Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Politieke uitspraken prins Filip
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Politieke uitspraken prins Filip Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen terecht i.v.m. de politieke uitspraken van prins Filip in het weekblad Story.

 
 
Discussietools
Oud 1 december 2004, 23:21   #1
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard "Zeg maar Filip, in de ruimte is er geen protocol" onze prins is onderbegaafd

"Zeg maar Filip, in de ruimte is er geen protocol" wo 01/12/04 - Stuntelige zinnen bij publieke optredens en een ietwat leeghoofdig imago. Dat was zowat het beeld dat velen hebben over Filips leven. Een ophefmakende politieke stellingname liet hij nog nooit optekenen. Tot nu.

Filip kampte met een sullig imago.

(foto Belga) "Hebt u er een prettige vakantie doorgebracht?", vroeg hij ooit aan een journalist die pas terug was van Rwanda. Of: "Komt u hier vaak?", was zijn vraag aan de voorzitter van een stembureau.

"In de ruimte, er is geen protocol" en "Wat ziet u door het venster?". Zijn gesprek, in 1992, met astronaut Dirk Frimout zal prins Filip wellicht blijven achtervolgen.

Het imago van een ietwat sullige, wereldvreemde prins zonder ruggengraat verleidt gewezen grootmaarschalk Herman Liebaers tot de uitspraak: "Hij kan het niet, hé. Een droevig geval."

Een ex-medewerker van de Koning Boudewijnstichting merkte eens vernietigend op: "Er stopte een lege wagen voor het paleis en prins Filip stapte uit."

"Men" vond de prins te jong en onervaren om koning Boudewijn op te volgen.

(foto Belga) Een "middelmatig" student Prins Filip werd geboren op 15 april 1960. Hij is de oudste zoon van koning Albert en koningin Paola. Tijdens zijn studies valt hij op door zijn "middelmatigheid".

Op zijn 18e trekt hij naar de Koninklijke Militaire School. Hij leert vliegen en voltooit zijn opleiding als para. Later vervolgt hij zijn opleiding in het buitenland.

Als koning Boudewijn in 1993 onverwacht overlijdt, komt niet prins Filip, maar zijn vader Albert II op de troon.

Omdat het huwelijk van Boudewijn en Fabiola kinderloos was gebleven, leek Filip voorbestemd koning Boudewijn op te volgen, maar kennelijk vond "men" hem nog te jong of te onervaren.


Prins Filip: "Mathilde is een prachtvrouw en een prachtmoeder."

(foto Belga) Klaar om te dienen In december 1999 trouwt Filip met Mathilde d'Udekem d'Acoz. Zij schenkt hem twee kinderen, Elisabeth en Gabriël.

Vijf jaar later blikt hij tevreden terug op hun huwelijk. "Mathilde en ik hebben elkaar leren ontdekken. We zijn in ons huwelijk heel dicht naar elkaar toe gegroeid. Mathilde is een prachtvrouw en een prachtmoeder", laat hij tijdens een economische missie in China optekenen in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

In datzelfde interview, de eerste keer dat Filip zo openhartig spreekt met de pers, benadrukt hij dat hij klaar is "om te dienen zoals mijn vader dat doet. Mijn vader en ik zijn er voor het hele land, te beginnen met de mensen".

Prins Filip wil weliswaar niet gezegd hebben dat zijn vader voortijdig zal aftreden. "De koning en ik vormen een team. Ik hoef met hem niet in competitie te gaan. We moeten niet vechten om dezelfde plaats. Dat is het mooie aan een monarchie".


Is de prins klaar om onze volgende koning te worden?

(foto Belga) Een intellectuele staatsman? Wat er ook van zij, de laatste jaren doet zijn omgeving er alles aan om zijn imago van ietwat leeghoofdige prins om te buigen tot dat van een intellectuele staatsman.

In 2002 sloeg hij vriend en vijand om de oren met citaten van de filosofen Kymlicka en Avishai Margalit. In Brussel leidde hij zowaar een persconferentie in van een denktank die globale economische, ecologische en sociale problemen uit de wereld moet helpen.

Dit loopt nog fout af, lieten royalty-kenner Jan Van den Berghe en communicatiedeskundige Frank Thevissen optekenen in Het Laatste Nieuws.

"Met die belerende toespraken legt het hof zo opvallend sterk de nadruk op de intellectuele kwaliteiten van prins Filip dat de twijfel over zijn IQ er alleen maar groter op wordt. Men zou beter een imago opbouwen rond de kwaliteiten die Filip wel heeft."

Of zijn uitspraak in Story in dat kader past, moet de toekomst uitwijzen.

bron VRT

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 1 december 2004 om 23:29. Reden: foute titel
Ambiorix is offline  
Oud 2 december 2004, 00:07   #2
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Ik vond de reactie van de Prins anders veel verstandiger dan die van Führer Dewinter. Deze laatste is dan ook maar een sullig personage, niet?
Hans1 is offline  
Oud 2 december 2004, 00:19   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
"Zeg maar Filip, in de ruimte is er geen protocol" wo 01/12/04 - Stuntelige zinnen bij publieke optredens en een ietwat leeghoofdig imago. Dat was zowat het beeld dat velen hebben over Filips leven. Een ophefmakende politieke stellingname liet hij nog nooit optekenen. Tot nu.

Filip kampte met een sullig imago.

(foto Belga) "Hebt u er een prettige vakantie doorgebracht?", vroeg hij ooit aan een journalist die pas terug was van Rwanda. Of: "Komt u hier vaak?", was zijn vraag aan de voorzitter van een stembureau.

"In de ruimte, er is geen protocol" en "Wat ziet u door het venster?". Zijn gesprek, in 1992, met astronaut Dirk Frimout zal prins Filip wellicht blijven achtervolgen.

Het imago van een ietwat sullige, wereldvreemde prins zonder ruggengraat verleidt gewezen grootmaarschalk Herman Liebaers tot de uitspraak: "Hij kan het niet, hé. Een droevig geval."

Een ex-medewerker van de Koning Boudewijnstichting merkte eens vernietigend op: "Er stopte een lege wagen voor het paleis en prins Filip stapte uit."

"Men" vond de prins te jong en onervaren om koning Boudewijn op te volgen.

(foto Belga) Een "middelmatig" student Prins Filip werd geboren op 15 april 1960. Hij is de oudste zoon van koning Albert en koningin Paola. Tijdens zijn studies valt hij op door zijn "middelmatigheid".

Op zijn 18e trekt hij naar de Koninklijke Militaire School. Hij leert vliegen en voltooit zijn opleiding als para. Later vervolgt hij zijn opleiding in het buitenland.

Als koning Boudewijn in 1993 onverwacht overlijdt, komt niet prins Filip, maar zijn vader Albert II op de troon.

Omdat het huwelijk van Boudewijn en Fabiola kinderloos was gebleven, leek Filip voorbestemd koning Boudewijn op te volgen, maar kennelijk vond "men" hem nog te jong of te onervaren.


Prins Filip: "Mathilde is een prachtvrouw en een prachtmoeder."

(foto Belga) Klaar om te dienen In december 1999 trouwt Filip met Mathilde d'Udekem d'Acoz. Zij schenkt hem twee kinderen, Elisabeth en Gabriël.

Vijf jaar later blikt hij tevreden terug op hun huwelijk. "Mathilde en ik hebben elkaar leren ontdekken. We zijn in ons huwelijk heel dicht naar elkaar toe gegroeid. Mathilde is een prachtvrouw en een prachtmoeder", laat hij tijdens een economische missie in China optekenen in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

In datzelfde interview, de eerste keer dat Filip zo openhartig spreekt met de pers, benadrukt hij dat hij klaar is "om te dienen zoals mijn vader dat doet. Mijn vader en ik zijn er voor het hele land, te beginnen met de mensen".

Prins Filip wil weliswaar niet gezegd hebben dat zijn vader voortijdig zal aftreden. "De koning en ik vormen een team. Ik hoef met hem niet in competitie te gaan. We moeten niet vechten om dezelfde plaats. Dat is het mooie aan een monarchie".


Is de prins klaar om onze volgende koning te worden?

(foto Belga) Een intellectuele staatsman? Wat er ook van zij, de laatste jaren doet zijn omgeving er alles aan om zijn imago van ietwat leeghoofdige prins om te buigen tot dat van een intellectuele staatsman.

In 2002 sloeg hij vriend en vijand om de oren met citaten van de filosofen Kymlicka en Avishai Margalit. In Brussel leidde hij zowaar een persconferentie in van een denktank die globale economische, ecologische en sociale problemen uit de wereld moet helpen.

Dit loopt nog fout af, lieten royalty-kenner Jan Van den Berghe en communicatiedeskundige Frank Thevissen optekenen in Het Laatste Nieuws.

"Met die belerende toespraken legt het hof zo opvallend sterk de nadruk op de intellectuele kwaliteiten van prins Filip dat de twijfel over zijn IQ er alleen maar groter op wordt. Men zou beter een imago opbouwen rond de kwaliteiten die Filip wel heeft."

Of zijn uitspraak in Story in dat kader past, moet de toekomst uitwijzen.

bron VRT
Het is ondertussen een publiek geheim geworden dat die Filip niet van de slimste is. Dat is de reden waarom Albert op de troon is gaan zitten na de dood van Boudewijn.

De grote vraag is wat er moet gebeuren wanneer Albert sterft. Ze kunnen die Filip toch niet koning maken. En er zijn niet teveel alternatieven. De dikke Laurent is ook niks, en Astrid zit in Luxemburg met Lorenz.

Als België dan nog bestaat, dan vraag ik mij echt af hoe ze dat probleem gaan oplossen.
__________________

Laatst gewijzigd door Antoon : 2 december 2004 om 00:19.
Antoon is offline  
Oud 2 december 2004, 00:20   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Stuntelige zinnen bij publieke optredens en een ietwat leeghoofdig imago.
En tijdens een projectvoorstelling aan de EHSAL zei Flupke zowaar aan een jongeman die enige jaren voor het kabinet van een Vlaamse minister had gewerkt: "Oe eeft dan mieniester keweest?"

Authentiek!
Jan van den Berghe is offline  
Oud 2 december 2004, 00:21   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Een ex-medewerker van de Koning Boudewijnstichting merkte eens vernietigend op: "Er stopte een lege wagen voor het paleis en prins Filip stapte uit."
Hilarisch gewoon!
Jan van den Berghe is offline  
Oud 2 december 2004, 00:24   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Prins Filip wil weliswaar niet gezegd hebben dat zijn vader voortijdig zal aftreden. "De koning en ik vormen een team. Ik hoef met hem niet in competitie te gaan. We moeten niet vechten om dezelfde plaats. Dat is het mooie aan een monarchie".
En je moet zelfs niet kunnen bewijzen dat je over ook maar enige talenten of kwaliteiten beschikt.

Voor "prince Philip" is dat het gelukkig het mooie ervan. Stel je eens voor dat er een heus sollicitatiegesprek en dito proeven zouden worden gehouden. Terug naar af, met de prins...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 2 december 2004, 00:26   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
De grote vraag is wat er moet gebeuren wanneer Albert sterft. Ze kunnen die Filip toch niet koning maken. En er zijn niet teveel alternatieven. De dikke Laurent is ook niks, en Astrid zit in Luxemburg met Lorenz.
Fafa overleeft alles en iedereen... Fafa zal dan vanuit Opgrimbie regeren en de zaak is opgelost.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 2 december 2004, 07:35   #8
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik vond de reactie van de Prins anders veel verstandiger dan die van Führer Dewinter. Deze laatste is dan ook maar een sullig personage, niet?
Dewinter heeft het recht sullig te zijn. Onze prins kunnen we niet wegstemmen.
Ambiorix is offline  
Oud 2 december 2004, 09:36   #9
Hagal
Burger
 
Geregistreerd: 9 september 2004
Berichten: 195
Standaard

De bekwaamheid van Filip...
Voor wie echt geïnteresseerd is, authentiek getuigenis.
Zoals u wellicht weet volgde de doorluchtigheid een opleiding aan een waar bolwerk van degelijk onderwijs, zijnde een abdijschool in het West-Vlaamse groen. Wat verklaarde een leraar wiskunde die zijne doorluchtigheid probeerde algebra en zo bij te brengen? "Z'en der em moetn deureschuppn."
U weet het, in het West-Vlaams kan men de zaken nogal kernachtig formuleren.
Ach, als men die creaturen ziet en hoort, men zou voorwaar nog beginnen dromen van een nieuwe Franse Revolutie.
Hagal is offline  
Oud 2 december 2004, 09:40   #10
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik vond de reactie van de Prins anders veel verstandiger dan die van Führer Dewinter. Deze laatste is dan ook maar een sullig personage, niet?
we zullen ze allebei eens in een debat tegenover elkaar zetten... lol verzekerd...

zelfs met vijf adviseurs haalt hij het niet van Dewinter
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 2 december 2004, 13:48   #11
humble
Burgemeester
 
Geregistreerd: 30 november 2002
Locatie: Kempen
Berichten: 591
Standaard

Nog bubbers gezien die het tegendeel beweerde?
Het strekt hen tot eer dat zelfs zij inzien dat dit een beetje teveel van hij manipulatie vermogen zou vergen. Dus helemaal wereldvreemd zijn ze toch niet, er is nog een waterkansje.
humble is offline  
Oud 2 december 2004, 14:01   #12
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline  
Oud 2 december 2004, 14:05   #13
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ze kunnen die Filip toch niet koning maken.
waarom niet antoon? Ze hebben Bush toch ook tot President gekozen in de States.. En geef toe, Prins Filip 's functie is op zich puur ceremonieel.
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 2 december 2004, 14:36   #14
obiwan
Banneling
 
 
obiwan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2004
Locatie: Dietsland
Berichten: 307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
waarom niet antoon? Ze hebben Bush toch ook tot President gekozen in de States.. En geef toe, Prins Filip 's functie is op zich puur ceremonieel.
Vraag is alleen of de taaie maar weinig intellegente Fluppe zich aan deze ceremoniële functie zal willen houden eens hij koning wordt.
Nu de alternatieven, Astrid en Laurent, zijn weinig beter. Dus nadat fafa Albert is heengegaan, zal men inderdaad met een groot probleem zitten.

Wat Bush betreft, ben ik ook geen voorstander van deze zionistische cowboy, zijn verstandelijke vermogens zijn trouwens niet zoveel groter als die van de Fluppe, maar de Amerikanen hebben hem democratisch verkozen en over 4 jaar is de wereld erweer vanaf. En dat kan van onze kroonprins niet gezegd worden.

Laatst gewijzigd door obiwan : 2 december 2004 om 14:38.
obiwan is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be