Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 augustus 2018, 22:00   #181
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Theoretisch niet nee.
Hoeveel m³ heb je nodig voor uw idee?
Bingo
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 23:20   #182
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 23.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U bent verkeerd in uw aanname dat er een ballon bij betrokken is.

Deo's plan is een klassieke geothermische centrale die met lagedruk turbines en dergelijke werkt, te vervangen door een gesloten systeem waarbij helium eerst warmte gaan oppikken in de diepte, en dan de energie daarmee gewonnen gaat omzetten met een Stirling motor, waarvan de koude zijde in een watermassa (in dit geval grondwater) hangt.

Er is iets voor te zeggen, helium is een beter warmtewisselmedium voor een Stirling motor dan lucht. Waterstof zou het nog beter doen, maar daar zijn meer risico's aan verbonden.
Ik was al aan het bedenken hoe ze helium zouden opwarmen maar dat zou dan blijkbaar via een gigantisch buizensysteem zijn om het op te warmen en idem om het weer af te koelen.

Het heeft wel maar 1/6 van de massa, dus ga ik er vanuit dat je 6 keer zoveel nodig hebben met een zwakkere drukkracht.

Warme helium stijgt dus om het weer af te koelen moet het opwarm buizen-systeem lager liggen dan het afkoel buizensysteem.

Het wordt zowieso een gigantische constructie die extreem hoge druk moet aankunnen. Maar inderdaad geen ballon.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 23:28   #183
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.782
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik was al aan het bedenken hoe ze helium zouden opwarmen maar dat zou dan blijkbaar via een gigantisch buizensysteem zijn om het op te warmen en idem om het weer af te koelen.

Het heeft wel maar 1/6 van de massa, dus ga ik er vanuit dat je 6 keer zoveel nodig hebben met een zwakkere drukkracht.

Warme helium stijgt dus om het weer af te koelen moet het opwarm buizen-systeem lager liggen dan het afkoel buizensysteem.

Het wordt zowieso een gigantische constructie die extreem hoge druk moet aankunnen. Maar inderdaad geen ballon.
Je zit er weer naast. Er zijn geen enorme drukken nodig, noch enorme netwerken. Als je Deo's idee volgt en een zo hoog mogelijk temperatuursverschil wil gebruiken. Wat je wel nodig hebt is een enorm volume aan warmte transfer massa. Stirling Motoren zijn net daar enorm goed in. Lage temperatuursverschillen omzetten in mechanische energie.

Turbines zijn de tegenhangers, die worden efficiënter naarmate het warmteverschil tussen inlaat en uitlaat hoger wordt.
Daarom dat er kernreactoren met heliumkoeling bedacht zijn die aan 900°C werken. Helaas lopen we daar dan weer op het probleem dat de materialen nodig idioot moeilijk te bewerken zijn, en in de basis enorm duur, laat staan in maakprijs van de onderdelen.

Een solid state optie zijn thermokoppels. Maar die zijn zo weinig efficiënt en gebruiken nikkel(of de hele platinum groep metalen) als basismateriaal dat het echt lood om oud ijzer is voor massaproductie voor elektriciteit.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 23:32   #184
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je zit er weer naast. Er zijn geen enorme drukken nodig, noch enorme netwerken. Als je Deo's idee volgt en een zo hoog mogelijk temperatuursverschil wil gebruiken. Wat je wel nodig hebt is een enorm volume aan warmte transfer massa. Stirling Motoren zijn net daar enorm goed in. Lage temperatuursverschillen omzetten in mechanische energie.

Turbines zijn de tegenhangers, die worden efficiënter naarmate het warmteverschil tussen inlaat en uitlaat hoger wordt.
Daarom dat er kernreactoren met heliumkoeling bedacht zijn die aan 900°C werken. Helaas lopen we daar dan weer op het probleem dat de materialen nodig idioot moeilijk te bewerken zijn, en in de basis enorm duur, laat staan in maakprijs van de onderdelen.

Een solid state optie zijn thermokoppels. Maar die zijn zo weinig efficiënt en gebruiken nikkel(of de hele platinum groep metalen) als basismateriaal dat het echt lood om oud ijzer is voor massaproductie voor elektriciteit.
Zeker dat ge geen erfenis uw richting hebt uitkomen waardoor ge een opleiding tot burg. ir. kunt vervolmaken ?

Laatst gewijzigd door Tavek : 3 augustus 2018 om 23:33.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 23:34   #185
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.782
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zeker dat ge geen erfenis uw richting hebt uitkomen waardoor ge een opleiding tot burg. ir. kunt vervolmaken ?
Helaas, ik ben een praktijkman , en een spons voor kennis.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 23:37   #186
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Helaas, ik ben een praktijkman , en een spons voor kennis.
Als ik van u was zou ik u aanraden om volgende keer dat ge werk zoekt, eens te proberen bij een R&D bedrijf of instelling.

Iemand met uw profiel is daar bijzonder waardevol en kan ook een bijzonder interessante functie bekleden, op het raakpunt tussen praktijk en theorie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2018, 23:54   #187
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.782
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ik van u was zou ik u aanraden om volgende keer dat ge werk zoekt, eens te proberen bij een R&D bedrijf of instelling.

Iemand met uw profiel is daar bijzonder waardevol en kan ook een bijzonder interessante functie bekleden, op het raakpunt tussen praktijk en theorie.
PM me maar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 00:08   #188
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
...
Deo's plan is een klassieke geothermische centrale die met lagedruk turbines en dergelijke werkt, te vervangen door een gesloten systeem waarbij helium eerst warmte gaan oppikken in de diepte, en dan de energie daarmee gewonnen gaat omzetten met een Stirling motor, waarvan de koude zijde in een watermassa (in dit geval grondwater) hangt.

Er is iets voor te zeggen, helium is een beter warmtewisselmedium voor een Stirling motor dan lucht. Waterstof zou het nog beter doen, maar daar zijn meer risico's aan verbonden.
In theorie zou dit kunnen werken, maar veel energie zal het niet opleveren.
- het temperatuursverschil is te klein voor toch wat energie te kunnen bekomen. Of je zou nog een extra warmtepomp moeten gebruiken, maar die zal dan, in dit geval dan toch, al met de meeste van de opgewekte energie gaan lopen...
- Stirling motoren zijn in het algemeen motoren met een laag vermogen.

Voor ergens iets kleinschalig zou het mss wel kunnen werken, maar om écht stroom te gaan opwekken, daar vrees ik wel wat voor.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 00:13   #189
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik heb al zelf eens een stirling motor gebouwd.

lel @ grafieten geleidingsringen

de bewerkingstechnologie die je nodig hebt om dat goed te krijgen, was pittig. En niet courant beschikbaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 05:19   #190
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 23.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je zit er weer naast. Er zijn geen enorme drukken nodig, noch enorme netwerken. Als je Deo's idee volgt en een zo hoog mogelijk temperatuursverschil wil gebruiken. Wat je wel nodig hebt is een enorm volume aan warmte transfer massa. Stirling Motoren zijn net daar enorm goed in. Lage temperatuursverschillen omzetten in mechanische energie.

Turbines zijn de tegenhangers, die worden efficiënter naarmate het warmteverschil tussen inlaat en uitlaat hoger wordt.
Daarom dat er kernreactoren met heliumkoeling bedacht zijn die aan 900°C werken. Helaas lopen we daar dan weer op het probleem dat de materialen nodig idioot moeilijk te bewerken zijn, en in de basis enorm duur, laat staan in maakprijs van de onderdelen.

Een solid state optie zijn thermokoppels. Maar die zijn zo weinig efficiënt en gebruiken nikkel(of de hele platinum groep metalen) als basismateriaal dat het echt lood om oud ijzer is voor massaproductie voor elektriciteit.
Ik leer bij

Er bestaat een proefproject in de VS maar die is failliet, de plant leverde maar 1,5 MW voor een erg dure installatie. Om daar 100-200 MW van te maken heb je meer oppervlakte nodig dan een stad, dan denk ik dat de vloeibaar zout systemen efficiënter zijn (al moet je me niet vragen hoe die juist werken maar dat zal ook wel iets zijn met temperatuurverschillen).

https://www.youtube.com/watch?v=_rl1H-53Mks

https://www.bizjournals.com/phoenix/...in-peoria.html
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 06:44   #191
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En toch betaalt Jantje elke maand zijn voorschot op gas en elektriciteit.
Nee, hoor, ik krijg geld van die firma's.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 09:27   #192
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zeker dat ge geen erfenis uw richting hebt uitkomen waardoor ge een opleiding tot burg. ir. kunt vervolmaken ?
Is er daarvoor een erfenis nodig? De staat betaalt toch zowat het grootste gedeelte van die studies?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 09:36   #193
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik leer bij

Er bestaat een proefproject in de VS maar die is failliet, de plant leverde maar 1,5 MW voor een erg dure installatie. Om daar 100-200 MW van te maken heb je meer oppervlakte nodig dan een stad, dan denk ik dat de vloeibaar zout systemen efficiënter zijn (al moet je me niet vragen hoe die juist werken maar dat zal ook wel iets zijn met temperatuurverschillen).

https://www.youtube.com/watch?v=_rl1H-53Mks

https://www.bizjournals.com/phoenix/...in-peoria.html
Vul eens voor de massa m 1kg in in het formuletje van Einstein: E=mc2 en je weet gelijk welk een gigantische hoeveelheid energie er vrijgesteld wordt door in kernreactie 1 kg massa kwijt te spelen. Je weet dan gelijk dat je kan stoppen met nadenken over thermodynamische cycli die enigszins de efficiëntie van een nucleaire reactor kunnen halen.
Maar interessante denkoefening.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 09:48   #194
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik leer bij

Er bestaat een proefproject in de VS maar die is failliet, de plant leverde maar 1,5 MW voor een erg dure installatie. Om daar 100-200 MW van te maken heb je meer oppervlakte nodig dan een stad, dan denk ik dat de vloeibaar zout systemen efficiënter zijn (al moet je me niet vragen hoe die juist werken maar dat zal ook wel iets zijn met temperatuurverschillen).

https://www.youtube.com/watch?v=_rl1H-53Mks

https://www.bizjournals.com/phoenix/...in-peoria.html
Vul eens voor de massa m 1kg in in het formuletje van Einstein: E=mc2 en je weet gelijk welk een gigantische hoeveelheid energie er vrijgesteld wordt door in kernreactie 1 kg massa kwijt te spelen. Je weet dan gelijk dat je kan stoppen met nadenken over thermodynamische cycli die enigszins de efficiëntie van een nucleaire reactor kunnen halen.
Maar interessante denkoefening.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 09:58   #195
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Vul eens voor de massa m 1kg in in het formuletje van Einstein: E=mc2 en je weet gelijk welk een gigantische hoeveelheid energie er vrijgesteld wordt door in kernreactie 1 kg massa kwijt te spelen. Je weet dan gelijk dat je kan stoppen met nadenken over thermodynamische cycli die enigszins de efficiëntie van een nucleaire reactor kunnen halen.
Maar interessante denkoefening.
Als je 1 kg massa in energie weet om te zetten, heb je evenveel energie geproduceerd als er in 2 miljard kg of 2 miljoen ton diesel zit. Zeg nu nog een keer dat Tesla batterijen een compacte vorm zijn om energie op te slaan.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 09:58   #196
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.782
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Is er daarvoor een erfenis nodig? De staat betaalt toch zowat het grootste gedeelte van die studies?
Ik heb geen ouders die me kunnen verzorgen gedurende die tijd. Ik ga eerst een jaar nodig hebben om alle basisleerstof terug vanonder het "stof" te halen.

En dan 2-3 jaar om de studies zelf te doen.
Ervan uitgaand dat ik "studiekrachtig genoeg ben". Sponzen staan niet bekend voor hun vermogen kurkdroge stof op te nemen.

En in die tijd zou ik graag de hypotheek betalen. Om maar 1 voorbeeld te geven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 10:28   #197
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.782
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Als je 1 kg massa in energie weet om te zetten, heb je evenveel energie geproduceerd als er in 2 miljard kg of 2 miljoen ton diesel zit. Zeg nu nog een keer dat Tesla batterijen een compacte vorm zijn om energie op te slaan.
Otherwise, je gaat van een volledige conversie uit. De materie-antimaterie annihilatie. Die technologie hebben we nog niet.

Maar niet getreurd, 1 kg uranium per uur omzetten naar strontium, ceasium en andere "restproducten" geeft toch al 83,14 TJ oftewel 23 GWh thermische energie. Deel dat door 3, en je komt uit op een mooie 7,5GWh elektrisch vermogen.

In een 1000MW PWR reactor zit ongeveer 100 ton aan Uranium 235. Pak'mbeet Doel3. Die kan op een jaar (11 maand dus, maand voor onderhoud en refueling) dus een kleine 8000GWh opleveren. En dan heeft die dus een ton aan Uranium "opgebruikt".
En nog eens een paar ton omgezet naar plutonium. Daarom dat een "refueling" van een reactor eerder een "herschikking van brandstofstaven" is. Of als men voor wapen-plutonium wil gaan (waar de PWR's voor bedoeld zijn eigenlijk) gaat men meer staven uit de cyclus nemen, om meer van het plutonium te oogsten.
Met MOX brandstofstaven doet men net het tegenovergestelde en gaat men afvalplutonium mee "opstoken" .

En nu mogen mensen met meer rekenkundige vaardigheden mijn fouten uitvergroten.

(PS, een klomp Uranium van 1000 kg is niet zo groot. Een kubusje met zijdes van 38cm)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 4 augustus 2018 om 10:31.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 10:54   #198
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Theoretisch niet nee.
Hoeveel m³ heb je nodig voor uw idee?
Geen idee, maar is uit te rekenen
https://vito.be/nl/diepe-geothermie/warmtenetten
Die warmtebron bestaat al.
werking gebaseerd op microgen systeem.
http://www.microgen-engine.com/
Kleiner idee is op huishoudelijk niveau met korven in bovenste water laag, dit water is constant in beweging en heeft 10° a 14 °.
Systeem dat omkeerbaar is in winter dient water voor opwarming en zomer voor koeling.
Zou met een volume van 1000 keer meer dan volume van microgen (werkt bij 900°) bij een volume van factor 100 zou idee al "kunnen" werken.

Laatst gewijzigd door Deo : 4 augustus 2018 om 10:54.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 11:02   #199
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

De techniek van microgen is dat magneet piston 50 per sec voorbij wikkeling komt ,helium warmt op via hittebron en mageneten komen voorbij een koperen wikkeling , koelwater koelt helium af een veer drukt magneet piston terug voorbij wikkeling .
Om evenveel druk uit te oefenen dat magneet piston naar beneden drukt is er bij lagere warmte bron meer volume nodig .
Ik zou zeggen bij 450 ° warmtebron is er dubbel zoveel helium nodig om zelfde druk uit te oefenen op piston als bij 900°

Laatst gewijzigd door Deo : 4 augustus 2018 om 11:10.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2018, 11:09   #200
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.782
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Geen idee, maar is uit te rekenen
https://vito.be/nl/diepe-geothermie/warmtenetten
Die warmtebron bestaat al.
Zeker. En hebt u een idee hoeveel hernieuwbaar vermogen je kan oogsten?
Zal ik het vertellen. 50 microwatt per m². En dat alleen als er een grondwaterlaag met een bruikbare temperatuur is.
Testen met "kunstmatig geïntroduceerd" water zijn tot nu toe niet gelukt.
Gesloten systemen zijn per m² duurder dan zonnepanelen voor hetzelfde vermogen.
(hier een Zwitser artikel)
Citaat:
werking gebaseerd op microgen systeem.
http://www.microgen-engine.com/
Kleiner idee is op huishoudelijk niveau met korven in bovenste water laag, dit water is constant in beweging en heeft 10° a 14 °.
Systeem dat omkeerbaar is in winter dient water voor opwarming en zomer voor koeling.
Ik ben op de hoogte van de technologie beschikbaar. Er zijn micro WKK aardgasketels voor huishoudelijk gebruik beschikbaar. Maar het mechanische deel maakt het jaarlijkse onderhoud vooral noodzakelijk en veel duurder dan voor een gewone HR+ condensatieketel.
Citaat:
Zou met een volume van 1000 keer meer dan volume van microgen (werkt bij 900°) bij een volume van factor 100 zou idee al "kunnen" werken.
900°C??? Je wil met lava gaan spelen ofwat? 90°C verschil is al veel om te halen met geothermie. Dan moet je al in vulkanisch gebied, zoals Ijsland, gaan kloten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be