derivaten is het net hetzelfde. Als ik morgen 100.000 EUR beleg in aandelen van Dexia, dan kan ik mijn risico mij inperken met derivaten tot een klein percentage, zelfs als Dexia failliet gaat. Indien juist gebruikt, kunnen derivaten dezelfde effecten bieden als verzekering tegen brand of diefstal.
Inderdaad meent men dat de crash van 2008 niet is veroorzaakt door de derivatenhandel. Maar wel is bekend dat de banken die staatssteun nodig hadden grote verplichtingen buiten de balans hadden gehouden. Dat betrof nu juist de derivaten. In het bericht dat ik citeerde in post 1 stond ook nog:
'Dan is er Warren Buffett die zegt dat derivaten in potentie massavernietigingswapens zijn. Dit komt door de hefboom en de enorme schaal waarop er thans in derivaten wordt gehandeld.' Jim Rogers, ook niet de domste op dit gebied, bevestigde de zorg van Buffett:

Citaat:
Derivatenberg 31 mei 2004.
http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz...pan_dollar.xml
Warren Buffet noemde ze "financiële massavernietigingswapens". Hij heeft gelijk. Hij probeert al jaren om de derivatenportfolio in zijn verzekeringsbedrijf te verkopen. Maar je kan ze vrijwel niet verkopen, sommige hebben een looptijd van dertig jaar. Banken verdienen fortuinen met de verkoop van derivaten, maar vrijwel niemand snapt hoe die derivaten echt. Greenspan zegt dat door derivaten de banken hun risico’s hebben afgedekt. Maar hij vergist zich, als dit fout gaat dan kan dat wel eens de ergste financiële crisis uit de geschiedenis veroorzaken. De CEO’s van de banken zoals JP Morgan Chase of Citigroup hebben een enorm aantal derivatencontracten lopen. Met duizenden verschillende partijen. De derivaten zijn vrijwel allemaal individueel samengesteld en vrijwel niet door te verkopen. Een bank als JP Morgan kan nooit uit haar immense posities als het fout gaat.

Laatst gewijzigd door Piero : 24 april 2010 om 19:21.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 22:11   #6
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.903
Standaard

China central bank chief wants controls on derivatives
24 apr 2010
Citaat:
Zhou Xiaochuan, governor of the People's Bank of China, has called for tighter controls on derivatives and warned that the global financial system remained quite fragile.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 22:14   #7
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.903
Standaard

Germany asks EU to ban certain derivatives trading
24 apr 2010
Citaat:
"Therefore we have asked the European Commission to make proposals to prohibit such speculation with specific derivates," she said in the video broadcast, without specifying to which derivatives she was referring.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2010, 09:22   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.679
Standaard

Zoals de Amerikaanse President Obama in verschillende van zijn speeches al aangaf,de beurs moet niet langer een doel (van het verwerven van inkomen-),maar een middel(tot het verstrekken van middelen aan bedrijven) worden...zoals het ooit bedoeld was.....

Deze tanker doen draaien belooft al een even zware klus te worden als de Amerikaanse Sociale Zekerheid.....Miljoenen hoogopgeleiden op deze wereldbol zijn voor hun inkomen afhankelijk van deze handel in.....gebakken lucht.....We hebben recent gezien wie onderliggend, uiteindelijk de rekening betaald voor deze psuedo-economie die de echte economie(in een echte economie wordt enkel waarde toegekend- en betaald voor tastbare goederen en direkt bewezen diensten met tastbaar resultaat) tot in haar diepste wezen doorkankerd heeft......

Mijn eigen bank probeert me vrijwel constant te doen inschrijven in beleggingsprodukten die,bij nadere studie, zelf weer refereren naar andere indices en beleggingen..Ik ben al een tijdje uitermate aarzelend om mij daar met mijn paar centjes nog in te wagen...Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ik via mijn belastingen al aan het betalen ben voor die ondingen.

Laatst gewijzigd door kelt : 25 april 2010 om 09:27.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be