Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2008, 00:39   #181
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Misschien hebben zij al lang begrepen dat Nederlands geen must is in de wereld en zodus geen extra inspanningen verantwoord.
J,maar aanvaard eens dat het Nederlands een officiele taal in belgique is en de taal van de meerderheid. dus het Nederlands is voor ALLE inwoners belangrijk, net als de talen van de twee minderheidsggroepen.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 01:08   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien hebben zij al lang begrepen dat Nederlands geen must is in de wereld en zodus geen extra inspanningen verantwoord.
Een mens zweeft niet, leeft dus niet zomaar in de wereld als een algemeen en niet concreet gegeven, maar voor alles staat een mens op een bepaalde plek op die wereldbol. En om in die plek naar behoren te functioneren is het steeds noodzakelijk de taal van die plek te hanteren, ook daar waar die taal numeriek op wereldschaal niet veel gewicht in de schaal legt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 03:50   #183
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie, ik ben diegene die claimt dat men in Vlaanderen Vlaams spreekt.
Ik ga akkoord met u. Maar dat betekent niet dat het Vlaams daarom een minderwaardige positie inneemt, integendeel zelfs.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 09:09   #184
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
J,maar aanvaard eens dat het Nederlands een officiele taal in belgique is en de taal van de meerderheid. dus het Nederlands is voor ALLE inwoners belangrijk, net als de talen van de twee minderheidsggroepen.
citaat wikipedia:

In Europa zijn de drie grootste Germaanse talen het Duits (95 miljoen), Engels (63 miljoen) en Nederlands (23 miljoen). Het Nederlands alleen wordt al door meer mensen gesproken dan de Noord-Germaanse (Scandinavische) talen tezamen: Zweeds (10 miljoen), Noors (5 miljoen), Deens (5 miljoen) en IJslands (0,3 miljoen). Verder zijn er ook nog kleine West-Germaanse talen zoals het Fries (0,4 miljoen) en het Jiddisch (4 miljoen).
Het Nederlands behoort met onder meer het Engels en het Duits tot de grote West-Germaanse taalgroep, maar is daarbinnen relatief klein. Het specifieke karakter van het Nederlands wordt bepaald door zijn Nederfrankische grondslag. Als Germaanse stam in de delta van Rijn, Maas en Schelde hebben de Franken veel sterker hun stempel gezet op de vorming van de latere Nederlandse taal dan verwante stammen als de Friezen en de Saksen, die meer in de kuststreken, respectievelijk oostelijk van de IJssel woonden. Daardoor is de huidige verwantschap van het Nederlands en het Duits ook groot [1]. Samen met het Hoogduits en het Nederduits, die niet als het Nederlands op het Nederfrankisch zijn gebaseerd, behoort het Nederlands tot de zogenoemde Continentaal-Westgermaanse tak van de Indo-Europese talen.
Het Nederlands en het Nederduits behoren daarnaast ook enigermate tot de Noordzeegermaanse of Ingveoonse taalgroep. Het Engels en het Fries vormen daarvan de meer typische, niet-continentale leden. Zij delen een aantal kenmerken die het Hoogduits mist.
Als cultuurtalen zijn het Duits en Nederlands als twee zustertalen te beschouwen. Uit het Nederlands is als dochtertaal het Afrikaans voortgekomen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 4 januari 2008 om 09:12.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 14:34   #185
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Voorbeeld?

Ontkent u ook dat de onderdrukking van Vlamingen in een beperkte vorm niet gewoon doorgaat op sommige plaatsen, of op zijn minst wordt geprobeerd?
Voorbeelden bij de vleet uit het verleden en nu maar dit is een andere topic.

Alles hangt af van wat jij onderdrukking noemt.
Oud 4 januari 2008, 14:42   #186
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Ik ga akkoord met u. Maar dat betekent niet dat het Vlaams daarom een minderwaardige positie inneemt, integendeel zelfs.
Het Vlaams heeft voor een Vlaming veel meer waarde dan het nederlands, het is de taal van zijn kultuur en zijn geschiedenis.
Aan Waalse kant ligt dat wel anders. De taal word nog alleen zeer lokaal en folklorisch gehanteerd. Ook bestaat er geen "verkavelingswaals" zoals julie het noemen . Spijtig maar we leven nog

Laatst gewijzigd door schaveiger : 4 januari 2008 om 14:44.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 14:54   #187
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Vlaams heeft voor een Vlaming veel meer waarde dan het nederlands, het is de taal van zijn kultuur en zijn geschiedenis.
Aan Waalse kant ligt dat wel anders. De taal word nog alleen zeer lokaal en folklorisch gehanteerd. Ook bestaat er geen "verkavelingswaals" zoals julie het noemen . Spijtig maar we leven nog
Even gewoon ter informatie Schaveiger.

In welke taal schrijf je hier op dit forum? Het is maar dat we weten of dit Vlaams dan wel Nederlands is.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 15:45   #188
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Even gewoon ter informatie Schaveiger.

In welke taal schrijf je hier op dit forum? Het is maar dat we weten of dit Vlaams dan wel Nederlands is.
Ik probeer in het Nederlands te schrijven maar ik praat wel Vlaams.
Oud 4 januari 2008, 15:47   #189
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik probeer in het Nederlands te schrijven maar ik praat wel Vlaams.
ha, U maakt dus het onderscheid tussen Nederlands zijnde schrijftaal en Vlaams zijnde spreektaal? En in Wallonie heeft men dat niet, daar kunnen ze niet schrijven of zo, daarom dat ze allemaal gewoon ééntalig frans spreken?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 4 januari 2008, 16:20   #190
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Voorbeelden bij de vleet uit het verleden en nu maar dit is een andere topic.
Absoluut wel on topic.

Een voorbeeld graag dus.

Citaat:
Alles hangt af van wat jij onderdrukking noemt.
Laten we het structurele onrechtvaardigheid noemen.

Vlaams schooltje in Komen
Mug-dienst in Halle
Pesten van de Vlaamse minderheid in de faciliteitengemeenten
...
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 16:26   #191
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
ha, U maakt dus het onderscheid tussen Nederlands zijnde schrijftaal en Vlaams zijnde spreektaal? En in Wallonie heeft men dat niet, daar kunnen ze niet schrijven of zo, daarom dat ze allemaal gewoon ééntalig frans spreken?

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright
until you hear them speak
Oud 4 januari 2008, 16:34   #192
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright
until you hear them speak
je hebt het dus nog steeds over de Walen neem ik aan?

Oud 4 januari 2008, 17:16   #193
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Absoluut wel on topic.

Een voorbeeld graag dus.

Laten we het structurele onrechtvaardigheid noemen.

Vlaams schooltje in Komen
Mug-dienst in Halle
Pesten van de Vlaamse minderheid in de faciliteitengemeenten
...
Voorbeelden zijn er vanaf het ontstaan van Belgïe maar laten we het houden bij de laatste jaren (in wanorde):

- stuntelige werking van de federatie, met als gevolg aanpassingen bij elke verkiezing en communautaire fricties.
- wafelijzerpolitiek die het land bijna bankroet maakte.
- onkunde bij het beheren van de geluidsoverlast in Zaventem
- geklungel bij het maken van wetten tegen snelheidsovertredingen
- onverantwoord gesjoemel bij de wet op het verbod van wapenbezit
- ondoordachte kiesbeloftes die de ganse politieke kaste verlamt
- ondemocratische kieswet die op federaal niveau het mogelijk maakt kandidaten op te dringen die niet verkiesbaar zijn in alle gewesten.

enz...

Wat betreft Komen en Halle, zie eerste punt hierboven.

Wat betreft de pesterijen in de faciliteitengemeenten, dat is meestal partijpropaganda. Leg eens uit hoe een cameraploeg weet dat op die dag in die gemeente door die partij amok gemaakt gaat worden.
Oud 4 januari 2008, 17:30   #194
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Waarom jullie nog ingaan op dat racistische Vlaams/Nederlands discours, dat recht uit het 19de eeuws Belgische kolonialisme stamt, is mij een raadsel. Dit ligt allemaal al lang achter ons, Vlaanderen is nu met heel andere dingen bezig.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 4 januari 2008 om 17:53.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 17:37   #195
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Voorbeelden zijn er vanaf het ontstaan van Belgïe maar laten we het houden bij de laatste jaren (in wanorde):

- stuntelige werking van de federatie, met als gevolg aanpassingen bij elke verkiezing en communautaire fricties.
- wafelijzerpolitiek die het land bijna bankroet maakte.
- onkunde bij het beheren van de geluidsoverlast in Zaventem
- geklungel bij het maken van wetten tegen snelheidsovertredingen
- onverantwoord gesjoemel bij de wet op het verbod van wapenbezit
- ondoordachte kiesbeloftes die de ganse politieke kaste verlamt
- ondemocratische kieswet die op federaal niveau het mogelijk maakt kandidaten op te dringen die niet verkiesbaar zijn in alle gewesten.

Dit kan je toch niet menen.
Het gaat over het onderdrukken van de Franstalige gemeenschap door de Vlamingen. Niet over politieke verschillen of relatief kleine foutjes die overal voorkomen. Wilt u echt bovenstaande dingen vergelijken met het doelbewust uitroeien van een taal?

Maar los daarvan houden zelfs die punten geen steek:
De stuntelige werking van de federatie is de fout van de Vlamingen? Waarom zijn het dan enkel de Vlamingen die de werking van de federatie willen aanpassen?

De Wafelijzer politiek was in de eerste plaats in het voordeel van Wallonië en bovendien helemaal niet enkel en alleen door de Vlamingen maar door iedereen.

Natuurlijk is de geluidsoverlast rond Zaventem de fout van de Vlamingen.. Daarom dat alle problemen begonnen zijn toen Durant als minister plots besliste dat alle vliegtuigen over de noordrand moesten ipv over de gemeente waar haar kiezers wonen.

(Onverantwoord gesjoemel bij de wet over wapenbezit is me onbekend.)

Ondoordachte kiesbeloftes.. Tja. Het feit dat een kiesbelofte die aanslaat maar ingaat tegen het voortbestaan van de staat in haar huidige vorm als ondoordacht wordt beschouwd enkel en alleen omdat het de belangen van bepaalde groepen in gevaar brengt is redelijk ondemocratisch me dunkt.

De kieswet is totaal niet ondemocratisch: Waarom moet iedereen voor iedereen kunnen stemmen? Dat heeft absoluut niets met democratie te maken. Er is bij mijn weten zelfs geen enkel federaal land dat een unitaire kieskring heeft.
Maar zoals ik al zei, al deze punten die u aanhaalt zijn ook nog eens van een totaal andere orde dan het onderdrukken van een bevolkinsgroep of het (proberen) uitroeien van een taal.

Citaat:
Wat betreft Komen en Halle, zie eerste punt hierboven.
Heeft er niets mee te maken. Want waarom slaagt de Vlaamse overheid er dan wel in om de Franstalige faciliteiten scholen in oa. Wemmel te financieren.
Denk u echt dat men in Wallonië een eentalig Nederlandstalige mug-dienst zou aanvaarden? Binnen de korste keren zou heel het land stilliggen.

Citaat:
Wat betreft de pesterijen in de faciliteitengemeenten, dat is meestal partijpropaganda. Leg eens uit hoe een cameraploeg weet dat op die dag in die gemeente door die partij amok gemaakt gaat worden.
Er zijn ook problemen als er geen cameraploegen zijn hoor. De pers komt enkel als er betogingen zijn. Een toffe oefening. Kijk eens naar de websites van alle faciliteitengemeentes. Al de Vlaamse zijn mooi tweetalig. Van de Waalse is er maar 1 die een NL site heeft. De andere hebben er gewoon geen of een waar een eeuwige 'coming soon' staat.
Oud 4 januari 2008, 17:51   #196
luke
Vreemdeling

Standaard Iers of Gaelic leren...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan ontkent u een aantal aspecten van een taal. Indertijd heb ik een inleiding tot het Iers gevolgd, omdat ik interesse heb voor traditionele Ierse muziek, de zogenaamde "sean-nos". Niet dus omdat ik naar Ierland wou gaan of met Ieren spreken. Wel omdat ik interesse had voor een aspect van de Ierse cultuur. Die taalstudie was voor mij dan veel meer dan een loutere stap naar een of andere "communicatiemiddel".
Met plezier vernomen dat U ook geinteresseerd gewwest bent in het Iers. Woon daar nu een dertigtal jaren en heb veel interessante zaken geleerd, met betrekking tot de huidige staatsvorm in het homeland....Mijn interesse in Gaelic ging voornamelijk naar ontcijferen van de talrijke plaatsnamen in Vlaanderen en Nederland van Keltische oorsprong...zegt U dat iets?
Luke
luke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 18:40   #197
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

Dit kan je toch niet menen.
Het gaat over het onderdrukken van de Franstalige gemeenschap door de Vlamingen. Niet over politieke verschillen of relatief kleine foutjes die overal voorkomen. Wilt u echt bovenstaande dingen vergelijken met het doelbewust uitroeien van een taal?

Maar los daarvan houden zelfs die punten geen steek:
De stuntelige werking van de federatie is de fout van de Vlamingen? Waarom zijn het dan enkel de Vlamingen die de werking van de federatie willen aanpassen?

De Wafelijzer politiek was in de eerste plaats in het voordeel van Wallonië en bovendien helemaal niet enkel en alleen door de Vlamingen maar door iedereen.

Natuurlijk is de geluidsoverlast rond Zaventem de fout van de Vlamingen.. Daarom dat alle problemen begonnen zijn toen Durant als minister plots besliste dat alle vliegtuigen over de noordrand moesten ipv over de gemeente waar haar kiezers wonen.

(Onverantwoord gesjoemel bij de wet over wapenbezit is me onbekend.)

Ondoordachte kiesbeloftes.. Tja. Het feit dat een kiesbelofte die aanslaat maar ingaat tegen het voortbestaan van de staat in haar huidige vorm als ondoordacht wordt beschouwd enkel en alleen omdat het de belangen van bepaalde groepen in gevaar brengt is redelijk ondemocratisch me dunkt.

De kieswet is totaal niet ondemocratisch: Waarom moet iedereen voor iedereen kunnen stemmen? Dat heeft absoluut niets met democratie te maken. Er is bij mijn weten zelfs geen enkel federaal land dat een unitaire kieskring heeft.
Maar zoals ik al zei, al deze punten die u aanhaalt zijn ook nog eens van een totaal andere orde dan het onderdrukken van een bevolkinsgroep of het (proberen) uitroeien van een taal.

Heeft er niets mee te maken. Want waarom slaagt de Vlaamse overheid er dan wel in om de Franstalige faciliteiten scholen in oa. Wemmel te financieren.
Denk u echt dat men in Wallonië een eentalig Nederlandstalige mug-dienst zou aanvaarden? Binnen de korste keren zou heel het land stilliggen.

Er zijn ook problemen als er geen cameraploegen zijn hoor. De pers komt enkel als er betogingen zijn. Een toffe oefening. Kijk eens naar de websites van alle faciliteitengemeentes. Al de Vlaamse zijn mooi tweetalig. Van de Waalse is er maar 1 die een NL site heeft. De andere hebben er gewoon geen of een waar een eeuwige 'coming soon' staat.
Je vroeg me voorbeelden over de kwaliteit van de politiekers, ik gaf ze en je vind ze zowel bij de franstaligen als bij de vlaamstaligen.

Je schrijft nu over het onderdrukken van de franstalige gemeenschap door de Vlamingen. Dat is nieuw voor me maar ik zou het eerder over pesten hebben.

Als je de politiek dan zo slecht volgt is het ook niet nodig om voorbeelden te vragen waarover je niets bekend is. Die wet op het verbod van wapenbezit is nu toch zo oud niet.

Kieswet: als jij dat democratisch noemt dan zijn we goed bezig.

Er zijn nederlandstalige scholen in Moeskroen, Menen, Komen enz. Indien ze door het Vlaams Gewest betaald worden zullen ze het zo gewild hebben en er ook de controle over uitvoeren.

Natuurlijk zijn er problemen zonder cameraploegen. Alleen worden die "met camera" duchtig opgeklopt zodat sommige politiekers hun handelskapitaal ermee kunnen op peil houden.

Faciliteiten: er zullen wel minder faciliteitengemeentes zijn in Wallonië dan in Vlaanderen en indien je er maar 1 vind die een tweetalige site heeft bewijst nog eens de kwaliteit van onze politiekers.
Oud 4 januari 2008, 18:46   #198
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Faciliteiten: er zullen wel minder faciliteitengemeentes zijn in Wallonië dan in Vlaanderen en indien je er maar 1 vind die een tweetalige site heeft bewijst nog eens de kwaliteit van onze politiekers.
vraagje: a) waarom zouden dat er minder moeten zijn?

b) waarom bewijst die éne waal die drie woordjes nederland kent de kwaliteit van uw politiekers?

Oud 4 januari 2008, 19:32   #199
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
vraagje: a) waarom zouden dat er minder moeten zijn?

b) waarom bewijst die éne waal die drie woordjes nederland kent de kwaliteit van uw politiekers?

a) voor mij zouden ze allemaal faciliteiten moeten hebben.

b) hier kan ik niet meer volgen.
Oud 4 januari 2008, 19:33   #200
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Je vroeg me voorbeelden over de kwaliteit van de politiekers, ik gaf ze en je vind ze zowel bij de franstaligen als bij de vlaamstaligen.

Je schrijft nu over het onderdrukken van de franstalige gemeenschap door de Vlamingen. Dat is nieuw voor me maar ik zou het eerder over pesten hebben.
Dan mijn excuses, ik had het van begin over onderdrukken/pesten van een bevolkingsgroep. Dat er overal prutsers zijn zal ik absoluut niet betwisten.

Citaat:
Als je de politiek dan zo slecht volgt is het ook niet nodig om voorbeelden te vragen waarover je niets bekend is. Die wet op het verbod van wapenbezit is nu toch zo oud niet.
Mij is vreemd wat de schuld van de Vlamingen daar in is. Dat die wapenwet zelf op niets trekt is duidelijk. Maar onverantwoorde misbruiken in Vlaanderen? Daar wil ik wel eens een uitleg van horen.

Citaat:
Kieswet: als jij dat democratisch noemt dan zijn we goed bezig.
Vooral niet inhoudelijk op willen ingaan..
U noemt het ondemocratisch dat niet iedereen op iedereen kan stemmen. Ik zeg u dat dat niets met democratie te maken heeft. De bevolking moet haar vertegenwoordigers kunnen kiezen en die nadien ter verantwoording kunnen roepen bij de volgende verkiezingen. Of dat ik op iemand uit antwerpen kan stemmen of niet doet daarbij niet ter zake.

Nogmaals: Zijn al die andere Federale landen dan ondemocratisch? Want bij mijn weten is er geen met een unitaire kieskring.

Citaat:
Er zijn nederlandstalige scholen in Moeskroen, Menen, Komen enz. Indien ze door het Vlaams Gewest betaald worden zullen ze het zo gewild hebben en er ook de controle over uitvoeren.
Voor zover ik weet is er enkel 1 NL-talige school en dat is in Komen. De andere zijn taalbad scholen van de Franstalige gemeenschap. Maar ik kan me altijd vergissen.

De school in Komen heeft helemaal niet gewild om gesubsidieerd te worden door de Vlaamse Gemeenschap. De Franstalige heeft gewoon de geldkraan toegedraaid omdat ze geen Vlaamse school op hun grondgebied willen.
Andere leuke verhaaltjes zijn de aanleg van het nieuw voetpad in de straat voor de school. Toevallig was men net het stukje voor de school zelf vergeten. Of hoe er op 1 september al eens een container van de gemeente voor de schoolpoort durft staan.
En dat is geen verhaal van lang geleden maar van het heden, nu, vandaag, elke dag opnieuw.

Citaat:
Natuurlijk zijn er problemen zonder cameraploegen. Alleen worden die "met camera" duchtig opgeklopt zodat sommige politiekers hun handelskapitaal ermee kunnen op peil houden.
Dus u geeft toe dat er problemen zijn. En wat voor problemen zijn dat volgens u? Waarschijnlijk niet 'Franstalige komt in Vlaamse gemeente wonen, past zich niet aan. En zodra ze in de meerderheid zijn draaien ze de geldkraan toe voor all Vlaamse initiatieven?'

Citaat:
Inderdaad er zijn meer faciliteitengemeentes in Vlaanderen. Ooit al afgevraagd waarom? Een hint: het heeft iets te maken met Vlamingen die zich aanpassen en Franstaligen die dat niet doen.

Het bewijst heus niet alleen de kwaliteit van 'onze politiekers'. Want een deel van 'onze politiekers' kan het blijkbaar wel tweetalig.

Hebt u ook nog een mening over de MUG in Halle?

Het punt dat ik hiermee wil maken is niet dat Vlamingen de goeie zijn en Walen en Brusselaars de slechte. Absoluut niet.
Wel dat het Belgisch systeem rot is tot op het bot.
Solidariteit gaat altijd in 1 richting.
Als de Franstaligen in de minderheid zijn moeten de minderheden beschermd worden. Zijn ze in de meerderheid (zoals in de meeste faciliteitengemeenten) dan geven ze geen zier meer om de minderheden.
Als de Vlamingen BHV splitsen dan schreeuwen mensen als Rudy Demotte dat men de Federale solidariteit ondergraaft. Maar zelf heeft zijn eigen gemeente wel geen NL-talige site.
Als het Vlaams parlement na lang zinloos onderhandelen een decreet stemt om zelf de Franstalige scholen die ze financieren te inspecteren dan spreekt Franstalige België van een kaakslag. Maar zelf vergeet men wel de school in Komen te financieren..

En ga zo maar voort, de lijst is eindeloos. En dit waren dan alleen nog maar voorbeelden van nu.
Als we er dan ook nog eens het verleden bij gaan halen.. En daar ging deze topic over. Was de verfransing van Vlaanderen een natuurlijk proces of gestuurd door het Belgisch regime?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be