Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2013, 20:28   #181
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Roemenië profiteert van de gigantische vooruitgang op educatief vlak in de jaren zeventig en tachtig. Aardig wat medisch personeel is daarom uitgeweken - naar Spanje, Frankrijk, de Benelux, het VK, ...

De reden is logisch. Dezelfde reden waarom flink wat Belgisch medisch personeel in Nederland vers doelpubliek opzoekt.

In Frankrijk in het bijzonder is er echt een Roemeense intellectuele crème (Ionesco, Roudinesco, Cioran, ...).
Mijn inziens zijn de vooruitzichten voor het land positief (behalve als je de Roemenen zelf hoort). Wat denk jij?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 20:36   #182
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Mijn inziens zijn de vooruitzichten voor het land positief (behalve als je de Roemenen zelf hoort). Wat denk jij?
Ik denk dat Roemenië tijdens het volgende decennium wel eens kan uitgroeien tot een verrassend bloeiende partner in Oost-Europa.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 02:48   #183
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Tja, het is wat het is. De persoonlijkheidscultus van een aanblijvende dictator in een communistisch land die de hele rijkdom naar zich toe trekt en zijn volk in de steek laat, laat staan de onderdrukking. Het was eigenlijk in alle communistische landen zo.
Gewoon alle opiniepeilingen die ik hier post negeren, en de argumenten, en gewoon uw lege tot den treure herhaalde leugens herhalen, dat lijkt uw tactiek te zijn. Werkt misschien bij leeghoofden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 02:51   #184
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De slechte periode dus. Ceaucescu krijgt nochtans tot eind jaren zeventig prima puntjes. Hij werd aanzien als een Tito-adept, die een goede politiek bedreef. In de jaren tachtig leunde hij echter steeds meer op een persoonlijkheidscultus en had een obsessie voor het afbouwen van de schuld, wat ervoor zorgde dat de export stellig werd verstevigd ten koste van de levenskwaliteit.

Gedurende twintig jaar was het in Roemenië onder Ceaucescu echter best goed en werden enorm veel mensen "naar boven getild". Die herinnering blijft nog steeds hangen.
inderdaad. Maar zefs de sobere jaren 80 vinden veel Roemenen nog steeds beter dan de keiharde levensomstandigheden van vandaag.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 02:53   #185
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door killimandjaro Bekijk bericht
Als het dan zo goed is in Roemenië waarom komen al die Roemenen dan naar hier werken of hier werk zoeken?
Dat zijn toeristen hé. Dankzij het kapitalisme is Roemenië nu zo welvarend dat we overspoeld worden door Roemeense toeristen. Of dat is toch het toekomstbeeld dat Roemenen begin jaren 90 te horen kregen van Westerse politici...

Chinese (vreselijke, totalitaire, commuunistische hel) en Russische (uit datvreselijke land waar Putin dictator is) toeristen zoveel je wil. Maar ooit al gehoord van Roemeense, Bulgaarse, Georgische of Oekraïense toeristen? Asielzoekers, en andere armoezaaiers wel, ja...

Laatst gewijzigd door tomm : 11 december 2013 om 02:57.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 03:00   #186
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Roemenië profiteert van de gigantische vooruitgang op educatief vlak in de jaren zeventig en tachtig. Aardig wat medisch personeel is daarom uitgeweken - naar Spanje, Frankrijk, de Benelux, het VK, ...

De reden is logisch. Dezelfde reden waarom flink wat Belgisch medisch personeel in Nederland vers doelpubliek opzoekt.

In Frankrijk in het bijzonder is er echt een Roemeense intellectuele crème (Ionesco, Roudinesco, Cioran, ...).
Maar het onderwijs in Roemenië stelt na talloze besparingen niet zo veel meer voor, net als in Bulgarije. Wie geld heeft stuurt z'n kinderen naar Duitsland, Oostenrijk of Frankrijk, en wie veel geld heeft naar de VS of VK. Dat is de laatste troef van die landen. Ondertussen is de levensstandaard in turkije beter dan in Roemenië of Bulgarije, wie dat 30 jaar geleden had beweerd werd zot verklaard.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 03:13   #187
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat Roemenië tijdens het volgende decennium wel eens kan uitgroeien tot een verrassend bloeiende partner in Oost-Europa.
Misschien, ze hebben zeker capaciteiten. Maar tegenwoordig gaat het nergens in Oost-Europa echt goed, Polen, slovakije en TsjechiË, alsook de Baltische, houden hun hoofd boven water, maar ze halen het Westen niet in, ze hebben nog steeds dezelfde achterstand op West-europa die ze al sinds de 19de eeuw hebben. Hetzelfde geldt voor Zuid-Europa.
Ga eens naar Roemenië, Oekraïne of Bulgarije en dan naar Belarus en vergelijk.... In landen als Belarus, Rusland en Kazachstan zie je echte vooruitgang en tekenen van welvaart, ook op het platteland. De andere ex-sovjet landen, zinken weg in armoede.

Laatst gewijzigd door tomm : 11 december 2013 om 03:16.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 03:54   #188
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Misschien, ze hebben zeker capaciteiten. Maar tegenwoordig gaat het nergens in Oost-Europa echt goed, Polen, slovakije en TsjechiË, alsook de Baltische, houden hun hoofd boven water, maar ze halen het Westen niet in, ze hebben nog steeds dezelfde achterstand op West-europa die ze al sinds de 19de eeuw hebben. Hetzelfde geldt voor Zuid-Europa.
Ga eens naar Roemenië, Oekraïne of Bulgarije en dan naar Belarus en vergelijk.... In landen als Belarus, Rusland en Kazachstan zie je echte vooruitgang en tekenen van welvaart, ook op het platteland. De andere ex-sovjet landen, zinken weg in armoede.
Hier ben ik het niet mee eens. Belarus stagneert (ik en mijn mama zaliger moesten jaren geleden mijn oma, die catatonisch was, verzorgen en begraven nadat zij stierf. Amai seg) en loopt zelfs achter.

Rusland, jah. Het Krug-isme primeert maar daar zal een gopnik als jij geen probleem mee hebben zeker.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 04:08   #189
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Misschien, ze hebben zeker capaciteiten. Maar tegenwoordig gaat het nergens in Oost-Europa echt goed, Polen, slovakije en TsjechiË, alsook de Baltische, houden hun hoofd boven water, maar ze halen het Westen niet in, ze hebben nog steeds dezelfde achterstand op West-europa die ze al sinds de 19de eeuw hebben. Hetzelfde geldt voor Zuid-Europa.
Ga eens naar Roemenië, Oekraïne of Bulgarije en dan naar Belarus en vergelijk.... In landen als Belarus, Rusland en Kazachstan zie je echte vooruitgang en tekenen van welvaart, ook op het platteland. De andere ex-sovjet landen, zinken weg in armoede.
Hoe kom je er bij dat 't in Polen niet goed zou gaan?

Je kletst gewoon uit je nek, en niet voor 't eerst!

De Poolse economie is de op vijf na grootste van Europa en een van de snelst groeiende van Europa. Het is ook de 20ste economie van de wereld. Aan het begin van de economische crisis in 2009 was Polen het enige land van de Europese Unie dat géén recessie kende. Sinds de crisis is er geen recessie noch contractie van de economie gekomen. In 2011 was de economische groei 4,3%, een van de beste resultaten van Europa. Datzelfde jaar was de werkloosheidgraad 9, 7%.

Niet voor niets dat er zoveel W. Europese bedrijven heen trekken.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 04:29   #190
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Hier ben ik het niet mee eens. Belarus stagneert (ik en mijn mama zaliger moesten jaren geleden mijn oma, die catatonisch was, verzorgen en begraven nadat zij stierf. Amai seg) en loopt zelfs achter.

Rusland, jah. Het Krug-isme primeert maar daar zal een als jij geen probleem mee hebben zeker.
Ik ben zeker geen hopnik, ik ken trouwens geen enkele Joodse Gopnik, maar ik geef toe dat dat wel een probleem is in Rusland. Belarus is steeds stabiel gebleven en relatief welvarend, zeker als je vergelijkt met Oekraïne, de grensstreken van Rusland (Bryansk, etc.), Roemenië, Bulgarije, etc.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 04:37   #191
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Hoe kom je er bij dat 't in Polen niet goed zou gaan?

Je kletst gewoon uit je nek, en niet voor 't eerst!

De Poolse economie is de op vijf na grootste van Europa en een van de snelst groeiende van Europa. Het is ook de 20ste economie van de wereld. Aan het begin van de economische crisis in 2009 was Polen het enige land van de Europese Unie dat géén recessie kende. Sinds de crisis is er geen recessie noch contractie van de economie gekomen. In 2011 was de economische groei 4,3%, een van de beste resultaten van Europa. Datzelfde jaar was de werkloosheidgraad 9, 7%.

Niet voor niets dat er zoveel W. Europese bedrijven heen trekken.
zoals ik al zei doet Polen het beter dan Roemenië en de meeste andere oost-Europese. Toch is het nog steeds geen bloeiend land, ben onlangs nog in Byalistok en Lublin geweest is krot en companie, nog steeds. Waarom anders zie je in Brussel of in Nederland nog steeds zoveel Polen, als het toch zo goed gaat in het land van herkomst?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 04:53   #192
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Om voor jullie pensioenen te werken tiens, iemand moet 't doen.

Als je 't van jouw mohamedaanse uitvreters moet hebben zal je kin kunnen kloppen!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 05:11   #193
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Om voor jullie pensioenen te werken tiens, iemand moet 't doen.

Als je 't van jouw mohamedaanse uitvreters moet hebben zal je kin kunnen kloppen!
Stop eens een paar maanden met de circeaanse bloguitwerpselen te lezen. Een andere wereld, met haar eigen specificaties, mogelijkheden, problemen en gevaren gaat dan voor je open.

Met de islam slechts als een van de problemen.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 05:31   #194
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Stop eens een paar maanden met de circeaanse bloguitwerpselen te lezen. Een andere wereld, met haar eigen specificaties, mogelijkheden, problemen en gevaren gaat dan voor je open.

Met de islam slechts als een van de problemen.
Ik vorm m'n eigen mening a.d.h. v/d realiteit, denk voor mezelf en loop niet de PC kudde achterna te blaten, noch lees ik circeaanse bloguitwerpselen - wat dat ook moge wezen.

Die wereld ken ik al, die ìs open voor me.

Kan best wezen, maar voor mij is islam & alle rotzooi eromheen, 't grootste probleem.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2013, 09:42   #195
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik vorm m'n eigen mening a.d.h. v/d realiteit, denk voor mezelf en loop niet de PC kudde achterna te blaten, noch lees ik circeaanse bloguitwerpselen - wat dat ook moge wezen.

Die wereld ken ik al, die ìs open voor me.

Kan best wezen, maar voor mij is islam & alle rotzooi eromheen, 't grootste probleem.
Het is in ieder geval een van de grote problemen, ja.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 16:55   #196
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Zowiezo weet niemand iets over Noord-Korea. Ik weet als ex-Sovjet burger op welke manier de westerse media het leven in de Sovjet-Unie verkeerd voorsteld(t)(e) dus het zou mij niet verbazen als hetzelfde zou gebeuren met Noord-Korea.
Een héél goede bekende van mij is al in Noord-Korea geweest, en heeft mij één & ander verteld.

Toen hij daar aankwam, was hij nog 'communist'.

Van zodra hij terug in België was, heeft hij 'zijn kap over de haag gesmeten'.

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ

Laatst gewijzigd door djimi : 9 maart 2023 om 16:56.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 17:22   #197
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.482
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Zowiezo weet niemand iets over Noord-Korea.
De Noord Koreaanse overheid doet dan ook heel veel moeite om kennis uitwisseling tussen westers kiesvee en Noord Koreaanse boomschorseters te voorkomen.
Citaat:
Ik weet als ex-Sovjet burger op welke manier de westerse media het leven in de Sovjet-Unie verkeerd voorsteld(t)(e) dus het zou mij niet verbazen als hetzelfde zou gebeuren met Noord-Korea.
Als Rusland reiziger weet ik dat een Sovjet apparatjik het redelijk goed kon hebben. Zeker als die slim corrupt was.

Maar dat de gewone arbeider maar beter kon meespelen en doen alsof die enthousiast de zaak diende.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 17:55   #198
gunter5148
Eur. Commissievoorzitter
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 8.919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Een héél goede bekende van mij is al in Noord-Korea geweest, en heeft mij één & ander verteld.

Toen hij daar aankwam, was hij nog 'communist'.

Van zodra hij terug in België was, heeft hij 'zijn kap over de haag gesmeten'.

"Het westen" is Noord-Korea met rasse schreden aan het inhalen.

We zijn er nog niet, toegegeven, het "gaat" hier nog, maar elke dag van de week schuiven we verder op naar Noord-Koreaanse toestanden.

Niet andersom, in ieder geval.

Droegen die noord-koreaanse kindjes waarmee de draad startte, maar eens een UKR-vlaggetje hé.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be