![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#183 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tool, ik vind het vermoeiend om met jou te communiceren, ik stop ermee.
Nog kort dit: onvrede bij werknemers != verlies aan koopkracht != armoede personeelstekorten in de openbare sector zeggen meer over politiek dan over de arbeidsmarkt, en zeggen zo goed als niets over koopkracht of armoede PS: voor het welzijn van je medeforummers: leer quoten
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 17 februari 2008 om 00:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Zo, netjes buiten het kader. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Minister
|
![]() Zijn de uitgaven voor die gezondheidszorg dan gedaald?
En sinds wanneer gaat het daarover?...
![]() |
![]() |
#187 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het gaat daarover sinds ik een voorbeeld gaf over werkdruk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat van de meerderheid daarentegen is nooit bewezen en doet hier niet eens ter sprake. Hier gaat het over de koopkracht. Ze daalt wel degelijk en veel mensen weten dat. Geen enkel blauw gezever heeft dat simpele feit al kunnen weerleggen.
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik, aangezien mijn kritiek op het liberalisme nog steeds niet weerlegd is: liberalisme heeft staatsgezag nodig anders stort het in elkaar.
![]() |
![]() |
#190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() liberalen te kakken zetten begint zo gemakkelijk te worden dat ik me dringend een meer uitdagende hobby moet zoeken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
Het enige wat je daarmee aantoont is dat behoeftes van mensen onbegrensd zijn en dat er altijd ruimte is voor nog meer behoeftebevrediging. Dat geldt niet alleen voor onderwijs, dat geldt ook voor fruitsap. Mocht de fruitsap-industrie genationaliseerd zijn, zou je ook voortdurend gezeik horen van de fruitsapvakbonden dat de werkdruk te hoog ligt en de budgetten te klein zijn, dat er een chronisch personeelstekort is en dat de uitgaven dringend verhoogd moeten worden. En iedereen die gratis fruitsap krijgt, zal dat beamen, want zij willen meer gratis fruitsap. Er is altijd plaats voor 'n extra doos fruitsap. De uitgaven zijn "(nog) niet gedaald" denk je? De uitgaven voor gezondheidszorg stijgen elk jaar met 4,5% in absolute termen - wat zelfs dit jaar een pak meer is dan de verwachte inflatie. Ik heb het al eens gezegd, maar kom: in reële termen is het budget van de gezamenlijke overheid, in ons land, per Belg, met 33% gestegen sinds 1980 (en dat in een "neoliberale" periode). En ja, dat is gecorrigeerd voor inflatie en bevolkingsgroei. Mocht er al 'n geldgebrek of een personeelsgebrek (de cijfers over het personeelsbestand van de overheid vertonen trouwens dezelfde evolutie) zijn in pakweg onderwijs of gezondheidszorg, dan zal het dus zeker niet liggen aan besparingen of een neoliberaal afbraakbeleid, me dunkt. En wat voor 'n nonsens is dat ook dat er 25.000 extra mensen "nodig" zijn in de sociale sector. Nodig voor wat? Nodig onder welke omstandigheden? Nodig om welke taken in te vullen? En wie bepaalt welke taken er "nodig" zijn? Als we de taak van de sociale sector zouden opentrekken tot het verzorgen van sociaal contact bij het miljoen gepensioneerden dat ons land telt, en we vullen dat in als "Er zijn sociale werkers nodig die elke dag langsgaan bij de gepensioneerden om eens een klappeke te doen, een tas koffie te drinken en een kaartje te leggen", dan zal de conclusie zijn dat we ongeveer één miljoen extra werknemers nodig hebben in de sociale sector.
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
D�*t is kapitalisme, Percalion. D�*�*r hebben we in dit forum een probleem mee. (O jee, straks krijgt Bolsjewiek nog gelijk!) Laatst gewijzigd door Kallikles : 17 februari 2008 om 23:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
|
![]() Citaat:
En waarin zou Bolsjewiek gelijk krijgen? In het feit dat Kameraad Mao het nooit in z'n hoofd zou gehaald hebben om vrouwen aan den Amerikaan te geven aangezien Kameraad Mao in zijn Rode Boekje de gelijkheid van man en vrouw bepleit en aangezien alle Grote Leiders erom bekend staan Woord Te Houden? Of heb ik een ander geweldig inzicht gemist?
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#196 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
-Da's weer een belachelijke redenering die jij voert in de luchtledige denkwereld waarin je vertoeft. Behoeftes van mensen zijn niet onbegrensd, zolang de mensen niet aangezet worden tot 'onbegrensde behoeftes'. Ook dat is kapitalisme. Dus eigenlijk schrijf je een fundamenteel maatschappelijk kenmerk dat te wijten is aan kapitalisme, toe aan de 'mens op zich'. De laatste keer dat ik iemand hoorde zeggen dat 'de mens niet maakbaar is', was dat uit de mond van een zeer idiote libertariër. Ik dacht dat jullie over het algemeen redelijk intelligent waren, maar soit. -Nog nooit gehoord van vergrijzing? Of het feit dat er in bepaalde segmenten van de gezondheidszorg? Vooruitgang in absolute termen betekent nog niet dat de noden worden ingevuld. Voor wat dat betreft maak je een incorrecte economische analyse: met absolute groei wordt hier immers geen reële verbetering gegarandeerd, het gaat niet louter om b.v. reële loonsstijging. Bovendien: waar gaan die uitgaven naar toe is ook een goede vraag. Ik heb weet van de situatie van personeelsterkorten en het feit dat personeel vaak van lage kwaliteit is. Dat laatste is mede het gevolg van het activeringsbeleid, overigens. -Dat de overheid gegroeid is, weet ik. Vraag is hier opnieuw waar die budgetten voor aangewend worden. In 1980 ging 6-7% van het BBP naar onderwijs. Nu iets meer dan de helft daarvan. -Het gaat erom dat de overheid tekort schiet om de nodige investeringen te doen, mede door gigantische fiscale cadeau's. -Tja hier heb je duidelijk geen kennis van zaken. In een redelijke 'fancy' kliniek aan de kust werd één verdieping in de jaren '70 gedaan met 5 �* 6 mensen. Nu staan er vaak twee verplegers/verpleegsters. En nee, de luxe in de kamers is niet toegenomen waardoor er minder patiënten liggen. Dit is een van de vele voorbeelden. Punt is dat er weldegelijk berekend is waarom meer personeel nodig is (die ca. 25000 mensen dus), vooral in de ziekenhuizen. Niet in de eerste plaats om de kwaliteit van de zorg in absolute maten te verbeteren (hoewel dat natuurlijk mag), maar om ervoor te zorgen dat de kwaliteit niet verder daalt en dat het personeel niet op pensioen hoeft met een kapotte rug door de gigantische werkdruk. Door dat laatste den de relatief lage lonen heeft de sector een slechte naam, worden vaak geen kandidaten gevonden en stuurt de RVA ongeschikte en onvoldoende geschoolde mensen door. Trouwens, wist je dat de basisopleiding voor verzorging nu veel minder inhoudt dan dertig jaar geleden? Ook hier een voorbeeld van kwaliteitsdaling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#198 | |
|
![]() Citaat:
Alleen vraag ik me af waarom deze redeneringen steeds worden gedaan ten opzichte van arme mensen, en deze vraag discreet wordt vermeden wanneer het om rijken gaat? Indien mensen zich tekort gedaan voelen is omdat ze weten dat het beter kan. Anders zijn het utopisten. Indien mensen zich overdreven arm voelen is dat omdat er overdreven rijkdom bestaat en ze die kunnen waarnemen. Je kan ongeluk niet meten, je kan verontwaardiging niet vergelijken, je kan miserie en ellende enkel relatief voorstellen, waardoor je niet bewijst dat ze niet bestaat en vreselijk kan zijn. Waarom ons systeem niet deugt is bijvoorbeeld gemakkelijk aan te tonen: omdat het heelder volkeren, heelder stukken van continenten niet kan helpen, terwijl er meer geld gaat naar hondenvoer dan nodig is om all 16 miljoen mensen die van honger en dorst sterven ten minste te laten overleven. Dat spreekt boekdelen: alles is inderdaad relativeerbaar, maar het éne al meer dan het andere ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het gaat hem trouwens ook niet enkel over rechtstreeks lobbywerk. Het gaat over landen die zoals bedrijven hun economie in stand moeten houden tussen andere landen met dezelfde intentie. Libertarische princiepes zijn slechts gedachten, daar kan je op zich de gevolgen van een economisch syteem niet mee veranderen. Of denk je van wel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |