Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 februari 2013, 00:17   #141
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Zelfs nieuwslezers in Nl en VL die zogezegd standaard Nederlands hebben leren spreken verschillen grondig van elkaar.
Dat is gewoon pertinente nonsens.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:18   #142
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik werkte daar als cipier, vandaar misschien uw verwarring.
Undercover voor een Australische drugsbaron?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:20   #143
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Mooi, daarin volgen we elkaar.
Wel jammer dat het al 100 jaar niet zo is, ergens moet er toch een grondige onwil zijn. Hun idee van eenheid is iedereen Frans doen spreken, het is ze bijna gelukt maar dit stopt in 2014, zie jij een andere methode dan opsplitsen?
De splitsing is onmogelijk als men objectief blijft. De enige methode is dus geen rekening met het Vlaams-Nationalisme nemen, de versterking van de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen aanmoedigen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:23   #144
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Toch wel denk ik, tenslotte is hij toch niet één van die duivelse Vlaams-Nationalisten maar een zuivere Belgicist.
En dan? Zijn mening kan mij niet schelen en het is maar zijn mening.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:24   #145
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De splitsing is onmogelijk als men objectief blijft. De enige methode is dus geen rekening met het Vlaams-Nationalisme nemen, de versterking van de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen aanmoedigen.
Dat heeft maar succes voor de walen omdat de meeste Vlamingen ook Frans spreken, wij zijn dat beu maar onze mening (de meerderheid in dit land) wordt blijkbaar niet gevraagd.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:24   #146
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De meeste Franstaligen van België kijken evenwel naar TF1, France 2, enz............. als de Fransen zelf en ze hebben tenminste geen ondertitels nodig om te begrijpen wat er daar gezegd wordt. Op de Vlaamse TV hebben ze Nederlandstalige ondertitels voor Vlaamse soaps................
Hard.

Maar waar.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Bedoel je die mentaliteit die er voor zorgt dat het Frans in Vlaanderen nog altijd verplichte leerstof is, maar het Nederlands in Wallonië niet?
Die kruiperige mentaliteit begrijp ik óók niet. Dat ben ik geheel eens met de Franstaligen.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In Nederland wordt nauwelijks iets ondertiteld (veelal Vlaamse series) vanwege het gebruik van standaardtaal.
Klopt.

Een Nederlander wordt ook heel boos als hij zichzelf ondertiteld terugziet.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:33   #147
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Die kruiperige mentaliteit begrijp ik óók niet. Dat ben ik geheel eens met de Franstaligen.
Wij zien het economische voordeel van 2-taligheid in, daarom is men niet zo happig om die historische situatie zomaar te veranderen.
En het is ook duur om leerlingen te laten kiezen uit 2 talen, we zouden radicaal moeten overstappen op verplicht Engels om het enigszins betaalbaar te houden tijdens de overgangsperiode.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:44   #148
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En dan? Zijn mening kan mij niet schelen en het is maar zijn mening.
Nu ja, ik bedoel maar, het is iemand die bekend staat als één van die mensen die constant met de broek op de enkels lopen om toch maar tegen elke prijs de postjes binnen te rijven, als het met die mensen ook niet meer gaat misschien heeft België haar beste tijd dan gehad.

Alleszins, je wees er me op dat de Duitsers ook dubben, het is inderdaad iets dat in de eerste plaats door de mensen met een imperialistische instelling gedaan wordt. En er zijn er inderdaad bij die incapabel zijn van vreemde talen te leren en te spreken zonder schabouwelijk accent, maar die heb je ook onder de Vlamingen.

Engelsen, dat zijn ook zo van die mensen, die kunnen tien jaar in Spanje wonen zonder ook maar enige kennis van het Spaans te verzamelen. Mij verbaast dat elke keer weer, omdat ik van mezelf weet dat het eender is waar ik ga wonen, binnen een paar weken kan ik me behelpen in de plaatselijke taal en binnen drie maand spreek ik het vloeiend.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:45   #149
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Wij zien het economische voordeel van 2-taligheid in, daarom is men niet zo happig om die historische situatie zomaar te veranderen.
En het is ook duur om leerlingen te laten kiezen uit 2 talen, we zouden radicaal moeten overstappen op verplicht Engels om het enigszins betaalbaar te houden tijdens de overgangsperiode.

Onzin. Je hoeft helemaal geen vreemde talen verplicht te maken.

De hele Vlaamse bevolking verplicht Frans leren gedurende negen jaar a 4 uur per week, terwijl maar 3 % van de Vlamingen die taal voor zijn werk nodig heeft en de rest zo snel die taal vergeet dat het Frans van de meeste Vlamen uiteindelijk zwaar belabberd is,...dát is pas duur.

Weggegooid geld. En niet zo'n beetje ook.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 februari 2013 om 00:51.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:47   #150
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Alleszins, je wees er me op dat de Duitsers ook dubben, ...
Bijna elk land in de wereld dubt hoor. Er zijn maar een stuk of zes landen die het niet (volledig) doen

Zelfs de Nederlanders dubben tegenwoordig bijna al de jeugdseries. Zie Nickleodeon.

Heeft niets met imperialisme te maken , maar de kijkcijfers van dubs zijn veel hoger dan van subs.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 februari 2013 om 00:47.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:49   #151
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Bijna elk land in de wereld dubt hoor. Er zijn maar een stuk of zes landen die het niet (volledig) doen

Zelfs de Nederlanders dubben tegenwoordig bijna al de jeugdseries. Zie Nickleodeon.

Heeft niets met imperialisme te maken , maar de kijkcijfers van dubs zijn veel hoger dan van subs.
Ik verschil daarin met u van mening.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:58   #152
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Zotten heb je overal. Wat heeft de B.U.B. of België daarmee te maken? Ook wallinganten en rattachisten zijn onze vijanden.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 01:00   #153
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Wij ondertitelen deze, voor ons is het geen standaardtaal. Het nederlands als standaard gesproken taal bestaat niet, enkel op papier. Er is geen standaard gesproken taal, enkel dialecten.
Zelfs nieuwslezers in Nl en VL die zogezegd standaard Nederlands hebben leren spreken verschillen grondig van elkaar. In Nederland zijn er gewoon minder dialecten als bij ons, dat is het grootste verschil.
Je haalt twee dingen door elkaar. Vlaamse nieuwslezers en presentatoren praten doorgaans goed Nederlands, meestal zelfs beter dan hun Nederlandse collega's. In soaps en dergelijke is het taalgebruik daarentegen meestal schabouwelijk te noemen. Je ziet het resultaat: de Franstaligen springen daar natuurlijk gretig op om te kunnen beweren dat we een eindeloze reeks onderling onverstaanbare dialecten broebelen en dat het dus de moeite niet is om Nederlands te leren.

Voor de rest is het een non-discussie. De gesproken standaard voor het Nederlands is in Vlaanderen en Nederland lichtjes verschillend, maar het draait enkel om de uitspraak van bepaalde klinkers (en misschien de r en de g). Daar blijft het ook bij. Veel, maar dan ook véél minder dan het verschil tussen bijvoorbeeld Standaardduits en het Alemannisch van Zwitserse presentatoren.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 01:01   #154
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Bijna elk land in de wereld dubt hoor. Er zijn maar een stuk of zes landen die het niet (volledig) doen

Zelfs de Nederlanders dubben tegenwoordig bijna al de jeugdseries. Zie Nickleodeon.
Die jeugdzenders zijn Amerikaans, eerst waren de series voor tweens (ergelijk woord) gewoon ondertiteld tot de amerikaanse baas eens op bezoek kwam. "Waarom zijn die programma's niet ondertiteld?" vroeg die, en sindsdien hebben we het ook zitten. s'avonds ondertitelen ze nu opnieuw meer (bv iCarly) omdat er teveel vraag naar is, in Vlaanderen dan toch, de situatie in Nederland ken ik niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Heeft niets met imperialisme te maken , maar de kijkcijfers van dubs zijn veel hoger dan van subs.
In Vlaanderen alvast niet, dubben van niet-tekenfilms wordt als ergerlijk beschouwd en ook tekenfilms worden veelal ook in het Vlaams gedubd.

Finding Nemo moet je echt eens zien in het Vlaams, die is super. Ik ga nu ook eens kijken naar de Nederlandse versie, ik ben benieuwd naar het verschil.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 01:05   #155
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Je haalt twee dingen door elkaar. Vlaamse nieuwslezers en presentatoren praten doorgaans goed Nederlands, meestal zelfs beter dan hun Nederlandse collega's. In soaps en dergelijke is het taalgebruik daarentegen meestal schabouwelijk te noemen. Je ziet het resultaat: de Franstaligen springen daar natuurlijk gretig op om te kunnen beweren dat we een eindeloze reeks onderling onverstaanbare dialecten broebelen en dat het dus de moeite niet is om Nederlands te leren.

Voor de rest is het een non-discussie. De gesproken standaard voor het Nederlands is in Vlaanderen en Nederland lichtjes verschillend, maar het draait enkel om de uitspraak van bepaalde klinkers (en misschien de r en de g). Daar blijft het ook bij. Veel, maar dan ook véél minder dan het verschil tussen bijvoorbeeld Standaardduits en het Alemannisch van Zwitserse presentatoren.
"Ik trap het af, mierenneuker, zo verneuk je het."

Dat betekend in Vlaanderen iets heel anders dan in Nederland, er zijn meer verschillen dan wat klinkers.

VL: "ik ben weg, sexmaniak, zo maak je het kapot."
NL: "ik ga beginnen, muggenzifter, je sext teveel."

Laatst gewijzigd door BonBon : 25 februari 2013 om 01:12.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 01:12   #156
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
"Ik trap het af, mierenneuker, zo verneuk je het."

Dat betekend in Vlaanderen iets heel anders dan in Nederland, er zijn meer verschillen dan wat klinkers.
Dat is toch een non-argument. Er zijn ook een hele hoop typisch (Noord-)Amerikaanse uitdrukkingen, maar alleen een volslagen debiel zal van zichzelf zeggen dat hij American spreekt in plaats van English. Het enige verschil ligt dus in uitspraak en een handvol woorden/idiomatische uitdrukkingen (deze laatste zul je overigens normaal gezien ook niet horen uit de mond van een nieuwslezer). Meer niet.

Er zijn er hier een aantal die hun uiterste best doen om aan te tonen dat die Franstaligen op jeuxvideos.com eigenlijk gelijk hebben.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 01:13   #157
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
VL: "ik ben weg, sexmaniak, zo maak je het kapot."
NL: "ik ga beginnen, muggenzifter, je sext teveel."
Zou er trouwens iemand in Vlaanderen zijn die niet weet wat 'muggenzifter' betekent?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 01:18   #158
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Dat is toch een non-argument. Er zijn ook een hele hoop typisch (Noord-)Amerikaanse uitdrukkingen, maar alleen een volslagen debiel zal van zichzelf zeggen dat hij American spreekt in plaats van English. Het enige verschil ligt dus in uitspraak en een handvol woorden/idiomatische uitdrukkingen (deze laatste zul je overigens normaal gezien ook niet horen uit de mond van een nieuwslezer). Meer niet.
Voor ons misschien, maar niet voor een amerikaan
http://www.youtube.com/watch?v=sai0u2ZNtQg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Er zijn er hier een aantal die hun uiterste best doen om aan te tonen dat die Franstaligen op jeuxvideos.com eigenlijk gelijk hebben.
Nederlands is moeilijk door de vele dialecten maar inderdaad geen reden om het niet te leren, iedereen hier kan zich wel verstaanbaar maken als het nodig is.

Laatst gewijzigd door BonBon : 25 februari 2013 om 01:19.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 01:24   #159
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Zou er trouwens iemand in Vlaanderen zijn die niet weet wat 'muggenzifter' betekent?
Ik vertaal alleen maar hoe de nederlanders dit lezen, voor zover ik weet is muggenziften een vlaams woord die afgeleid is uit de bijbel. Waar mierenneuken van komt moet je de nederlanders vragen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 08:15   #160
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.333
Standaard

"mierenneuker" = "seksmaniak"? Heb ik nog nooit in die betekenis gehoord.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be