Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Els Van Weert (Spirit) - 7 tot 13 juni
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Els Van Weert (Spirit) - 7 tot 13 juni "Huidig Voorzitter en boegbeeld van Spirit. Tevens zetelend in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Het Vlaams-nationalisme van de vroegere Volksunie werd ingeruild voor het 'regionalisme'. Wat daar anders aan is kan u haar vragen in deze forumsessi

 
 
Discussietools
Oud 9 juni 2004, 17:41   #1
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

OP een debat aan de UA hoorde ik Herman Lauwers van uw partij antwoorden op de vraag van iemand waarom SPirit voor het vreemdelingenstemrecht is: "omdat we nu eindelijk de discriminatie tussen EU-burgers en niet-EU-burgers hebben weggewerkt".

Wanneer mogen wij verwachten dat SPprit de discriminatie tussen Belgen en (niet)-EU-burgers gaat wegwerken (stemplicht vs. stemrecht)???
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 10 juni 2004, 13:39   #2
Els Van Weert
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 35
Standaard

De discriminatie die jij aanhaalt is natuurlijk van een heel andere orde. In ons land bestaat overigens geen stemplicht voor Belgen, enkel opkomstplicht: je kan met andere woorden perfect geen stem uitbrengen (blanco stemmen dus). Het enige verschil is dat jij je daar wel naar het stemlokaal voor moet begeven. Dus de discriminatie tussen Belgen en bvb. Eu-burgers is al bij al relatief.

Wat het gemeentelijk stemrecht voor migranten zelf betreft: als overtuigd progressief politica ben ik fier dat we dit na zoveel decennia eindelijk gerealiseerd hebben. Want die discrimnatie was dan weer wél onhoudbaar. No taxation without representation: met het gemeentelijk stemrecht voor migranten realiseren we één van de oudste en fundamentele democratische beginselen. Alvast op lokaal vlak. Alleen jammer dat VLD het tot zo'n groot opbod heeft laten komen. Liberalen die zich kanten tegen méér inspraak en democratie: ik blijf het een onwaarschijnlijk vreemde opstelling vinden. Maar goed, de interne heisa die ze erdoor veroorzaakt hebben is vooral hun probleem.
Els Van Weert is offline  
Oud 11 juni 2004, 11:41   #3
christei
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 april 2004
Berichten: 4
Standaard

Ik vind het nog altijd een ongelijkheid. De ene burger moet naar het stemlokaal, de andere mag naar het stemlokaal. WAAROM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik zie geen reden om fier te zijn hoor!!!!!
christei is offline  
Oud 11 juni 2004, 13:08   #4
Tiger777
Burgemeester
 
Tiger777's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2004
Locatie: Ternat, Vlaams-Brabant
Berichten: 555
Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

En dan moeten ze nog plechtig beloven dat ze de grondwet zullen respecteren... Bij mijn weten moet iedereen die hier verblijft dat doen.. maar ja.

Ik vind het toch ook een foute beslissing van spirit om het migrantenstemrecht mee goed te keuren. Ik haal graag de vergelijking met een tennisclub aan. Een tennisclub verkiest zijn voorzitter. Is het niet normaal dat enkel leden van de club mogen stemmen en geen buitenstaanders?

En kom niet af met europese migranten. Zij mogen hier stemmen omdat wij ook in hùn land mogen gaan stemmen. Mogen wij in bvb Turkije stemmen?
Tiger777 is offline  
Oud 11 juni 2004, 14:59   #5
bernard
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 mei 2004
Berichten: 37
Standaard

U hebt het over een tennisklub ?
Wel ik zal U spreken over een Golfclub
Als U niet rijk bent komt U daar niet in
Het gaat hier over het principe
Waarom zou U mensen niet laten stemmen ?
Vroeger mochten alleen de rijken stemmen
Dan alleen de mannen
Wel mensen die hier wonen en werken mogen stemmen
bernard is offline  
Oud 11 juni 2004, 16:08   #6
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Els Van Weert
No taxation without representation
Staat dit zo in de grondwet? Zijn belastingen betalen en stemrecht aan elkaar gekoppeld? If so, waarom heeft iemand die weinig belastingen betaalt dan evenveel stemrecht als iemand die veel belastingen betaalt?
Sfax is offline  
Oud 11 juni 2004, 16:12   #7
bernard
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 mei 2004
Berichten: 37
Standaard

het vloms blok wil mensen met kinderen meer stemmen geven
dus een stem per kind
wel de nazis hadden dat ook
die gaven zelfs medailles aan families
met veel kinderen
niet om te stemmen natuurlijk
maar om oorlog te voeren
bernard is offline  
Oud 11 juni 2004, 17:12   #8
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bernard
het vloms blok wil mensen met kinderen meer stemmen geven
dus een stem per kind
wel de nazis hadden dat ook
die gaven zelfs medailles aan families
met veel kinderen
niet om te stemmen natuurlijk
maar om oorlog te voeren
En de relevantie van dit antwoord op mijn vraag is?... Mijn vraag was niet wat het VB wil of wat nazi's vroeger deden. Mijn vraag was of dat "no taxation without representation"-principe in de grondwet staat, of belastingen betalen en het verwerven van stemrecht inderdaad aan elkaar gebonden zijn en indien dat zo is, waarom meer belastingen betalen dan geen garantie is op meer stemrecht...
Stemrecht en belastingen die aan elkaar gekoppeld zijn, durfden ze vroeger ook wel cijnskiesrecht noemen en het kan m.i. niet de bedoeling zijn daar naar terug te keren...
Sfax is offline  
Oud 11 juni 2004, 18:26   #9
rik47
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 1.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Els Van Weert
No taxation without representation: met het gemeentelijk stemrecht voor migranten realiseren we één van de oudste en fundamentele democratische beginselen. Alvast op lokaal vlak.
Wat doe je met de mensen die geen belasting betalen.
rik47 is offline  
Oud 12 juni 2004, 09:47   #10
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Els Van Weert
In ons land bestaat overigens geen stemplicht voor Belgen, enkel opkomstplicht: je kan met andere woorden perfect geen stem uitbrengen (blanco stemmen dus). Het enige verschil is dat jij je daar wel naar het stemlokaal voor moet begeven.
Knappe redenering. We hebben geen stemplicht, enkel moeten we naar het stembureau gaan. Niet veel verschil meer met de communisten. Zij moeten ook naar het stemlokaal, enkel om het enige bolleke rood te kleuren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Els Van Weert
Wat het gemeentelijk stemrecht voor migranten zelf betreft: als overtuigd progressief politica ben ik fier dat we dit na zoveel decennia eindelijk gerealiseerd hebben.
De mening van de kiezers zijn dus niet belangrijk. Wat 80% van de Vlamingen niet willen is niet belangrijk. En ze is daar nog fier op ook.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 12 juni 2004, 11:21   #11
Pd
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Duffel - Leuven (op kot)
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Pd
Standaard

Waarom zouden ze niet fier zijn?
Als het baasje tege de hond zegt zit en de hond doet dit. Dan krijgt hij hier een koekje voor en is hij ook fier. Wel beschouw nu het baasje als elio en michel en de hond door spa-spirit... En je hebt hetzelfde beeld!

En aan zoiets merk je ook dat spa en spirit geen rekening houden met vlaanderen en dus ook niet vlaams gezind zijn!

En als je zegt dat als je hier werkt dat je ook mag stemmen. Wel word dan belg. Of is dat soms iets dat jullie niet willen? Of heb je dan zoveel voordelen niet meer? Integeren, belg worden (waarvoor je nederlands moet kennen als je in vlaanderen woont, frans alleen is niet genoeg) en dan kan je gaan stemmen zoals elke belg dit doet!
__________________
http://www.nv-a.be/verkiezingen/kand...w.asp?kanID=69

NV-A: Nodig in Vlaanderen Nuttig in Europa!
Vlaanderen leeft als nooit ervoor!
Pd is offline  
Oud 12 juni 2004, 15:45   #12
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pd
Waarom zouden ze niet fier zijn?
Als het baasje tege de hond zegt zit en de hond doet dit. Dan krijgt hij hier een koekje voor en is hij ook fier. Wel beschouw nu het baasje als elio en michel en de hond door spa-spirit... En je hebt hetzelfde beeld!

En aan zoiets merk je ook dat spa en spirit geen rekening houden met vlaanderen en dus ook niet vlaams gezind zijn!

En als je zegt dat als je hier werkt dat je ook mag stemmen. Wel word dan belg. Of is dat soms iets dat jullie niet willen? Of heb je dan zoveel voordelen niet meer? Integeren, belg worden (waarvoor je nederlands moet kennen als je in vlaanderen woont, frans alleen is niet genoeg) en dan kan je gaan stemmen zoals elke belg dit doet!
Dat is mij al lang duidelijk. Maar, vermits ik protesteer ben ik in dat fiere hondje haar ogen verzuurd.
Pieter de Coninck is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be