Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juli 2013, 08:06   #821
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Omdat ze hun eigen bevolking uitpersen als citroenen en omdat ze weigeren om als ieder beschaafd land een wettelijk minimum loon in te voeren. De sociale ellende vanwege Harz IV is reeds tot ongekende hoogtes gestegen met dank aan de sociaal democraat Schroder.
Bij mijn weten is er geenszins een absolute weigering een minimumloon in te voeren. Meer zelfs, de discussie hierover is in Duitsland volop aan de gang.

En nog dit pikant detail: veel Nederlandse handelaren zijn in het verleden steenrijk geworden, juist omdat ze de bevolking in de koloniën uitgeperst hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2013, 08:25   #822
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten is er geenszins een absolute weigering een minimumloon in te voeren. Meer zelfs, de discussie hierover is in Duitsland volop aan de gang.

En nog dit pikant detail: veel Nederlandse handelaren zijn in het verleden steenrijk geworden, juist omdat ze de bevolking in de koloniën uitgeperst hebben.
Geen discussie mogelijk: in Duitsland werken ze meer en meer met tijdelijke contracten gekoppeld aan hongerlonen. Daarom houdt Duitsland voorlopig goed het economisch hoofd boven water.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juli 2013 om 08:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2013, 09:56   #823
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Met die 3%-norm is niks mis. Nederland heeft nog heel veel vet op de botten.
We zijn zeker geen derde wereldland, maar het zijn juist de bezuinigingen omwille van de heilige 3% waardoor mensen geen uitgaven durven of kunnen doen. Bovendien wekt het beleid van de regering ook geheel geen vertrouwen. Zo was hun laatste plan om de pensioenopbouw te verlagen. Een korte termijnoplossing die op lange termijn juist geld gaat kosten.

Zoals zo'n beetje alles wat ze doen. Bezuinigen op speciaal onderwijs waardoor leraren straks helemaal geen les meer kunnen geven; bezuinigen op geestelijke gezondheidszorg met alle gevolgen van dien; het omhoog gooien van de eigen risico waardoor artsen nu al constateren dat mensen zorg mijden omdat ze het niet kunnen betalen waardoor wanneer zij eindelijk, omdat het niet anders meer kan, naar de dokter gaan het veel meer kost.

En ondertussen blijft de managerkliek gespaard, blijven de lonen in de top torenhoog. Wanneer nieuwe topman bij de bank wordt aangesteld krijgt hij doodleuk een salaris ver boven de Balkenende-norm, want anders krijg zogenaamd geen goeie. Jaaaa, want die jongens hiervoor, die zo veel geld hebben gekregen, die deden het zo goed joh.

Ik heb laatst begrepen dat als ze bij de overheid zo efficient zouden werken als in het jaar 2000 ze zo 17 miljard zouden kunnen besparen. Het zal iets minder zijn, maar ik geloof het graag. Er zijn genoeg veelverdienende nietsnutten in de top van de overheid die niets toevoegen. Ik ken iemand die bij de gemeente Amsterdam werkt die er van mee kan praten. Mensen zonder enige vakkennis maar wel met dikke salarissen.

Het is graaien waar je kunt, en pakken van wie je het pakken kan bij deze overheid. Ondertussen weet mijn moeder, die bijna 65 heeft, niet hoe ze straks de twee maanden doorkomt dat ze en geen werk meer heeft (want contract loopt af) en geen recht op uitkering heeft (want geen 65 en twee maanden zoals in het nieuwe stelsel). Ook is haar huur verhoogd, want ze is zogenaamd een scheefwoner. En die moeten gestimuleerd worden een huis te kopen. Jaaaa, ze gaat even voor haar 65e nog even een huis kopen van het geld dat ze niet heeft.

Ja, er is vet genoeg op de botten. Maar juist waar het vet zit wordt niet gesneden.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 06:49   #824
Calvinist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Locatie: Conservatief Nederland
Berichten: 821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Geen discussie mogelijk: in Duitsland werken ze meer en meer met tijdelijke contracten gekoppeld aan hongerlonen. Daarom houdt Duitsland voorlopig goed het economisch hoofd boven water.
Inderdaad. De Duitse motor draait op zweet en de sociale ellende van het gros der Duitsers.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 09:07   #825
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Inderdaad. De Duitse motor draait op zweet en de sociale ellende van het gros der Duitsers.
Ik hoorde gisteren op de Nederlandse radio dat steeds meer mensen in Nederland de eindjes niet meer aan mekaar kunnen kopen. Dat zou komen omdat ze door hun spaarpotje heen zijn en ze in de schulden zitten. Ik vraag me af hoe dat gaat aflopen, want ik hoorde ook in dit programma dat Rutte nog 6 miljard € moet gaan sparen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 09:12   #826
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik hoorde gisteren op de Nederlandse radio dat steeds meer mensen in Nederland de eindjes niet meer aan mekaar kunnen kopen. Dat zou komen omdat ze door hun spaarpotje heen zijn en ze in de schulden zitten. Ik vraag me af hoe dat gaat aflopen, want ik hoorde ook in dit programma dat Rutte nog 6 miljard € moet gaan sparen.
Vette crisis in het Gidsland.
Dat geeft men niet zo graag toe.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 09:58   #827
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

De meesten van ons hebben er geen probleem mee om toe te geven dat het ook bij ons crisis is en de zaken er slecht voor staan. Het verkneukelen wat ik hier echter zie is op mijn minst gezegd niet zo kies.

Ik heb soms het idee dat als morgen de Nederlandse dijken zouden doorbreken en de watersnood van 1953 zich hier zou herhalen er op dit forum feest gevierd zou worden.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.

Laatst gewijzigd door Cloggie : 6 juli 2013 om 09:59.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:02   #828
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
De meesten van ons hebben er geen probleem mee om toe te geven dat het ook bij ons crisis is en de zaken er slecht voor staan. Het verkneukelen wat ik hier echter zie is op mijn minst gezegd niet zo kies.

Ik heb soms het idee dat als morgen de Nederlandse dijken zouden doorbreken en de watersnood van 1953 zich hier zou herhalen er op dit forum feest gevierd zou worden.
Neen, u bent abuis. Niemand verkneukelt zich om de crisis in Nederland. In België is het ook crisis. Maar dat de crisis zo diep zat in Nederland, dat hadden maar weinigen gedacht. Dat moet u toch toegeven.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:14   #829
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, u bent abuis. Niemand verkneukelt zich om de crisis in Nederland. In België is het ook crisis. Maar dat de crisis zo diep zat in Nederland, dat hadden maar weinigen gedacht. Dat moet u toch toegeven.
Ik ben er persoonlijk niet verbaasd over, het is een lang proces geweest. De huizenprijzen waren al tientallen jaren zo hoog dat ieder met redelijk verstand had moeten inzien dat het zo niet eeuwig door kon gaan. Het was een bubbel die alleen in stand werd gehouden door een gedeelde illusie. Die hypotheekrenteaftrek had al jaaaren geleden aangepakt moeten worden, maar de VVD en de CDA wilden er niet aan. Mensen namen te makkelijk een huis op de pof, met de aanname dat de huizenprijzen alleen maar konden stijgen, en er was niet genoeg stimulans om de hypotheek af te betalen. Het moest kortom wel een keer fout gaan.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:24   #830
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ik ben er persoonlijk niet verbaasd over, het is een lang proces geweest. De huizenprijzen waren al tientallen jaren zo hoog dat ieder met redelijk verstand had moeten inzien dat het zo niet eeuwig door kon gaan. Het was een bubbel die alleen in stand werd gehouden door een gedeelde illusie. Die hypotheekrenteaftrek had al jaaaren geleden aangepakt moeten worden, maar de VVD en de CDA wilden er niet aan. Mensen namen te makkelijk een huis op de pof, met de aanname dat de huizenprijzen alleen maar konden stijgen, en er was niet genoeg stimulans om de hypotheek af te betalen. Het moest kortom wel een keer fout gaan.
De grote individuele hypotheekschuld van vele Nederlanders doet uw land voor het ogenblik de das om. Men heeft geen of niet veel marge meer om barre tijden te overbruggen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:29   #831
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De grote individuele hypotheekschuld van vele Nederlanders doet uw land voor het ogenblik de das om. Men heeft geen of niet veel marge meer om barre tijden te overbruggen.
Ons land kent nog veel meer problemen. De solidariteit is aan het verdwijnen, de kloof tussen rijk en arm is al tientallen jaren aan het groeien, we zitten net als alle andere landen met een enorme vergrijzing, ons onderwijssysteem gaat de kant op van het Amerikaanse -dat wil zeggen, alleen de welgestelden of zij die er in slagen een beurs te bemachtigen zullen in de toekomst een goede opleiding kunnen betalen-, en onze politiek is zo'n puinhoop dat ik me afvraag of er bij de volgende verkiezingen wel een werkbare coalitie te smeden valt.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:32   #832
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ons land kent nog veel meer problemen. De solidariteit is aan het verdwijnen, de kloof tussen rijk en arm is al tientallen jaren aan het groeien, we zitten net als alle andere landen met een enorme vergrijzing, ons onderwijssysteem gaat de kant op van het Amerikaanse -dat wil zeggen, alleen de welgestelden of zij die er in slagen een beurs te bemachtigen zullen in de toekomst een goede opleiding kunnen betalen-, en onze politiek is zo'n puinhoop dat ik me afvraag of er bij de volgende verkiezingen wel een werkbare coalitie te smeden valt.
Goed, maar de vergrijzing zag men al lang aankomen. Ook in België zullen we hiermee problemen krijgen. Vele kinderen zullen hun oude ouders zelf moeten opvangen, want men kan geen bejaardentehuizen blijven bouwen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juli 2013 om 10:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:38   #833
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Goed, maar de vergrijzing zag men al lang aankomen. Ook in België zullen we hiermee problemen krijgen. Vele kinderen zullen hun oude ouders zelf moeten opvangen, want men kan geen bejaardentehuizen blijven bouwen natuurlijk.
In Deventer had de gemeente het plan opgevat om werklozen te verplichten de zorg over te nemen van gekwalificeerde zorgdragers ter besparing. Alsof iedere Jan Doedel dat werk zou kunnen doen. Als een oudere nog gezond is kan het nog wel, maar veel ouderen hebben specifieke medische zorg nodig waarvoor toch wel een gekwalificeerde verpleger nodig is. Het plan is overigens veroordeeld door onze staatssecretaris van zorg, waarmee tenminste blijkt dat nog niet al onze politici gek zijn geworden.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:44   #834
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
In Deventer had de gemeente het plan opgevat om werklozen te verplichten de zorg over te nemen van gekwalificeerde zorgdragers ter besparing. Alsof iedere Jan Doedel dat werk zou kunnen doen. Als een oudere nog gezond is kan het nog wel, maar veel ouderen hebben specifieke medische zorg nodig waarvoor toch wel een gekwalificeerde verpleger nodig is. Het plan is overigens veroordeeld door onze staatssecretaris van zorg, waarmee tenminste blijkt dat nog niet al onze politici gek zijn geworden.
Inderdaad, de staatsecretaris heeft zeker een punt. Maar ja, daar schuilt het probleem: wie gaat er dan voor vele ouderen gaan zorgen?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:44   #835
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Overigens, ja, iedereen zag het aankomen. Het nadeel van een parlementaire democratie echter is dat politieke partijen in hun angst om niet herkozen te worden de pijnlijke maatregelen niet durven uitvoeren die op lange termijn nodig zijn. En zelfs nu, op dit moment, kijkt men verlekkerd naar de pensioenpotten zonder enig oog voor de lange termijn.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:48   #836
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad, de staatsecretaris heeft zeker een punt. Maar ja, daar schuilt het probleem: wie gaat er dan voor vele ouderen gaan zorgen?
Als u het weet mag u het zeggen.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:52   #837
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Overigens, ja, iedereen zag het aankomen. Het nadeel van een parlementaire democratie echter is dat politieke partijen in hun angst om niet herkozen te worden de pijnlijke maatregelen niet durven uitvoeren die op lange termijn nodig zijn. En zelfs nu, op dit moment, kijkt men verlekkerd naar de pensioenpotten zonder enig oog voor de lange termijn.
U raakt hier een gevoelige snaar. Maar wel de juiste snaar volgens mij.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:56   #838
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U raakt hier een gevoelige snaar. Maar wel de juiste snaar volgens mij.
Waarmee ik overigens niet uitnodig tot het vormen van een bruinehemdenpartij met spastische rechterarmen. Ik constateer gewoon een probleem.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 11:15   #839
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Waarmee ik overigens niet uitnodig tot het vormen van een bruinehemdenpartij met spastische rechterarmen. Ik constateer gewoon een probleem.
De bruinhemden in Nederland...? Ja, een schuchtere aanzet hiertoe was Glimmerveen, of enen Jan Maat, maar voor de rest zie ik toch geen bruinhemden in Nederland voor het ogenblik.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 22:11   #840
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De grote individuele hypotheekschuld van vele Nederlanders doet uw land voor het ogenblik de das om. Men heeft geen of niet veel marge meer om barre tijden te overbruggen.
Het klopt dat we een relatief hoge hypotheekschuld hebben, maar ik heb u al eens eerder uitgelegd dat men deze constatering niet kan doen zonder naar de andere factoren te kijken. Wij hebben bijvoorbeeld een hogere pensioenpot dan de totale hypotheekschuld is. Lastig, als je NU je huis wilt verkopen, maar het maakt ons als samenleving nog altijd bijzonder solvabel.

hieronder nogmaals een paar getallen (2011):

Hypotheekschuld -/- 670 miljard
daarnaast

Woning en grondwaarde + 1.389 miljard
spaartegoeden + 331 miljard
pensioenpotten +1.139 miljard

(totaal + 2.859 miljard)

u ziet, zo dramatisch is het allemaal niet. En ja we moeten die hypotheekschuld aanpassen aan de tijd. En dat doen we ook. Maar gelieven geen cijfers meer buiten hun context te gebruiken. En gelieve te onthouden dat wij dit zo hebben ingericht om fiscale redenen.

Laatst gewijzigd door Hollander : 6 juli 2013 om 22:12.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be