Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2011, 15:50   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaamse Regering : Hervorming Landbouwbeleid

Minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor landbouw, reageert ontgoocheld op de concrete voorstellen tot hervorming van het Europese Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB) die vanmiddag door de Europese Commissaris Daçian Ciolos gepresenteerd werden. De voorstellen zijn volgens de minister-president een gemiste kans om het landbouwbeleid verder te verduurzamen en om de competitiviteit en de crisisbestendigheid van de landbouwsector te verhogen.

‘Op 18 november 2010 publiceerde de Europese Commissie een eerste mededeling over de toekomst van het GLB. De wetgevende voorstellen die vandaag bekend gemaakt zijn, liggen onvoldoende in lijn van de krachtlijnen die toen naar voren geschoven werden’, aldus minister-president Kris Peeters.

Het pakket met voorstellen over het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid dat vandaag is op tafel gelegd, heeft als doel het nieuwe Europees landbouwbeleid uit te tekenen voor de periode 2013-2020. De voorstellen dienen nog zowel door de Raad als door het Europese Parlement goedgekeurd te worden. Ten vroegste eind 2012 wordt een uitzicht op een akkoord tussen de Europese instellingen verwacht.

Minister-president Kris Peeters pleit voor een duurzaam landbouwbeleid dat ruimte biedt voor een competitieve landbouwsector in heel Europa.

Vlaanderen dreigt echter met de huidige voorstellen op alle vlakken één van de grootste verliezers te worden van deze hervorming: de Vlaamse landbouwsector dreigt om en bij de 40 miljoen euro per jaar minder inkomenssteun te ontvangen als gevolg van de herverdeling van de inkomenssteun tussen oude en

nieuwe lidstaten en ten gevolge van een globale daling van het landbouwbudget.

Minister-president Kris Peeters gaat akkoord met de vergroening van het landbouwbeleid, maar is van oordeel dat de voorgestelde vergroeningsmaatregelen te eenzijdig de nadruk leggen op grondgebonden voorwaarden. Er moet ook ruimte zijn voor vergroeningsmaatregelen die haalbaar zijn voor landbouw in een meer stedelijke omgeving zoals Vlaanderen.

Enerzijds is het positief dat via vergroening van het Europees landbouwbeleid wordt getracht een groter maatschappelijk draagvlak te bekomen, maar anderzijds geven de voorstellen onvoldoende antwoord op de uitdagingen waarmee de landbouwsector zelf wordt geconfronteerd, zoals de volatiliteit van de prijzen.

Vlaanderen vraagt om het verlies aan inkomenssteun te beperken, voldoende flexibiliteit voor de lidstaten in te bouwen en de budgettaire mogelijkheden van het plattelandsontwikkelingsbeleid te versterken om de gevraagde inspanningen van de landbouwsector bij innovatie en verduurzaming te begeleiden.

“Ik ben bijzonder ontgoocheld over de voorstellen van de Europese Commissie. Ik had meer ambitieuze voorstellen verwacht dan wat vandaag gepresenteerd werd. Ik sta achter het“Ik ben bijzonder ontgoocheld over de voorstellen van de Europese Commissie. Ik had meer ambitieuze voorstellen verwacht dan wat vandaag gepresenteerd werd. Ik sta achter het streefdoel om het landbouwbeleid verder te vergroenen in heel Europa, maar rekening houdend met de specifieke situatie van de landbouw in elke lidstaat.” aldus minister-president Peeters. “De voorstellen zullen louter leiden tot een verschuiving van de landbouwmiddelen tussen de lidstaten en niet tot een meer duurzame, competitieve en crisisbestendige sector. Ik verwacht dan ook dat de Commissaris zijn voorstellen nog aanzienlijk zal bijsturen in de komende onderhandelingen” aldus de minister-president.

persinfo : Luc De Seranno, woordvoerder van

minister-president Peeters e-mail : [email protected]

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 15:59   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Ik dachtndat we allemaal moeten besparen.. de uitzonderingen zijn echter nogal talrijk !
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be