Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 september 2010, 19:07   #1
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.485
Standaard Bendelidmaatschap verboden in El Salvador

http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/ar..._Salvador.html

Citaat:
- Lidmaatschap van een straatbende is sinds donderdag strafbaar in El Salvador. De nieuwe wet werd van kracht nadat onlangs zeventien mensen werden vermoord bij een aanval op een bus. De daders zouden leden van de beruchte Mara 18-bende zijn. Ze openden het vuur op de bus en staken hem daarna in brand.

Vanaf heden kan bendelidmaatschap bestraft worden met vier tot zes jaar gevangenisstraf. Bendeleiders zien tot tien jaar cel tegemoet. De gevangenissen in het Centraal-Amerikaanse land zitten al vol met bendeleden die veroordeeld zijn voor specifieke misdrijven, maar het was voorheen geen misdaad om simpelweg tot een bende te behoren.

Niet-gouvernementele organisaties die zich bezighouden met de rehabilitatie van voormalige bendeleden hebben kritiek geuit op de nieuwe wet. "Deze wet is een beetje vreemd", zegt Luis Romero Gavidia van een hulpverleningsorganisatie. "Ze praten alleen over onderdrukking en vergeten de rehabilitatie. Ze gaan de ene ziekte met de andere te lijf."

Ongeveer twintigduizend Salvadoranen behoren tot een straatbende. Bendes houden zich doorgaans bezig met drugshandel en het afpersen van ondernemingen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 11 september 2010 om 19:08.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 19:11   #2
Discobitch
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Locatie: Duits Nepal
Berichten: 845
Standaard

Dat zal het probleem snel oplossen.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 19:15   #3
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.485
Standaard

Deze maatregel werd hoog tijd !!
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 19:18   #4
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Dat zal het probleem snel oplossen.
Nu maar hopen dat andere Midden Amerikaanse landen deze moedige maatregel van El Salvador overnemen.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 19:19   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.911
Standaard

Die mensen hebben dus geen recht op vereniging.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 19:30   #6
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.485
Standaard

http://www.bbc.co.uk/news/world-latin-america-11253408

Citaat:
Public transport in El Salvador has been severely disrupted for a third day by a strike enforced by street gangs, angry at a new law making gang membership a criminal offence.(..)
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 19:49   #7
Erwinvds
Gouverneur
 
Erwinvds's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.377
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/ar..._Salvador.html

Citaat:
- Lidmaatschap van een straatbende is sinds donderdag strafbaar in El Salvador. De nieuwe wet werd van kracht nadat onlangs zeventien mensen werden vermoord bij een aanval op een bus. De daders zouden leden van de beruchte Mara 18-bende zijn. Ze openden het vuur op de bus en staken hem daarna in brand.

Vanaf heden kan bendelidmaatschap bestraft worden met vier tot zes jaar gevangenisstraf. Bendeleiders zien tot tien jaar cel tegemoet. De gevangenissen in het Centraal-Amerikaanse land zitten al vol met bendeleden die veroordeeld zijn voor specifieke misdrijven, maar het was voorheen geen misdaad om simpelweg tot een bende te behoren.

Niet-gouvernementele organisaties die zich bezighouden met de rehabilitatie van voormalige bendeleden hebben kritiek geuit op de nieuwe wet. "Deze wet is een beetje vreemd", zegt Luis Romero Gavidia van een hulpverleningsorganisatie. "Ze praten alleen over onderdrukking en vergeten de rehabilitatie. Ze gaan de ene ziekte met de andere te lijf."

Ongeveer twintigduizend Salvadoranen behoren tot een straatbende. Bendes houden zich doorgaans bezig met drugshandel en het afpersen van ondernemingen.
Dat is de oplossing zie. Ik denk dat de schrik er nu ongetwijfeld echt goed inzit bij bendeleden.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 20:12   #8
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.485
Standaard

Het begin is gemaakt, ik vrees echter wel voor de uitvoer ervan, hoewel niets doen geen optie is.

Het zou me overigens sieren als Amerika opdraait voor de bouw van mega gevangenissen om deze criminele bevolkingsgroep achter de tralies te krijgen. Amerika is immers de baarmoeder geweest van deze ellende..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Dat is de oplossing zie. Ik denk dat de schrik er nu ongetwijfeld echt goed inzit bij bendeleden.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 11 september 2010 om 20:13.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 15:44   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Het begin is gemaakt, ik vrees echter wel voor de uitvoer ervan, hoewel niets doen geen optie is.

Het zou me overigens sieren als Amerika opdraait voor de bouw van mega gevangenissen om deze criminele bevolkingsgroep achter de tralies te krijgen. Amerika is immers de baarmoeder geweest van deze ellende..
Het toejuichen van megagevangenissen om een groter deel van de bevolking achter tralies te zetten is ook slechts korte termijnpolitiek. Preventie is belangrijker. Een rechtvaardige niet corrupte samenleving opbouwen waar niet het recht van de sterkste tot dogma van het economisch systeem gepromoveerd wordt is eveneens van belang. El Salvador is een extreem ontwrichte maatschappij. Mexico gaat dezelfde weg op. Je ziet wat de harde aanpak zonder meer daar oplevert. Meer dood en geweld. De bendes zijn een symptoom van een dieper probleem eerder dan de oorzaak van de sociale problemen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 16:39   #10
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het toejuichen van megagevangenissen om een groter deel van de bevolking achter tralies te zetten is ook slechts korte termijnpolitiek. Preventie is belangrijker. Een rechtvaardige niet corrupte samenleving opbouwen waar niet het recht van de sterkste tot dogma van het economisch systeem gepromoveerd wordt is eveneens van belang. El Salvador is een extreem ontwrichte maatschappij. Mexico gaat dezelfde weg op. Je ziet wat de harde aanpak zonder meer daar oplevert. Meer dood en geweld. De bendes zijn een symptoom van een dieper probleem eerder dan de oorzaak van de sociale problemen.
Mee eens.

Gevangenissen werken bovendien status verhogend, zelf ben ik een voorstander van het Noord Koreaanse systeem van heropvoedingskampen en het straffen van familie. Er moet wel een Latijns Amerikaans tintje aankomen, Cuba heeft al laten zien dat het heel goed mogelijk is.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 12 september 2010 om 16:39.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 16:43   #11
Discobitch
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Locatie: Duits Nepal
Berichten: 845
Standaard

Straffen van familie.

Je hebt in een andere draad reeds aangetoond dat je enkel een angsthaas bent die teveel naar het nieuws kijkt.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 16:50   #12
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Straffen van familie.

Je hebt in een andere draad reeds aangetoond dat je enkel een angsthaas bent die teveel naar het nieuws kijkt.
Ga maar stoer doen in Venezuela of El Salvador, tien tegen een dat je kop eraf ligt.

Maar je hebt gelijk dat het vaak niet mogelijk is om hun familie te straffen omdat ze die vaak niet hebben.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 16:57   #13
Discobitch
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Locatie: Duits Nepal
Berichten: 845
Standaard

Waarom men iemand zou straffen die niks te maken heeft met het misdrijf, lijkt mij stoerdoenerij vanuit de zetel.

Vanuit de zetel in hun rijhuisje roepen over de Harde Aanpak, en tegelijk een Stukske Vlees afsnijden bij het lezen van de Kwaliteitskrant, de bierbuik strelend.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 17:02   #14
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

4-10 jaar cel vanwege het lid zijn van een bende. Waarom zou dat beter werken dan een half jaar cel plus 3,5-9,5 jaar opnieuw functioneren in de maatschappij?

Het is een illusie dat een gevangenisstraf van 10 jaar 20 keer effectiever zou zijn dan één van een half jaar. In dit geval: 20*0,5 > 10.

Lange gevangenisstraffen zorgen er enkel voor dat de niet-criminelen meer moeten werken om hen in leven te houden. Wie wordt er dan gestraft? Begrijp me niet verkeerd, overtreders van wetten mogen van mij blijven leven, maar zij moeten de kans krijgen om daar zelf voor te werken.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 17:11   #15
Discobitch
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Locatie: Duits Nepal
Berichten: 845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
4-10 jaar cel vanwege het lid zijn van een bende. Waarom zou dat beter werken dan een half jaar cel plus 3,5-9,5 jaar opnieuw functioneren in de maatschappij?

Het is een illusie dat een gevangenisstraf van 10 jaar 20 keer effectiever zou zijn dan één van een half jaar. In dit geval: 20*0,5 > 10.

Lange gevangenisstraffen zorgen er enkel voor dat de niet-criminelen meer moeten werken om hen in leven te houden. Wie wordt er dan gestraft? Begrijp me niet verkeerd, overtreders van wetten mogen van mij blijven leven, maar zij moeten de kans krijgen om daar zelf voor te werken.
Kijk, kind. Er zijn verschillende soorten criminelen. Hier gaat het om mensen die lid zijn van een geuniformeerde, paramilitaire groep met een blood in/blood out-code.

Je kunt ze niet integreren in de maatschappij. Je kunt enkel voorkomen dat mensen bendelid worden, en bendeleden weghouden van de maatschappij.

Het zonder proces of oordeel doden van eenieder die MS-13kentekens draagt lijkt mij de enige oplossing die op korte termijn effectief zal zijn.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 17:43   #16
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht

Het zonder proces of oordeel doden van eenieder die MS-13kentekens draagt lijkt mij de enige oplossing die op korte termijn effectief zal zijn.
Dat zal ook wel gaan gebeuren. 20.000 executies op 7.000.000 miljoen = 285 executies op 100.000.

Altijd nog fors minder dan 1 % van de totale bevolking. Voor El Salvador begrippen is zulk ingreep niet benoemenswaardig.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 18:31   #17
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Waarom men iemand zou straffen die niks te maken heeft met het misdrijf, lijkt mij stoerdoenerij vanuit de zetel.
Heel logisch, als ik als klein jongetje zijnde kwajongens streken ging uithalen dan zou ik me verdomd lullig gevoeld hebben als mijn pappie en/of mammie, broer of zus daarvoor gestraft werden. Dat ik straf krijg, so what, maar mijn familie, nooit !

In het leger werd en wordt het ook toegepast, als een soldaat een fout maakt dan wordt het hele peleton aangepakt.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 22:20   #18
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Die mensen hebben dus geen recht op vereniging.
Moesten ze dat hier invoeren hebben wij geen politieke partijen meer .
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 01:00   #19
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Deze maatregel werd hoog tijd !!
En als ge uw lidkaart niet op zak hebt?
__________________
Tout va bien.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 01:08   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
En als ge uw lidkaart niet op zak hebt?
die staat erin gegrift.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be