![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het staat u vrij eens een boek open te trekken.
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Het is evenzo jammer dat on-gelovigen altijd op zoek gaan naar fouten in het systeem zelfs. Het zijn altijd puur interne krachten die aan de basis van problemen liggen. Trouwens, wie zijn fouten niet toegeeft, laat staan er op z'n minst een eerlijke analyse van maakt, mag zichzelf echt geen Marxist noemen. Dat is ook waarom wij (als trotskisten) het moeilijk hebben met de meeste Stalinisten, die het Stalin-probleem simpelweg herleiden tot een probleem van 'persoonlijkheidsverheerlijking', en daarmee is de kous af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn er nog belangrijke werken die ik zeker eens moet lezen? Ik heb me al ziek gelachen bij DK, ik denk niet dat ik nog veel meer onzin aan kan. Citaat:
De tweede zijn objectief correcter, als je in een wereld wilt leven die ons niét terugkatapulteerd naar het stenen tijdperk. Citaat:
Liberalen behoren tégen de centrale bank zijn; die een overheidsinstelling is om de economie (meer bepaald de geldvoorraad) centraal te plannen. Bijgevolg: chaos door boom/bust-cyclici. Indien je er meer over wilt weten: www.mises.org en daar dan zoeken naar 'business cycle' of 'boom bust'. Ik ben zeker dat je daar interessante teksten over zal vinden. Als je eens zou afstappen met de wereld te bekijken met een visie van 'proletariaat' versus 'kapitalisten', zou het al toffer zijn. Immers: kapitalisten en arbeiders kunnen gelijke belangen hebben tégen andere kapitalisten en 'hun' arbeiders. Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 24 april 2008 om 20:01. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik probeer het nogmaals: waarom zal de chaos altijd en overal enorm zijn in een geplande economie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben geïnteresseerd; maar in de zaken die je zei, daaruit heb ik geconcludeerd van 'laat ook maar'. Echt; alsof die onzin (wat het is) niet al vaker ben tegengekomen. Dit forumonderdeel staat er vol van! En allemaal hebben ze dezelfde enge visie. Om maar te zwijgen hoe grappig het wel niet is om ze dan onderling zien ruzie te maken. Een doctoraat is zelfs niet mogelijk; een heel eenvoudig boekje, zo'n 300 bladzijden, geschreven voor 15 jarigen is zelfs genoeg. Heb ik mijn wereldbeeld vast? Wel; kleine feitelijke noot: ik acht mezelf niet verantwoordelijk voor zaken die ouder zijn dan een maand, omdat de kans groot is dat ik al van mening ben veranderd. (Wat overigens bijzonder grappig is in mijn studentenvereniging. Je kan het je vast wel voorstellen hoe onmogelijk me sommigen vinden om mee te discussieren. ![]() Omdat je een economie niet geheel kan plannen. Ik zit niet thuis, anders had ik in bijlage het artikel gegeven dat Percalion en ik (vooral Percalion) een tijd geleden geschreven hebben. Van zodra ik thuis ben, stuur ik het je op.
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je kan/mag van mij niet verwachten dat ik alles wat er ooit over economie verschenen is heb bestudeerd en gelezen - dat heb ik ook nooit beweerd trouwens - ik denk dat ik op een bescheiden manier op je vragen heb gereageerd, naar eigen vermogen, en dat ik mijn beperkt vermogen ook heb toegegeven. Vandaar dat ik mijn leeftijd wel degelijk een excuus vind - wat daar staat is immers iets helemaal anders dan wat jij er van maakt. Schitterend trouwens dat jij al zoveel gelezen hebt op je 19. Ik kan daar alleen maar blij mee zijn - het ligt niet in mijn aard om andere mensen daarop te pakken of smalend daarover te zijn. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin; als ik iets lees, dan is mijn onmiddellijke respons om te google'en naar kritieken daarop. Vind ik een redelijk goede werkwijze. Citaat:
Zie; het zit hem allemaal in de prijzen (de vrijwillige waardebepaling door consumenten). Vermits je al eerder hebt gezegd dat je daar helemaal niet in geloofd (ik parafraseer: 'het zijn allemaal de aandeelhouders!') is het ook evident dat je niet weet dat prijzen echter een fundamentele rol spelen in uw economie. Citaat:
Enfin; je doet alsof liberalen - maar dan de die hards, niet die softe die we nu in de regering hebben - vinden dat de huidige samenleving goed georganiseerd is. Een liberaal verwerpt importrestricties, reguleringen, etc. Als een staalbedrijf ijvert voor subsidies (of voor extra kosten als buitenlands staal wordt ingevoerd) denk je dan dat hij liberaal bezig is? Natuurlijk niet; hij denkt in zijn eigenbelang, wat niéts te maken heeft met zijn klassenbelang. Immers: als dat staalbedrijf goed kan lobbyen (en die restricties op de vrije handel komen erdoor), dan heeft het autobedrijf in dat land problemen! (Dat zijn dus ook kapitalisten, hé.) Die moeten immers hun staal duurder aankomen en kunnen daardoor maar moeilijker concureren! Dat bedoel ik dus dat belangen van kapitalisten kunnen botsen. Het belang van de arbeiders en kapitalisten van de staalindustrie botst hier met het belang van arbeiders én kapitalisten van de auto-industrie. Niets 'klassenbelang' aan. Of denk jij dat liberalen wél voor al dat gelobby zijn? Citaat:
Winstmaximalisering is positief en hoeft natuurlijk niet ten koste te gaan van 'de arbeider' - zolang er meer geproduceerd wordt, mag het loon van 'de arbeider' zelf dalen. In reële termen is het perfect mogelijk dat zijn koopkracht verhoogt. (Mogelijk =/= zeker.) Denk je trouwens dat het door vakbondenstrijd is dat we nu meer kunnen kopen, of door toenemende kapitaalsinvesteringen waardoor de productie stijgt? Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 24 april 2008 om 20:27. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | ||||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat jij ziet botsen zijn de belangen van de Kapitalisten. De arbeider is slechts een middel voor de kapitalist om z'n doel te bereiken. De arbeider zelf heeft weinig keuze, het is namelijk werken of overleven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De prijs voor een product is wat de consument ervoor wilt geven.
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien een werknemer het niet zint, kan hij ergens anders gaan werken - er zijn meerdere werkgevers, hé.
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De hongersnoden in landen zoals Mexico, waar normaalgezien geen hongersnood is, en de vreslijke, afschuwelijke toestanden van verhongering en ziekten in de Derde Wereld hebben niks aan theoretische nonsens over een compleet kusntmatig en onnatuurlijk systeem dat niet nodig en zelfs niet wenselijk is.
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Adrian heeft voor een groot deel gelijk. Zo zit het economisch systeem hier in elkaar. Vooral zijn opmerking over de botsing tussen kapitalisten en dat de arbeider/werknemer dat in feite ondergaat, is nagels met koppen slaan.
Het is ook daarom dat ik het met dit systeem niet eens kan zijn. Ook met de theorie waarop Adrian zich baseert, kan ik het onmogelijk eens zijn. Maar we moeten niet blind zijn hierin. De westerse wereld is doordrongen van Weber's Geest van het Kapitalisme. Dat is twee eeuwen liberale economie. Dat krijg je niet onderuit gehaald met enkele verwijzingen naar Das Kapital. Je moet dan, zoals Adrian aangeeft, eerst gaan kijken wat er zoal gezegd en geschreven is vanuit de utilitaristische benadering. En dat kan ik alleen maar aanraden te doen. Dat is heel leerrijk. En een moeilijke tegenstander.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voedselschaarste is onwenselijk. Je kan redeneren: kunnen we andere maatregelen nemen om die schaarste te voorkomen? Of redeneer je: we hebben de best mogelijke maatregelen genomen, dat er toch voedselschaarste is ontstaan is louter te wijten aan externe factoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dit is de analyse, en dit is wat er op dit ogenblik gebeurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het belangrijkste is dat er veel analyses te lezen zijn. Zolang de meningsuiting niet zodanig wordt ingeperkt dat de bevolking geen diversiteit in informatie meer krijgt, blijft de situatie positief. Op grond van verschillende informatiebronnen kan de bevolking kiezen welke richting ze op wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zelfs iemand van 35 moet al goede papieren hebben, om in deze tijden van knelpuntberoepen, om niet in armoede te verzeilen. daar sta je dan met je contract en opzeggingsvergoedingen....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |