Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juni 2014, 21:38   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
"consumenten stellen hun aankoop uit wegens gebrek aan koopkracht" => sterke stelling eigenlijk. Dit overstijgt de inflatie/deflatie discussies.

Wat die inflatiegetallen van plan.be betreft, ik geloof ze ook niet. Ik geef jaarlijks meer uit dan dat half extra percentje, om dezelfde dingen te kopen.

2 �* 3 procent ernaast is ook mijn mening.
Dat moet toch zo vreselijk moeilijk niet zijn om dat op een onafhankelijke manier zelf te bepalen, he.

We zouden dat zelfs kunnen organiseren op dit forum waar we een mand afspreken, en verschillende deelnemers gaan de prijzen van die mand-producten geregeld noteren en hier posten. Na een jaartje weten we dan wel waar we aan toe zijn. Statistisch misschien minder exact dan een groot studiebureau dat kan, maar wel totaal vrij van manipulatie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2014, 21:48   #22
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Eigenlijk simpel : paar basiszaken in voeding zoals bloem, eieren, melk, brood, vlees.
Paar energieprijzen (die al niet in de officiële index zitten.
Paar grondstofprijzen zoals bakstenen, metalen

en dan ben je al een heel eind.

Maar als ik iedereen hier goed lees zijn we het er allemaal over eens dat de werkelijke inflatie veel hoger is dan het officiële cijfer. Ik denk dat dit een primeur is.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2014, 21:48   #23
^_^
Gouverneur
 
Geregistreerd: 4 juni 2014
Berichten: 1.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat moet toch zo vreselijk moeilijk niet zijn om dat op een onafhankelijke manier zelf te bepalen, he.

We zouden dat zelfs kunnen organiseren op dit forum waar we een mand afspreken, en verschillende deelnemers gaan de prijzen van die mand-producten geregeld noteren en hier posten. Na een jaartje weten we dan wel waar we aan toe zijn. Statistisch misschien minder exact dan een groot studiebureau dat kan, maar wel totaal vrij van manipulatie.
een paar maand geleden op de website van de standaard: een virtuele winkelkar, en dan een 'reeële' aankoop doen, en dan vergelijken: van 41,5 Euro ging het naar 44 Euro.

1 winkelkar is uiteraard maar een kleine fractie van het totaalbedrag dat iemand op een gans jaar opdoet, maar ik had niet gedacht dat het verschil dermate groot zou zijn ( zeker omdat de officiële inflatie zo laag staat )

( omdat ik het niet direct kan terugvinden, ben ik ook niet meer zo zeker of het wel de Standaard-website was waar dat opstond )
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2014, 21:51   #24
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
"consumenten stellen hun aankoop uit wegens gebrek aan koopkracht" => sterke stelling eigenlijk. Dit overstijgt de inflatie/deflatie discussies.

Wat die inflatiegetallen van plan.be betreft, ik geloof ze ook niet. Ik geef jaarlijks meer uit dan dat half extra percentje, om dezelfde dingen te kopen.

2 �* 3 procent ernaast is ook mijn mening.
Een dalende koopkracht kan veroorzaakt worden door reële factoren zoals de inflatie, maar ook door subjectieve, al dan niet ingebeelde factoren zoals grote onzekerheid over werk, toekomstige pensionering etc.

Het systeem regelt zichzelf dus zo'n beetje, neem de consument veel af en geef hem veel onzekerheid en hij koopt niet meer. Bijgevolg heb je als producent ook een probleem.

Tja
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be