Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2008, 18:39   #181
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Een voorbeeld van sociale woningbouw in stalin-stijl ontworpen door Renaat Braem.

http://www.a33.be/a33.aspx?tabid=337...&culture=nl-be

Sint-Maartensdal is tussen 1963 en 1969 gebouwd door de vroegere medewerker van le corbusier, renaat braem.
Aanleiding tot de renovatie is het grote brandrisico in deze torengebouwen, zonder vluchttrap, zonder compartimentering, zonder de nodige veiligheidsvoorzieningen. Daarnaast zijn er problemen van betonrot, lekkende ramen, verouderde technische installaties, plaatsgebrek in keukens en badkamers.
Doet me denken aan dat geval dat de Nederlandse overheid eens heeft laten optrekken. Weet iemand toevallig hoe die plek noemt?

Een paar tientallen flatgebouwen onder 't motief van sociale woningsbouw. Groentje-18 moet niet denken de o zo geprezen voordelen die eigenlijk tot de fictie behoren daar terug te vinden.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 21:34   #182
Groentje-18

Standaard

Even een vraagje
wat is het verschil tussen mijn zogenaamde "ik zal eens zeggen hoe jij moet leven" (altijd leuk om te zien hoe 90% van de posters hier allerlei dingen bij je woorden fantaseert en hierop verdergaat) en al die grote projectontwikkelaars die residenties bouwen in een stad? ...
Ahja, even vergeten dat bij het ene de illussie van vrijheid behouden wordt, en bij het andere niet.
Oud 17 maart 2008, 21:35   #183
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Groentje-18 vindt dat zij en haar mama een objectieve smaak hebben en weten wat iedereen anders nodig heeft. Het is wel een smaak die na tien jaar al helemaal veranderd is, maar hey, dat is vast een detail voor onze would-be-urbaniste
Wat hier even prachtig gedemonstreerd wordt.

Het kan echt geen kwaad als je je even bij de tekst houdt, anarchistische.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 maart 2008 om 21:36.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 21:40   #184
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Even een vraagje
wat is het verschil tussen mijn zogenaamde "ik zal eens zeggen hoe jij moet leven" (altijd leuk om te zien hoe 90% van de posters hier allerlei dingen bij je woorden fantaseert en hierop verdergaat) en al die grote projectontwikkelaars die residenties bouwen in een stad? ...
De overheid is de eigendom van de burgers. Die moet ons niet opvoeden. Als er al moet opgevoed worden, dan zijn het de burgers die de overheid moeten opvoeden.

Wat projectontwikkelaars doen, staat daar totaal los van. Zij doen wat zij denken dat de markt, de burgers dus, wil. Als ze fout zitten, betalen ze daar ruimschoots voor.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 22:13   #185
Groentje-18

Standaard

Appartementjes van 40m² zonder tuin maar met balkon waar je net een stoel op kan plaatsen.
Er zijn argumenten tegenin te brengen (bv. weinig poetswerk, als student heb je niet meer ruimte nodig of als alleenstaande, ...) maar 'mijn idee' lijkt me dan toch stukken comfortabeler, mensvriendelijker en minder sociaal isolerend.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 maart 2008 om 22:13.
Oud 18 maart 2008, 07:14   #186
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Appartementjes van 40m² zonder tuin maar met balkon waar je net een stoel op kan plaatsen.
Er zijn argumenten tegenin te brengen (bv. weinig poetswerk, als student heb je niet meer ruimte nodig of als alleenstaande, ...) maar 'mijn idee' lijkt me dan toch stukken comfortabeler, mensvriendelijker en minder sociaal isolerend.
Ik heb een tijd geleden nog zitten babbelen met iemand die in een mooi huisje woont maar heel graag zou verhuizen naar een klein appartementje. Ga jij hem zeggen dat 'jouw idee' toch wel stukken comfortabeler, mensvriendelijker en minder sociaal isolerend is? Die persoon zou trouwens nooit in de gemeenschappelijke ruimtes komen, hij wil helemaal geen sociaal contact.
Wat jij comfortabel en mensvriendelijk vindt is écht niet hetgeen iedereen denkt.
Bovendien zijn er een pak mensen die graag sociaal geïsoleerd zijn in hun huis.
Wat zeg je die mensen?

Ik vind het trouwens zeer jammer dat je niet geantwoord hebt op mijn vraag waar je 'jouw idee' gaat inplanten.

Over die projectontwikkelaars met hun projecten: die projecten verkopen als zoete broodjes. Misschien staat u dat niet aan, maar je zou er mijns inziens beter mee leren leven in plaats van 'uw idee' als ideale standaard te nemen.
Oud 18 maart 2008, 08:39   #187
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als die prijzen zo blijven stijgen zullen de mensen wel automatisch in huisjes van 40²m beginnen wonen.
Zelfs samenwonen.
Oud 18 maart 2008, 12:14   #188
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hier even prachtig gedemonstreerd wordt.

Het kan echt geen kwaad als je je even bij de tekst houdt, anarchistische.
OK.

Jij stelt:
1. Bouwen is een extreme vorm van decadentie en egoïsme
2. Je moeder heeft 10 jaar geleden gebouwd.

De conclusie kun je zelf trekken.
Oud 18 maart 2008, 12:34   #189
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
De overheid is de eigendom van de burgers. Die moet ons niet opvoeden. Als er al moet opgevoed worden, dan zijn het de burgers die de overheid moeten opvoeden.

Wat projectontwikkelaars doen, staat daar totaal los van. Zij doen wat zij denken dat de markt, de burgers dus, wil. Als ze fout zitten, betalen ze daar ruimschoots voor.
Da's wel heel simplistisch, hé.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 12:38   #190
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Overal waar dat geprobeerd is, van Stalinistisch Rusland over Hoboken tot de banlieues van Parijs, is het faliekant afgelopen.
Je bent zeer slecht geïnformeerd. Heb je bijvoorbeeld al eens gehoord van de Unité d'Habitation in Marseille? Het is nogal belachelijk om elk appartementsblok over dezelfde kam te scheren. En zoniet nog belachelijker om het probleem van een gebrek aan ruimte en de noodzaak van een degelijke visie mbt ruimtelijke ordening te ontkennen. Het is net dat gebrek aan visie dat bijvoorbeeld de banlieues van Parijs zo onleefbaar maakt.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 12:51   #191
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@ Groentje-18

Nog ter info:
Ik heb bewust niet gebouwd, maar een bestaande woning gekocht.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 18 maart 2008 om 13:20.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 13:34   #192
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En Groentje-18: ondertussen al die posts gevonden waarin ik pleit voor eugenetica?
Zoniet, wil jij dan eens je bewering terugnemen? Ik til erg zwaar aan die beschuldiging.
Oud 18 maart 2008, 14:21   #193
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En Groentje-18: ondertussen al die posts gevonden waarin ik pleit voor eugenetica?
Zoniet, wil jij dan eens je bewering terugnemen? Ik til erg zwaar aan die beschuldiging.
Geen reactie...
Proper, je mag trots zijn op jezelf, met je hoge morele standaarden.
Oud 18 maart 2008, 14:56   #194
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik heb een tijd geleden nog zitten babbelen met iemand die in een mooi huisje woont maar heel graag zou verhuizen naar een klein appartementje. Ga jij hem zeggen dat 'jouw idee' toch wel stukken comfortabeler, mensvriendelijker en minder sociaal isolerend is? Die persoon zou trouwens nooit in de gemeenschappelijke ruimtes komen, hij wil helemaal geen sociaal contact.
Wat jij comfortabel en mensvriendelijk vindt is écht niet hetgeen iedereen denkt.
Bovendien zijn er een pak mensen die graag sociaal geïsoleerd zijn in hun huis.
Wat zeg je die mensen?

Ik vind het trouwens zeer jammer dat je niet geantwoord hebt op mijn vraag waar je 'jouw idee' gaat inplanten.

Over die projectontwikkelaars met hun projecten: die projecten verkopen als zoete broodjes. Misschien staat u dat niet aan, maar je zou er mijns inziens beter mee leren leven in plaats van 'uw idee' als ideale standaard te nemen.
Ehm ... wat die projectontwikkelaars neerpoten verschilt heel vaak in bijna niets van "mijn idee". Dat was mijn punt net.
Bedankt om erbij te verklaren dat het heel veel aanhang heeft. Daar was ik ook al achter.

Waar ik dat idee wou inplanten? Ik zei ook net dat er heel veel oude rijhuizen ind e rand van de stad staan te verkrotten waar niemand nog echt veel mee kan doen tenzij men ze eerst afbreekt of volledig renoveert. Dit omdat ze niet meer voldoen aan de eisen van een modern gezin dat maar uit weinig mensen bestaat en dat dus niets heeft aan een huis met 50 gigantische vertrekken die allemaal heel slecht geïsoleerd zijn. En 70 trappen om naar de badkamer te gaan, wat dan weer geld voor ouderen.
Mijn voorstel: leg die huizen neer, en bouw er zulke projecten. Dat gebeurt tegenwoordig al door privé-initiatieven zoals je zelf gemerkt hebt. Maar het zal je ook al opgevallen zijn dat niet iedereen zich die kan veroorloven en dat men het dikwijls toch moet proberen te rooien met een huis zoals ik hierboven beschreef.
Dat is natuurlijk geen probleem, sommige mensen hebben wel zo'n huis nodig omwille van hun gezinsgrootte, en/of vinden dat charmant. Maar als een huis of een hele wijk al zeven jaar leeg staat en er komen geen geïnteresseerde kopers meer langs, dan mogen er wel eens conclusies getrokken worden. (En de sloophamer arriveren.)
Mijn idee is ook dat er een vlucht is naar de stad, waar men dus idd die projecten neerpoot ....

Ik was dus hier niet aan het pleiten om een kernbom op België te laten droppen en vervolgens allemaal witte huisjes met paarse bolletjes en gemeenschappelijke toiletten en douches te laten installeren omdat ik dat mooi vond.
Wel voor een beetje meer realiteitszin en haalbaar vastgoed voor iedereen dat in overeenstemming is met de bevolkingsdemografie, want tenslotte dient vastgoed om bewoond te worden door die mensen.
Dingen bouwen op een moment waarin bouwgrond schaars wordt die daar in de verste verte niet mee overeenstemmen of die bijna mensonwaardig zijn vind ik absurd.
Dat moet geen wet worden omdat ik dat vind. Maar dit forum dient om meningen kenbaar te maken dacht ik zo.

Nu is dat probleem misschien op zich nog niet zo dringend. Maar als onze populatie nog wat meer aangroeid wordt het btw wel noodzakelijk om een beetje meer aan een efficiënte ruimtelijke ordening te denken. Gezien grondstoffen niet in overvloede aanwezig zijn, moet het ook nog allemaal een beetje haalbaar blijven hé.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 maart 2008 om 15:03.
Oud 18 maart 2008, 14:57   #195
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Geen reactie...
Proper, je mag trots zijn op jezelf, met je hoge morele standaarden.
Ik kan enkel hopen dat je begrijpt dat ik geen +9700 berichten ga doorzoeken om te kijken waar je dat geschreven hebt.
Oud 18 maart 2008, 15:02   #196
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik kan enkel hopen dat je begrijpt dat ik geen +9700 berichten ga doorzoeken om te kijken waar je dat geschreven hebt.
Dan is je bewering een valse beschuldiging. Discussiepartners proberen voor te stellen als slechte mensen (in elk geval slechter dan jezelf) is blijkbaar jouw manier van argumenteren de laatste tijd.
Ik heb het er eigenlijk wel mee gehad.
Doei!
Oud 18 maart 2008, 15:04   #197
Groentje-18

Standaard

---------------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 maart 2008 om 15:07.
Oud 18 maart 2008, 15:27   #198
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Zeg, Groentje, hoe zit dat eigenlijk met uw voorstel om ervoor te zorgen dat er wat arme mensen gaan afsterven, om de sociale zekerheid betaalbaar te houden?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 15:37   #199
Groentje-18

Standaard

Strafpuntenverzamelaar nummer 2. Nog acht, dan heb je Heftruck's record overschreden. Je kan natuurlijk nog altijd je eigen bericht wijzigen.
Anders ben ik benieuwd of jij ook vriendjes bij de moderatie hebt.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 maart 2008 om 15:41.
Oud 18 maart 2008, 15:44   #200
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik ken niemand van de moderatie, zover ik weet.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be