Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2014, 21:46   #1001
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogmaals, u maakt deel uit van een welbepaalde cultuur. U zit daarin gekapseld en bent er dus mee verbonden.

U bent geen Chinees. U maakt geen deel uit van de Chinese cultuur. U bent er dan ook niet mee verbonden.

Wel met de West-Europese. Zo geeft u bijvoorbeeld bij ontmoeting of afscheid een hand. In bepaalde Aziatische culturen doet men dat niet.
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Ik zit ingekapseld (wat een vreemd woord trouwens)? En 'dus' ben ik verbonden? Verbonden met anderen die ingekapseld zitten?
Ik stel mij dat voor als een soort gevangenis, en ik zit geketend met andere gevangenen. Maar dat is niet wat u bedoelt, veronderstel ik...

Ik ben niet 'ingekapseld', ik zit niet in het 'ijle', en ik ben niet verbonden. Dat is een illusie van uwentwege.

Als Star Trek liefhebbers bijeen komen op een congres voelen ze zich ook allemaal met mekaar verbonden. Doordat ze dezelfde interesse hebben. Dat denken ze tenminste. Ze zijn helemaal niet verbonden. Dat is een illusie die een evolutionair voordeel heeft. Een nuttige illusie, ongetwijfeld. Maar niettemin: een illusie.

BTW: Als ik in China ben geef ik iedereen een hand. Ze doen dat daar ook.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 06:08   #1002
mauste
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Berichten: 975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het meest cliché voorbeeld is het aantal woorden voor wit bij Eskimo's. Alhoewel ik al gelezen heb dat het een fabeltje is.
De Duits-Amerikaanse antropoloog en taalkundige Franz Boas schreef in 1911 dat eskimo’s in Canada 4 basiswoorden hebben voor verschijningsvormen van sneeuw: aput (‘sneeuw op de grond’), gana (‘sneeuw in de lucht’), piqsirpoq (‘opwaaiende sneeuw’) en qimuqsuq (‘sneeuwjacht’). Een vrij willekeurige selectie van Boas, waar wel wat op af te dingen is. Maar al snel ging het balletje rollen. Steeds meer mensen pikten het verhaal op om duidelijk te maken dat eskimo’s veel woorden hebben voor ‘sneeuw’ omdat ze er middenin wonen. Maar zij noemden steeds hogere aantallen. Waardoor je tegenwoordig te pas en te onpas hoort dat ‘de’ eskimo’s 100 woorden voor sneeuw hebben. Als het er niet meer zijn. (Quest -Van Overvelde)
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 06:43   #1003
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wat ik in het vet heb aangeduid is onbegrijpelijk voor mij. Wat is het onderwerp bij het werkwoord bevestigen?

Het is nu niet dat ik het oneens ben met sommige zaken. Een taal kan typische uitdrukkingen hebben, of woordenschat, die beter te begrijpen zijn als men ook de cultuur kent. Het meest cliché voorbeeld is het aantal woorden voor wit bij Eskimo's. Alhoewel ik al gelezen heb dat het een fabeltje is.
Er is geen onderwerp, dat kan iedereen zijn die denkt daar bevoegd voor te zijn: om iets te kunnen doen laat het onderwerp open.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 09:08   #1004
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Ik zit ingekapseld (wat een vreemd woord trouwens)? En 'dus' ben ik verbonden? Verbonden met anderen die ingekapseld zitten?
Ik stel mij dat voor als een soort gevangenis, en ik zit geketend met andere gevangenen. Maar dat is niet wat u bedoelt, veronderstel ik...

Ik ben niet 'ingekapseld', ik zit niet in het 'ijle', en ik ben niet verbonden. Dat is een illusie van uwentwege.

Als Star Trek liefhebbers bijeen komen op een congres voelen ze zich ook allemaal met mekaar verbonden. Doordat ze dezelfde interesse hebben. Dat denken ze tenminste. Ze zijn helemaal niet verbonden. Dat is een illusie die een evolutionair voordeel heeft. Een nuttige illusie, ongetwijfeld. Maar niettemin: een illusie.

BTW: Als ik in China ben geef ik iedereen een hand. Ze doen dat daar ook.
O maar daar zijn sociologisch en psychologisch nog vele andere zaken die je je moeilijk kunt voorstellen, maar waar je je toch naar gedraagt.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 09:54   #1005
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
O maar daar zijn sociologisch en psychologisch nog vele andere zaken die je je moeilijk kunt voorstellen, maar waar je je toch naar gedraagt.

.
Zoals?
En wat heeft dat met de grond van de zaak te maken?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 09:57   #1006
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Er is geen onderwerp, dat kan iedereen zijn die denkt daar bevoegd voor te zijn: om iets te kunnen doen laat het onderwerp open.
Tja... Een lange zin, met verschillende bijzinnen, zonder onderwerp. Ik zou dat toch proberen te vermijden indien u wenst dat een lezer u begrijpt.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 09:58   #1007
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
De Duits-Amerikaanse antropoloog en taalkundige Franz Boas schreef in 1911 dat eskimo’s in Canada 4 basiswoorden hebben voor verschijningsvormen van sneeuw: aput (‘sneeuw op de grond’), gana (‘sneeuw in de lucht’), piqsirpoq (‘opwaaiende sneeuw’) en qimuqsuq (‘sneeuwjacht’). Een vrij willekeurige selectie van Boas, waar wel wat op af te dingen is. Maar al snel ging het balletje rollen. Steeds meer mensen pikten het verhaal op om duidelijk te maken dat eskimo’s veel woorden hebben voor ‘sneeuw’ omdat ze er middenin wonen. Maar zij noemden steeds hogere aantallen. Waardoor je tegenwoordig te pas en te onpas hoort dat ‘de’ eskimo’s 100 woorden voor sneeuw hebben. Als het er niet meer zijn. (Quest -Van Overvelde)
Dank voor de opheldering.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2014, 10:43   #1008
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
De Duits-Amerikaanse antropoloog en taalkundige Franz Boas schreef in 1911 dat eskimo’s in Canada 4 basiswoorden hebben voor verschijningsvormen van sneeuw: aput (‘sneeuw op de grond’), gana (‘sneeuw in de lucht’), piqsirpoq (‘opwaaiende sneeuw’) en qimuqsuq (‘sneeuwjacht’). Een vrij willekeurige selectie van Boas, waar wel wat op af te dingen is. Maar al snel ging het balletje rollen. Steeds meer mensen pikten het verhaal op om duidelijk te maken dat eskimo’s veel woorden hebben voor ‘sneeuw’ omdat ze er middenin wonen. Maar zij noemden steeds hogere aantallen. Waardoor je tegenwoordig te pas en te onpas hoort dat ‘de’ eskimo’s 100 woorden voor sneeuw hebben. Als het er niet meer zijn. (Quest -Van Overvelde)
Inderdaad. Maar het feit is dat Eskimo's (die nu zo goed als niet meer bestaan) verschillende soorten sneeuw 'hoorden' en 'zagen'. Net zoals de Bosjesmannen vroeger verschillende geluiden hoorden in brousse en lang voordat de blanken die hoorden. Heel waarschijnlijk zagen de Bosjesmannen ook heel wat andere kleuren dan die wat de blanken zagen.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 22:43   #1009
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik noem mezelf een aardbewoner. Mag dat ook? Voor de rest heb ik geen identiteit, los van mijn uniek DNA, dat ik met niemand deel aangezien ik geen tweelingbroer heb (eeneiig dan toch ).
identiteit is namelijk een illusie.
Neen, dat is geen illusie omdat ge er gewoonweg niet omheen kunt van een bepaalde identiteit op te bouwen op meerdere vlakken. Niemand is een onbeschreven blad.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Identiteit_%28eigenheid%29

Ik denk dat ge bedoelt dat eerder de vrije wil een illusie is omdat we gedetermineerd zijn van alle kanten, biologisch, sociaal, kultureel, enz...

Citaat:
Ik voel absoluut geen enkel verbondenheid met iemand die toevallig in mijn stad/streek/gewest/land/continent woont, of dezelfde taal spreekt als ik. Want dat is allemaal toeval.
Die feitelijke verbondenheid is er weldegelijk met iemand die bijvb. uw moedertaal spreekt, en dat enkel en alleen al door het feit dat ge daarmee wel kunt kommuniceren en met sommige anderen niet.
Alleen is het zo dat gij u niet identificeert met uw Heimat en moedertaal.
En precies dat niet aangaan van een identifkatie daarmee, dat bepaalt dan weer uw identiteit(vorming) waaraan ge niet ontkomt.
De identifikatie met uw moedertaal en Heimat is echter zwak of onbestaande en dat draagt dus bij tot uw onontkoombare identiteitsvorming.
Andere identifikaties zullen dan weer sterk zijn.
Citaat:
Maar als ik een marsmannetje ontmoet en die vraagt mij waar ik vandaan kom zeg ik wel dat ik een aardbewoner ben.
Ge identificeert u dus wél met de aarde. Ik had verwacht dat ge zoudt stellen dat ge het heelal bewoont....
(Wat zegt ge trouwens als een politieagent inhet buitenland u vraagt waar ge vandaan komt ? )

Citaat:
Net als mijn kat trouwens.
Dieren hebben geen identiteit maar gij dus wel.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 september 2014 om 22:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 23:01   #1010
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou eigenlijk niet weten waarom een Franstaligen geen Vlaming zou kunnen zijn. Denkt u dat een man als Charles de Coster geen Vlaamse reflex had?
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=752
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2014, 10:39   #1011
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
bouwden de 'bruinen' machtige piramides.
DNA onderzoek heeft aangetoond dat de eerste Egyptische dynastieën werden geregeerd door Europeanen.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2014, 12:43   #1012
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
DNA onderzoek heeft aangetoond dat de eerste Egyptische dynastieën werden geregeerd door Europeanen.
bron?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2014, 20:56   #1013
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron?
De moderne Europeanen zijn genetisch meer verwant aan farao Toetanchamon dan de moderne Egyptenaren.

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...anchamon.dhtml


En dat Cleopatra een Griekse was wist je al zeker?
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be