Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2004, 17:12   #181
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2004, 17:32   #182
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Het besef van "goed" en "kwaad" is relatief... Wat wij in Europa als "goed en kwaad" aanvoelen, ligt vaak heel anders in andere culturen. Ons aanvoelen is christelijk geïnspireerd. Of je dat nu graag hoort of niet, Dies.

Dat jij geen belang hecht aan je cultuur en geschiedenis vind ik een straffe uitspraak voor iemand die op z'n minst de indruk wekt intelligente uitspraken te doen. Mij is altijd geleerd dat je moet weten waar je vandaan komt om te appreciëren waar je bent en de weg naar de toekomst uit te stippelen.

Het is me geen troost om de Islam afgedaan te zien als een "ordinaire sekte". Zo'n appreciatie getuigt enkel van een verregaande geestelijke armoede.
Oud 17 maart 2004, 17:48   #183
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Het ging niet om cultuur en geschiedenis, maar om het feit dat ik het een verwerpelijk idee vindt dat mensen meer of minder rechten zouden hebben/krijgen afhankelijk van de plaats op deze aardkloot waar men toevallig ter wereld komt.

Ik ontken trouwens nergens de invloed van het Christendom op onze geschiedenis en onze maatschappij, maar dat deed hier helemaal niet ter zaken. Ik wees er wel op dat een hele hoop mensen helemaal geen boodshap hebben aan de meeste van die traditionele Christelijke waarden.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2004, 18:25   #184
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanne
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje

Ik zou -moest ik u zijn- daar niet te veel op zinspelen. Wie weet komt u nog voor een grote verrassing te staan...

8)
Oei, een verholen drieginkje?
Een bom-bezoekje van Osama of één van zijn lokale consoorten.

Of erger, de de toorn van Allah die op mij nederdaalt
Uw fantasierijke geest drijft u echt wel tot perverse hoogten, moet ik zeggen.
Oud 17 maart 2004, 18:34   #185
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Citaat:

Oei, een verholen drieginkje?
Een bom-bezoekje van Osama of één van zijn lokale consoorten.

Of erger, de de toorn van Allah die op mij nederdaalt
Uw fantasierijke geest drijft u echt wel tot perverse hoogten, moet ik zeggen.
Zolang ik Osama en consoorten maar niet volg in hun daadwerkelijke perversiteiten zeker?
Oei, nu stel ik je zeker teleur
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2004, 19:01   #186
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Het besef van "goed" en "kwaad" is relatief... Wat wij in Europa als "goed en kwaad" aanvoelen, ligt vaak heel anders in andere culturen. Ons aanvoelen is christelijk geïnspireerd. Of je dat nu graag hoort of niet, Dies.

Dat jij geen belang hecht aan je cultuur en geschiedenis vind ik een straffe uitspraak voor iemand die op z'n minst de indruk wekt intelligente uitspraken te doen. Mij is altijd geleerd dat je moet weten waar je vandaan komt om te appreciëren waar je bent en de weg naar de toekomst uit te stippelen.

Het is me geen troost om de Islam afgedaan te zien als een "ordinaire sekte". Zo'n appreciatie getuigt enkel van een verregaande geestelijke armoede.
Citaat:
Daarvoor liggen de wortels en een ganse reeks gebruiken van de RKK én de islam te dicht bij elkaar, veronderstel ik

PS Ik wist niet dat gnosticisme in België ook bestond!
Oud 17 maart 2004, 20:32   #187
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei, nu stel ik je zeker teleur
u heeft echt geen idee
Oud 17 maart 2004, 23:29   #188
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Daarvoor liggen de wortels en een ganse reeks gebruiken van de RKK én de islam te dicht bij elkaar, veronderstel ik

Filosoofke, ge moet heel dringend eens een paar theologische werkskes consulteren vooraleer ge u nog eens verslikt in uw pseudo-kennis van het christelijk geloof. Sorry, maar ik volg uw theorietjes nu al een tijdje en het is niet omdat u halve historische waarheden mengt met complete speculatie dat er iets van blijft plakken. In het onwaarschijnlijke geval dat het u ook maar iets zou interesseren: mijn bibliotheek staat tot uw beschikking.

M.a.w. als ge bijt, zorg dan ook dat ge beet hebt he.
Oud 17 maart 2004, 23:40   #189
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Ik ontken trouwens nergens de invloed van het Christendom op onze geschiedenis en onze maatschappij, maar dat deed hier helemaal niet ter zaken. Ik wees er wel op dat een hele hoop mensen helemaal geen boodshap hebben aan de meeste van die traditionele Christelijke waarden.
Ik meen van wel, Dies... Belangrijke teksten zoals het EVRM dragen een onmiskenbare stempel van christelijke inspiratie. Daar zou ik hele tractaten over kunnen schrijven (uiteraard refererend naar teksten van zowel gelovige als atheïstische auteurs).

En, inderdaad, de kerken zijn leeggelopen... in vergelijking met vijftig jaar geleden; ik stel vast dat het in talloze parochies echter toch nog "vollen bak" is op zondag. Raar hoor... Misschien moet ik wat vaker de grote kerken in de stad eens gaan bezoeken. Een Kathedraal van Gent volkrijgen zal natuurlijk niet simpel zijn.

Ik zie anders niet in wat er verkeerd zou zijn aan een oprecht engagement van gelovigen binnen hun gemeenschap. Een engagement waar iedereen -dus ook niet-gelovigen- zijn voordeel mee doet omdat bepaalde zorgen nu eenmaal niet worden ingevuld door de overheid. De bewogenheid van die mensen stamt uit een diep en oprecht geloof; leg mij eens uit wat daar verkeerd aan is. Buiten het feit dat jij die overtuiging niet deelt (wat jouw goede recht is). Ik heb hier nog niemand verweten minder mens te zijn of achterlijk te zijn omdat hij/zij niet gelooft (ik voel dat zelfs zo niet aan). Maar ik heb dit wel al meermaals horen verkondigen over mensen die wél geloven...

Vandaar ook mijn stelling dat het me geen troost is om de islam afgedaan te zien als een "ordinaire sekte". Zélfs al kijk ik op een hele andere manier naar de wereld als een gemiddelde moslim. Ik wil de arabische wereld niet kerstenen, maar wil ook duidelijk maken dat ik elke poging tot islamisering in West-Europa aberrant vind. En de overheid mag dit niet faciliteren; op geen enkele manier.
Oud 17 maart 2004, 23:44   #190
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Filosoofke, ge moet heel dringend eens een paar theologische werkskes consulteren vooraleer ge u nog eens verslikt in uw pseudo-kennis van het christelijk geloof. Sorry, maar ik volg uw theorietjes nu al een tijdje en het is niet omdat u halve historische waarheden mengt met complete speculatie dat er iets van blijft plakken. In het onwaarschijnlijke geval dat het u ook maar iets zou interesseren: mijn bibliotheek staat tot uw beschikking.

1) dat hun wortels dicht bij elkaar liggen blijkt als je bvb soera XIX eens leest, dat arianisme een vinger in de pap te brokken had is ook duidelijk bij vergelijking over de houding die zowel arianisme als islam aannemen tegenover de goddellijke afkomst van christus

2)Ik bijt niet, ik doe maar kss, kss
maar je moet je onderschrift eens in Google ingeven
Calix meus inebrians qu�*m proeclaus is

Ecclesia Gnostica Catholica: Jules Stany Doinel: Ritual of the ...
... The bishop, taking the bread, elevates it above the assembly in saying: "Calix meus inebrians qu�*m proeclaus is!- Calicem Salutaris accipiam and nomen Domini ...
www.cyberlink.ch/~koenig/bread.htm
W�*�*r of niet??
Oud 18 maart 2004, 00:22   #191
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

d V,
De banden tussen islam en christendom kan je al in de koran vinden, bvb in soera XIX Maryam , over Maryam en Isa bin Maryam. Als je het standpunt van de islam over de goddelijke afstamming van Christus uit soera XLIII.59 en .60 leest, je voegt daarbij soera CXll
(in 't Frans, Kasimirski-vertaling-ik heb geen NL vertaling hier)
1.Dis: Dieu est un
2.C'est le Dieu eternel
3.Il n'a point enfanté et n'a point été enfanté....
Hou er verder rekening mee dat Mohammed een syrische oom had en dat een van zijn vrouwen christene was, dat hij op een bepaald moment zijn toevlucht moest zoeken bij christen in Soedan, en je vergelijkt dat met de ariaanse "ketterijen". Als je dan nog weet dat de koran gedeeltelijk uit het Aramees en gedeeltelijk uit het Grieks naar het Arabisch blijkt vertaald te zijn, dan is de origine van de islam niet zo moeilijk in te schatten..., ook al weet men d�*t in 't Vaticaan en in Mekka liever niet meer

Enne, néé, ik bijt niet, ik doe maar kss: kss en ik vind het wél leuk om dat soort heilige huisjes eens omver te lopen, inbegrepen een ridder uit Gascogne, waar ik ook nog roots heb trouwens
verder:
Ecclesia Gnostica Catholica: Jules Stany Doinel: Ritual of the ...
... The bishop, taking the bread, elevates it above the assembly in saying: "Calix meus inebrians qu�*m proeclaus is!- Calicem Salutaris accipiam and nomen Domini ...
www.cyberlink.ch/~koenig/bread.htm

PS, Néén, theologische ambities heb ik niet en geloof is niet direct datgene waarrond mijn levensbeschouwing of mijn leven draait , idd, d�*t had je goed, maar ik heb, ondanks (of juist dankzij) een vrijzinnige opvoeding, toch altijd een bijbel gehad (eerst een écht goede kinderbijbel op basis van de Statenbijbel, nù heb ik er in totaal vier of vijf staan, denk ik, in diverse talen), samen met een koran die ik ook al sinds 1976 bezit en de veddah. Ik vind nog wel eens een torah.
PPS Jan Decleir kwam enkele jaren geleden op de planken met "de jeugd van 'kinneke Jezus", duidelijk geïnspireerd op één vd apocriefe evangeliën. Wéét jij wélk, of was d�*t te godslasterlijk voor jou

Dit vind ik één van de mooiste stukken uit de mij bekende litteratuur trouwens:
http://www.coas.com/bijbel/hl1.htm
Wéét jij hoe d�*t in de bijbel geraakt is ?
groeten, eerwaarde
filo
en een geschenkje, omdat je altijd zo doodernstig bent: met dit glimlach je misschien:
http://www.thebricktestament.com/
Oud 18 maart 2004, 00:29   #192
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
W�*�*r of niet??
Niet té ver Googlen, Filosoof...
Gewoon m'n favoriete psalm in een nogal oude versie (uit een middeleeuws benedictijns getijdenboek)

Psalm 23 Dominus regit me / De Heer is mijn herder

Dominus regit me, et nihil mihi deerit: in loco pascuae ibi me collocavit.
Super aquam refectionis educavit me: animam meam convertit.
Deduxit me super semitas iustitiae: propter nomen suum.
Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis: non timebo mala, quoniam tu mecum es.
Virga tua, et baculus tuus: ipsa me consolata sunt.
Parasti in conspectu meo mensam: adversus eos qui tribulant me.
Impinguasti in oleo caput meum: et calix meus inebrians quam praeclarus est.
Et misericordia tua subsequetur me: omnibus diebus vitae meae.
Et ut inhabitem in domo Domini: in longitudinem dierum.

Sorry... ik heb een boontje voor die taal.

Aaah, het Hooglied... D'r bestaan een hele boel hypothesen over hoe dat in de Bijbel is terechtgekomen. Ik vind het zelf best wel leuke liefdesgedichten... het lucht het geheel wat op . Ge verwacht nu toch geen theologisch traktaat van mij zeker?

Doodernstig, IKKE ???
Alstemblieft... Ik hoop dat ge geen Ned Flanders -achtig type in mij ziet he En nog minder ne paster of nen dominee. Absoluut niet... Ik spring soms wel eens op mijn paard, maar voor de rest ben ik redelijk ...euh... normaal zekerst?
Oud 18 maart 2004, 01:50   #193
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
W�*�*r of niet??
Niet té ver Googlen, Filosoof...
Gewoon m'n favoriete psalm in een nogal oude versie (uit een middeleeuws benedictijns getijdenboek)

Psalm 23 Dominus regit me / De Heer is mijn herder

Dominus regit me, et nihil mihi deerit: in loco pascuae ibi me collocavit.
Super aquam refectionis educavit me: animam meam convertit.
Deduxit me super semitas iustitiae: propter nomen suum.
Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis: non timebo mala, quoniam tu mecum es.
Virga tua, et baculus tuus: ipsa me consolata sunt.
Parasti in conspectu meo mensam: adversus eos qui tribulant me.
Impinguasti in oleo caput meum: et calix meus inebrians quam praeclarus est.
Et misericordia tua subsequetur me: omnibus diebus vitae meae.
Et ut inhabitem in domo Domini: in longitudinem dierum.

Sorry... ik heb een boontje voor die taal.

Aaah, het Hooglied... D'r bestaan een hele boel hypothesen over hoe dat in de Bijbel is terechtgekomen. Ik vind het zelf best wel leuke liefdesgedichten... het lucht het geheel wat op . Ge verwacht nu toch geen theologisch traktaat van mij zeker?

Doodernstig, IKKE ???
Alstemblieft... Ik hoop dat ge geen Ned Flanders -achtig type in mij ziet he En nog minder ne paster of nen dominee. Absoluut niet... Ik spring soms wel eens op mijn paard, maar voor de rest ben ik redelijk ...euh... normaal zekerst?
Ik hoop het!
The Simpsons volg ik niet, maar 6 jaar Latijn-Wis deed ik met plezier ( je psalmtekst lijkt me redelijk oud, op 1° zicht toch, oorspronkelijk pré-Hiëronymus??? - in elk geval ook pre-Benedictus, naar de woordenschat te oordelen)
Bespaar me gerust het theologisch tractaat: het apocrief evangelie interesseert me meer (niet uit de Nag Hammadi-teksten, dat weet ik al!)
Oud 18 maart 2004, 14:34   #194
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
hebt zonder twijfel de Koran al gelezen Net zoals de liefhebbende bijbel waar onder andere Kain zijn eigen broer de kop in slaat (O.T.) of was het omgekeerd ?

En is er niet nog zo'n verhaaltje in het O.T. waarin een zekere Onan of diens broer vermoord wordt , onder invloed van uitspraken van God . En het O.T. is toch grotendeels de basis voor het Jodendom en later Christendom .

En is het niet zo dat bij de Joden , althans bij de fanatieke richtingen toch ook discriminerend gedaan wordt tegenover andersgelovigen ?

Kortom , in alle religies heb je fundamentalisten . En moslimfundamentalisten zijn de dag van vandaag eens wat actiever dan fundamentalisten uit het Joden of Christendom en dergelijke .

Van iemand die de naam van Darwin gebruikt zou een mens toch meer verdraagzame uitlatingen verwachten . Maar ja ...
Er is een hemelsbreed verschil tussen een boek dat is samengesteld uit teksten die verzonnen of overdreven zijn, zoals overduidelijk het geval is bij de verzameling teksten van het Oude Testament en een boek waarbij in staat dat het het woord van God is.

Het Oude Testament bevat zoveel zaken die duidelijk een andere betekenis moeten hebben, zoals leeftijden van mensen van honderden jaren, dat meteen ook de hele inhoud van deze verzameling teksten ter discussie staat. Het zijn teksten ter studie en ter interpretatie, meer niet. Dat is duidelijk voor ieder die eerlijk wil zijn.

Als er daarentegen in een ander boek staat dat je die en die personen niet mag vertrouwen ("de joden en de christenen") dan is dat iets helemaal anders, hier kan je niet over mediteren.

De Koran is in tegenstelling tot het Oude en het Nieuwe Testament op een uiterst geslepen manier in elkaar gestoken, zodat degene die zich er door laat leiden niet anders kan dan volgen wat er in staat. Zoniet is hij een overtreder. "En voorwaar Allah heeft de overtreders niet lief en hen wacht een verschrikkelijke straf" etc. en zo eindigt bijna elk Koranvers.
Misschien vergeet je dat de bijbel bij Christen en Joden ook het woord van God is , tot de mensen gekomen via de profeten voor het Oud-testament (Kregen de profeten volgens de bijbel geen visioenen en andere voorstellingen waarin God heb zijn wetten en ideeen openbaarde . Mozes kreeg , zo staat letterlijk in de bijbel , de stenen tafelen (Met daarop leefregels die voor de Joden en Christenen eeuwen de vaste Wetten geweest zijn)) en via Christus , voor Christenen zowaar de ZOON van God .

Joden zijn volgens bepaalde interpretaties van het OT en de Bijbel het uiitverkoren volk , Ook Christenen hebben eeuwen , en nu soms nog , zich als de uitverkorenenen durven bestempelen . Heidenen (i.c. Moslims) mocht je van de pausen tot een paar honderd jaar terug afslachten want die hadden toch geen ziel . En Joden waren Christus moordenaars , dus , daar mocht je ook mee doen wat je wil . Allemaal in Gods naam ; "GOD WIL HET !" was toch de leuze van de Kruisvaarders .

Net zoals Christenen de bijbel op verschillende , soms extreme manieren interpreteren , interpreteren sommige moslims de Koran op een extreme manier . Er is dus niets nieuws onder de zon . Trouwens , door alle moslims over dezelfde kam te scheren stelt u zichzelf op dezelfde lijn als alle fundamentalisten die zeggen "De ander is slecht en daarmee uit" , dus ook met moslimfundamentalisten . Bezint eer ge begint zou ik zeggen .

Tot slot misschien nog dit ; Er is een hemelsbreed verschil tussen het boek en de interpretatie die sommige heethoofden aan de tekst geven .

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2004, 15:34   #195
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

Er is een hemelsbreed verschil tussen een boek dat is samengesteld uit teksten die verzonnen of overdreven zijn, zoals overduidelijk het geval is bij de verzameling teksten van het Oude Testament en een boek waarbij in staat dat het het woord van God is.

Het Oude Testament bevat zoveel zaken die duidelijk een andere betekenis moeten hebben, zoals leeftijden van mensen van honderden jaren, dat meteen ook de hele inhoud van deze verzameling teksten ter discussie staat. Het zijn teksten ter studie en ter interpretatie, meer niet. Dat is duidelijk voor ieder die eerlijk wil zijn.

Als er daarentegen in een ander boek staat dat je die en die personen niet mag vertrouwen ("de joden en de christenen") dan is dat iets helemaal anders, hier kan je niet over mediteren.

De Koran is in tegenstelling tot het Oude en het Nieuwe Testament op een uiterst geslepen manier in elkaar gestoken, zodat degene die zich er door laat leiden niet anders kan dan volgen wat er in staat. Zoniet is hij een overtreder. "En voorwaar Allah heeft de overtreders niet lief en hen wacht een verschrikkelijke straf" etc. en zo eindigt bijna elk Koranvers.
Misschien vergeet je dat de bijbel bij Christen en Joden ook het woord van God is , tot de mensen gekomen via de profeten voor het Oud-testament (Kregen de profeten volgens de bijbel geen visioenen en andere voorstellingen waarin God heb zijn wetten en ideeen openbaarde . Mozes kreeg , zo staat letterlijk in de bijbel , de stenen tafelen (Met daarop leefregels die voor de Joden en Christenen eeuwen de vaste Wetten geweest zijn)) en via Christus , voor Christenen zowaar de ZOON van God .

Joden zijn volgens bepaalde interpretaties van het OT en de Bijbel het uiitverkoren volk , Ook Christenen hebben eeuwen , en nu soms nog , zich als de uitverkorenenen durven bestempelen . Heidenen (i.c. Moslims) mocht je van de pausen tot een paar honderd jaar terug afslachten want die hadden toch geen ziel . En Joden waren Christus moordenaars , dus , daar mocht je ook mee doen wat je wil . Allemaal in Gods naam ; "GOD WIL HET !" was toch de leuze van de Kruisvaarders .

Net zoals Christenen de bijbel op verschillende , soms extreme manieren interpreteren , interpreteren sommige moslims de Koran op een extreme manier . Er is dus niets nieuws onder de zon . Trouwens , door alle moslims over dezelfde kam te scheren stelt u zichzelf op dezelfde lijn als alle fundamentalisten die zeggen "De ander is slecht en daarmee uit" , dus ook met moslimfundamentalisten . Bezint eer ge begint zou ik zeggen .

Tot slot misschien nog dit ; Er is een hemelsbreed verschil tussen het boek en de interpretatie die sommige heethoofden aan de tekst geven .
A,
Akkoord
ik heb toch dit even opgegraven, ten behoeve van sommige andere mensen hier:
http://jeanmichel.messiaen.free.fr/P...ntesquieu.html
L’ESPRIT DES LOIS (chapitre V, Livre XI),
Montesquieu (1748)

De l’esclavage des Nègres

Si j’avais �* soutenir le droit que nous avons eu de rendre les nègres esclaves, voici ce que je dirais :

Les peuples d’Europe ayant exterminé ceux de l’Amérique, ils ont dû mettre en esclavage ceux de l’Afrique, pour s’en servir �* défricher tant de terres.

Le sucre serait trop cher, si l’on ne faisait travailler la plante qui le produit par des esclaves.

Ceux dont il s’agit sont noirs depuis les pieds jusqu’�* la tête ; et ils ont le nez si écrasé qu’il est presque impossible de les plaindre.

On ne peut se mettre dans l’idée que Dieu, qui est un être très sage ait mis une âme, surtout une âme bonne, dans un corps tout noir,

Il est si naturel de penser que c’est la couleur qui constitue l’essence de l’humanité, que les peuples d’Asie, qui font des eunuques, privent toujours les noirs du rapport qu’ils ont avec nous d’une façon plus marquée.

On peut juger de la couleur de la peau par celle des cheveux, qui, chez les Égyptiens, les meilleurs philosophes du monde, étaient d’une si grande conséquence, qu’ils faisaient mourir tous les hommes roux qui leur tombaient entre les mains.

Une preuve que les nègres n’ont pas le sens commun, c’est qu’ils font plus de cas d’un collier de verre que de l’or, qui, chez des nations policées, est d’une si grande conséquence.

Il est impossible que nous supposions que ces gens-l�* soient des hommes ; parce que, si nous les supposions des hommes, on commencerait �* croire que nous ne sommes pas nous-mêmes chrétiens.

De petits esprits exagèrent trop l’injustice que l’on fait aux Africains. Car, si elle était telle qu’ils le disent, ne serait-il pas venu dans la tête des princes d’Europe, qui font entre eux tant de conventions inutiles, d’en faire une générale en faveur de la miséricorde et de la pitié ?

en nu maar hopen dat ze begrijpen dat dat ironie was...
ook dit nog:
http://www.evilbible.com/
en dit:
http://skepticsannotatedbible.com/ (en ik ken er nog)
Oud 18 maart 2004, 15:38   #196
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A

A, akkoord
ik heb toch dit even opgegraven, ten behoeve van sommige andere mensen hier:
L’ESPRIT DES LOIS (chapitre V, Livre XI),
Montesquieu (1748)

De l’esclavage des Nègres
...

en nu maar hopen dat ze begrijpen dat dat ironie was...
Tja , alhoewel , misschien ijdele hoop . Prachtig stukje trouwens, ik herinner me dat ik dat ook nog ergens gelezen heb in een ver en grijs verleden.

Oud 18 maart 2004, 15:47   #197
filosoof
Banneling

Standaard

http://jeanmichel.messiaen.free.fr/P...ntesquieu.html
ook dit nog:
http://www.evilbible.com/
en dit:
http://skepticsannotatedbible.com/ (en ik ken er nog)
Oud 18 maart 2004, 15:56   #198
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
interessant , k ga ze es van naderbij bekijken

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be