Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2012, 12:26   #181
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het gaat 'm natuurlijk om de rechten. Als mens zou het beschermd worden door de mensenrechten, niet iets dat de pro-choicelobby graag zou hebben.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:26   #182
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Voila, nu komt de aap uit de mouw.

Abortus is dus belangrijker dan de biologische waarheid?
Ik vind de vrije keuze van een moeder, inderdaad belangenrijker dan het leven van een foetus/embryo.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:27   #183
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

In plaats van op te roepen om de mensenrechten te veranderen, wordt er gewoonweg gelogen.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:27   #184
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik vind de vrije keuze van een moeder, inderdaad belangenrijker dan het leven van een foetus/embryo.
En daarom lieg je?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:28   #185
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Soit, en ik zou dus hypocriet zijn omdat ik vlees eet?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:28   #186
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Voila, nu komt de aap uit de mouw.

Abortus is dus belangrijker dan de biologische waarheid?
Er is geen biologische waarheid, he. De definities in de biologie zijn van een zuiver operationele aard, he. De biologie doet geen normatieve uitspraken. Meer zelfs: de biologie doet geen uitspraken die als doel hebben het gebruikt worden bij het maken van normatieve uitspraken.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:29   #187
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Er is geen biologische waarheid, he. De definities in de biologie zijn van een zuiver operationele aard, he. De biologie doet geen normatieve uitspraken. Meer zelfs: de biologie doet geen uitspraken die als doel hebben het gebruikt worden bij het maken van normatieve uitspraken.
En toch gebruikt men het in de wetten. Waarom zijn de mensenrechten niet van tel op andere diersoorten? Waarom niet op planten?

Al die verschillen zijn uiteindelijk biologisch.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 2 juni 2012 om 12:30.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:31   #188
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
En daarom lieg je?
Liegen? Ik lieg helemaal niet, iets als een mens beschouwen is een gevoelskwestie.

Ik beschouw een foetus/embryo niet als een mens, maar als een foetus/embryo. Net zoals ik een zwaar mentaal gehandicapte ook minder menselijk vind dan een normaal persoon.

Eigenlijk zijn wij allemaal slechts biomassa, alleen wij ons zelf een emotioneel beladen term gegeven genaamd: mens.

Als jij een foetus/embryo graag als een *mens* wilt zien, is dat jou goed recht. Alleen ik zie dat niet zo.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:35   #189
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Liegen? Ik lieg helemaal niet, iets als een mens beschouwen is een gevoelskwestie.
Sommige racisten beschouwen negers niet als mensen. Zijn die dan

Citaat:
Ik beschouw een foetus/embryo niet als een mens, maar als een foetus/embryo. Net zoals ik een zwaar mentaal gehandicapte ook minder menselijk vind dan een normaal persoon.
Het blijven mensen. Dat is hun soort. Volwaardige volgroeide mensen? Nee, dat niet, maar wel mensen.

Citaat:
Eigenlijk zijn wij allemaal slechts biomassa, alleen wij ons zelf een emotioneel beladen term gegeven genaamd: mens.
Jij belaadt het emotioneel.

Citaat:
Als jij een foetus/embryo graag als een *mens* wilt zien, is dat jou goed recht. Alleen ik zie dat niet zo.
Als jij fout wilt zijn, is dat jouw goed recht, maar dat betekent niet dat ik fout ben.

Het probleem hier is uiteindelijk de mensenrechten. Uiteindelijk wordt abortus dan prenatale infanticide. De mensenrechten zijn hier het probleem.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:36   #190
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Er is geen biologische waarheid, he. De definities in de biologie zijn van een zuiver operationele aard, he. De biologie doet geen normatieve uitspraken. Meer zelfs: de biologie doet geen uitspraken die als doel hebben het gebruikt worden bij het maken van normatieve uitspraken.
Probleem is dat Nietzsche biologische definities veranderde om ethische uitspraken te verantwoorden. Dat is niet alleen intellectueel oneerlijk, maar het is ook inefficiënt voor de biologie. Als je alleen die menselijke organismen "mens" mag noemen die bepaalde ethische rechten genieten, dan is de definitie "mens" onbruikbaar geworden voor de biologie.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:37   #191
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
En toch gebruikt men het in de wetten. Waarom zijn de mensenrechten niet van tel op andere diersoorten? Waarom niet op planten?

Al die verschillen zijn uiteindelijk biologisch.
Dat iets gebruikt wordt in wetten zegt niet veel. Meer zelfs, men kan constateren dat dit de kans verhoogt op verkeerd begrepen hebben.


En waarom niet? Omdat het "gezond verstand" van een aantal mensen dit dicteert.
Veel van die dingen hebben een religieuze basis die verankerd is in onze maatschappij. De uit de woestijn komende demiurg die aanbeden wordt door drie wereldreligies heeft het bijvoorbeeld niet zo voor dieren.

Een aanrader qua literatuur over het onderwerp is dit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lynn_Townsend_White,_Jr.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:39   #192
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Dat iets gebruikt wordt in wetten zegt niet veel. Meer zelfs, men kan constateren dat dit de kans verhoogt op verkeerd begrepen hebben.

En waarom niet? Omdat het "gezond verstand" van een aantal mensen dit dicteert.
Veel van die dingen hebben een religieuze basis die verankerd is in onze maatschappij. De uit de woestijn komende demiurg die aanbeden wordt door drie wereldreligies heeft het bijvoorbeeld niet zo voor dieren.

Een aanrader qua literatuur over het onderwerp is dit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lynn_Townsend_White,_Jr.
En de relevantie hiervan is? Je verandert gewoonweg van onderwerp.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:39   #193
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Sommige racisten beschouwen negers niet als mensen. Zijn die dan

Het blijven mensen. Dat is hun soort. Volwaardige volgroeide mensen? Nee, dat niet, maar wel mensen.

Jij belaadt het emotioneel.

Als jij fout wilt zijn, is dat jouw goed recht, maar dat betekent niet dat ik fout ben.

Het probleem hier is uiteindelijk de mensenrechten. Uiteindelijk wordt abortus dan prenatale infanticide. De mensenrechten zijn hier het probleem.
1: Als racisten negers niet als mensen beschouwen, moeten ze dat zelf weten hé. Wat heb ik precies met racisten te maken?

2: Ik ben het daar niet mee eens, een mens moet bepaalde capaciteiten hebben in mijn ogen. Dat een foetus of embryo niet heeft.

3: Ik belaad het niet emotioneel, de gehele term *mens* is emotioneel. Als wij zouden spreken over biomassa, had jij een stuk minder morele bezwaren tegen het doden ervan.

4: Ik zit niet fout, en jij ook niet. Het is nogmaals een gevoelskwestie, jij beschouwd een foetus/embryo als een menselijk wezen, ik niet.

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 2 juni 2012 om 12:40.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:40   #194
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het probleem hier is uiteindelijk de mensenrechten. Uiteindelijk wordt abortus dan prenatale infanticide. De mensenrechten zijn hier het probleem.
Nu maak je dezelfde fout als Nietzsche. Het is niet omdat foetussen menselijke organismen zijn dat zij mensenrechten moeten genieten of dat een abortus infanticide is. Dat zijn namelijk ethische onderscheidingen.

Ik denk dat de meerderheid spontaan zal aanvoelen dan een morning-after pill iets anders is dan een abortus na twee maanden en dat een abortus na twee maanden iets anders is dan één na zes maanden en dat een abortus na zes maanden is dan het doden van de eerstgeborene. Maar dat zijn allemaal ethische onderscheidingen.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 2 juni 2012 om 12:41.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:42   #195
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
1: Als racisten negers niet als mensen beschouwen, moeten ze dat zelf weten hé. Wat heb ik precies met racisten te maken?
Erg veel, uiteindelijk.

Citaat:
2: Ik ben het daar niet mee eens, een mens moet bepaalde capaciteiten hebben in mijn ogen. Dat een foetus of embryo niet heeft.
De mens of homo sapiens sapiens is een soort. De enige capaciteiten dat het moet hebben zijn puur biologisch.

Citaat:
3: Ik belaad het niet emotioneel, de gehele term *mens* is emotioneel. Als wij zouden spreken over biomassa, had jij een stuk minder morele bezwaren tegen het doden ervan.
Homo sapiens sapiens.

Citaat:
4: Ik zit niet fout, en jij kan ook. Het is nogmaals een gevoelskwestie, jij beschouwd een foetus/embryo als een menselijk wezen, ik niet.
Het is geen gevoelskwestie maar een biologische kwestie. Gevoel komt er pas wegens het bestaan van de mensenrechten, en die zijn dus het probleem. De enige reden dat er mensen zijn die embryo's niet als mens beschouwen is wegens de abortuskwestie.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:42   #196
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Probleem is dat Nietzsche biologische definities veranderde om ethische uitspraken te verantwoorden. Dat is niet alleen intellectueel oneerlijk, maar het is ook inefficiënt voor de biologie. Als je alleen die menselijke organismen "mens" mag noemen die bepaalde ethische rechten genieten, dan is de definitie "mens" onbruikbaar geworden voor de biologie.
Nee hoor, de wetenschap trekt het zich doorgaans heel weinig aan van het verkeerd begrijpen van haar vaktermen door leken. Denk aan massa en gewicht.


En om ethische uitspraken te verantwoorden, kan men biologische definities erbij halen die reeds bestaan, wat ook voortdurend gebeurt in een heleboel debatten.
Bijvoorbeeld is het levend koken van kreeften volgens sommigen volstrekt humaan, waarbij zij refereren naar de veel primitievere zenuwbanen van de kreeft en wetenschappelijke papers hierover die iets zeggen over (pijn)reacties van kreeften.

Tegelijk is er een aantal publicaties dat over complexe interacties van planten met de omwereld spreekt. Ik heb ze hier en daar aangehaald zien worden door vleesliefhebbers, "zie je wel, plantjes voelen ook pijn!".
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:44   #197
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
En de relevantie hiervan is? Je verandert gewoonweg van onderwerp.
Nee, jij deed dat, ik ging verder op wat jij zei.

Ik zei dat biologie geen normatieve uitspraken deed of zich richtte op het geschikt zijn ervoor.

Jij ging verder met "en toch...".


En ik heb trouwens gewoon je vragen beantwoord.

Laatst gewijzigd door Восход-1 : 2 juni 2012 om 12:46.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:44   #198
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Nu maak je dezelfde fout als Nietzsche. Het is niet omdat foetussen menselijke organismen zijn dat zij mensenrechten moeten genieten of dat een abortus infanticide is. Dat zijn namelijk ethische onderscheidingen.
Ik zeg niet dat ze die moeten genieten. Het was slechts illustratie van het probleem.

Het probleem kan erg simpel opgelost worden. Iedere mens krijgt bij de geboorte de supranationaliteit "Aardling", en dan worden de mensenrechten "Aardlingenrechten".
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:47   #199
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Nee, jij deed dat, ik ging verder op wat jij zei.

Ik zei dat biologie geen normatieve uitspraken deed of zich richtte op het geschikt zijn ervoor.

Jij ging verder met "en toch...".
Mijn "en toch" bracht de discussie weer op rails. Want uiteindelijk tracht je dat de hele tijd te doen: de dicussie te veranderen van onderwerp. Waarschijnlijk is het de veelvoorkomende strategie waarbij je me dan een ander standpunt zou toedichten, zodat je dat objectief kan neerhalen.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 12:47   #200
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Erg veel, uiteindelijk.

De mens of homo sapiens sapiens is een soort. De enige capaciteiten dat het moet hebben zijn puur biologisch.

Homo sapiens sapiens.

Het is geen gevoelskwestie maar een biologische kwestie. Gevoel komt er pas wegens het bestaan van de mensenrechten, en die zijn dus het probleem. De enige reden dat er mensen zijn die embryo's niet als mens beschouwen is wegens de abortuskwestie.
1: Tja.

2: Dat is veel te simplistisch, natuur is de homo sapiens sapiens een soort, maar het moet wel degelijk bepaalde capaciteiten hebben.

Mensen maken constant onderscheid, of wou jij zeggen dat je net zoveel empathie kan voelen voor een foetus dan voor een volwassen persoon?

De gehele term *mens* heeft er voor gezorgd dat er überhaupt *mensenrechten* bestaan*. Want wij mensen vinden ons zelf o zo belangenrijk. Als wij ons zelf en andere als slechts biomassa zouden zien, dan had ethiek of morele bezwaren niet eens bestaan.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be