Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2008, 17:23   #181
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
en wanneer heeft belgië volgens u een 'meerwaarde'?
als gij er uw zakken mee kunt vullen?
Belgie kan geen meerwaarde meer hebben.
Dat is nu net het probleem.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 17:28   #182
vooruit
Gouverneur

Standaard

.

Laatst gewijzigd door vooruit : 5 januari 2008 om 17:29.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 17:45   #183
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
uw link werkt niet
Er is geen link, wel een kleurtje in de tekst die ik citeerde.

De tekst is van de hand van "vooruit", en als je in de quote kijkt zie je een zinnetje in het blauw.

Mijn vraag ging over dat zinnetje.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 18:05   #184
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

ok, kben mee
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 18:40   #185
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MonKannon1 Bekijk bericht
Ik heb met een geschiedkundige gepraat en officieel bestaat er geen Vlaming volgens hem
De term Vlaming is ontstaan in de tijd van Napoleon bij de volkstelling
Men sprak toen over het grondgebied flandres (wat meestal onder water stond en bijna geen bevolking had -buiten wat eenzaten en leeglopers)
Men moest toen zijn naam laten registreren en iedereen begon een eigen naam te creeren.
Zij die in de kring flandres woonden hielden het simpel, doch anderen kregen plots een vorm van hoogheidswaanzin en verfranste hun naam.
Bv : Jean van sus van pier van over en op de beek - noemde zich Op de Beek ( de echte vlaming van toen)
Doch anderen van de familie trokken de franse kant en lieten zich inschrijven als - Op de Beeck ( met een franse c)
Dus zij die met een C in hun naam zitten - hun voorouders waren collaborateurs in de breedst mogelijke zin van het woord.
Dan had men nog de rijken en die konden tegen betaling volledig hun naam verfransen , zoals Ancieaux, Bourgeois etc.................
Een Vlaming is dus één grote zeepbel vol met lucht
Een prachtig voorbeeld van ,hoe de Romanisering van Vlaanderen ,mensen heeft vervreemd van hun wortels.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 5 januari 2008 om 18:40.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 18:48   #186
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

misschien wel, maar die eerste helft is toch dikke zever
'term vlaanderen ontstaan onder napoleon'... zit er effe 14 eeuwen naast

Laatst gewijzigd door Rogge : 5 januari 2008 om 18:51.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 22:52   #187
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dag vooruit,

is het volgens u dan mogelijk dat er toch nog zoiets als een 'Belgisch volk' bestaat?

Indien niet, waarom?

Kunt u op basis hiervan ook begrijpen dat 'het schoentje wringt'?

Vriendelijke groeten,

djimi
Ik zou eerder spreken van 'volkeren', maar dat is wederom heel subjectief. Het hangt er maar vanaf hoe veel een groep mensen volgens u gemeenschappelijk moeten hebben om als 'volk' bestempeld te worden.

Mijn aanvoelen is dus van niet, wat echter niet wil zeggen dat België daarom als staat niet zou kunnen bestaan. Er kunnen gerust meerdere 'volkeren' in een zelfde staat zitten. Dan moest die staat echter wel rekening houden met die verschillende groepen, en ze elk in hun eigenheid erkennen. En dat doet België niet (voor argumentatie zie 'Verfransing: Een natuurlijk proces').

Bovendien kan je je de vraag stellen, als je de verschillen tussen Vlamingen en Walen niet groot genoeg vindt om van verschillende 'volkeren' te spreken, waarom is de afstand tussen Vlamingen en Nederlanders, Walen en Fransen dan wel groot genoeg?

Over het ontkennen.

De termen Vlaming Waal Belg Europeaan zijn maar etiketjes. Als iemand roept dat je geen Belg bent of geen Vlaming (zoals Hans1 regelmatig doet) dan is dit hooguit eens irritant. Maar ik ga er van uit dat niemand daar van wakker ligt.

Met het ontkennen doelde ik (en dit was misschien onduidelijk) op de gehele identiteit. Zoals jonge Lappen die tot in de Jaren '70 in Noorwegen bij hun familie werden weggehaald om verplicht op internaat te gaan en daar dan enkel Noors te mogen spreken. Om op die manier hun cultuur kapot te maken. Om maar een heel extreem voorbeeld te geven. Voorbeelden uit de Belgische context zijn gelukkig iets minder erg (al scheelde het in de begin periode van ons geliefde vaderland nu ook niet zo veel) en naar ik hoop u wel bekend. Anders -> Verfransing: Een natuurlijk proces?
Oud 5 januari 2008, 23:22   #188
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Ik zou eerder spreken van 'volkeren', maar dat is wederom heel subjectief. Het hangt er maar vanaf hoe veel een groep mensen volgens u gemeenschappelijk moeten hebben om als 'volk' bestempeld te worden.

Mijn aanvoelen is dus van niet, wat echter niet wil zeggen dat België daarom als staat niet zou kunnen bestaan. Er kunnen gerust meerdere 'volkeren' in een zelfde staat zitten. Dan moest die staat echter wel rekening houden met die verschillende groepen, en ze elk in hun eigenheid erkennen. En dat doet België niet (voor argumentatie zie 'Verfransing: Een natuurlijk proces').

Bovendien kan je je de vraag stellen, als je de verschillen tussen Vlamingen en Walen niet groot genoeg vindt om van verschillende 'volkeren' te spreken, waarom is de afstand tussen Vlamingen en Nederlanders, Walen en Fransen dan wel groot genoeg?

Over het ontkennen.

De termen Vlaming Waal Belg Europeaan zijn maar etiketjes. Als iemand roept dat je geen Belg bent of geen Vlaming (zoals Hans1 regelmatig doet) dan is dit hooguit eens irritant. Maar ik ga er van uit dat niemand daar van wakker ligt.

Met het ontkennen doelde ik (en dit was misschien onduidelijk) op de gehele identiteit. Zoals jonge Lappen die tot in de Jaren '70 in Noorwegen bij hun familie werden weggehaald om verplicht op internaat te gaan en daar dan enkel Noors te mogen spreken. Om op die manier hun cultuur kapot te maken. Om maar een heel extreem voorbeeld te geven. Voorbeelden uit de Belgische context zijn gelukkig iets minder erg (al scheelde het in de begin periode van ons geliefde vaderland nu ook niet zo veel) en naar ik hoop u wel bekend. Anders -> Verfransing: Een natuurlijk proces?
Dag "vooruit",

wat mij betreft zijn er, op basis van die door jou vermelde subjectiviteit en mogelijke andere criteria (waaronder de taal) in België inderdaad meerdere 'volkeren' aan te duiden :

1) Vlamingen : nederlandstalige, franstalige, anderstalige (waaronder ook 'nieuwe' Vlamingen), tweetalige, meertalige, ...

2) Walen : franstalige, duitstalige, nederlandstalige, tweetalige, meertalige, 'nieuwe' Walen, ...

3) Belgen : ook hier weer verschillende onderverdelingen: franstalige, duitstalige, nederlandstalige, anderstalige (waaronder dus ook weer 'nieuwe' Belgen), twéé- en meertalige, ...

en misschien vergeet ik er nog andere. Er zijn er die beweren dat er ook Limburgers zijn, of Luxemburgers (dat gevoel bestaat in de provincie Luxemburg alleszins, er wonen daar nogal wat mensen die Luxemburg als hun eigenlijke 'vaderland' zien) en wat weet ik nog allemaal.

Ik vind dat wij allen ons nogal vaak blindstaren op 'verschillen', die daarom niet onbestaande zijn, maar vaak veel minder relevantie bezitten dan wij denken. Ik reken mijzelf ook tot die wij, hoor.

Ik kan jouw redeneringen in elk geval heel goed volgen, en erg vaak ben ik het volmondig met je eens. Zoals je ondertussen misschien wel weet, ben ik trouwens een groot voorstander van een 'hereniging' van Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, a.h.w. een 'verbeterde versie' van de 'Benelux' (die ik te weinig democratisch vind, want bestaande uit drie monarchieën)

En ik streef uiteindelijk een ééngemaakte wereld na, met 2 niveau's :

lokaal (buurten, wijken, gemeenten en 'intercommunales')

en

globaal/interlokaal (een soort wereldregering - slechte term, maar ik vind er voorlopig geen andere)

Dat is natuurlijk niet van vandaag op morgen te realiseren, dat weet ik ook wel. Dat zal mij echter niet beletten mij daarvoor in te zetten (hoewel ik daar ook niet in zal overdrijven, omdat ik véél en véél liever met muziek bezig ben).

Waar ik je absoluut gelijk in geef, is dat respect voor de culturele eigenheid van individuen en de verschillende verbanden waarvan zij deel WENSEN uit te maken een strikt noodzakelijke voorwaarde is voor het gezamenlijk kunnen functioneren. Zonder respect is samenwerking onmogelijk.

Aan etiketjes heb ik doorgaans een broertje dood, en mij ergert het in elk geval dat ik - omdat ik uit West-Vlaanderen kom en Nederlands nu eenmaal mijn moedertaal is - door sommige mensen die ik hier in Brussel tegen het lijf loop, automatisch als een 'sale flamand' of 'flamoutch' of, nog véél hatelijker, een 'raciste' of 'fasciste' word beschouwd en navenant behandeld.
Ik probeer meestal op humoristische wijze met zo'n mensen af te rekenen, maar soms moet ik toch op m'n tong bijten om niet in hun val te trappen.

Woon jij echt in Grimbergen? Dan zal je ongetwijfeld wel begrijpen waar ik het over heb, hé?

Hoe reageer jij op zo'n 'rencontres' ?

Vriendelijke groeten,

djimi

Laatst gewijzigd door djimi : 5 januari 2008 om 23:26.
Oud 5 januari 2008, 23:52   #189
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dag "vooruit",

wat mij betreft zijn er, op basis van die door jou vermelde subjectiviteit en mogelijke andere criteria (waaronder de taal) in België inderdaad meerdere 'volkeren' aan te duiden :

1) Vlamingen : nederlandstalige, franstalige, anderstalige (waaronder ook 'nieuwe' Vlamingen), tweetalige, meertalige, ...

2) Walen : franstalige, duitstalige, nederlandstalige, tweetalige, meertalige, 'nieuwe' Walen, ...

3) Belgen : ook hier weer verschillende onderverdelingen: franstalige, duitstalige, nederlandstalige, anderstalige (waaronder dus ook weer 'nieuwe' Belgen), twéé- en meertalige, ...

en misschien vergeet ik er nog andere. Er zijn er die beweren dat er ook Limburgers zijn, of Luxemburgers (dat gevoel bestaat in de provincie Luxemburg alleszins, er wonen daar nogal wat mensen die Luxemburg als hun eigenlijke 'vaderland' zien) en wat weet ik nog allemaal.

Ik vind dat wij allen ons nogal vaak blindstaren op 'verschillen', die daarom niet onbestaande zijn, maar vaak veel minder relevantie bezitten dan wij denken. Ik reken mijzelf ook tot die wij, hoor.

Ik kan jouw redeneringen in elk geval heel goed volgen, en erg vaak ben ik het volmondig met je eens. Zoals je ondertussen misschien wel weet, ben ik trouwens een groot voorstander van een 'hereniging' van Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, a.h.w. een 'verbeterde versie' van de 'Benelux' (die ik te weinig democratisch vind, want bestaande uit drie monarchieën)

En ik streef uiteindelijk een ééngemaakte wereld na, met 2 niveau's :

lokaal (buurten, wijken, gemeenten en 'intercommunales')

en

globaal/interlokaal (een soort wereldregering - slechte term, maar ik vind er voorlopig geen andere)

Dat is natuurlijk niet van vandaag op morgen te realiseren, dat weet ik ook wel. Dat zal mij echter niet beletten mij daarvoor in te zetten (hoewel ik daar ook niet in zal overdrijven, omdat ik véél en véél liever met muziek bezig ben).

Waar ik je absoluut gelijk in geef, is dat respect voor de culturele eigenheid van individuen en de verschillende verbanden waarvan zij deel WENSEN uit te maken een strikt noodzakelijke voorwaarde is voor het gezamenlijk kunnen functioneren. Zonder respect is samenwerking onmogelijk.

Aan etiketjes heb ik doorgaans een broertje dood, en mij ergert het in elk geval dat ik - omdat ik uit West-Vlaanderen kom en Nederlands nu eenmaal mijn moedertaal is - door sommige mensen die ik hier in Brussel tegen het lijf loop, automatisch als een 'sale flamand' of 'flamoutch' of, nog véél hatelijker, een 'raciste' of 'fasciste' word beschouwd en navenant behandeld.
Ik probeer meestal op humoristische wijze met zo'n mensen af te rekenen, maar soms moet ik toch op m'n tong bijten om niet in hun val te trappen.

Woon jij echt in Grimbergen? Dan zal je ongetwijfeld wel begrijpen waar ik het over heb, hé?

Hoe reageer jij op zo'n 'rencontres' ?

Vriendelijke groeten,

djimi
Die verschillen voorkomen inderdaad niet dat men in het zelfde land kan samenleven. Het loopt echter mis als de staat die verschillen als een bedreiging begint te zien. En dat is dan ook mijn probleem met de Belgische staat.

Persoonlijk geloof ik in een federaal Europa, en als het even kan een federaal Europa van de Regio's. Ik verwacht en hoop dat in de volgende decennia verschillende regio's en deelstaten zich zullen afsplitsen. Vlaanderen, Schotland, Catalonië, ...
Velen willen dit als een soort van terugplooien op zichzelf of bekrompen nationalisme afdoen maar dat is het niet.
Het is net een logisch gevolg van de eenmaking van Europa. Veel oude staten verliezen hun meerwaarde, en in de eerste plaats die die bepaalde bevolkingsgroepen onderdrukken (wat kan gaan tot actief de plaatselijke cultuur kapot maken tot veel subtielere vormen).

Persoonlijk zie ik de grootste bedreiging en opportuniteit voor een eengemaakt Europa ook in de fouten van die 'oude' staten.

Bedreiging omdat ik er als de dood voor ben dat de EU de zelfde fout zou maken (in de eerste plaats omdat diegenen die het nu voor het zeggen hebben aangeduid zijn door de lidstaten en vaak net die oude intolerante visie hebben) en een opportuniteit omdat de een eengemaakt Europa de natuurlijke bondgenoot van dat onafhankelijkheidsstreven kan zijn als zij wel die diversiteit erkent.

Ik woon inderdaad in Grimbergen, het is te zeggen als student spendeer ik nu het grootste deel van mijn tijd in Gent. Maar ik 'woon' in Grimbergen en heb vroeger lang in Wemmel gewoond. Dus ik ken de problemen en gevoeligheden maar al te goed.

Ik maak me nog altijd kwaad als ze weer beginnen met hun sale Flamand, of als er weer een folder van het FDF of UF in de bus zit.

Ik kan dan ook goed begrijpen dat sommige mensen er bijna verbitterd door geraken, maar dat is geen oplossing. Net zoals het ontkennen of negeren geen oplossing is.
Ik probeer er energie uit te putten om er iets aan te doen.

Zo bijvoorbeeld:
Oud 6 januari 2008, 00:20   #190
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Die verschillen voorkomen inderdaad niet dat men in het zelfde land kan samenleven. Het loopt echter mis als de staat die verschillen als een bedreiging begint te zien. En dat is dan ook mijn probleem met de Belgische staat.

2) Persoonlijk geloof ik in een federaal Europa, en als het even kan een federaal Europa van de Regio's. Ik verwacht en hoop dat in de volgende decennia verschillende regio's en deelstaten zich zullen afsplitsen. Vlaanderen, Schotland, Catalonië, ...
Velen willen dit als een soort van terugplooien op zichzelf of bekrompen nationalisme afdoen maar dat is het niet.
Het is net een logisch gevolg van de eenmaking van Europa. Veel oude staten verliezen hun meerwaarde, en in de eerste plaats die die bepaalde bevolkingsgroepen onderdrukken (wat kan gaan tot actief de plaatselijke cultuur kapot maken tot veel subtielere vormen).

Persoonlijk zie ik de grootste bedreiging en opportuniteit voor een eengemaakt Europa ook in de fouten van die 'oude' staten.

Bedreiging omdat ik er als de dood voor ben dat de EU de zelfde fout zou maken (in de eerste plaats omdat diegenen die het nu voor het zeggen hebben aangeduid zijn door de lidstaten en vaak net die oude intolerante visie hebben) en een opportuniteit omdat de een eengemaakt Europa de natuurlijke bondgenoot van dat onafhankelijkheidsstreven kan zijn als zij wel die diversiteit erkent.

3) Ik woon inderdaad in Grimbergen, het is te zeggen als student spendeer ik nu het grootste deel van mijn tijd in Gent. Maar ik 'woon' in Grimbergen en heb vroeger lang in Wemmel gewoond. Dus ik ken de problemen en gevoeligheden maar al te goed.

Ik maak me nog altijd kwaad als ze weer beginnen met hun sale Flamand, of als er weer een folder van het FDF of UF in de bus zit.

Ik kan dan ook goed begrijpen dat sommige mensen er bijna verbitterd door geraken, maar dat is geen oplossing. Net zoals het ontkennen of negeren geen oplossing is.

4) Ik probeer er energie uit te putten om er iets aan te doen.

Zo bijvoorbeeld:
1) Ik vermoed, maar kan dat natuurlijk niet bewijzen (nog niet, tenminste) dat de 'hogere échelons' in België na de laatste verkiezingen en wat er sindsdien zo allemaal gebeurde ondertussen toch wel begrepen hebben dat ze nog één kleine laatste kans hebben 'België' (en hun eigen belangen daarin) te redden, en dat dat zal moeten gebeuren door 'de Vlamingen' in zeer grote mate tegemoet te komen. Ik heb geen glazen bol, maar ik denk wel dat een positieve evolutie niet uit te sluiten is. Indien er niks positiefs uit de bus komt, ben ik alleszins zéér benieuwd naar de reacties in/uit Vlaanderen.

2) Ik deel alvast jouw verwachtingen t.a.v. de EU niet. Ik vrees het ergste, omwille van redenen die u zelf ook al aangaf. Maar ook nu weer : ik heb geen glazen bol, en misschien wordt het alsnog een democratisch experiment waarvan ik blij zal kunnen zijn er deel van uit te maken.

3) Doordat ik in totaal andere omstandigheden opgroeide, ga ik alvast niet erg gebukt onder verbittering. Hatelijkheden vanwege franstalige mede-Brusselaars glijden nogal gemakkelijk van mij af, als regen van een eend.
Leuk is natuurlijk nog iets heel anders !
Doordat ik altijd heel vriendelijk blijf, zo vaak mogelijk Nederlands praat, mijn job(s) zo efficiënt mogelijk aanpak en niet neerkijk op Nederlandsonkundigen (tenminste als ze er niet prat op gaan geen Nederlands te kennen omdat dat toch maar een minderwaardige of nutteloze of 'fascisten'-taal zou zijn) maar mij integendeel altijd bereid toon hen bij het machtig worden van mijn moedertaal te helpen, ben ik er toch wel in geslaagd respekt af te dwingen.

Ik kan echter goed begrijpen dat jij een andere houding aanneemt. Ik weet niet of ik anders zou reageren mocht ik in jouw schoenen staan.

En inderdaad, ontkennen of negeren is zeker niet de aangewezen weg om tot een oplossing te komen. Dat is gewoon vluchtgedrag, en dat wordt door elke psychotherapeut afgeraden.

4) Kreeg je daar veel reacties op ? En welke waren dat dan?

Vriendelijke groeten,

djimi

Laatst gewijzigd door djimi : 6 januari 2008 om 00:24.
Oud 6 januari 2008, 00:32   #191
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
1) Ik vermoed, maar kan dat natuurlijk niet bewijzen (nog niet, tenminste) dat de 'hogere échelons' in België na de laatste verkiezingen en wat er sindsdien zo allemaal gebeurde ondertussen toch wel begrepen hebben dat ze nog één kleine laatste kans hebben 'België' (en hun eigen belangen daarin) te redden, en dat dat zal moeten gebeuren door 'de Vlamingen' in zeer grote mate tegemoet te komen. Ik heb geen glazen bol, maar ik denk wel dat een positieve evolutie niet uit te sluiten is. Indien er niks positiefs uit de bus komt, ben ik alleszins zéér benieuwd naar de reacties in/uit Vlaanderen.

2) Ik deel alvast jouw verwachtingen t.a.v. de EU niet. Ik vrees het ergste, omwille van redenen die u zelf ook al aangaf. Maar ook nu weer : ik heb geen glazen bol, en misschien wordt het alsnog een democratisch experiment waarvan ik blij zal kunnen zijn er deel van uit te maken.

3) Doordat ik in totaal andere omstandigheden opgroeide, ga ik alvast niet erg gebukt onder verbittering. Hatelijkheden vanwege franstalige mede-Brusselaars glijden nogal gemakkelijk van mij af, als regen van een eend.
Leuk is natuurlijk nog iets heel anders !
Doordat ik altijd heel vriendelijk blijf, zo vaak mogelijk Nederlands praat, mijn job(s) zo efficiënt mogelijk aanpak en niet neerkijk op Nederlandsonkundigen (tenminste als ze er niet prat op gaan geen Nederlands te kennen omdat dat toch maar een minderwaardige of nutteloze of 'fascisten'-taal zou zijn) maar mij integendeel altijd bereid toon hen bij het machtig worden van mijn moedertaal te helpen, ben ik er toch wel in geslaagd respekt af te dwingen.

Ik kan echter goed begrijpen dat jij een andere houding aanneemt. Ik weet niet of ik anders zou reageren mocht ik in jouw schoenen staan.

En inderdaad, ontkennen of negeren is zeker niet de aangewezen weg om tot een oplossing te komen. Dat is gewoon vluchtgedrag, en dat wordt door elke psychotherapeut afgeraden.

4) Kreeg je daar veel reacties op ? En welke waren dat dan?

Vriendelijke groeten,

djimi
3) Ik ben absoluut niet verbitterd hoor. Verbitterd is misschien ook een te sterk woord. Ik kan begrijpen dat andere mensen er een serieus afkeer door krijgen van al wat Frans is. Iets wat ik niet heb.

4) Na een vertaling (veel Vlamingen waren daar nu eenmaal niet) en een cynische uitleg

'Wij zijn zo gelukkig dat de Superieure Franse taal een beetje cultuur komt brengen in onze achtergestelde Vlaamse boerendorpjes.' gaven de meesten mij gelijk Il faut le faire.

Nu het waren vriendelijke mensen, daar niet van. Maar zo iets met een glimlach zeggen en dan nog denken dat dat de normaalste zaak van de wereld is toont gewoon aan hoe fout het gelopen is in dit land.

Vooral als bepaalde Belgicistische groeperingen nog eens menen dit te moeten ontkennen.
Oud 6 januari 2008, 00:33   #192
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MonKannon1 Bekijk bericht
De grote hamvraag : Is een Vlaming een ras ?
Allen weten, dat een Belg geen ras is.
Is een Vlaming dat wel?

Waarom stel ik die vraag ?
Regelmatig hoor ik nu in de pers " Migranten met de Vlaamse nationaliteit"
A) Een Vlaming heeft geen nationaliteit op zichzelf
B) Wordt men dan Vlaming bestempeld, alleen door het feit dat men op het grondgebied Vlaanderen woont ?
C) Indien een Vlaming een ras zou zijn, waarom dan geen streven naar de eenmaking van Frans-Vlaanderen- Belgisch Vlaanderen en Zeeuws Vlaanderen?

De Mon

Het is een superras !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2008, 00:35   #193
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Belgie kan geen meerwaarde meer hebben.
Dat is nu net het probleem.
Een land heeft geen "meerwaarde". Het is een gegeven gewild door de bevolking of niet. Het begrip "meerwaarde" is in deze context zinloos.

Hoogstens kan men spreken van troeven. Zo zijn de troeven van België de goede ligging en de meertaligheid.
Oud 6 januari 2008, 00:40   #194
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En we zijn weeral vooral niet bevooroordeeld.

Een staat moet er zijn voor haar burgers, niet omgekeerd.
Elk niveau in een staat kost geld, dus elk niveau dat geen of niet voldoende nut heeft is nutteloos en rationeel gezien overbodig. Als de kosten groter zijn dan de baten is het niveau nutteloos. En kosten zijn hier niet enkel op geld waardeerbare dingen. Maar ook bijvoorbeeld duidelijke en transparante structuren zodat zo veel mogelijk burgers de staat kunnen begrijpen. Anders krijg je anti-politiek.

Voordelen kunnen zijn:
Schaalvergroting (economisch) -> Europees
Schaalvergroting (politiek) -> of je nu met 10 of 6 milj bent, luisteren doen de groten toch niet. Dus best -> Europees
Schaalvergroting (stem binnen Europa) -> België heeft meer gewicht dan Vlaanderen, maar omdat Vlaanderen en Wallonië meestal tegengestelde dingen willen moet er eerst al een slecht compromis op nationaal niveau gevonden worden voor men nog maar aan een Europees compromis kan beginnen. Dus de facto heeft België zelfs hier geen voordeel. Vooral al omdat België minder te zeggen heeft binnen Europa dan een Onafhankelijk Vlaanderen, Wallonië en Brussel samen. (er is namelijk een minimum aan zetels, hoe klein de lidstaat ook is)

Maar er zijn er nog vele anderen (die heus niet allemaal met schaalvergroting te maken hebben)

Punt is echter dat te veel verschillende niveaus de boel onduidelijk maken (op zowat alle vlakken) dus kan je ze best beperken.

Als we dan toch een niveau er uit kieperen, welke eerst?

Oke de provincies.

Maar dan?

U raad het al, België.

Nee, de gewesten.
Oud 6 januari 2008, 00:49   #195
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Dat zijn jouw woorden. Degenen die beweren dat alle Zeeuwsvlamingen, Brabanders en Limburgers in rijen van vier opgesteld staan om bij Belgie te mogen horen oid wel.

Maar er komen er hier toch VEEL wonen! Eigenaardig?
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2008, 00:55   #196
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
3) Ik ben absoluut niet verbitterd hoor. Verbitterd is misschien ook een te sterk woord. Ik kan begrijpen dat andere mensen er een serieus afkeer door krijgen van al wat Frans is. Iets wat ik niet heb.

4) Na een vertaling (veel Vlamingen waren daar nu eenmaal niet) en een cynische uitleg

'Wij zijn zo gelukkig dat de Superieure Franse taal een beetje cultuur komt brengen in onze achtergestelde Vlaamse boerendorpjes.' gaven de meesten mij gelijk Il faut le faire.

Nu het waren vriendelijke mensen, daar niet van. Maar zo iets met een glimlach zeggen en dan nog denken dat dat de normaalste zaak van de wereld is toont gewoon aan hoe fout het gelopen is in dit land.

Vooral als bepaalde Belgicistische groeperingen nog eens menen dit te moeten ontkennen.
3) Ik dacht ook niet dat jij verbitterd was, maar je had het wel over anderen die verbittering voelden.
Ik zou zelfs verder durven gaan dan dat, er zijn ook mensen die echte haat koesteren voor alles wat franstalig is.
Ik ben alleszins blij voor jou dat dergelijke negatieve gevoelens jouw leven niet vergallen.

4) Tja, die reacties zijn inderdaad wel veelzeggend.

En ik zal zeker niet ontkennen dat er heel wat fout gelopen is in dit land.

Daar hebben de Walen trouwens ook onder geleden, omdat ze net als de Ieren hun eigen taal zo goed als volledig kwijtgespeeld zijn.
Dat vind ik erg spijtig, want ik beschouw het Waals (of die verzameling dialecten) als een van de mooiste Romaanse talen, net na het Portugees en op gelijke voet met het Spaans, het Sardisch en het Roemeens.

En dan heb ik het nog niet gehad over de andere problemen waarmee Wallonië nu opgezadeld zit.

In mijn ogen was de afscheiding van 1830, of nog éérder, het door onderling getwist mislukken van de 'Brabantse Omwenteling' en de mogelijke spontane hereniging met de Noordelijke Nederlanden, een misser van formaat.

Maar bon, de geschiedenis zullen we niet meer veranderen, hé. We kunnen er wèl uit leren, en ik vind dat we dat met z'n allen eigenlijk veel te weinig doen.

Vriendelijke groeten vanuit Brussel Hoofdstad/Bruxelles Capitale/Brüssel Hauptstadt,

djimi

"le Dernier des Ménapiens"

Laatst gewijzigd door djimi : 6 januari 2008 om 01:03.
Oud 6 januari 2008, 03:21   #197
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Een land heeft geen "meerwaarde". Het is een gegeven gewild door de bevolking of niet. Het begrip "meerwaarde" is in deze context zinloos.

Hoogstens kan men spreken van troeven. Zo zijn de troeven van België de goede ligging en de meertaligheid.
Al deze "troeven" worden dan blijkbaar toch alleen maar gebruikt (positieve betekenis) door Vlaanderen.

Wallonie is dan op deze manier wel de "minwaarde" van Belgie he?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2008, 08:16   #198
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Naar mijn mening is het niet zo moeilijk.
Vlamingen behoren tot het Nederlandse volk
En al die verschillende dialecten geven alleen maar meer kleur aan
de verschillende uitingsvormen.

Mijn beste Amsterdam,

Het begint mij stilaan te dagen. Een vlaming behoort niet tot een stam, doch is een uitingsvorm van het Nederlandse volk. Makkelijk zat, inderdaad.

Expressionist,
virmiljoen

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 6 januari 2008 om 08:18.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2008, 13:16   #199
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
4) Tja, die reacties zijn inderdaad wel veelzeggend.

En ik zal zeker niet ontkennen dat er heel wat fout gelopen is in dit land.

Daar hebben de Walen trouwens ook onder geleden, omdat ze net als de Ieren hun eigen taal zo goed als volledig kwijtgespeeld zijn.
Dat vind ik erg spijtig, want ik beschouw het Waals (of die verzameling dialecten) als een van de mooiste Romaanse talen, net na het Portugees en op gelijke voet met het Spaans, het Sardisch en het Roemeens.

En dan heb ik het nog niet gehad over de andere problemen waarmee Wallonië nu opgezadeld zit.

In mijn ogen was de afscheiding van 1830, of nog éérder, het door onderling getwist mislukken van de 'Brabantse Omwenteling' en de mogelijke spontane hereniging met de Noordelijke Nederlanden, een misser van formaat.
Dat klopt, de Walen zijn het grootste slachtoffer van België geworden.
Het verklaart ook waarom ze zo een voorstanders zijn van België. Of waarom je uitspraken hoort in de zin van 'als Vlaanderen niet meer voor ons wilt zorgen gaan we wel bij Frankrijk, die kunnen dat nog beter'.
Hun eigen cultuur en geschiedenis zijn ze voor grote delen kwijt gespeeld. Dus al wat over blijft is België en de Belgische mythes..

Citaat:
Maar bon, de geschiedenis zullen we niet meer veranderen, hé. We kunnen er wèl uit leren, en ik vind dat we dat met z'n allen eigenlijk veel te weinig doen.
We kunnen de geschiedenis inderdaad niet meer veranderen. Maar we kunnen ze wel erkennen, dat is ook de enige manier om er uit te leren. Jammer genoeg stel ik vast dat grote stukken van die Belgische geschiedenis ontkent worden of onder de mat geveegd.

Het spreekt toch boekdelen dat ik een draad moet openen met als centrale vraag of dat de verfransing een natuurlijk proces was of dat het een doelbewuste politiek was. (over het heden wil ik nog discussiëren)

Och ja, daarmee heb ik tenminste iets om mijn dagen mee te vullen.
Een student die niet kan revolteren tegen het establishment is geen deftige student. Dus ik ben heel blij dat ze mij meer als genoeg reden geven om te revolteren.

mvg
Oud 6 januari 2008, 17:26   #200
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ik beken, ik heb als Brabander in mijn studenten jaren veel interraciale sex gehad met Limburgse en West-Vlaamse wulpse schonen. Gelukkig zijn daar geen hybrieden uit voortgekomen. Vandaag blijf ik volledig binnen de correcte raciale grenzen, met mijn wuvve uit Leuven.

Iedereen heeft tijdens zijn jeugd toch het recht om te dromen, nietwaar? Ik had dat al voor me kunnen zien: zo'n schone exotische halfbloed - blanke blonde Kortrijkse trekken gemengd met een scheut donkerharig, groenogig Brabants trekpaard.

Enfin, 't is Zondag, de humor moet niet altijd van niveau zijn hé.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be