Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 februari 2014, 13:27   #181
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Toch wordt in de epistels toegeschreven aan Paulus de naam Jezus 221 keer gebruikt in 206 verzen. Christus is dus geen abstractie voor Paulus. Maar vreemd is wel dat Paulus nergens bewijst dat Jezus de zoon van David was, althans niet op de manier waarop de evangeliën dit doen. Toch moet Paulus dat gedaan hebben volgens Handelingen 18,28: "... want hij slaagde erin de Joden in het openbaar in het ongelijk te stellen door op grond van de Schriften aan te tonen dat Jezus de messias is." Hier valt nog op dat er niet staat "de messias was".
Hoe u bij Paulus aan die 221 citaten komt van alleen de naam 'Jezus', is me een raadsel. Graag een referentie als het kan.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2014 om 13:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 13:39   #182
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoe u bij Paulus aan die 221 citaten komt van alleen de naam 'Jezus', is me een raadsel. Graag een referentie als het kan.
Misschien moet je dit boekje eens aanschaffen, dan lach je je een breuk met wat hier allemaal staat geschreven. Geen grap, Paulus wordt daarin ondervraagt op een wel heel bijzondere manier.

Citaat:
In 2005 kregen de historici Timothy Freke en Peter Gandy via een ontevreden bibliothecaris een afschrift van een geheim document onder ogen, dat in het Vaticaan verborgen wordt gehouden. In dit boek wordt dit zeer oude document voor het eerst publiek gemaakt. Dit is een schokkend boek: het claimt namelijk niet alleen dat de langverwachte ‘Tweede komst van Jezus’ al heeft plaatsgevonden, maar geeft ook nieuwe informatie over de intieme relatie van Jezus en Maria Magdalena, zijn ‘geliefde discipel’, en toont Jezus als een man met gevoel voor humor en een positieve boodschap.

http://www.boekerij.nl/nl/p4c6e861eb...s-vertelt.html

Laatst gewijzigd door tandem : 25 februari 2014 om 13:41.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 13:47   #183
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
NOGMAALS, waar heb ik me bedient van Handelingen ??? Jij wél natuurlijk:
quote #142:

Ben je nu al aan het trollen gegaan ?
Vanzelfsprekend gebruikt u regelmatig Handelingen. Al beseft u het zelf niet. Eén klein voorbeeld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Moet dat nog worden toegelicht? De zogenaamde christenen in Palestina volgens de Handelingen van de Apostelen.
Uw antwoord:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton
Je hebt duidelijk geen notie waarover je het hebt !! De " volgelingen " van Jezus wáren zeloten. De christenen uit Handelingen zijn de " volgelingen " van de mythische Jezus naar het model Paulus.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2014 om 13:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 13:49   #184
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Toch wordt in de epistels toegeschreven aan Paulus de naam Jezus 221 keer gebruikt in 206 verzen. Christus is dus geen abstractie voor Paulus. Maar vreemd is wel dat Paulus nergens bewijst dat Jezus de zoon van David was, althans niet op de manier waarop de evangeliën dit doen. Toch moet Paulus dat gedaan hebben volgens Handelingen 18,28: "... want hij slaagde erin de Joden in het openbaar in het ongelijk te stellen door op grond van de Schriften aan te tonen dat Jezus de messias is." Hier valt nog op dat er niet staat "de messias was".
Technisch gesproken kan je niet zeggen dat een 'messias was', Jezus bestond immers ook uit atomen met daartussen 99,999 ... % lege ruimte. Het is niet iets dat door de tijd heen veranderde, dit geldt voor elk geschiedkundig personage en staat los van het feit of dat personage leugenachtig was of niet. Schrijf vandaag een nieuwe Bijbel en je zal hetzelfde debat krijgen binnen honderd of duizend jaar, het geschiedkundige zal door onze mogelijkheden misschien correcter zijn, de leugens en manipulatie van informatie niet.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 13:51   #185
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verbazing Bekijk bericht
Grappig, al die 'geheime' documenten die ineens beschikbaar zijn .
Ja, ook vandaag wordt nogal wat informatie verdonkeremaand, of misschien helemaal niet gezien zelfs.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 13:52   #186
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Misschien moet je dit boekje eens aanschaffen, dan lach je je een breuk met wat hier allemaal staat geschreven. Geen grap, Paulus wordt daarin ondervraagt op een wel heel bijzondere manier.
Ik heb het boek van Timothy en Freke hier liggen. Het is een interessant boek in de zin dat het een andere invalshoek geeft omtrent de figuur Paulus. Maar wat de schrijvers (ik geloof dat het journalisten zijn of iets dergelijks, maar ik moet het nog eens nakijken) voorleggen mist elke bewijsgrond. Sommige dingen uit hun boek echter mag men eerlijkheidshalve dan weer niet helemaal uitsluiten. Die zijn zeker mogelijk.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2014 om 13:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 13:53   #187
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb het boek van Thimoty en Freke hier liggen. Het is een interessant boek in de zin dat het een andere invalshoek geeft omtrent de figuur Paulus. Maar wat de schrijvers (ik geloof dat het journalisten zijn of iets dergelijks, maar ik moet het nog eens nakijken) voorleggen mist elke bewijsgrond. Sommige dingen uit hun boek echter mag men dan weer niet helemaal uitsluiten. Die zijn zeker mogelijk.
Die auteurs zijn waarachtige non-dualisten, die weten wel beter. Leuk dat je dat boekje daar hebt, om je een breuk mee te lachen, heel diepzinnig voor wie het begrijpt. Ook dat proces dat erin beschreven staat, levensecht en onmiddellijk toepasbaar op onze hedendaagse maatschappij.

Laatst gewijzigd door tandem : 25 februari 2014 om 13:56.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 13:58   #188
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat de man die zich Paulus noemde na zijn bekering is een misvatting. Hij heeft deze naam aangenomen sinds hij bescherming genoot van de machtige Romeinse proconsul Sergius Paulus.
Net zoals Josef bar Matthiah Kahana, toen hij na zijn collaboratie de bescherming genoot van Flaviërs, zich voortaan Flavius Josephus noemde, zo nam Paulus zijn tweede naam aan toen hij ' cliënt' werd van het Romeinse geslacht Paulus.

In dit kluwen van machtsspelletjes en intriges onder Romeinse families vinden we Paulus, de grondlegger van het vroege christendom. Duidelijk dat dit niet in de wereld van Jezus en zij apostelen thuis hoort.
Leuk verhaal, het is mogelijk zo gegaan maar het steunt op zijn beurt (zoals zo dikwijls) op hypotheses. We kunnen net zo goed veronderstellen dat het gaat om de Joodse naam Saul die in twee fasen volledig vervormd werd. Eerst van Saul naar Saulus en daarna omgevormd tot Paulus. Een motivatie zou kunnen geweest zijn dat het oorspronkelijke Saul in Romeinse oren té zeer geassocieerd werd met het volk dat in hun ogen een troep recalcitrante herrieschoppers was: de Joden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:00   #189
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ja, ook vandaag wordt nogal wat informatie verdonkeremaand, of misschien helemaal niet gezien zelfs.
Van de andere kant moeten we nu ook niet naief doen. Het lijkt het mij duidelijk dat de kerk sommige (vele?) dingen heeft verdonkermaand uit haar prille geschiedenis. Ook andere evangelies of ander geschriften dan de canonieke (en die dan nadien als 'ketters' beschouwd werden) heeft ze proberen te vernietigen. Dat is zo goed als zeker. Niet voor niets dat de geschriften van Nag Hammadi verborgen werden in een... kruik.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2014 om 14:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:01   #190
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb het boek van Timothy en Freke hier liggen. Het is een interessant boek in de zin dat het een andere invalshoek geeft omtrent de figuur Paulus. Maar wat de schrijvers (ik geloof dat het journalisten zijn of iets dergelijks, maar ik moet het nog eens nakijken) voorleggen mist elke bewijsgrond. Sommige dingen uit hun boek echter mag men eerlijkheidshalve dan weer niet helemaal uitsluiten. Die zijn zeker mogelijk.
Historische onvolkomenheden worden in dit boek van hun hand blootgelegd, als historicus dan. Sowieso is het leven een verhaal dat redelijk misleidend kan zijn,

Citaat:
Wat betekent het als het Oude Testament fictie blijkt te zijn of als Jezus en Mohammed nooit hebben bestaan? Wat als de Bijbel en de Koran propagandageschriften blijken te zijn, geschreven in opdracht van Talibanachtige groeperingen die hiermee hun religieuze gewelddadigheden rechtvaardigen?

http://www.bol.com/nl/p/de-lachende-...1004002610209/
Misschien heb je dat ook?

Laatst gewijzigd door tandem : 25 februari 2014 om 14:02.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:05   #191
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Paulus was eigenlijk wat oneerbiedig gezegd, een 'ronselaar'. Hij probeerde 'zieltjes' te winnen. Vooral bij de gehelleniseerde joden en af en toe ook bij de Grieken. Hij recruteerde dan ook vaak in of aan de uitgang van de synagogen. Verwonderlijk is toch wel dat hij in geen enkele van zijn zogenaamde brieven details geeft over de Jezus die hij volgt. Alles blijft vaag voor wat dit betreft, kortom, weinigzeggend. En zelfs over de inhoud van de 'moraal' die hij verkondigt, blijft hij vaak zeer evasief, algemeenheden die weinig boeien. Maar misschien was dit de manier van 'brieven schrijven.

Alhoewel... 'brieven schrijven'. Vaak waren dat soort moraliserende 'brieven' in die tijd geen echte brieven en de auteur niet de echte auteur. En het is zo goed als zeker dat heel wat door de kerk tot nu toe aangenomen brieven pseudepigrafisch zijn.
Paulus heeft doodeenvoudig de figuur van Jeshuah/Jezus aangegrepen om een andere religie uit de grond te stampen. En dat was in geen geval de bedoeling van Jezus zelf, toch niet indien we voortgaan op de uitspraken die Mattheus aan Jeshuah/Jezus toeschrijft. Kortom, Paulus heeft de figuur van Jezus gewoon misbruikt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:06   #192
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Van de andere kant moeten we nu ook niet naief doen. Het lijkt het mij duidelijk dat de kerk sommige (vele?) dingen heeft verdonkermaand uit haar prille geschiedenis. Ook andere evangelies of ander geschriften dan de canonieke (en die dan nadien als 'ketters' beschouwd werden) heeft ze proberen te vernietigen. Dat is zo goed als zeker. Niet voor niets dat de geschriften van Nag Hammadi verborgen werden in een... kruik.
Ik meen dat, zouden er eens van moeten afstappen dat de kerk vanalles gedaan zou hebben. Om alle misverstanden te vermijden, dat zal beslist zo zijn maar het consumeert dermate onze tijd dat we niet zien wat ons vandaag onthouden wordt, is perfect vergelijkbaar maar het noemt alleen niet meer 'kerk'.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:19   #193
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Paulus heeft doodeenvoudig de figuur van Jeshuah/Jezus aangegrepen om een andere religie uit de grond te stampen. En dat was in geen geval de bedoeling van Jezus zelf, toch niet indien we voortgaan op de uitspraken die Mattheus aan Jeshuah/Jezus toeschrijft. Kortom, Paulus heeft de figuur van Jezus gewoon misbruikt.
Ja, zoals je het schrijft lijkt het bijna op Amnesty International, start een VZW en zeg dat je het gaat hebben over de rechten van de mens, keer dan jezelf een bonus uit van 300.000 € (of zoiets). Er werd geen winst gemaakt, tot daar klopt het verhaal, niet verder.

Laatst gewijzigd door tandem : 25 februari 2014 om 14:21.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:22   #194
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vanzelfsprekend gebruikt u regelmatig Handelingen. Al beseft u het zelf niet. Eén klein voorbeeld.
Uw antwoord:
En slimmeke, waar gebruik ik Handelingen ? Ik zeg hier enkel dat Handelingen door ' gelovigen ' is geschreven en niks vandoen heeft met de historische figuur. Hoever kun je weg zijn zeg !!!!
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:24   #195
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Paulus heeft doodeenvoudig de figuur van Jeshuah/Jezus aangegrepen om een andere religie uit de grond te stampen. En dat was in geen geval de bedoeling van Jezus zelf, toch niet indien we voortgaan op de uitspraken die Mattheus aan Jeshuah/Jezus toeschrijft. Kortom, Paulus heeft de figuur van Jezus gewoon misbruikt.
Daar ben ik het met je eens. Nu nog in welke zin en dan zitten we misschien op dezelfde golflengte.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:25   #196
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verbazing Bekijk bericht
Grappig, al die 'geheime' documenten die ineens beschikbaar zijn .
Moet je eerst dit boek lezen en zul je merken dat dit een persiflage is op het N.T.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:29   #197
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

foute quote

Laatst gewijzigd door Aton : 25 februari 2014 om 14:31.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:31   #198
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Daar ben ik het met je eens. Nu nog in welke zin en dan zitten we misschien op dezelfde golflengte.
Ik denk dat Paulus vandaag nog altijd leeft, ik zie er in ieder geval veel die dezelfde trekjes hebben. Iets met het DNA te maken dan?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:33   #199
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ik denk dat Paulus vandaag nog altijd leeft, ik zie er in ieder geval veel die dezelfde trekjes hebben. Iets met het DNA te maken dan?
Verklaar je nader.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2014, 14:48   #200
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Verklaar je nader.
Ja, Paulus heeft nogal wat kinderen gemaakt en via overerving z'n leugenachtige modus verder gedragen, op deze manier leeft hij nog steeds. Het vermoeden bestaat dat hij nu ergens in de banksector werkt, de bank is uw vriend, zegt men dan. Ongeveer hetzelfde als vroeger, dan ging het iets anders ... kom maar binnen, kom maar binnen, zei de dominee ... ik zal je pakken, ik zal je pakken ... enzoverder. Dat DNA is via de evolutietheorie van Darwin wel sterk verbeterd, de bank pakt miljoenen mensen tegelijkertijd, onze Paulus doet dat nog steeds goed.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be