![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Minister-President
|
![]() Grapjas. De pensioenkas is slechts een aanvullend fonds. De nettobijdrage van Vlaanderen tot de sociale zekerheid is wel degelijk positief en aanzienlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Minister
|
![]() Kristof, wat zijn jouw argumenten tegen een evolutie die de Belgische staat virtueel zou opheffen en zijn onderdelen stap voor stap zou doen opgaan in een Confederatie der Nederlanden (waar de bevolking van die onderdelen dat wenst, vanzelfsprekend)?
Maak je niet te moe, ik vraag dit enkel ter oriëntatie. Een korte opsomming volstaat. Laatst gewijzigd door Rob Roy : 8 april 2008 om 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat zijn gewoon de forenzenwoonzonen van resp. Brussel en Luxemburg. Vacatures in Wallonië zélf zijn er bijna niet te vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Minister
|
![]() Nog een vraagje: ziet u geen collusie tussen het franstalige taalracisme waar u het over heeft en het hart van de staat (de elite) zelf? Wat te denken over de (soms besmuikte) pamperbehandeling die het FDF binnen het establishment te beurt valt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Frans Van Cauwelaert - een zeer goede flamingant en zeer goede Belg - begreep dit spelletje al voor en tijdens WO I en zag dat de activisten de Vlaamse Beweging zouden discrediteren. Hij had gelijk om de vernederlandsing van de universiteit van Gent en de uitvoering van de taalwetten te eisen, maar tegelijk zag hij de gevaren in van een federalisering (een vooruitziende blik!) schadelijk zou zijn voor België en zelfs de toekomst van Vlaanderen zelf zou hypothekeren. Daarom heeft hij zijn Vlaamsgezinde vrienden tot op het einde van zijn leven gewaarschuwd voor de val, die het federalisme is en was. De Volksunie, en met hen anderen hebben - ik gebruik de woorden van Lode Claes - de Vlaamse meerderheid in België voor een bord linzensoep verkocht. Die "Kleinstaaterei" levert ons nu een waanzinnig systeem op dat niemand kan verdedigen en dat mensen tegen elkaar opzet, louter omwille van hun taalaanhorigheid. De toekomst van België kan enkel maar verzekerd worden door de francofone-nationalistische pseudo-Belgische klasse aan de kant te schuiven en hetzelfde te doen met hun objectieve Vlaams-nationalistische bondgenoten. De grootste bondgenoot van het racistische FDF is de N-VA en vice versa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Waarom ik dat bij aanvang niet gedaan heb? Wat ik zeg lijkt me toch evident voortvloeiend uit de opvattingen van unitarisme en meerpoligheid zelve. Een democratisch België kan enkel maar een België zijn, waar one man/one vote heerst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Kristof Vermassen : 8 april 2008 om 17:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het tweede moet je eerst los zien van het eerste (als een breuklijn in WO I), en daarna aangedreven door het eerste en dan natuurlijk vice versa (vicieuze cirkel nationalisme).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#194 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wat betreft het topic. Cijfers bewijzen meestal alles en niets. Wat ik wel vaststel. De federale regering heeft 500 miljoen euro nodig. Vlaanderen levert daarvan 375 of zoiets (g |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Diego Raga : 8 april 2008 om 18:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wat betreft het topic. Cijfers bewijzen meestal alles en niets. Wat ik wel vaststel (ik ga niet te ver gaan enkele korte voorbeelden): de federale regering had onlangs 500 miljoen euro nodig. Vlaanderen levert daarvan 375 of zoiets (ga het nu niet opzoeken jullie herinneren je dat wel). Vlaanderen heeft 1200 flitspalen, Wallonie 100 of zo? (again zoek de exacte cijfers maar op), de verdeelsleutel was (uiteraard) paritair. Als de 21% BTW er komt, wie is dan het zwaarst geimpacteerd? Is het 6 miljard? 10 miljard? 20? Het zal me worst wezen... De vraag die ik mij stel is: is dit ethisch correct? Eerlijk? Is het normaal dat men dit in Wallonie als vanzelfsprekend beschouwt? Is dit solidariteit? Waarom komt er nu pas een Marshallplan? Waarom geen krachtdadiger optreden in het verleden? Waarom zijn er eigenlijk niet gewoon correcte cijfers wijdverspreid beschikbaar? Dat nu het buzzword onafhankelijkheid zoveel genoemd wordt heeft m.i. vooral te maken met de constante weigering van de Franstalige politici om enig debat aan te gaan. Daardoor is de discussie vernauwd en scherper geworden. Dat heeft iedereen 9 maanden lang kunnen constateren, met als beste bewijs dat er ook vandaag over de punten in kwestie nog steeds geen gesprek ten gronde geweest is. Maar dat maakt voor velen (inclusief een groot deel van de pers) niet uit: de zwarte piet wordt gewoon doorgeschoven naar N-VA. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Minister
|
![]() De Belgicisten toch met hen obsessie voor de transfers naar Limburg ...
|
![]() |
![]() |