Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2008, 08:26   #181
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Het is nooit te laat.
Ik heb niet gezegd dat het te laat is. Ik heb gezegd dat het Belgisch project mislukt is. Als u toch met België wil doorgaan, zal er een totaal nieuw project uit de grond moeten gestampt worden. Het frieten- en driekleurnationalisme volstaat niet. En op dat punt zie ik nog maar bijzonder weinig beweging in Wallonië. Ook jij bestrijdt hier altijd de nochtans heel eenvoudige stappen die nodig zijn om een nieuwe Belgische entente te laten groeien.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 08:27   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ok, zit iets in, maar ik hoop niet dat men denkt dat hierdoor de Vlaamse eisen zullen verminderen.
ook als Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk zullen zijn van elkaar, zullen de Walen het Nederlands moeten kennen, we blijven buren.
En ten andere, de discussie over de federalisering staat mijns inziens totaal los van de talenkennis in Noord en Zuid. Ik zie hoegenaamd geen verband tussen beide.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 08:29   #183
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ok, zit iets in, maar ik hoop niet dat men denkt dat hierdoor de Vlaamse eisen zullen verminderen.
ook als Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk zullen zijn van elkaar, zullen de Walen het Nederlands moeten kennen, we blijven buren.
Er staat vandaag een mooi artikel van sinardet in De standaard.
Daarin bekijkt hij de partijprogramma's van nu en in het verleden.

Daarin zie je heel mooi hoe veel dingen op een hoopje worden gegooid.

Wat typisch Vlaamse eisen blijken te zijn, zijn soms programmapunten van FR partijen geweest en omgekeerd.

Bijv: splitsing ontwikkelingssamenwerking was ooit eis PS en federale kieskring stond in programma's van VL partijen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 08:32   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er staat vandaag een mooi artikel van sinardet in De standaard.
Daarin bekijkt hij de partijprogramma's van nu en in het verleden.

Daarin zie je heel mooi hoe veel dingen op een hoopje worden gegooid.

Wat typisch Vlaamse eisen blijken te zijn, zijn soms programmapunten van FR partijen geweest en omgekeerd.

Bijv: splitsing ontwikkelingssamenwerking was ooit eis PS en federale kieskring stond in programma's van VL partijen.
Bijgevolg is er dus geen reden om ontwikkelingssamenwerking weer op het federaal niveau te brengen.

En welke "Vlaamse eisen" werden in het verleden dan door de Franstaligen nog verdedigd? Splitsing BHV? Financiële verantwoordelijkheid voor de deelstaten? Regionalisering van de SZ?
Oud 11 januari 2008, 08:32   #185
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik heb niet gezegd dat het te laat is. Ik heb gezegd dat het Belgisch project mislukt is. Als u toch met België wil doorgaan, zal er een totaal nieuw project uit de grond moeten gestampt worden. Het frieten- en driekleurnationalisme volstaat niet. En op dat punt zie ik nog maar bijzonder weinig beweging in Wallonië. Ook jij bestrijdt hier altijd de nochtans heel eenvoudige stappen die nodig zijn om een nieuwe Belgische entente te laten groeien.
De FRbelgen moesten op zijn minst reeds sinds de jaren 70 NL hebben geleerd; maar geesten rijpen traag.
Eindelijk hebben ze het nu door.
Ook een mentalitietsverandering om te komen tot meer eigen verantwoordelijkheid is werk van lange adem.
Destexhe wordt eerst uitgelachen, daarna beginnen sommigen hem te geloven en nog veel later zal iedereen hem gelijk geven en de handen uit de mouwen steken.
Oud 11 januari 2008, 08:35   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De FRbelgen moesten op zijn minst reeds sinds de jaren 70 NL hebben geleerd; maar geesten rijpen traag.
Ook een mentalitietsverandering om te komen tot meer eigen verantwoordelijkheid is werk van lange adem.
Destexhe wordt eerst uitgelachen, daarna beginnen sommigen hem te geloven en nog veel later zal iedereen hem gelijk geven en de handen uit de mouwen steken.
Dus is het tijd dat we werkgelegenheid, economische ontwikkeling, e.d. zeker naar de regio's overhevelen en niet langer laten liggen bij het federale niveau!
Oud 11 januari 2008, 08:47   #187
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik lees nergens hoe jij de Vlamingen wil tegemoet komen, om te komen tot een nieuw Belgisch project.
Oud 11 januari 2008, 08:50   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik lees nergens hoe jij de Vlamingen wil tegemoet komen, om te komen tot een nieuw Belgisch project.
Dat hoeft voor straatrue ook niet: Vlamingen hebben maar te buigen. Meer niet.
Oud 11 januari 2008, 08:51   #189
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben geen politicus hé, ik ga geen partij stichten.
Ik schets hier enkel de menig van veel FRbelgen en ik pleit voor geduld.
Nu de FRbelgen een ezelsstamp geven = dom; zeker nu de mentaliteit langzamerhand aan het keren is.
Oud 11 januari 2008, 08:51   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu de FRbelgen een ezelsstamp geven = dom; zeker nu de mentaliteit langzamerhand aan het keren is.
Ezelsstamp? Hoezo?
Oud 11 januari 2008, 09:06   #191
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
meer bevoegdheden voor de Gewesten zouden beter zijn voor Wallonië dan voor Vlaanderen, waarom zijn ze er dan zo tegen?
Oud 11 januari 2008, 09:09   #192
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoelang moeten we dat verhaaltje dat de mentaliteit aan het keren is nu al niet aanhoren?

Deze morgen las ik alvast iets totaal anders:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metrotime
De Franstalige partijen werken in het licht van de nakende onderhandelingen over de staatshervorming aan het herstel van hun frontvorming. Hoewel de communautaire nota van premier Verhofstadt hen in snelheid nam, zijn ze het over één tegenzet alvast eens: de uitbreiding van brussel is topprioriteit.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 09:15   #193
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben ook geen politicus maar een politiek betrokken burger. Dat is in mijn ogen zeker zo goed. En als burger ben ik begaan met de relaties tussen Vlamingen en Walen. Dit hebben we in Vlaanderen toch al geleerd: als we iets willen, moeten we niet op politici rekenen maar het zelf doen.

Als je dus tot een nieuw Belgisch project wil komen, zullen Vlaamse en Waalse mensen naar elkaar moeten komen. Zonder politici en partijen tussen hen in. Je Belgische vlag uithangen zoals ik zoveel zie in Edingen en omstreken, helpt daarvoor niet. Nederlands leren is al heel wat nuttiger, maar lang niet voldoende: er moet een nieuwe politieke verstandhouding op poten gezet worden op basis van - ditmaal - rechtvaardige verhoudingen.

Jullie denken toch niet dat je het huidige België nog lang kan behouden? Stop met te klappertanden en de Cassandra te spelen, en ga a.u.b. in op de vernieuwingstendensen in Vlaanderen. Dat is de enige weg.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 11 januari 2008 om 09:25.
Oud 11 januari 2008, 09:15   #194
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hoelang moeten we dat verhaaltje dat de mentaliteit aan het keren is nu al niet aanhoren?

Deze morgen las ik alvast iets totaal anders:
Waarom is dat totaal iets anders?
Oud 11 januari 2008, 09:16   #195
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben ook geen politicus maar een politiek betrokken burger. Dat is in mijn ogen zeker zo goed. En als burger ben ik begaan met de relaties tussen Vlamingen en Walen. Dit hebben we in Vlaanderen toch al geleerd: als we iets willen, moeten we niet op politici rekenen maar het zelf doen.

Als je dus tot een nieuw Belgisch project wil komen, zullen Vlaamse en Waalse mensen naar elkaar moeten komen. Zonder politici en partijen tussen hen in. Je Belgische vlag uithangen zoals ik zoveel zie in Edingen en omstreken, helpt daarvoor niet. Nederlands leren is al heel wat nuttiger, maar lang niet voldoende: er moet een nieuwe politieke verstandhouding op poten gezet worden op basis van - ditmaal - rechtvaardige verhoudingen.

Jullie denken toch dat je het huidige België nog lang kan behouden? Stop met te klappertanden en de Cassandra te spelen ,en ga a.u.b. in op de vernieuwingstendensen in Vlaanderen. Dat is de enige weg.
Politici delen de lakens uit; wij mogen hier nog zoveel posten als we willen en op café discussiëren: resultaat = nul
Oud 11 januari 2008, 09:18   #196
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Franstalige partijen werken in het licht van de nakende onderhandelingen over de staatshervorming aan het herstel van hun frontvorming. Hoewel de communautaire nota van premier Verhofstadt hen in snelheid nam, zijn ze het over één tegenzet alvast eens: de uitbreiding van brussel is topprioriteit.
@ straatrue : Dit is een oorlogsverklaring van heel Franstalig België aan Vlaanderen, dat zie je toch in hoop ik. Als dit fascisme het antwoord is op onze vraag naar rechtvaardiger Belgische verhoudingen, stop dan maar beter met Nederlands leren. Dan zal het niet meer helpen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 11 januari 2008 om 09:24.
Oud 11 januari 2008, 09:21   #197
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Politici delen de lakens uit; wij mogen hier nog zoveel posten als we willen en op café discussiëren: resultaat = nul
Is dit het beruchte Waalse je-m'en-foutisme? Je Belgische vlag buitenhangen en verder op je gat blijven zitten?

Je bent hierin fout, zeer fout. Het zjin de mensen die het land veranderen, de politici hinken maar achterop.

Het is cruciaal dat er op de vraag om rechtvaardigheid van Vlamingen die België niet per sé willen verlaten, een antwoord komt vanuit Wallonië. Indien niet zal deze staat binnenkort definitief tot de geschiedenis behoren.
Oud 11 januari 2008, 09:23   #198
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zwartengeel@

Dat stemt overeen met wat gisteren al in de krant stond.
Citaat:
"Grenzen stellen aan de Vlaamse eisen"
De Franstalige partijen vergaderen donderdagmiddag in de Westraat om de violen te stemmen in de aanloop naar het overleg over de staatshervorming. Volgens PS-voorzitter Elio Di Rupo is het vooral de bedoeling de visies van de Franstaligen op een rij te zetten.

Voor Jöelle Milquet (cdH) is het belangrijk dat de Franstaligen uit één stem spreken en "grenzen stellen aan de Vlaamse eisen".

Volgende week dinsdag komt de werkgroep Staatshervorming, die de contouren van een staatshervorming moet uittekenen, voor het eerst bijeen. In aanloop naar die eerste vergadering willen de Franstalige partijen hun posities en strategie bespreken.

Volgens PS-voorzitter Elio Di Rupo is het niet meteen de bedoeling om een gemeenschappelijke Franstalige nota op te stellen, maar vooral om "visies uit te wisselen". De nota-Verhofstadt is volgens Di Rupo "een nota met veel ideëen maar geen basis voor onderhandelingen".

CdH-voorzitster Joëlle Milquet sprak van het uitwerken van een "werkmethode". Zij benadrukte voor aanvang van de vergadering dat het belangrijk is dat de Franstaligen met "één stem spreken" en dat er "limieten worden gesteld aan de Vlaamse eisen".

FDF-voorzitter Olivier Maingain schoof opnieuw de uitbreiding van Brussel naar voor. Dat is voor hem niet alleen "de absolute prioriteit", maar ook een "gemeenschappelijke eis van alle Franstaligen". Di Rupo noemde de uitbreiding van Brussel "een belangrijk element dat de stabiliteit op langere termijn kan garanderen".

10 januari 2008

http://www.hbvl.be/nieuws/politiek/default.asp?art={BFADA14A-4BBE-4136-A432-77A61B283928}
Wat Miquet onmiddellijk de 'Vlaamse' media instuurde nadat Verhofstadt III in nhet zadel zat wijst al evenmin op een mentaliteitswijziging. Zelfs geen ultra langzame.

In De Standaard van 21/12 op blz 7 kan men volgende verklaring lezen, die zij aflegde :

Citaat:

"Ze moeten niet denken dat we ons nu soepeler gaan opstellen. CDH blijft gaan voor een unionistisch federalisme en een versterking van België..... Ik heb de indruk dat de Vlamingen niet langer verder willen gaan dan wat wij verantwoord vinden. Ze hebben ingezien dat wij dan neen zullen zeggen".
Wie zou Madam NON met die 'ze' bedoelen?
Toch niet dat ander Belgische volk dat niet haar eigen volk eerst is?
Oud 11 januari 2008, 09:25   #199
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is cruciaal dat er op de vraag om rechtvaardigheid van Vlamingen die België niet per sé willen verlaten, een antwoord komt vanuit Wallonië. Indien niet zal deze staat binnenkort definitief tot de geschiedenis behoren.
Daar ben ik het mee eens.

Maar zoals ik al in 2004 voorspelde: de Franstaligen zullen NON blijven zeggen.... tot het ermee gedaan is.
Oud 11 januari 2008, 09:25   #200
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Waarom is dat totaal iets anders?
inderdaad het is altijd nog het zelfde, ondanks uw, stupiede, pogingen om de waarheid te verhullen. De franstaligen zijn nog geen zier veranderd sinds 1831. Dat is een vaststaand feit
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be