Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2005, 13:26   #1
Peter001
Banneling
 
 
Peter001's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Sint-Lievens-Houtem
Berichten: 188
Stuur een bericht via MSN naar Peter001
Standaard Rookverbod of Rookafzuigssyteem in Jeugdhuizen???

[font=Arial Black][size=3]In heel wat gemeentes wordt nu een heftige discussie gevoerd om en rond deze problematiek!!! Gaan zij nu een rookafzuiging plaatsten in jeugdhuizen of gaan zij nu net een rookverbod opleggen. Mijn antwoord daarop is simpel!! Algemeen rookverbod!!! En waarom dan??? Wel er bestaat reeds een regelgeving die zegt dat op plaatsen waar jongeren van -16 komen er niet mag gerookt worden, deze ruimtes moet rookvrij zijn. Welnu is een jeugdhuis zo een plaats, daar komen jongeren van -16 jaar. Dus waarom deze regelgeving in twijfel trekken en niet toepassen??? Wie deze regelgeving die bij wet is vastgelegd niet toepast gaat hier in overtreding!!![/size][/font]

[font=Arial Black][size=3]Dus simpelweg betekend dit, een algemeen rookverbod in jeugdhuizen!!! Het geld die men uitspaard aan afzuiginstallaties kan men dan nuttiger besteden!!! Deze gelden kunnen gebruikt worden te voordele van de jeugd. [/size][/font]

[font=Arial Black][size=3]Wanneer men alsnog een afzuigsysteem gaat plaatsen in jeugdhuizen is men niet alleen in overtreding maar is dit net hetzelfde als zeggen, "doe maar op, rook maar." Dit terwijl heel wat volwassenen nu net proberen stoppen gaat men hier jongeren nog eens stimuleren om te roken!!! Een jeugdhuis heeft een stukje opvoedende taak. Dit betekend dan ook jongeren erop wijzen dat roken schadelijk is!!! Door een rookverbod op te leggen gaat men net op deze manier voor een stukje bijdragen aan preventie en bewustmaking van jongeren, inzake de gevolgen van roken!!![/size][/font]

[font=Arial Black][size=3]Deze maatregelen kosten nu net bijna geen geld, op enkele verbodstekens na dan. Dus is dit een goedkope vorm van preventie en bewustmaking!!![/size][/font]

[font=Arial Black][size=3]Mijn vraag naar jullie toe is: - Wat vind jij van roken in jeugdhuizen???[/size][/font]
[font=Arial Black][size=3]- Rookafzuigsysteem of niet???[/size][/font]
[font=Arial Black][size=3]- Algemeen rookverbod in jeugdhuizen of niet???[/size][/font]

[font=Arial Black][size=3]Doe je zegje hier over!!!!! [/size][/font]

Laatst gewijzigd door Peter001 : 1 februari 2005 om 13:29.
Peter001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 21:56   #2
ClearedEyes
Vreemdeling
 
ClearedEyes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2003
Berichten: 62
Stuur een bericht via Instant Messenger naar ClearedEyes
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter001
[font=Arial Black][size=3]Mijn vraag naar jullie toe is:
1. Wat vind jij van roken in jeugdhuizen???[/size][/font]
[font=Arial Black][size=3]2. Rookafzuigsysteem of niet???[/size][/font]
[font=Arial Black][size=3]3. Algemeen rookverbod in jeugdhuizen of niet???[/size][/font]
Antwoorden:
1. Het beste zou zijn, moest er niemand meer roken (mezelf inclusief).
Maar de eerste functie van een jeugdhuis is niet zijn pedagogische functie (anders zouden ze moeten uitgebaat worden door pedagogen), maar de mogelijkheid voor de jeugd om zich te ontspannen met leeftijdsgenoten.
Het 'niet mogen roken' zou sommige jongeren zien als een belemmering op hun recht op ontspanning. (vooral als het buiten ijskoud is of vriest)
Ik vind het dus beter moest er niet meer gerookt worden, maar het verbieden hiervan zou een overdreven maatregel zijn (men kan bijv. een verwarmde, verluchte & afgesloten rokersruimte kunnen installeren)

2. Hoogst noodzakelijk. Er is niets zo vervelend dan in een jeugdhuis te zitten waar je met moeite 3 meter ver kunt kijken.

3. Dit lijkt mij een stap te ver. Ik weet niet over welke wettelijke regeling jij het hebt (waarin staat dat er niet mag gerookt worden, waar -16 jarigen kunnen komen), anders zou er niet meer mogen gerookt worden in cafés, restaurants of bijv. fuiven in tenten.

Dit is een heel moeilijk debat.

Hebben niet-rokers het recht om niet passief te moeten meeroken?? Zeer zeker, het gaat immers over hun gezondheid.
Maar het recht dat je gezondheid niet door anderen geschaad mag worden, is heel gevaarlijk als je dit absoluut maakt. Zo zouden bijv. fietsers niet in contact mogen komen met uitlaatgassen van auto's, mensen met zwakke oren niet in contact mogen komen met een teveel aan decibels (fuiven),...
Wettelijk zijn ze niet verplicht om met deze gezondheidsrisico's in contact te komen. Ze zijn in dit geval niet verplicht om naar een jeugdhuis te gaan (lees eerst rustig verder en spring nog niet uit je vel aub)

Hebben rokers het recht op vrijheid om te roken? Jazeker, geen enkele wet kan verbieden dat je je eigen lichaam schade mag toebrengen.
Maar, ze zouden geen anderen mogen schaden.
Heb je dus het recht om te roken in een jeugdhuis, ik denk het wel. Anders zou dit een belemmering zijn van de vrijheid van het individu (absoluut onaanvaardbaar voor mij als liberaal) & een discriminatie tov de roker (ook al mag hij binnen als hij niet rookt, dus meer een vorm van subjectieve discriminatie)

Voor mij ligt de oplossing dus in het verplicht installeren van een ruimte waar men eens kan roken. Deze zouden voorzien moeten zijn van hetzelfde comfort als de algemene (niet-roker) ruimte, nl. verwarming, afzuiging (die ook bestaat in de niet-rokers ruimte om de zaak af te koelen, want het kan daar soms broeiend heet zijn) & een aantal zitplaatsen.
Deze ruimtes zouden niet mogen dienen als een echte scheiding tussen rokers & niet-rokers, dat zou een beetje teveel 'apartheit' uitademen. Het zou gewoon een plaats zijn waar je tijdens het uitgaan eens naartoe kunt gaan om eens een sigaret te kunnen roken, zonder dat je in de regen of de kou moet gaan staan.

Hierdoor zouden beide partijen volgens mij het meeste gediend zijn.

Dit lijkt mij verdacht veel op het debat over de treinen, waar ik ook pleitte voor het behoud van de aparte rokerscabines (weliswaar slechts met een kleiner aantal)
__________________

The dead cannot cry out for justice; it is a duty of the living to do so for them
ClearedEyes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 22:41   #3
Peter001
Banneling
 
 
Peter001's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Sint-Lievens-Houtem
Berichten: 188
Stuur een bericht via MSN naar Peter001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ClearedEyes
Antwoorden:
1. Het beste zou zijn, moest er niemand meer roken (mezelf inclusief).
Maar de eerste functie van een jeugdhuis is niet zijn pedagogische functie (anders zouden ze moeten uitgebaat worden door pedagogen), maar de mogelijkheid voor de jeugd om zich te ontspannen met leeftijdsgenoten.
Het 'niet mogen roken' zou sommige jongeren zien als een belemmering op hun recht op ontspanning. (vooral als het buiten ijskoud is of vriest)
Ik vind het dus beter moest er niet meer gerookt worden, maar het verbieden hiervan zou een overdreven maatregel zijn (men kan bijv. een verwarmde, verluchte & afgesloten rokersruimte kunnen installeren)

2. Hoogst noodzakelijk. Er is niets zo vervelend dan in een jeugdhuis te zitten waar je met moeite 3 meter ver kunt kijken.

3. Dit lijkt mij een stap te ver. Ik weet niet over welke wettelijke regeling jij het hebt (waarin staat dat er niet mag gerookt worden, waar -16 jarigen kunnen komen), anders zou er niet meer mogen gerookt worden in cafés, restaurants of bijv. fuiven in tenten.

Dit is een heel moeilijk debat.

Hebben niet-rokers het recht om niet passief te moeten meeroken?? Zeer zeker, het gaat immers over hun gezondheid.
Maar het recht dat je gezondheid niet door anderen geschaad mag worden, is heel gevaarlijk als je dit absoluut maakt. Zo zouden bijv. fietsers niet in contact mogen komen met uitlaatgassen van auto's, mensen met zwakke oren niet in contact mogen komen met een teveel aan decibels (fuiven),...
Wettelijk zijn ze niet verplicht om met deze gezondheidsrisico's in contact te komen. Ze zijn in dit geval niet verplicht om naar een jeugdhuis te gaan (lees eerst rustig verder en spring nog niet uit je vel aub)

Hebben rokers het recht op vrijheid om te roken? Jazeker, geen enkele wet kan verbieden dat je je eigen lichaam schade mag toebrengen.
Maar, ze zouden geen anderen mogen schaden.
Heb je dus het recht om te roken in een jeugdhuis, ik denk het wel. Anders zou dit een belemmering zijn van de vrijheid van het individu (absoluut onaanvaardbaar voor mij als liberaal) & een discriminatie tov de roker (ook al mag hij binnen als hij niet rookt, dus meer een vorm van subjectieve discriminatie)

Voor mij ligt de oplossing dus in het verplicht installeren van een ruimte waar men eens kan roken. Deze zouden voorzien moeten zijn van hetzelfde comfort als de algemene (niet-roker) ruimte, nl. verwarming, afzuiging (die ook bestaat in de niet-rokers ruimte om de zaak af te koelen, want het kan daar soms broeiend heet zijn) & een aantal zitplaatsen.
Deze ruimtes zouden niet mogen dienen als een echte scheiding tussen rokers & niet-rokers, dat zou een beetje teveel 'apartheit' uitademen. Het zou gewoon een plaats zijn waar je tijdens het uitgaan eens naartoe kunt gaan om eens een sigaret te kunnen roken, zonder dat je in de regen of de kou moet gaan staan.

Hierdoor zouden beide partijen volgens mij het meeste gediend zijn.

Dit lijkt mij verdacht veel op het debat over de treinen, waar ik ook pleitte voor het behoud van de aparte rokerscabines (weliswaar slechts met een kleiner aantal)
Ik zal niet uit mijn vel springen dat is beloofd!!! Maar je kent mijn standpunten hierover en daar wijk ik geen milimeter van af. Nu is het aan anderen om ook hen mening en visie op dit thema weer te geven!!!

Laatst gewijzigd door Peter001 : 1 februari 2005 om 22:42.
Peter001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 14:01   #4
FredD
Vreemdeling
 
FredD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2005
Berichten: 6
Standaard

Ik ben zelf al 5 jaar werkend lid in een jeugdhuis ( 3 jaar kern en 2 jaar bestuur).
Er wordt inderdaad door veel jongeren gerookt in het jeugdhuis en ik ben maar wat blij dat we een goede afzuiginstallatie hebben.

In een algemeen rookverbod voor jeugdhuizen zie ik niet echt graten. Wanneer je jongeren verbiedt om binnen te roken = verplicht om buiten te roken creeër je enkele andere problemen zoals:
- geluidsoverlast op de parking van het groot aantal jongeren die buiten staan
- vervuiling van de omgeving door sigarettenpeuken en lege flesjes / glazen
- als jeugdhuis heb je niet echt meer een zicht op wat er gebeurt op de parking ( aansprakelijkheid / verantwoordelijkheid )
- ik heb geen zin om mijn avond te vullen met constant aan iedereen te vragen of hij die sigaret wil doven.

Wel ben ik te vinden in het maken van een kleine afgeschermde rokerszone binnen het jeugdhuis en een grote rookvrije zone. In feite het omgekeerde van wat de meeste café's en restaurants nu doen.

Bij mijn weten is er ook nog maar 1 jeugdhuis is Vlaanderen die volledig rookvrij is namelijk KV Kafee in Antwerpen. Dit jeugdhuis is reeds van bij zijn oprichting rookvrij.
__________________
I see the whites that hate the blacks
blacks that hate the jews,
brother against brother
and they're all to blind to see
FredD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2005, 11:52   #5
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Wie had er ooit gedacht dat een rookverbod in de Ierse Pubs effektief zou zijn ?
& toch werkt het ! Ik zeg tegen jongeren : nu ben je gezond en vertelt niemand je hoe moeilijk het zal zijn als je eenmaal de 40 gepasseerd van je arts zult moeten
stoppen met roken. Het is een grote dwaasheid & wij helpen de jongeren ermee door
het roken te bemoeilijken.

Zelf was ik een verwoed pijproker en ben sedert bijna 2 jaar gestopt, mijn huisgenoten
worstelen met stoppen (ook voor mijn gezondheid). Ikzelf had geen grote moeite maar koester de gedachte dat ik over 20 jaar op mijn 80ste verjaardag toch nog eens een lekker pijpje ga roken...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be