![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Gouverneur
|
![]() [quote=GaRnaaLBeeR;3476701]
Citaat:
Neem bvb lucht. Niemand kan mij stoppen om lucht te consumeren, en niemand heeft er last van dat ik lucht consumeer. Lucht heeft dus geen prijs. Lucht is er vanzelf, er wordt dus geen arbeid rond verricht. Stel nu er is een beperkte hoeveelheid lucht, de lucht die ik gebruik kunt gij ni meer gebruiken. Stel verder dat ik u kan verhinderen mijn lucht te ademen. Lucht heeft dan wel waarde. Ik kan mijn lucht ruilen tegen iets da gij hebt, bvb water. 1l lucht heeft hier de waarde van 1l. Wanneer vindt deze ruil plaats? Stel dat ik graag in de zon lig te slapen. Ik heb dan meer water nodig en minder lucht en gij loopt graag door de sneeuw waardoor ge meer lucht nodig hebt en minder water. In het eerste geval heeft lucht geen waarde, in het tweede geval wel. De waarde hangt niet af van de hoeveelheid arbeid (immers het is onmogelijk om lucht te maken met arbeid) maar van de rivaliteit en de exclusiviteit van het goed. In de futuristische maatschappij kunnen machines die gratis een oneindige hoeveelheid goederen produceren, nog altijd goederen produceren die waarde hebben. Wanneer iemand anderen kan verhinderen zomaar die goederen te nemen: dat kan de wettige eigenaar zijn, de overheid, de sterkste,... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
Los van dit is er natuurlijk nog steeds de wet van vraag en aanbod die op geen enkele mannier tegenstrijdig is met de waardeleer. In het boekje loonarbeid en kapitaal is Marx het eerste deel enkel en alleen maar bezig met vraag en aanbod uit te leggen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Arbeidswaarde kijkt enkel naar de aanbodscurve en slechts een deel van de curve ervan. Laatst gewijzigd door nun : 6 juni 2008 om 12:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De vraag niet ontlopen: moet ik je een cent betalen, ja of nee?
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ... is een begrip uitgevonden om het failliet van die theorie toch nog een beetje te maskeren, maar helaas: het werkt niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=nun;3476740]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je denkt toch niet dat een schoen gemaakt door iemand met één arm en waar dus meer arbeid in steekt ook meer waarde zou hebben dan een schoen gemaakt door iemand met twee armen? Zo simpel is het allemaal ook weer niet. Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 8 juni 2008 om 19:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Gouverneur
|
![]() [quote=GaRnaaLBeeR;3482671]
Citaat:
En zelfs als ik helemaal geen arbeid ervoor hoef te verricht. De lucht is bij daad van god gewoon in mijn bezit. Heeft het daarom geen waarde? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=nun;3482703]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als je geen onderscheid kunt maken tussen prijs en maatschappelijk noodzakelijke arbeid, dan is het verder nogal nuteloos dat ik hier nog tegenargumenten ga aanhalen, denk je ook niet?
Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 8 juni 2008 om 20:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat bepaalt de prijs van een goed, i.e. de concrete prijs bij transactie. Stel, bijvoorbeeld, dat ik een cd koop voor 15 euro bij mediamarkt. Wat bepaalt die 15 euro?
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
|
![]() Citaat:
Tot daar alles oké, maar dan passeer ik en ik wil die diamant. Moet ik dan een cent betalen, ja of nee? Je hebt intussen al vijftien keer de woorden "maatschappelijk noodzakelijke arbeid" gepreveld, maar om het eens op z'n Pelgrims aan te pakken: wat ga je doen als ik die diamant wil? Mag ik 'm gratis hebben (d.w.z. ga je hem zomaar aan mij geven) en zoneen waarom niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, al dat zoeken naar objectieve ruilwaarde, hoe vreselijk pre-postmodern.
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het punt van dat maatschappelijk noodzakelijke, is dat de waarde bepaald word in een bepaalde maatschapij in een bepaalde periode. Als jij nu als stinkend rijke burgeois libertarier ( ![]() Want... mommenteel is het nog steeds zo dat diamanten opgraven en bewerken veel arbeid vraagt. Als iedereen diamanten kan vergaren door 3 keer in de handen te klappen dan zou de waarde al veel lager liggen. En als diamanten geproduceert worden door autonome machines, dan zijn ze in oorsprong gratis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het feit dat ik die wil betalen en het feit dat de verkoper dat ervoor wilt krijgen, i.e. subjectieve waarde oordelen van ons beide.
Wat jij?
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Gouverneur
|
![]() Nog een leuk voorbeeldje waar de waarde van een goed helemaal niet bepaald wordt door de arbeid: demand side economies of scale (itt tot de klassieke supply side economies of scale).
Bij demand side economies of scale stijgt de waarde van een goed naarmate meer personen het goed gebruiken. Een klassiek voorbeeld hiervan is de telefoon. Ben je als enige in bezit van een telefoon, dan heeft deze waarde 0. Je kan immers niemand opbellen. Naarmate meer mensen een telefoon hebben stijgt de waarde ervan. De waarde wordt hier dus helemaal niet bepaald door de arbeid maar door het aantal medegebruikers. Eens het aantal gebruikers een bepaald punt overstegen heeft stijgt de waarde van een telefoon niet meer naarmate het aantal gebruikers stijgt. Eens er in belgie 4miljoen telefoon's zijn, zal een telefoon niet meer in waarde stijgen als er nog eentje bijkomt. De vraagcurve naar telefoons heeft dus de vorm van een omgekeerde U. Eerst een opwaarts gedeelte (wat een beetje ongewoon is voor een vraagcurve) vervolgens een top, en ten slotte een traditioneel neerwaarts gedeelte. Verschillen in arbeid kunnen deze waardeschommelingen niet verklaren. |
![]() |
![]() |