Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 december 2011, 00:11   #1
Silverfields
Burgemeester
 
Silverfields's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2009
Berichten: 587
Standaard Vergeet de staatsbon, hier komt de stadsbon!

Gemeenten zijn op zoek naar geld. Maar de gemeentebelastingen verhogen in een verkiezingsjaar is geen optie. Veurne denkt daarom, naar analogie met de staatsbon, aan een stadsbon.
Vlaamse steden en gemeenten schrappen in 2012 her en der investeringen en voeren de wildste besparingen door in een poging om hun begroting in evenwicht te krijgen.

Een rondvraag bij alle Vlaamse steden en gemeenten toont aan dat de gemeentefinanciën onder bijzonder zware druk staan. Overal worden besparingen op het werkingsbudget gezocht. Zo vervangt het gemeentebestuur van Zomergem op recepties het abdijbier Leffe door goedkopere pintjes, de jenever wordt helemaal geschrapt.

De ene burgemeester is al creatiever dan de andere. De Veurnse burgemeester Jan Verfaillie (CD&V) wil na het succes van de staatsbon een ‘stadsbon' uitgeven. ‘Onze stad wil een nieuw sportcomplex en een muziekacademie bouwen, een investering van elf miljoen. Maar banken vragen aan lokale besturen alsmaar hogere tarieven voor leningen.' Vandaar het idee voor een stadsbon. ‘De burger krijgt een aardig rendement op zijn geld en weet tegelijk dat hij de verdere uitbouw van zijn stad steunt.'

Bijna 100 van de in totaal 308 Vlaamse steden en gemeenten worden gedwongen de financiële reserves aan te spreken om de begroting van volgend jaar in evenwicht te krijgen. De besparingsdrift is voor een deel het gevolg van het debacle bij de Gemeentelijke Holding. Ook de heersende economische crisis zorgt voor minder inkomsten en meer uitgaven, vermits inwoners vaker een beroep doen op het OCMW.

Opmerkelijk: ondanks de financiële wurggreep worden haast nergens de gemeentebelastingen verhoogd, tenzij indirect zoals in Brasschaat waar huisvuilzakken en de bibliotheek duurder worden.

‘Vandaag de gemeentebelastingen verhogen, zou politieke zelfmoord zijn', zegt Mark Suykens van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. ‘Er zijn over tien maanden gemeenteraadsverkiezingen.'

De belastingverhoging zit er na de verkiezingen wel aan te komen. Suykens: ‘De plaatselijke politici kunnen maar twee kanten uit: ofwel verhogen ze de personenbelasting en de onroerende voorheffing en dus verhogen ze de gemeentebelastingen. Ofwel moeten ze saneren, personeel afdanken, wat ten koste gaat van de dienstverlening.'

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF20111229_011

http://atv.be/item/stadsbon-geen-goe...ens-bungeneers

Nu onze staat zo goed als failliet is zoeken de steden naar goedkoop geld. Van besparingen en duurzame investeringen is echter geen sprake. Goed idee? Of is het water naar de zee dragen?
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2011, 01:50   #2
Boa
Burgemeester
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 501
Standaard

Dan verhogen ze de gemeentebelasting maar. De makke Vlaming zal toch braafjes betalen.
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2011, 02:07   #3
Silverfields
Burgemeester
 
Silverfields's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2009
Berichten: 587
Standaard

Weet niet als de Vlamingen zo mak zullen blijven, begin zo stilaan op mijn tanden te bijten. Heb net mijn afrekening kadastraal inkomen binnen gekregen. Niet te geloven wat steden en gemeenten durven aanrekenen voor handelshuizen. Vraag me trouwens af hoe andere handelshuizen die ook nog eens huur moeten betalen dit allemaal opgebracht krijgen?
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2013, 21:55   #4
Belask0
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2012
Locatie: gevallen engel
Berichten: 2.709
Standaard

loopt het een betje ?
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2013, 12:17   #5
suman
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2013
Berichten: 1
Standaard

Ik heb voor mijn bedrijfsbeheer 2 jaar lang 5 avonden per week van 6 tot 10 mogen gaan blokken.
Maar ik vraag me af waarom men bedrijfsbeheer moet bewijzen als men met accountant boekhouders werkt?
Nu de 2 moeten volgens mij mogelijk zijn.
1 bedrijfbeheer noodzakelijk voor wie zijn eigen boekhouding wenst te doen.
2 bedrijfsbeheer niet noodzakelijk voor wie kan aantonen dat zijn boekhouding onder supervisie staat van een accountant boekhouder...wat voor zowat iedere zelfstandige het geval is trouwens.

Wat je vandaag leert is binnen 10 jaar toch gans anders weer.
suman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2013, 13:10   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suman Bekijk bericht
Ik heb voor mijn bedrijfsbeheer 2 jaar lang 5 avonden per week van 6 tot 10 mogen gaan blokken.
Maar ik vraag me af waarom men bedrijfsbeheer moet bewijzen als men met accountant boekhouders werkt?
Nu de 2 moeten volgens mij mogelijk zijn.
1 bedrijfbeheer noodzakelijk voor wie zijn eigen boekhouding wenst te doen.
2 bedrijfsbeheer niet noodzakelijk voor wie kan aantonen dat zijn boekhouding onder supervisie staat van een accountant boekhouder...wat voor zowat iedere zelfstandige het geval is trouwens.

Wat je vandaag leert is binnen 10 jaar toch gans anders weer.
Wat heeft dat hier in Godsnaam mee te maken?
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 11:44   #7
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Weet niet als de Vlamingen zo mak zullen blijven, begin zo stilaan op mijn tanden te bijten. Heb net mijn afrekening kadastraal inkomen binnen gekregen. Niet te geloven wat steden en gemeenten durven aanrekenen voor handelshuizen. Vraag me trouwens af hoe andere handelshuizen die ook nog eens huur moeten betalen dit allemaal opgebracht krijgen?
Ze gaan zo mak blijven. Wat gaan ze doen ? Op de NVA stemmen ? Gaat dat iets veranderen ?

Je moet het zelf oplossen en creatief zijn. Ik had nog een terras aangevraagd via vergunning (en gekregen). Na een paar jaar stuurden ze me een verzoek om mee te delen of het terras af was. Heb daar nee op geantwoord en stel het constant uit. Dat ze naar de maan lopen.

Laatst gewijzigd door Stingray : 30 juli 2013 om 11:45.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 13:07   #8
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
De Veurnse burgemeester Jan Verfaillie (CD&V) wil na het succes van de staatsbon een ‘stadsbon' uitgeven. ‘Onze stad wil een nieuw sportcomplex en een muziekacademie bouwen, een investering van elf miljoen.
Hier zijn er ook zo een paar gemeenten en burgemeesters die hun pedalen kwijt zijn en ofwel al een sportcomplex/muziekacademie/zwembad ... hebben gebouwd of willen bouwen. Dat is hetzelfde als : ik kan een woning betalen maar wil toch ook nog een kasteel ernaast neerzetten. Wat is een inwoner van een gemeente met een sportcomplex als de wegen naar dat sportcomplex niet berijdbaar is? Omdat er geen geld is om de putten te herstellen. In een naburige gemeente, Heist o/d Berg, zijn ze bijna failliet door de bouw van een sportcomplex. Een berg schulden en geen geld meer om de stuk bevroren wegen te maken. Maar ze spreken er wel over DE sporthal

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Heb net mijn afrekening kadastraal inkomen binnen gekregen. Niet te geloven wat steden en gemeenten durven aanrekenen voor handelshuizen. Vraag me trouwens af hoe andere handelshuizen die ook nog eens huur moeten betalen dit allemaal opgebracht krijgen?
Als ik hier in Keerbergen zie wat voor huizen er staan en wat het K.I. van die huizen is dan snap ik niet dat ze hier nog de gemeentebelastingen hebben moeten verhogen. Of jawel omdat ze een gemeentehuis hebben gebouwd dat wat weg heeft van het Louvre. En dat enkele verkozen snotters meer geld door de vensters smijten dan dat er binnen komt.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 13:12   #9
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ze gaan zo mak blijven. Wat gaan ze doen ? Op de NVA stemmen ? Gaat dat iets veranderen ?

Je moet het zelf oplossen en creatief zijn. Ik had nog een terras aangevraagd via vergunning (en gekregen). Na een paar jaar stuurden ze me een verzoek om mee te delen of het terras af was. Heb daar nee op geantwoord en stel het constant uit. Dat ze naar de maan lopen.
Voor zoiets kan dat misschien wel lukken maar toen ik zowel een woning als een industriegebouw aan het bouwen was kwamen ze van het K.I. meer kijken dan de architecten. Enkele maanden na voltooiing kreeg ik al de berekening van het K.I. Even met de natte vinger berekend en wat getallen opgeplakt. En ik denk dat die al zijn berekend naar de normen van 2050. Abnormaal hoog wat een mens jaarlijks aan K.I. moet betalen wat op zich al een fortuin voor de staat heeft opgeleverd. Soms denk ik dan dat wij toch dikke zotten zijn. U blauw betalen omdat je iets OP EIGEN KOSTEN hebt MOGEN bouwen van hun.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 16:34   #10
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Voor zoiets kan dat misschien wel lukken maar toen ik zowel een woning als een industriegebouw aan het bouwen was kwamen ze van het K.I. meer kijken dan de architecten. Enkele maanden na voltooiing kreeg ik al de berekening van het K.I. Even met de natte vinger berekend en wat getallen opgeplakt. En ik denk dat die al zijn berekend naar de normen van 2050. Abnormaal hoog wat een mens jaarlijks aan K.I. moet betalen wat op zich al een fortuin voor de staat heeft opgeleverd. Soms denk ik dan dat wij toch dikke zotten zijn. U blauw betalen omdat je iets OP EIGEN KOSTEN hebt MOGEN bouwen van hun.
Men zegt al eens dat je moet stoppen met denken, dan krijg je pas zekerheid over je gedachten.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 14:45   #11
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Voor zoiets kan dat misschien wel lukken maar toen ik zowel een woning als een industriegebouw aan het bouwen was kwamen ze van het K.I. meer kijken dan de architecten. Enkele maanden na voltooiing kreeg ik al de berekening van het K.I. Even met de natte vinger berekend en wat getallen opgeplakt. En ik denk dat die al zijn berekend naar de normen van 2050. Abnormaal hoog wat een mens jaarlijks aan K.I. moet betalen wat op zich al een fortuin voor de staat heeft opgeleverd. Soms denk ik dan dat wij toch dikke zotten zijn. U blauw betalen omdat je iets OP EIGEN KOSTEN hebt MOGEN bouwen van hun.
Betwisten hé man en ze een tijd aan het lijntje houden zodat ze hun dossier niet kunnen afsluiten. Je moet de administratie in haar zwakke plek pakken: haar administratie.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be