Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 maart 2003, 16:59   #221
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Och,als zelfs de buitenlanders hier bij mij op het werk het grote verschil tussen Vlamingen en Walen al zien, waarom kunnen onze belgicisten het dan niet ?
Omdat Belgicisten niet gefixeerd zijn op de verschillen, maar wél, bevrijd van tunnelzicht, waarnemen wat ons bindt als mensen.

Superstaaf®
13+3 jaar werkzaam in Brussel
Ik wil wel eens graag van 'bevrijden van tunnelzicht', zoals Nello en Tacitus, horen wat een Vlaams-nationalist en een belgicist precies bindt.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 20:52   #222
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Calle,

Vraag een keer in het buitenland wat de mensen vinden van die hele "Vlaanderen-Wallonië" toestand en weet je wat de mensen dan zeggen? Dat ze het zielig vinden dat een land gesplitst moet worden, dat het ronduit belachelijk is...

En gelijk hebben ze!

BELGIE UNITAIR
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 21:11   #223
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Calle,

Vraag een keer in het buitenland wat de mensen vinden van die hele "Vlaanderen-Wallonië" toestand en weet je wat de mensen dan zeggen? Dat ze het zielig vinden dat een land gesplitst moet worden, dat het ronduit belachelijk is...

En gelijk hebben ze!

BELGIE UNITAIR
Wat kan het die mensen iets schelen? Zij hebben er toch niets mee te maken? Als we onze binnenlandse politiek al moeten gaan laten bepalen door mensen die ergens helemaal anders wonen en er niets mee te maken hebben dan is het al ver gekomen hoor!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 21:13   #224
LEFTeau
Partijlid
 
LEFTeau's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2003
Locatie: Babylon
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Calle,

Vraag een keer in het buitenland wat de mensen vinden van die hele "Vlaanderen-Wallonië" toestand en weet je wat de mensen dan zeggen? Dat ze het zielig vinden dat een land gesplitst moet worden, dat het ronduit belachelijk is...

En gelijk hebben ze!

BELGIE UNITAIR
Wat kan het die mensen iets schelen? Zij hebben er toch niets mee te maken? Als we onze binnenlandse politiek al moeten gaan laten bepalen door mensen die ergens helemaal anders wonen en er niets mee te maken hebben dan is het al ver gekomen hoor!
oh nee? wij als belgie proberen in europa éénheid te vormen, maar zitten zelf met hoop dwaze separatisten
__________________

"War doesn't determine who is right, it determines who is left"
this is war = http://www.robert-fisk.com/iraqwarvictims_mar2003.htm
LEFTeau is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 21:16   #225
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
oh nee? wij als belgie proberen in europa éénheid te vormen, maar zitten zelf met hoop dwaze separatisten
Dat vormt toch geen enkel probleem. Waarom kan je geen eenheid vormen met een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonie, dat gaat toch ook? Ik zie u probleem niet echt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 21:28   #226
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
oh nee? wij als belgie proberen in europa éénheid te vormen, maar zitten zelf met hoop dwaze separatisten
Dat vormt toch geen enkel probleem. Waarom kan je geen eenheid vormen met een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonie, dat gaat toch ook? Ik zie u probleem niet echt.
Jij giet een zak broodjes dus eerst uit om ze één voor één op je tafel te krijgen?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 21:31   #227
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
oh nee? wij als belgie proberen in europa éénheid te vormen, maar zitten zelf met hoop dwaze separatisten
Dat vormt toch geen enkel probleem. Waarom kan je geen eenheid vormen met een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonie, dat gaat toch ook? Ik zie u probleem niet echt.
Kan dat probleem niets te maken hebben met die ene Belgische gebraden kip in de hand die beter is dan tien (vrije) Vlaamse vogels in de lucht?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 21:39   #228
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Calle,

Vraag een keer in het buitenland wat de mensen vinden van die hele "Vlaanderen-Wallonië" toestand en weet je wat de mensen dan zeggen? Dat ze het zielig vinden dat een land gesplitst moet worden, dat het ronduit belachelijk is...

En gelijk hebben ze!

BELGIE UNITAIR
Hier wil ik toch graag op reageren, ook al is het bericht niet aan mij gericht. Mij valt het op dat buitenlanders het helemaal niet begrijpen. En vaak kennen ze ook de geschiedenis niet. De buitenlanders die ik spreek in de chat, vinden het helemaal niet belachelijk, maar ik zeg er dan ook niet zoveel over. Hoedanook, die mensen hebben wel andere dingen aan hun hoofd. Het interesseert hun niet om er zich in te verdiepen. Hoedanook, het is net belachelijk dat de Vlamingen zich naar het buitenland toe wegstoppen. En dat creëert verwarring. Deze opmerking is volgens mij nu net het probleem. De Vlamingen zijn beschaamd om zich Vlaming te noemen en om als Vlaming naar buiten te treden. En dat begrijpt men in het buitenland niet. Neem nu die leeuwenvlag. Van zodra het woord nazi valt, is de Vlaming direct beschaamd in zijn vlag. Nochtans, die vlag bestaat al honderden jaren. De Vlaming uit de middeleeuwen had niets, maar dan ook helemaal niets met de nazi's te maken. Die waren toen nog niet geboren. De periode van de collaboratie was eigenlijk maar kort. Maar nee, altijd maar zeuren daarover en de Vlaming zich maar van schaamte wegsteken. Het is verbijsterend om te zien hoe de Vlaming zich zo laat behandelen. Spreek ne keer tegen 'n Amerikaan over Vietnam. Gaat die mens ineens beschaamd zijn om met zijn Amerikaanse vlag te gaan zwaaien? Nee toch? Hiroshima en Vietnam waren gruwelijk, maar nu doen ze daar van nen helen dag bijna niks anders met hun vlag te staan zwaaien of dat ding ergens op te hangen. Da's 't verschil, hee? Mijn punt is: als 'n Amerikaan na de gruweldaden in Hiroshima, Nagasaki en Vietnam niet beschaamd is in zijn vlag, dan moeten de Vlamingen ook niet beschaamd zijn in hun vlag. En dan gaan ze 't in 't buitenland misschien beter begrijpen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 22:50   #229
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Spreek eens over Kongo tegen een Belgischist...
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 22:59   #230
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Spreek eens over Kongo tegen een Belgischist...
Juist.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2003, 00:29   #231
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LEFTeau
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Calle,

Vraag een keer in het buitenland wat de mensen vinden van die hele "Vlaanderen-Wallonië" toestand en weet je wat de mensen dan zeggen? Dat ze het zielig vinden dat een land gesplitst moet worden, dat het ronduit belachelijk is...

En gelijk hebben ze!

BELGIE UNITAIR
Wat kan het die mensen iets schelen? Zij hebben er toch niets mee te maken? Als we onze binnenlandse politiek al moeten gaan laten bepalen door mensen die ergens helemaal anders wonen en er niets mee te maken hebben dan is het al ver gekomen hoor!
oh nee? wij als belgie proberen in europa éénheid te vormen, maar zitten zelf met hoop dwaze separatisten
Jongen toch... Nog zo'n dwaas die denkt dat Europese éénmaking vanzelfsprekend het behoud van de 19e eeuwse staatscreaties gaat verzekeren! In plaats te willen zien dat die net uitgehold en achterhaald worden door de Europese éénmaking en de weg vrijmaken voor een Europa der Naties en Regio's.
Al vergeten dat de Duitsers, die toch als dé motor van de Europese éénmaking beschouwd kunnen worden, de eersten waren om afgescheiden staten zoals Slovenië en Slowakije te erkennen en druk uitoefenden op hun Europese partners om hetzelfde te doen?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2003, 08:14   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Vraag een keer in het buitenland wat de mensen vinden van die hele "Vlaanderen-Wallonië" toestand en weet je wat de mensen dan zeggen? Dat ze het zielig vinden dat een land gesplitst moet worden, dat het ronduit belachelijk is...
Baskische vrienden van me vinden dat helemaal niet belachelijk. En onlangs had ik het daarover nog met iemand van een Noorse jongerenvereniging: ook hij vond het heel begrijpelijk. Maar heel veel buitenlanders weten gewoon niet hoe het hier eigenlijk allemaal reilt en zeilt. In Oost-Europa bijvoorbeeld denken nog heel velen dat we hier allemaal Frans spreken en dan begrijpen ze inderdaad niet waarom dit land gesplitst zou moeten worden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2003, 08:36   #233
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.938
Standaard

Citaat:
In Oost-Europa bijvoorbeeld denken nog heel velen dat we hier allemaal Frans spreken
Ik maakte in Londen ooit kennis met een Schot. Hij was intelligence-officer geweest en vocht tijdens de oorlog in Arnem maar ook in de Ardennen. Geloof het of niet maar zelfs die man wist niet dat er in België iets anders dan frans gesproken werd. Hij was dan ook uiterst verbaasd van mij te horen dat hier zelfs de meerderheid nederlandstalig is.
Nochtans bezocht hij nog regelmatig 'Bande' in de Ardennen en verbleef hij steevast in Hotel 'Queen Ann' in Brussel. Veel nederlands zal die man niet gehoord hebben dat hij na al die tijd niet eens wist dat de meerderheid des lands hier een andere taal spreekt.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2003, 22:16   #234
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Zoals ik dus gisteravond al zei: De Vlamingen stoppen zich weg naar het buitenland toe. Die buitenlanders kennen trouwens het verschil niet tussen Nederlands, Vlaams en Hollands. Zelfs sommige Vlamingen weten niet dat zoveel Nederlanders niét met een Hollands accent praten (tenzij ze 't proberen achter te doen van de Hollanders). Ja, als zelfs de Vlamingen het niet weten, kan je niet verwachten dat een buitenlander het weet.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2003, 09:51   #235
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Eén van de belachelijkste en ondoordachtste argumenten tegen een onafhankelijk Vlaanderen is zonder twijfel: "Nu Europa één wordt, gaan we Belgie toch niet splitsen, zeker?"

Kijk, als we dan toch die Europese eenheid nastreven, waarom dan zo star vasthouden aan een ouderwetse 19de-eeuwse natie-staat? Want vandaag zien we toch dat het juist DIE oude natie-staten zijn die in de weg staan voor de Europese eenheid! De nationale belangen primeren in Europa steevast op het algemeen Europees belang. Daarom zou Belgie best het goede voorbeeld geven en de oude natie-staat afbreken (we zijn daar trouwens volop mee bezig, veel is reeds afgebroken; probeer in Frankrijk of Duitsland maar eens een Belgische dienst voor toerisme te vinden...die bestaat gewoon niet! Er zijn wèl kantoren van Toerisme Vlaanderen en l'Office du Promotion du Tourisme Wallonie-Bruxelles).

De Europese Unie is als het ware een godsgeschenk, want net door die EU wordt Belgie als bestuursniveau compleet overbodig: de Belgische bevoegdheden gaan ofwel naar de deelstaten VL en WL, ofwel naar de EU. De rol van Belgie is weldra uitgespeeld.

Ik neem regelmatig ook eens een kijkje op het forum op de officiele site van de EU ( http://europa.eu.int), en daar lees ik regelmatig reacties van Catalanen, Basken, Schotten,... die ook stuk voor stuk afwillen van de oude natie-staat, die steeds weer in de weg staat voor de Europese eenwording. Er zijn zelfs Duitsers die wensen dat hun Länder rechtstreeks lid zijn van de EU, en dat zo de Duitse staat niet meer hoeft.

...Zo'n vaart zal het allemaal wel niet lopen, maar Belgie staat al veel verder in de ontmanteling van de oude natie-staat. Laten we dus het goede voorbeeld geven en verder gaan met de staatshervormingen en met de ontmanteling van de Belgische staat.

PS: Er zal nooit zoiets bestaan als een Europees volk. Wèl Europese burgers, solidair en verenigd door hetzelfde politiek en maatschappelijk project. Mensen hebben dus een "thuis" nodig in dat grote Europa. En die thuis is de eigen (deel)staat, waar de mensen de eigen taal kunnen spreken en de mensen kennen. De culturele verschillen die er bestaan in Europa zullen nooit kunnen weggewerkt worden, en des te beter, want dat maakt Europa zo uniek.

Om met de woorden van Steve Stevaert af te sluiten:

"Het Vlaamse is een meerwaarde, want om internationalist te zijn, moet je van érgens zijn. Die geborgenheid moet je de mensen niet afnemen."

Steve Stevaert, in Het Belang van Limburg, (22/3/2003)


Vlaanderen, Staat in Europa.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2003, 13:13   #236
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
De Europese Unie is als het ware een godsgeschenk, want net door die EU wordt Belgie als bestuursniveau compleet overbodig: de Belgische bevoegdheden gaan ofwel naar de deelstaten VL en WL, ofwel naar de EU. De rol van Belgie is weldra uitgespeeld.
Dat zeggen zelfs "ervaren" politici als Van Den Brande en De Gucht, die je toch moeilijk van seeparatiesme kan beschuldigen.

Alleen zullen we moeten controle uitoeferenen op de evoluties, want anders kan Europa een verdere verwijdering zijn van Vlaamse zelfbeschikking. Nu ja, "The price of freedom is eternal vigilance"...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be