Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2008, 02:25   #181
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Als er 150 zetels zijn, dan heb je iets van een 1,5 % van de stemmen nodig voor een zetel. Dat lijkt mij een fair en transparant systeem, veel simpelder dan D'Hondt of Imperiali of al die andere systemen.
Euh, foutje

0,67 % voor 1 zetel bedoel ik natuurlijk
Oud 21 februari 2008, 02:31   #182
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Heb je een foto van jezelf online staan?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 03:06   #183
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Heb je een foto van jezelf online staan?
Euh, ja. Maar ik geef liever geen links als je dat niet erg vindt. Ik vind het wel fijn om anoniem te zijn op dit forum. Sommigen hier weten wie ik ben, maar dan weet ik ook wie zij zijn.
Oud 21 februari 2008, 11:35   #184
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het hangt er van af. Wat is dat dan juist, gemeenschapsdienst? De mensen in lelijke oranje overalls steken en papiertjes laten oprapen in het park? Dat lijkt me niet erg zinvol, zoiets.

In ieder geval, het zou zeker vrijwillig moeten zijn, niet verplicht. Want het is toch de bedoeling om de werkzoekenden te motiveren, en niet om hen te demotiveren en schuldgevoelens te bezorgen?

Concreet gesteld: ik zou kunnen leven met een systeem waarbij pakweg mensen die al maandenlang niet reageren op uitnodigingen van trajectbegeleiding en zo, dat je die de keuze stelt: ofwel wordt de schorsingsprocedure ingesteld, ofwel meld je je aan bij de gemeenschapsdienst, waar je de keuze hebt uit verschillende mogelijkheden.
Maar ik zou nooit akkoord kunnen gaan met een systeem waarbij werklozen verplicht worden om allerlei rotklusjes te doen, en geschorst zouden worden omdat ze weigeren. Bvb omdat ze liever voor hun kinderen zorgen ipv die naar de creche te doen. Of liever proberen bij te blijven in hun vakgebied. Of iets nieuws willen studeren, met meer toekomstmogelijkheden.
Hm, toch links dus. Wat ik hierna schrijf bedoel ik niet als een persoonlijke aanval, maar puur algemeen.

Ja, papiertjes rapen in het park is zinvol. Beter dan thuis privédingen zitten doen en toch geld vangen. Vrijwillig kan iedereen nu al doen, natuurlijk moet het wel verplicht worden. Het werkt wel degelijk motiverend om werk te zoeken als je intussen verplicht wordt tot werk dat je niet leuk vindt. Je wil zsm beter werk. Schuldgevoel is niet nodig: je zoekt werk, je solliciteert en in afwachting van succes doe je gemeenschapsdienst. Niets om je voor te schamen.

Het zou inderdaad prettig zijn als ze dan een gevarieerd aanbod hebben waaruit je kan kiezen, daar moet dan actief aan gewerkt worden. Maar evengoed, je moet iets kiezen, anders stopt de uitkering. Liever voor de kinderen zorgen is geen reden. Je kiest er dan blijkbaar voor om niet te werken, dus keuze voor huisman of huisvrouw. Niets mis met die keuze, maar daar wordt geen uitkering voor verleend. Voor full-time studies kan dan weer een uitzondering gemaakt worden, zoals nu studenten ook een beurs krijgen.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 14:01   #185
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Let's agree to disagree on this, André.
Oud 21 februari 2008, 14:10   #186
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt hier duidelijk al goed over nagedacht. Wat je schrijft lijkt mij inderdaad te kloppen.
Nu, aangezien je dus niet heel de psychische kenmerken en sociale omgevingskenmerken kunt checken bij een gelegaliseerde verkoop, dit is praktisch niet doenbaar, en zou de privacy schenden, zal je dus iets anders moeten vinden. Maar ik weet niet of die disclaimers veel zouden helpen.
Uiteraard dat deze disclaimer op zich de problemen niet gaat verhinderen.

Ik wil dat de verhouding overheid-gebruiker grondig wordt aangepast. Het overheidsbeleid inzake drugs heeft hier vanaf de jaren 70 tot diep in de jaren 90 er voornamelijk naar gestreefd gebruikers/verslaafden te marginaliseren en tot zelfmoord te drijven voor de dealers daarin slaagden. Buiten corrupte flikken en puissant rijk geworden pushers heeft dit niets opgeleverd, want het gebruik is tegenwoordig nog nooit zo hoog geweest

Ik wil de zaak omdraaien: this is the game and here are the rules. Wij laten u uw vrijheid, maar...u moet weten waar u aan begint. Weet dat niet, kom dan niet klagen, wij aanvaarden het 'intoxicatie-excuus' niet meer, in tegendeel, uw onwetendheid kwalificeren wij als onverantwoordelijkheid, zelfs een verzwarende omstandigheid.
Gaat dit problematisch druggebruik oplossen? Nee. Maar het voordeel is alleszins wel dat de geldverspilling in de heksenjachten van grammetjes naar containers eens een halt wordt toegeroepen. En dat mensen niet meer naar de overheid kijken om een 'drugsbeleid' te voeren, maar zelf een houding aanenemen t.o.v. mensen die drugs nemen zonder het 'jamaar de wet....'

Zo komen echte 'cokeheads' niet in mijn buurt. Vréselijk irritante kl**tzakken.
Oud 21 februari 2008, 14:45   #187
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Let's agree to disagree on this, André.
I agree.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 16:25   #188
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Uiteraard dat deze disclaimer op zich de problemen niet gaat verhinderen.

Ik wil dat de verhouding overheid-gebruiker grondig wordt aangepast. Het overheidsbeleid inzake drugs heeft hier vanaf de jaren 70 tot diep in de jaren 90 er voornamelijk naar gestreefd gebruikers/verslaafden te marginaliseren en tot zelfmoord te drijven voor de dealers daarin slaagden. Buiten corrupte flikken en puissant rijk geworden pushers heeft dit niets opgeleverd, want het gebruik is tegenwoordig nog nooit zo hoog geweest

Ik wil de zaak omdraaien: this is the game and here are the rules. Wij laten u uw vrijheid, maar...u moet weten waar u aan begint. Weet dat niet, kom dan niet klagen, wij aanvaarden het 'intoxicatie-excuus' niet meer, in tegendeel, uw onwetendheid kwalificeren wij als onverantwoordelijkheid, zelfs een verzwarende omstandigheid.
Gaat dit problematisch druggebruik oplossen? Nee. Maar het voordeel is alleszins wel dat de geldverspilling in de heksenjachten van grammetjes naar containers eens een halt wordt toegeroepen. En dat mensen niet meer naar de overheid kijken om een 'drugsbeleid' te voeren, maar zelf een houding aanenemen t.o.v. mensen die drugs nemen zonder het 'jamaar de wet....'

Zo komen echte 'cokeheads' niet in mijn buurt. Vréselijk irritante kl**tzakken.
Dat de overheid "streeft naar het tot zelfmoord drijven van gebruikers" is wel een beetje sterk uitgedrukt Morduk.
Maar je hebt absoluut gelijk dat het overheidsbeleid niet helpt, maar gebruikers criminaliseert, wat hun reïntegratie in de maatschappij serieus bemoeilijkt en hun afhankelijkheid vergroot.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 21 februari 2008 om 16:25.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 17:29   #189
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het met je eens dat je ideologie soms contradictorisch noemt.

Wat verkies jij: mensen die enkel boekenkennis bezitten, of mensen die vooral uit eigen ervaringen hun visie vormen?

BTW: heb ook nog aan LARP gedaan.
Oud 21 februari 2008, 18:00   #190
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik ben het met je eens dat je ideologie soms contradictorisch noemt.

Ja, maar eigenlijk denk ik dat dit voor iedereen geldt, maar sommigen het gewoon niet willen toegeven, of bepaalde tegenstrijdigheden gewoon negeren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Wat verkies jij: mensen die enkel boekenkennis bezitten, of mensen die vooral uit eigen ervaringen hun visie vormen?

BTW: heb ook nog aan LARP gedaan.
Had jij dat dan ook, als je aan mensen probeert uit te leggen wat live-action roleplay juist is, dat ze je dan aankijken alsof je van Pluto komt?

Maar om op je vraag te antwoorden: alhoewel ik zelf ongelooflijk graag boeken lees, verkies ik eigenlijk op persoonlijk vlak de omgang met de tweede groep van mensen. Zoals ik hier eerder al schreef heb ik dus een goede maat die beroepsmilitair is, en één die spoorwegarbeider is. Ik heb daarentegen bijna geen 'intellectuele' vrienden overgehouden aan mijn studententijd. Ik ken veel mensen zonder diploma middelbaar die intelligenter zijn dan veel universitaire 'masters'.

Ik denk dat 'boekenwijsheid' zoals men dat noemt, helemaal niets betekent zonder echte levenservaring. Ik weet dat een dergelijke uitspraak een cliché is geworden, maar ik ben er vast van overtuigd.
Oud 21 februari 2008, 18:05   #191
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Had jij dat dan ook, als je aan mensen probeert uit te leggen wat live-action roleplay juist is, dat ze je dan aankijken alsof je van Pluto komt?
Nee, eerder van Saturnus

In ieder geval bedankt voor je duidelijke uitleg.
Oud 21 februari 2008, 23:58   #192
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de overheid "streeft naar het tot zelfmoord drijven van gebruikers" is wel een beetje sterk uitgedrukt Morduk.
Kleine maar niet onbelangrijke nuance, ik bedoelde het drugbeleid tot een 15-tal jaren geleden van de overheid

Ik praatte overigens vanuit persoonlijke ervaringen, meer bepaald bij enkele vrienden. Maar da's niet voor hier. 't is uwen draad hé
Oud 22 februari 2008, 16:15   #193
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

By the way, jullie mogen me ook onnozele vragen stellen hoor. Het is hier wel erg serieus geworden op deze draad.
Oud 23 februari 2008, 10:43   #194
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
By the way, jullie mogen me ook onnozele vragen stellen hoor. Het is hier wel erg serieus geworden op deze draad.
Jij je zin: kabouter Plop of kabouter Klus?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 11:58   #195
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Heeft politics.be voor jou enig nut gehad?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 23 februari 2008, 12:40   #196
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Doctor Strangelove,

graag uw mening over volgende stellingen :

- de uitbreiding van Brussel moet er komen
- In heel België moet volledige tweetaligheid gelden
- België moet unitair worden
- meer algemeen : elke tien jaar moet er in elke gemeente een referendum komen over de eventuele overheveling naar een andere regio (binnen de nationale grenzen) of naar een ander land

Verder nog :
-Wat vind jij van dit voorstel voor het Midden-Oosten:

Tenslotte nog graag uw mening over de volgende stellingen:

- de Roze, Fluwelen, Anjer-,... revoluties in Oost-Europa en Centraal-Azië maken deze landen niet welvarender of democratischer, en maken ze enkel afhankelijk(er) van de VSA.
- Azerbeidzjan is een nepdemocratie waar zo'n revolutie niet plaatsvindt omdat de VSA daar dan weer geen zin in heeft
-Sakashvili is geen goeie president van Georgië
Oud 23 februari 2008, 14:41   #197
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Jij je zin: kabouter Plop of kabouter Klus?
Kabouter Klus? Ken ik niet. Van Kabouter Plop heb ik wel al gehoord, maar nog geen films of zo van gezien. Maar ik weet dat die een kaboutermuts heeft waar je een fallisch symbool in kunt zien, ploppeddeplop!
Oud 23 februari 2008, 14:43   #198
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Heeft politics.be voor jou enig nut gehad?
Ik heb mij hier bij momenten al zeer goed geamuseerd. Ik heb hier zeker ook dingen bijgeleerd, teksten via allerlei links en zo gelezen die ik anders misschien niet had gevonden. Ik heb hier ook al zeer verstandige redeneringen gelezen die mijn kijk op bepaalde zaken hebben veranderd of genuanceerd.

Ja dus.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 23 februari 2008 om 14:43.
Oud 23 februari 2008, 14:50   #199
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Waarom heb je Longhorn als opvolger gekozen?

(Ik neem aan dat de regel dat de FvdW z'n opvolger kiest nog steeds van kracht is.)
Oud 23 februari 2008, 16:13   #200
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Doctor Strangelove,

graag uw mening over volgende stellingen :

1 - de uitbreiding van Brussel moet er komen
2 - In heel België moet volledige tweetaligheid gelden
3 - België moet unitair worden
4 - meer algemeen : elke tien jaar moet er in elke gemeente een referendum komen over de eventuele overheveling naar een andere regio (binnen de nationale grenzen) of naar een ander land

Verder nog :
5 -Wat vind jij van dit voorstel voor het Midden-Oosten:

Tenslotte nog graag uw mening over de volgende stellingen:

6 - de Roze, Fluwelen, Anjer-,... revoluties in Oost-Europa en Centraal-Azië maken deze landen niet welvarender of democratischer, en maken ze enkel afhankelijk(er) van de VSA.
7 - Azerbeidzjan is een nepdemocratie waar zo'n revolutie niet plaatsvindt omdat de VSA daar dan weer geen zin in heeft
8 -Sakashvili is geen goeie president van Georgië
1. Ik weet niet of dit 'moet', maar ik wijs het ook niet per definitie af. Wat denken de Brusselaars er zelf van? Ik vind het jammer dat de taalkwestie de normale hoofdstedelijke problemen overlappen, en deze problemen (zoals luchthavens en geluidsoverlast, urbanisatie en stadsuitbreiding, woningprijzen, ...) verergeren en moeilijk oplosbaar maken.
Ik denk niet dat de uitbreiding van Brussel een mirakeloplossing is. Ik beschouw het anderzijds ook niet als een kaakslag of verraad voor de Vlaamse zaak als ik dat soms hoor voorstellen (door Brigitte Raskin en Van Istendael dacht ik, nee?).
Maar vanuit het standpunt van Vlamingen die in Brussel wonen lijkt dit me een goede zaak te zijn, want het vergroot het aandeel Nederlandstaligen. Maar het zijn natuurlijk de Vlamingen in de rand die er fel tegen zijn. E ik heb mij laten vertellen dat veel Franstaligen uit de rand er ook niet voor zijn, want die willen uit financiële redenen geen aansluiting bij het Brussels Gewest.

Hoedanook, ik lig er eigenlijk niet wakker van. Meer zelfs, ik vind dat heel dat gedoe rond de Vlaamse Rand rond Brussel iets te veel de politieke agenda domineert naar mijn goesting.

2. Volledige tweetaligheid? Dat lijkt me een utopie. Misschien als men 40 jaar geleden resoluut voor die weg had gekozen, maar nu lijkt me dit niet meer haalbaar, vrees ik. Het is al moeilijk om in Brussels magistraten, griffiers, verplegend personeel, ... te vinden dat tweetalig is, laat staan in heel België. Niet iedereen heeft een talenknobbel. En het onderwijs kan mensen nooit perfect tweetalig maken, niet met 2, 3 of zelfs 5 uur in de week.

En daarbij, als we zeggen 'tweetalig' bedoelen we drietalig natuurlijk, want iedereen wordt geacht om Engels te spreken ook.

3. Onzin vind ik dat. Waarom zouden we terugkeren naar een structuur die al gefaald heeft? Daarbij, ik ben eigenlijk voor verregaande decentralisatie op één vlak, en grensoverschrijdende samenwerking in de andere richting. Ik ben meer voor een 'confederatie' (in de rousseauiaanse zin van het woord) van een heleboel kleine gemeenschappen en stadsgewesten.

4. Een referendum? Tja, Wilson vond dit de ideale oplossig voor alle minderheidsproblemen, maar tijdens het interbellum werd aangetoond dat dit systeem niet altijd even ideaal is. Maar op theoretisch vlak is het 'democratisch' natuurlijk, de vraag is alleen of het altijd wel zo'n goed idee is. Neem bvb Tibet of Xinkiang, waar de Han-Chinezen door de overheid zijn gestimuleerd om zich te vestigen.
Als we dus meer specifiek kijken naar de faciliteitengemeenten, dan zien we daar dus geen reële discriminatie van de 'autochtonen', maar evenmin een echte reden voor de Franstalige 'inwijkelingen' om zich zwaar gediscrimineerd te voelen. Er zijn hoogstens wat pesterijen over en weer. Ik kan me dus voorstellen dat die mensen van de Raad van Europa soms denken 'Waar maken die Belgen zich eigenlijk druk over?'.

5. Ten eerste ben ik op zich tegen de assumptie dat je als buitenstaander kaartjes kunt tekenen, of zelfs maar beoordelen, waarmee je het lot van een hele regio en miljoenen mensen denkt te kunnen bepalen. We hebben gezien waar al die kaartjes, waarvan sommige op een servet zijn getekend, tot geleid hebben.

Ten tweede denk ik dat de opdeling van Irak een slecht idee zou zijn, want het creëert redenen voor een eeuwenlang conflict. De Soennitisch-Arabische staat zou geen olievelden hebben, en geen toegang tot de zee. De voor 70% sjiïtische stad Bagdad ligt trouwens volledig omringd door soennitisch gebied. Volgens dat kaartje moet er dus eerst een etnische zuivering komen, om een sjiïtische corridor te creëren, anders kan Bagdad niet op de grens liggen.

Verder ben ik vrij zeker dat de inwoners van Noord-Pakistan, ook al zijn er daar heel veel Pashtoen bij, niet bij Afghanistan willen aansluiten. Ze zouden wel gek zijn. Je zou trouwens evengoed kunnen voorstellen om Zuid-Afghanistan bij Pakistan te voegen...Natuurlijk is de Britse grens die tussen Pakistan en Afghanistan loopt een koloniaal-imperialistische grens die geen rekening houdt met de reële grenzen. Maar dat geldt voor zeer veel grenzen, en ik vraag me af of het nuttig is die allemaal te willen hertekenen. Ik zou liever hebben dat die gerznen gewoon minder impact hebben, minder belangrijk worden. Dat lijkt me een betere optie dan de doos van Pandora te openen.

Maar als de inwoners van Baluchistan massaal voor onfahankelijkheid kiezen, als de Baluchi National Party een meerderheid in het deelstaatparlement haalt (en niet 3 van de 28 zetels zoals nu), en de onafhankelijkheid wordt uitgeroepen, tja, dan kan ik daar op zich niet tegen zijn. Maar voorlopig lijkt het erop dat er slechts een heel kleine minderheid van Baluchi's de onafhankelijkheid wil.

In ieder geval, een kaartje, getekend door een niet-Pakistaan veronderstel ik, waarbij men een regionale grootmacht met kernwapens twee derden van het grondgebied wil afpakken, lijkt me niet erg realistisch.

Turkije zal evenmin geneigd zijn om een heel stuk land af te staan aan een onafhankelijk groot-Koerdistan. Het zou al goed zijn als de Turkse Koerden meer culturele autonomie kunnen binnenhalen, als hun parlementariërs niet langer in de bak vliegen wegens al dan niet reële sympathieën voor de PKK.

Israel die de grenzen van 1967 naleeft, dan lijkt me dan wel weer een goed idee.

Verder zie ik helemaal niet in hoe we kunnen doen alsof Saddam de oorlog van '80 -'88 gewonnen heeft, en dus heel die kuststrook waar vooral sjiïtische Arabieren wonen, afnemen van Iran om aan die nieuw te creëren Sjiïtisch-Arabische staat te geven. Het Iraanse volk heeft zware ofers gebracht tijdens die 8 jaar, vele mensen zijn gestorven of verminkt. Dit plan zou een oorlog veroorzaken, een grote oorlog. Want je neemt Iran de rechtsstreekse toegang af tot de Perzische golf. En trouwens, willen de Arabieren in Iran eigenlijk wel aansluiten bij de Iraakse sjiïeten?

Al die stukken gebied van de Saudi's afnemen, daar ben ik volledig voorstander van in theorie. Hoe meer het Saudische regime verzwakt wordt, hoe beter. En als de wahhabieten de controle zouden verliezen over Mekka en Medina, zou dit deze denkschool binnen de islam verzwakken, wat ik zeker positief zou vinden. Maar opnieuw zie ik niet echt hoe men dit zou kunnen bereiken. En ik denk trouwens dat Jordanië niet staat te springen om persé een groot stuk woestijn van Saudi-Arabië af te nemen, ondanks het feit dat de grens zoals die op dat kaartje wordt getekend, historisch en cultureel misschien 'correcter' is.

6. Ja, dat kan je wel stellen. Waarmee ik niet wil zeggen dat al die studenten en protesterende betogers die de kou trotseerden in tenten, of zelfs hun leven, allemaal CIA-agenten waren of de 5de kolonne van neo-imperialisten of zo. Ik geloof dat die mensen oprecht hoopten te strijden voor een betere maatschappij. En op sommige punten hebben ze gewonnen: het gaat misschien niet zo geweldig in Oekraïene, maar voor de Oranje Revolutie liet Koetsjma daar gewoon journalisten vermoorden als hij dat wou.
Maar ze zijn natuurlijk misbruikt geweest in een groter geo-strategisch machtsspel. Of soms zijn de mensen gewoon gebruikt geweest in een lokaal machtsspel, zoals in Kirgizië, waar na de 'anjerrevolutie' gewoon dezelfde soort corrupte opportunistische poststalinisten aan de macht kwamen als voor de anjerrevolutie.

7. Klopt volledig. De VS heeft op een gegeven moment doelbewust gezwegen toen de president van Azerbeidzjan (de opvolger van zijn vader) brutaal de studenten-protesten liet onderdrukken. Vlak nadien werd een belangrijke deal gesloten over gascontracten en pijpleidingen.
Alle mensenrechten-organisaties zoals HRW en AI zijn het erover eens dat Azerbeidzjan een schijndemocratie is, waar politieke gevangenen zijn en de mensenrechten niet gerespecteerd worden. Maar de bevolking heeft pech, want het westen heeft geen enkel economisch noch geo-strategisch voordeel bij het ondermijnen van de Alyev-dynastie.

8. Saakashvilli is nu ook weer niet de slechtste president die Georgië ooit gehad heeft. Hij is duidelijk zeer intelligent, heeft een open blik op de wereld en gelooft volgens mij oprecht in de nood aan modernisering van zijn land. En hij heeft een serieuze track record op het vlak van corruptie-bestrijding.
Maar de Georgiërs hebben natuurlijk ook wel veel redenen om ontgoocheld te zijn. Ze hadden zo'n grote verwachtingen toen ze massaal voor hem stemden in 2004, en die heeft hij niet kunnen inlossen. Niet op economisch vlak (en dat verbaast mij niet, ik heb nooit geloofd in de liberale toverformules die in navolging van de Washington consensus worden gepropageerd). Maar ook niet op het vlak van de houding vcan de overheid tegenover de burger. Zelfs de grote democraat Saakashvilli laat de politie betogingen uiteenslaan, alhoewel ik toch moet toegeven dat er geen echt grove mensenrechtenschendingen meer voorkomen zoals voor 2004.
Ten slotte, hij heeft op het vlak van buitenlandse politiek de gok gedaan om resoluut voor het Westen en tegen Rusland te kiezen. Maar de VS, daar kan Georgië als het er op aankomt niet op rekenen, ook al zouden ze lid van de Navo worden, ook al sturen ze 50 man naar Irak. De VS zal geen oorlog met Rusland beginnen om Zuid-Ossetië terug bij Georgië te voegen, en Rusland weet dat.
En de EU knikt vriendelijk, maar zit niet te springen om Georgië lid te maken.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 23 februari 2008 om 16:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be