![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |||||||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als ik verwijs naar de voetnoot van de parlementaire stukken van 1956 , blz 352 , rechtskundig weekblad zal eenieder je kunnen zeggen dat dit een correcte bronvermelding is. DIT : Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Je stelling dat het een verwaarloosd land was voor het zionisme, was gelogen dat is redelijk raak zowel op kant als wal ![]() Citaat:
![]() De argumenten zijn duidelijk, de VN resoluties, het internationaal recht en de staatsdocumenten die ik aanhaal OOK. dat jij die dan nog niet wilt accepteren omdat ze niet in je zionistiche verzinsels passen, is jouw probleem. Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]()
KRITIEK OP ISRAEL IS TERECHT MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2 Laatst gewijzigd door bruut geweld : 12 mei 2008 om 23:38. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Minister
|
![]() Ja en heb je hun al gevraagd hoe ze het bestaan onder Hamas vinden vergele-ken met de periode waarin Israel dat gebied administreerde?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
jij ziet ze ook serieus vliegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Even naar de kern van de discussie hier, het begon volgens met volgende bewering van Hertog van Gelre: "het feit dat vanaf het begin van de jaartelling altijd Joden in het gebied hebben gewoond en in ieder geval in Jerazalem en omstreken altijd, door de eeuwen heen, de grootste bevolkingsgroep is gebleven."
Hij ondersteunt deze met een verwijzing naar een tabelletje dat zich o.a. baseert op een vermeende Ottomaanse census die ik nog niet in academische teksten als bron heb gevonden maar ik vind wel gelijkaardige cijfers op bijv. p. 262 van de studie in bijlage. Hij heeft dus wel gelijk dat Joden in Jeruzalem de grootste bevolkingsgroep waren ('en omstreken' is er dan wel wat bijgesleurd maar daar gaat het nu niet echt om.) Bruut Geweld spreekt die bewering tegen door te verwijzen naar cijfers uit een citaat van Lord Curzon (bij Balfour (1919) "Foreign Secretary and formerly Viceroy of India and Lord President of the Council") o.a. geciteerd in een VN-document met bronvermelding zoals door hem hier gegeven. Nu klopt het misschien wel dat Bruut Gewelds bron betrouwbaarder is maar ze is naast de kwestie want geeft nl. cijfers over het hele Britse mandaatgebied terwijl Hertog van Gelres bewering enkel Jeruzalem betrof. Beiden hebben dus in zekere zin gelijk. Dan maar weer terug naar volgende commentaar van Hertog van Gelre: "Naar mijn mening focust u teveel op de Joodse kolonisten van eind 19e, begin 20e eeuw, en vergeet u" eerder aangetoond feit. Nu vraag ik mij gewoon af wat u hier concreet mee bedoelt, moeten we omdat Joden in Jeruzalem steeds de grootste bevolkingsgroep zijn geweest (niet de meerderheid) toestaan dat zij een eigen staat oprichten op een grondgebied dat niet alleen hun wijken in Jeruzalem maar een groot deel van de linkerhelft van het gesplitste Britse mandaatgebied waarin ze slechts een klein percentage van de grond bezitten, beslaat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#187 | |
|
![]() Citaat:
Het is alsof men kan stellen dat er in Vlaanderen +25% Nederlanders wonen op basis van van een analyse van de populatie Nederlanders in Brasschaat. Bruut Geweld en System hun cijfers zijn daarom veel relevanter dan deze van Hertog.
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ja, ja polycorrect. als je het zegt ... hahaha |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 13 mei 2008 om 14:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
|
![]() Een geluk voor de rest van de wereld
![]()
![]() |
#192 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er zijn best wat meer mensen die door de antizionistische leugens zien. De Palestijnse plaat "Wij zijn toch zielig, help ons tegen de stoute joden" wordt oud en doorzichtige. De muis en konijn van Al Aqsa TV (Hamas) toont de ware aard van het beestje. Israël zal blijven bestaan, dit omdat het land dokters, architecten, kunstenaars, verpleegsters etc.. voorbrengt. Hamas brengt enkel zelfmoordterroristen voort.
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |||||
|
![]() Citaat:
De directe aanleiding voor mijn bewering is het bericht van Kalikles, waarin hij stelt dat Vlamingen zoveel sympathie hebben voor Palestijnen omdat ze genoeg hebben van de verfransing en het frans imperialisme. Dat verbaasde mij, hoewel ik het al vaker had gehoord. Het gaat mij erom dat er wordt getwijfeld aan het bestaansrecht van Israel met motieven als: ''Ze hebben Palestijns land ingepikt'', ''Ze komen na duizenden jaren als gevolg van een religieuze mythe ineens land opeisen wat niet van hun is'', ''Ze waren een onbeduidende minderheid'', ''Ze eisen land als gevolg van een bevolkingsverdeling van 1000 jaar geleden'' en nog wat meer. Enfin, u kent ze wel. Citaat:
Ik heb mij speciaal gericht op Jeruzalem met een reden. Ook noemde ik niet voor niets ''en omstreken''. Het gaat me namelijk o.a. om het gebied dat in het delingsplan van de VN is toegewezen aan het Joodse volk. Ik zal hier verderop meer op ingaan maar ik zal alvast een kleine toelichting geven: In het gehele Midden-Oosten was het Joodse volk een kleine minderheid, in het mandaatgebied Palestina een minderheid maar in Jeruzalem e.o. een meerderheid. De bevolking centreerde zich in die tijd rond de grote steden en grotere nederzettingen. Daarom zijn de percentages van elke bevolkingsgroep in heel Palestina (inclusief Jordanie) niet representatief te noemen voor de plaatsen waar de betreffende bevolkingsgroep zich bevond. Bijvoorbeeld het aantal Joden in Jeruzalem: In de directe omgeving van Jeruzalem bevond zich een zelfde aantal. Dus in Jeruzalem en omgeving woonde ongeveer de helft van de totale Joodse bevolking van héél Palestina. De rest woonde verspreid door het gehele mandaatgebied. Dit geldt ook voor de arabische bevolking, die zich in meerderheid concentreerde rond grote plaatsen, als Akaba, ten oosten van de Jordaan en verstrooid woonde ten westen van de Jordaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Joden zijn uit de streek verdreven of moesten zich gedwongen bekeren tot de islam, ze hebben eeuwen bezetting achter de rug, de laatste bezetting was door het Ottomaanse rijk. Ondanks al die verdrijvingen, bekeringen, plunderingen, inwijkingen van andere bevolkingsgroepen en religies en bezettingen zijn de Joden altijd blijven wonen in Jeruzalem en het directe gebied rondom Jeruzalem. In hun eigen gebied dus. Zo'n 50 jaar voor het zionisme bleken ze nog steeds de grootste bevolkingsgroep uit te maken en zo'n 15 jaar vóór het zionisme, toen het Ottomaanse rijk minder ''streng'' werd en ze zich dus minder hoefden te verbergen, bleken ze zelfs in de meerderheid te zijn. Als aan het einde van het Ottomaanse Rijk het gehele Midden-Oosten blaak ligt, en elk volk, elke ''kroonprins, emir of sultan'' richt een staat op op dat gebied volgens volstrekt willekeurige grenzen, zoals Irak, Syrie, Libanon, Koeweit, VAE, Jordanie, met ook nog eens verschillende bevolkingsgroepen binnen hun grenzen, waarom zou dan het Joodse volk geen recht hebben op een eigen staat in het gebied wat ze hebben gesticht, al duizenden jaren bewonen, en er de meerderheid hebben? Waarom zouden ze inwoners moeten worden van een Islamitische Arabische staat? Met andere woorden: Als een volk recht heeft op zelfbeschikking, en zowel het Joodse volk als hun buren beschouwen de Joden als een apart volk, dan heeft het Joodse volk recht op een eigen staat, Israel. Ik kan niet begrijpen dat een volksnationalist dat recht zou betwijfelen. Het gaat me in dit deel om een principiele zaak. Dan het tweede deel, het delingsplan van de VN. Logisch zou zijn de Joden Jeruzalem en de gebieden eromheen toe te wijzen omdat ze daar oorspronkelijk de meerderheid hebben. Maar juist het gebied waar ze een absolute meerderheid hebben, Jeruzalem, wordt niet aan ze toegewezen maar moet internationaal bestuurd gaan worden omdat andere religies Jeruzalem óók claimen als belangrijke stad. (Dit terwijl de Joodse bewoners nooit een vinger hebben uitgestoken naar de heiligdommen van de andere religies in tegenstelling tot de islamitische arabieren die o.a. een tig aantal synagogen hebben vernield.) Ter compensatie van de hoofdstad Jeruzalem wordt het Joodse volk stukken woestijn toegewezen. Desondanks accepteren de Joden het delingsplan van de VN (wat overigens ook nog eens met een grote meerderheid werd aangenomen). Me dunkt dat men zich inschikkelijk heeft ingesteld. (Overigens direct na de onafhankelijkheidsoorlog van Israel, toen Israel door alle buurlanden werd aangevallen en Jordanie de westelijke Jordaanoever annexeerde, annexeerde Jordanie ook Oost-Jeruzalem en werden alle oorspronkelijke Joodse bewoners eruit verwijderd en getransporteerd naar West-Jeruzalem.) Ik wil het een andere keer ook best hebben over de overeenkomsten die beoogde arabische heersers met de zionisten afsloten om Joodse immigratie te bevorderen (om o.a. verwaarloosd land te ontginnen) maar dat is w.m.b. een andere kwestie. Hierboven staat m.i. de kern. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Jeruzalem heeft (behalve tot het jaar 67 en na 1948) nooit een joodse meerderheid gehad: bijna gedurende 1900 jaar vormden joodse gelovigen een minderheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vind hieronder nog een interview met mensen die het goed menen. Ik ben het niet met alles eens, maar wel het feit dat er een erkenning moet komen over wat er 60 jaar geleden is gebeurd. Het is pas dan dat er een serieuze oplossing kan komen.
http://site.kifkif.be/kifkif/nieuws....pen_menu_id=40 HET RECHT OP TERUGKEER, SLEUTEL TOT VREDE. INTERVIEW MET E. BRONSTEIN EN M. JARADAT De een is Israëli, de ander Palestijn. Maar beiden delen eenzelfde overtuiging: om het Israëlisch-Palestijnse conflict op te lossen, moet men de wortels durven aanpakken: 1948 en het vluchtelingenprobleem. Een dubbelinterview. Welke plaats heeft de Nakba in het collectieve Israëlische en Palestijnse geheugen? Mohammed Jaradat: Als we over de Nakba spreken, hebben we het over twee derden van de Palestijnen, die 60 jaar na de feiten nog altijd in een vluchtelingenstatuut gedwongen zijn. Het is dus makkelijk te begrijpen wat dat drama betekent voor de Palestijnse maatschappij. Jaar na jaar herdenken we de catastrofe en de massieve verdrijvingen die een einde maakten aan het normale leven van miljoenen Palestijnen. We wentelen ons daarbij niet in klaaglitanieën, het zijn momenten waarop we de oplossingen voor de gevolgen van de verdrijving in de kijker plaatsen. Eitan Bronstein: De Nakba wordt nog altijd niet openlijk erkend door de Israëlische joden en is daarom niet goed gekend. De mensen weten dat er verdrijvingen gebeurd zijn, maar verder willen ze niet gaan. Die voortdurende ontkenning vertaalt zeer goed het belang van het evenement: de Nakba erkennen, betekent vragen durven stellen over de moraliteit van de stichting van de staat Israël. Wij Israëli’s hebben 60 jaar geleden honderdduizenden Palestijnen verdreven om onze staat te kunnen oprichten. Dat feit is lastig te erkennen. Maar meer en meer Israëli’s worden zich bewust van dat verleden. In de maatschappij groeit daar een schuldgevoel over –zelfs een traumaen vele joden kunnen er maar moeilijk mee leven. Wat zijn de gevolgen van de Nakba vandaag en waarom is de erkenning ervan zo belangrijk voor de vrede? E.B.: Elke dag zijn de gevolgen van de Nakba zichtbaar. Veel mensen denken dat het Israëlisch-Palestijnse conflict een probleem is van terrorisme, van joden tegen moslims, van Qassamraketten en tanks. Die visie verbergt de wortels van het conflict: 1948 en de massale verdrijving van Palestijnen van hun grond. Om het conflict op te lossen is het dus nodig om 60 jaar terug te kijken en de historische realiteit te erkennen. Alleen die erkenning kan ons verlossen van het trauma dat ik al vermeldde, het is de start om de ware redenen van het conflict aan te pakken. M.J.: 800.000 mensen van de ene op de andere dag van het statuut van burger in dat van vluchteling dwingen, is een daad met vérstrekkende gevolgen. De fragmentatie en de verdrijving van twee derden van de Palestijnen, hebben ons volk van een ontwikkelde natie doen veranderen in een natie die afhangt van hulpbedeling. Daarom zijn erkenning en excuses van de Israëli’s noodzakelijk voor de verzoening. Wat de Palestijnen vooral verwachten, is dat de Israëlische maatschappij en haar leiders opstaan en zich durven excuseren voor wat gebeurd is, dat ze erkennen dat Israël gebouwd werd op de dorpen, de huizen en de lijken van Palestijnen. Maar de Nakba mag niet beperkt worden tot wat gebeurde in 1948. In realiteit was de Nakba een continu proces, dat ook vandaag nog voortduurt. De verdrijving van Palestijnen van hun gronden is nooit opgehouden. De bezetting van 1967 leidde tot het verdrijven van meer dan 400.000 Palestijnen. Tussen 1967 en vandaag verhuisden meer dan 300.000 mensen als gevolg van de bezetting. De bouw van de Muur door Israël heeft het leven van meer dan 200.000 mensen overhoop gegooid, door hen te scheiden van hun werk, van hun familie, van hun normale leven. Vandaag leven de Palestijnen onder bezetting en kunnen ze zich niet meer vrij bewegen tussen hun dorpen of tussen de Westelijke Jordaanoever en Gaza. De Nakba en zijn gevolgen zijn nog niet gestopt... Welke stappen zijn nodig om de situatie te beëindigen? E.B.: Eerst en vooral moet de joodse Israëlische bevolking geïnformeerd en bewust gemaakt worden. Dat is wat mijn organisatie Zochrot probeert te doen. Vele Israëli’s leven op de ruïnes van Palestijnse dorpen die in 1948 vernield werden, zonder dat te weten of zich ervoor te interesseren. Een van onze activiteiten is het informeren van de bevolking, daarbij moedigen we de overheden aan om de plaatsen aan te duiden waar de vernietigde Palestijnse dorpen stonden. Zo hebben we bekomen dat het Joods Nationaal Fonds (JNF) borden met uitleg aanbrengt op alle plaatsen waar het actief is. Dat is een ware revolutie, aangezien het JNF een van de sleutelactoren was bij de vernieling van de Palestijnse dorpen. Daarnaast voeren we ook gerechtelijke acties tegen de constructie van gebouwen op Palestijnse sites. Daarbij bereikten we ook al resultaat. Onze acties komen in de pers, wat zeer belangrijk is voor het informeren van het publiek. Maar de Nakba erkennen of de herinnering aan de sites bewaren volstaat niet. Onze verantwoordelijkheid in het Palestijnse drama erkennen, impliceert het erkennen van het recht op terugkeer van de vluchtelingen. Dat standpunt verdedigen we binnen de Israëlische gemeenschap, hoewel dat vandaag voor sommigen nog heel moeilijk blijft om te aanvaarden. M.J.: De erkenning en excuses zijn maar een eerste stap. Eens die stapgezet, zal het mogelijk zijn de volgende stappen te zetten: de discussies over het recht op terugkeer en over de modaliteiten ervan. Een volgende fase is dan de effectieve uitvoering van de keuze van elke vluchteling. Het vluchtelingenprobleem is de motor van het hele conflict. Als we dat probleem niet oplossen, lossen we helemaal niets op. Wat betekent dat recht op terugkeer concreet? E.B.: Het recht bestaat uit het respecteren van de vrijheid van elke vluchteling zoals voorzien in het internationaal recht, om te kiezen: terugkeren naar Israël, een compensatie krijgen of elders gaan leven. De Israëli’s moeten begrijpen dat de erkenning van het recht op terugkeer niet betekent dat miljoenen Palestijnen van vandaag op morgen hun land zullen overspoelen, dat de mensen hun land zullen moeten achterlaten of dat Israël zal verdwijnen. Het recht op terugkeer zal een einde maken aan de grote crisis in onze maatschappij. Het biedt de enige duurzame en realistische oplossing voor onze twee volkeren: samenleven en een einde maken aan het scheidingsproject, aan racisme en de etnische zuivering die in naam van de veiligheid de zaken voor beide volkeren alleen maar erger gemaakt heeft. M.J.: We willen onze rechten uitoefenen. De aanpak die de rechten van volkeren, de mensenrechten en de universele waarden centraal stelt, moet toegepast worden. De huizen van de Palestijnse vluchtelingen liggen niet in Gaza of de Westelijke Jordaanoever, maar in Israël. Het is daarom dat het recht op terugkeer in Israël moet verwezenlijkt worden. De oplossing voor de vluchtelingen is dus niet de Palestijnse staat in wording? M.J.: De oplossing voor het probleem gaat niet over een staat of geen staat. Ze stelt zich op het niveau van het volkenrecht. Voor de Palestijnse vluchtelingen is de vraag naar een onafhankelijke staat secondair. In elk geval laat Israël niet de minste mogelijkheid voor het oprichten van een onafhankelijke en leefbare Palestijnse staat. Israël is klein en zou de woonplaats moeten zijn voor al zijn volkeren, niet voor één volk ten koste van een ander. De enige leefbare en duurzame oplossing is het oprichten van één enkele democratische staat, zonder onderscheid van geloof, etnie, ideologie of politieke standpunten. Een staat gebaseerd op waardigheid en rechten, niet op overmacht en geweld. Macht die alleen daarop gebaseerd is, leidt tot racisme en etnische zuivering. E.B.: De Palestijnen beseffen goed dat er niet de minste kans bestaat dat er een leefbare Palestijnse staat komt, door alle kolonies op de Westelijke Jordaanoever, de checkpoints, de wegen alleen bestemd voor Israëli’s, de totale scheiding van de Westelijke Jordaanoever en Gaza, het afsluiten van Gaza,... Ik geloof niet in een tweestatenoplossing. Op lange termijn is er geen andere oplossing dan het oprichten van één enkele unitaire en democratische staat, voor Palestijnen, Israëli’s en vluchtelingen. Het is de meest praktische en eerlijke oplossing voor iedereen. Vanuit Europa is dat samenleven moeilijk voor te stellen na zovele decennia van conflict... M.J.: Dat is uw probleem, niet het onze! De oplossingen op basis van een scheiding worden verspreid door de media en de overheid, maar hebben niets te maken met wat het volk wil. Er wordt nooit aan onze volkeren gevraagd of ze willen samenleven. En die wil is nochtans een feit aan beide kanten. De media spreken nooit over Israëlische acties tegen de Muur of tegen het beleid van hun overheid. Door alle scheidingsmaatregelen verarmen vele Israëli’s, maar zij worden niet in acht genomen in de politieke agenda. Die stille massa kan echt zaken veranderen als ze beslist zich te laten horen. Ik ben ervan overtuigd dat noch Israëli’s noch Palestijnen een voorstel om samen te leven zullen verwerpen. We spreken uiteraard niet over morgen, niet over overmorgen, maar over een periode van 20-30 jaar, noodzakelijk om de visie binnen de gemeenschappen te veranderen. E.B.: Ondanks alles wat de laatste 60 jaar gebeurd is, kiezen de meeste Palestijnen voor niet-gewelddadige methodes, om te onderhandelen om een samenleven in vrede te bekomen. Natuurlijk, sommigen voeren dwaze acties en wanhoopsacties uit die de zaken niet vooruit helpen. Maar de meesten willen in vrede samenleven met de Israëli’s, en de rol van de civiele samenleving is daarbij fundamenteel. Er zijn tal van initiatieven die op een radicale manier het discours van een zeer behoudsgezinde politieke klasse willen veranderen. Die initiatieven zijn veelbelovend. Welke boodschap heeft u voor de leiders en voor de civiele samenleving in Europa? E.B.: Europa moet haar verantwoordelijkheid nemen. Het fundamentele probleem is niet Palestijns of Israëlisch, maar Europees, want de joodse staat zou nooit ontstaan zijn zonder Europa. Het moet dus alles in het werk stellen om het probleem op te lossen en zich veel kritischer durven opstellen over het Israëlische beleid tegenover de Palestijnen. M.J.: De mensen moeten het probleem vooral niet bekijken vanuit een etnische of religieuze hoek, maar vanuit een standpunt van rechten en rechtvaardigheid. De Europese leiders moeten begrijpen dat macht niet tot vrede kan leiden. Alleen rechtvaardigheid, de toepassing van het internationaal recht, het respect voor VN-resoluties, voor mensenrechten en voor het volkerenrecht zijn de basis voor duurzame vrede. Europa kan de regio blijven overspoelen met geld of militaire troepen sturen, dat zal niets veranderen. De enige optie is het respect voor de individuele rechten en voor de vluchtelingenrechten. Als Europa dat niet kan verzekeren, zal er nooit vrede en stabiliteit in de regio komen. Wie is Eitan Bronstein? Eitan Bronstein is de stichter en directeur van de organisatie Zochrot (‘zich herinneren’), een groep Israëlische burgers die de realiteit van de Nakba willen bekend maken bij de Israëli’s. Het doel is joden en Palestijnen aanmoedigen om samen hun gedeelde geschiedenis te begrijpen en er de gevolgen uit te trekken: gelijke rechten voor iedereen en het recht op terugkeer voor de vluchtelingen. www.zochrot.org Wie is Mohammad Jaradat? Mohammad Jaradat is de campagnecoördinator van BADIL Resource Center for Palestinian Residency & Refugee Rights, een Palestijnse organisatie die een aanpak op basis van rechten promoot als oplossing van het vluchtelingenprobleem. Daarom voert BADIL onderzoek, zet het campagnes op en moedigt het de deelname van het volk aan bij het zoeken naar duurzame oplossingen. www.badil.org Bron: Globo, kwartaalblad Oxfam-Solidariteit, maart 2008 28 maart 2008 Auteur: Frédéric Janssens Organisatie: Oxfam-Solidariteit |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat de cijfers u niet goed uitkomen wil niet zeggen dat ze niet waar zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Banneling
|
![]() Geachte Redactie en lezers van Politics.be:
60 jaar Israel Niets te vieren, herdenking Palestijnse Naqba [ramp] Vandaag, dd 14-5, is het exact 60 jaar geleden, dat de Israelisch-zionistische politicus, de heer D Ben Goerion, eenzijdig, de Staat Israel heeft uitgeroepen Om hierbij stil te staan, heb ik onderstaand commentaar geschreven Ter herdenking van de Palestijnse slachtoffers van de Israelische etnische zuiveringen in 1948 en 1967 Zij kunnen niet meer voor zichzelf spreken Daarom voel ik het als mijn morele plicht, hun stem te zijn Vriendelijke groeten Astrid Essed Amsterdam 60 jaar Israel Niets te vieren, herdenking Palestijnse Naqba [ramp] Naar mijn mening is er geen enkele reden tot het vieren van het zestigjarig bestaan van de Staat Israel. Een analyse "The Arabs will have to go, but one needs an opportune moment for making it happen, such as a war." Zinsnede uit een brief van de zionistische/Israelische politicus de heer D Ben Goerion, dd 1937 Zie foto Palestijnse vluchtelingen in 1948: http://www.palestineremembered.com/A...Story1649.html De Uitroeping van de Staat Israel: De Staat Israel is de resultante van een neo-kolonialistische onderneming, aangezien de basis is gelegd door de aanvaarding van VN Algmene Vergaderingsresolutie 181, dd 1947, het zogenaamde ''Verdeelplan voor Palestina'', zonder enige stem voor de autochtone Palestijnse bevolking [1] Overigens was Resolutie 181 geen beslissing tot het stichten van een Joodse Staat, maar een aanbeveling aan de VN Veiligheidsraad, en heeft de Israelische politicus, de heer D Ben Goerion de gunstige stemming aangegrepen, om de Staat Israel op 14-5 uit te roepen [2] In de na deze uitroeping volgende militaire confrontatie tussen Israelische troepen enerzijds en de Palestijnse en Arabische troepen anderszijds, sprake geweest van ernstige humanitaire gevolgen voor de Palestijnse bevolking VN Resolutie 181: Concreet werd in VN Resolutie 181 de aanbeveling [aan de Veiligheidsraad, mijn toevoeging] gedaan tot de verdeling van het toenmalige Britse Mandaatgebied Palestina in een Joods en een Arabisch deel Palestina, zoals het in 1947 was, bestaat uit het huidige Israel en de bezette Palestijnse gebieden Voorgeschiedenis Zionisme en Balfour Declaratie: Deze resolutie was het resultaat van het streven van de eind 19 e eeuw in Europa, door de heer T Herzl opgerichte zionistische beweging met als doel, het stichten van een Joodse Staat in Palestina [3] Door middel van de Balfour Declaratie deed Groot Brittannie in 1917 aan Lord Rotschild, voorzitter van de Britse Federatie van zionisten, de toezegging, dat in Palestina [tot eind Eerste Wereldoorlog een kolonie van het Turkse Rijk, vanaf 1922 Brits Mandaatgebied] veen ''Joods Nationaal Tehuis'' zou worden gesticht Hierbij werden echter de rechten op zelfbeschikking van de oorspronkelijke Palestijnse bevolking met voeten getreden Volgens de ook in die tijd geldende opvattingen, zouden zij in een gangbaar dekolonisatieproces, de eigen bestuurs, politieke en juridische structuren hebben gevormd van een onafhankelijk Palestina Nu werd er, zowel bij de Balfour Declaratie als later door VN resolutie 181, over hun ruggen heen besloten, dat een deel van hun land werd toegewezen aan pioniers, die vanuit Europa waren gekomen [4] Stichting Staat Israel: Het is dan ook niet verbazingwekkend, dat de Stichting van de Staat Israel, die tot stand kwam zonder enige ruggespraak met de Palestijnse bevolking, op de nodige weerstand en verzet van Palestijnse zijde stuitte Humanitaire implicaties van de oorlog in 1948: In de na de Stichting uitbrekende oorlog tussen Palestijnse en Arabische troepen enerzijds en Israelisch-zionistische troepen anderszijds, vonden aan beide zijden mensenrechtenschendingen plaats [5], waarvan de meest dramatische, de verdrijving door Israelische legertroepen, van meer dan 750.000 Palestijnse vluchtelingen, van huis en haard In termen van internationaal Recht zijn dat etnische zuiveringen, die streng verboden zijn volgens artikel 49, 4e Conventie van Geneve [6] Dit is de basis van de Palestijnse vluchtelingenproblematiek Ondanks VN Algemene Vergaderingsresolutie 194, dd 1948, die Israel opriep, deze mensen terug te laten keren naar hun huizen of hen schadeloos te stellen, is noch het een, noch het ander door Israel ten uitvoer gebracht Gevolg is, dat deze mensen tot op heden een troosteloos bestaan leiden in een van de vele vluchtelingenkampen [7] Verder is er sprake geweest van een aantal massaslachtingen in Palestijns-Arabische dorpen, door Israelische paramilitaire terreurgroepen en zijn er meer dan 400 Arabische dorpen totaal verwoest [8] Basis voor de etnische zuiveringen Plan Dalet Bezetting, vanaf het eerste begin Van zeer groot belang is het, zich te realiseren, dat het grote Israelische militaire offensief in de oorlog van 1948, Plan Dalet, als doel had, naast het veroveren van zoveel mogelijk land, dat door Resolutie 181 aan de Arabieren was toegewezen, de verwoesting van Arabische dorpen en de etnische zuivering van de Palestijnse bevolking Betreffende die bezetting, citeer ik uit de ''inleiding'' tot Plan Dalet: ´´a) "The objective of this plan is to gain control of the areas of the Hebrew state and defend its borders. It also aims at gaining control of the areas of Jewish settlements and concentration which are located outside the borders (of the Hebrew state) against regular, semi-regular, and small forces operating from bases outside or inside the state.´´ Bettreffende de doelbewuste vernietiging van Arabische dorpen, citeer ik Sectie B van het Plan: ´´Destruction of villages (setting fire to, blowing up, and planting mines in the debris), especially those population centers which are difficult to control continuously. ... Mounting search and control operations according to the following guidelines: encirclement of the village and conducting a search inside it. In the event of resistance, the armed force must be destroyed and the population expelled outside the borders of the state. ´´ [9] Aan het eind van de oorlog van 1948, was 20 procent van het door Resolutie 181 aan de Arabieren toegewezen deel van Palestina bezet De rest van Palestina werd bezet door de Koninkrijken Jordanie en Egypte [10] De bezetting begon dus feitelijk in 1948 Na 1948, 1967 De Bezetting, vanaf 1967 Sinds 1967 is er sprake van de nu reeds bijna 41 jaar durende bezetting van de Palestijnse gebieden [De Westelijke Jordaanoever, de Gazastrook en Oost-Jeruzalem] ondanks VN Veiligheidsraadsresolutie nr 242, die Israel opriep, zich terug te trekken uit alle in de juni-oorlog van 1967 veroverde gebieden, waaronder de Palestijnse [11] Dit is tot op heden nog niet geschied Herhaalde zonden Etnische zuiveringen in 1967 Overigens werden met het einde van de juni-oorlog in 1967, nog eens 250.000 Palestijnen van huis en haard verdreven Een herhaalde etnische zuivering dus, op een moment, dat heel West-Europa ''achter Israel stond'' Humanitaire gevolgen bezetting: Interent aan iedere bezetting, dus ook de Israelische, zijn onderdrukking, vernederingen en mensenrechtenschendingen Uiteraard is hierop een Palestijnse reactie gekomen in de vorm van gelegitimeerd en niet-gelegitimeerd verzet Zo zijn volgens het Internationaal Recht militaire aanvallen op het leger van een bezettingsmacht gelegitimeerd Militaire aanvallen echter op burgers, zoals raketaanvallen op Israelische steden en zelfmoordacties tegen Israelische burgers, zijn illegaal [12] Tav zelfmoordacties: Echter, hoe verwerpelijk ook, men dient zich te realiseren, dat de zelfmoordacties ''pas'' op een laat moment in de jarenlange bezetting een aanvang hebben genomen Directe aanleiding was de door Dr Baruch Goldstein in 1994 aangerichte massaslachting onder 29 biddende Palestijnen, in de Grot der Aartsvaders [13] Israelische willekeurige militaire aanvallen: In de lange jaren van de Bezetting heeft Israel zich schuldig gemaakt aan een groot aantal mensenrechtenschendingen en oorlogsmisdaden Vaak hebben deze gestalte gekregen in willekeurige Israelische militaire aanvallen in woonwijken of andere burgergebieden, waarbij, in strijd met het Oorlogsrecht, geen enkel onderscheid gemaakt werd en wordt tussen combatanten [militairen en strijders] en non-combatanten [burgers] [14] Deze aanvallen waren in strijd met het Oorlogsrecht, zowel met betrekking tot het niet toegestane gebruik van anti-personele wapens als het veelal schieten in het wilde weg, zonder enige volgens het Internationaal Recht verplichte bescherming voor de burgers [15] Dit heeft reeds tot een groot aantal Palestijnse burgerslachtoffers geleid, waaronder vele kinderen Ook is er herhaaldelijk sprake geweest van gericht schieten op kinderen en ongewapende burgers Een berucht voorbeeld is de Eerste Intifadah, waarbij op naar tanks stenengooiende kinderen gericht werd geschoten, met vele doden ten gevolge Zelden of nooit zijn dergelijke oorlogsmisdaden berecht [16] Liquidaties Ook bij liquidaties van leiders of activisten van Palestijnse politieke organisaties [eveneens in strijd met het Internationaal Recht], die het karakter hebben van luchtaanvallen op vluchtelingenkampen of beschietingen van auto's of op marktpleinen, zijn vele burgerslachtoffers gevallen Nederzettingen: Dan is nog niet genoemd de stichting, vanaf eind zestiger jaren, van de Israelische nederzettingen in bezet Palestijns gebied, die niet alleen illegaal zijn volgens het Internationaal Recht, maar bovendien tot stand zijn gekomen door massale Palestijnse landonteigeningen, waardoor meer dan 100.000 Palestijnen dakloos zijn geworden [17] Deze massale landonteigeningen, zijn, afgezien van de inhumaniteit, ook in strijd met het fundamentele principe van de 4e Conventie van Geneve, dat een bezettende macht hoofdverantwoordelijk is voor de veiligheid, het welzijn en de welvaart van de ''beschermde personen'' [mensen, die leven onder een bezetting] Illegale Muurbouw door bezet gebied: De bouw van de Muur door bezet Palestijns gebied, veroordeeld door het Internationaal Gerechshof in Den Haag, dd juli 2004, completeert het plaatje van de landroof nog [18] Epiloog: Het moge evident zijn, dat het voor de Palestijnen allerminst reden is, feest te vieren Zij beschouwen dan ook, en mijns inziens terecht, de Stichting van de Staat Israel, als een 'Naqba'' [ramp] Niet alleen met betrekking tot de in 1948 plaatsgevonden etnische zuiveringen en massaslachtingen, maar ook de daaropvolgende gebeurtenissen, waarvan het hedendaagse leed van de bezetting nog dageljks wordt geleden Vriendelijke groeten Astrid Essed Ingezonden brief van 100 vooraanstaande Joden aan the Guardian: ''We are not celebrating Israel's anniversary'' Zie http://www.guardian.co.uk/world/2008...hepalestinians [1] Artikel tav de Palestijnse vluchtelingenproblematiek http://www.indymedia.be/nl/node/11467 [2] Weliswaar was dd december 1947 door de Algemene Vergadering van de VN het Verdeelplan voor Palestina aangenomen (VN resolutie 181), maar er was nog geen sprake van de erkenning van een staatsgebied voor de ´´Joodse Staat´´, aangezien VN-besprekingen over de ´´bevoogding van Palestina´´ , de exacte vorm, die het uit een ´´Joodse´´ en Arabische Staat bestaande gebied moest krijgen, nog gaande waren. Zie ook: E. Talens, Een byzondere relatie, Soesterberg, 2005 blz 129 [3] Tav de heer T Herzl, stichter van het zionisme Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Herzl http://www.palestineremembered.com/A.../Story643.html Theodor Herzl: ''Der Judenstaat'' http://www.geocities.com/Vienna/6640...denstaadt.html Tav kritiek op het zionisme, waaruit blijkt, dat van meet af aan de transferideologie een rol speelde, zie Rabbi Dr. Chaim Simons, A Historical Survey of Proposals to Transfer Arabs from Palestine 1895 - 1947 http://www.geocities.com/CapitolHill.../transfer.html [4] The Balfour Declaration http://en.wikipedia.org/wiki/Balfour...ration_of_1917 [5] Op 13 april, 4 dagen na de massaslachting, door Irgoen en Stern terreurgroepen, onder leiding van de latere Israelische premier de heer Begin, vond er een Arabische militaire aanval plaats op een medisch convooi, dat op weg was naar het Haddassah ziekenhuis, met als tragisch gevolg de dood van 77 Israelisch-Joodse doktoren, verpleegsters en andere Joodse burgers [6] Etnische zuiveringen Zie 4e Conventie van Geneve http://www.icrc.org/ihl.nsf/7c4d08d9...25641e004aa3c5 Zoals bekend is er hard en overweldigend bewijs geleverd door de zogenaamde Israelische ''Nieuwe historici'', alsmede uit andere historische werken, dat er sprake is geweest van etnische zuiveringen Nieuwe historici: Tot voor hun wetenschappelijke ontdekkingen was de officiele Israelische historische lezing, dat de Palestijnen ''vrijwillig'' waren vertrokken op een oproep van de Arabische legerradio, het land te verlaten, totdat de Israelische troepen waren verslagen Zoals gezegd was dit voor de werken van de Israelische Nieuwe historici reeds door een aantal belangrijke publicisten bestreden, gezien het vluchtkarakter [in grote paniek] Zo werden er delen van kinderschoenen aangetroffen, vertrokken moeders zonder hun kinderen, vaders zonder hun huisgezin en werden oude mensen door hun familie achtergelaten Hoe dan ook, de Nieuwe historici toonden met sterk, op Israelische legerarchieven gebaseerd wetenschappelijk bewijs aan, dat de Palestijnen niet ''vrijwillig'' waren vertrokken, maar waren verdreven door de Israelische legertroepen en de para-militaire terreurorganisaties, Irgun en Stern Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/New_Historians http://en.wikipedia.org/wiki/Benny_Morris http://en.wikipedia.org/wiki/Avi_Shlaim http://www.ilanpappe.org/ [7] Zie VN Algemene Vergaderingsresolutie 194 http://en.wikipedia.org/wiki/UN_Gene...Resolution_194 [8] Deir Yassin, een van de Arabische dorpen, waar onder de Palestijnse burgerbevolking een massaslachting is aangericht, door de zionistische terreurorganisaties Irgun en Stern, onder leiding van de latere Israelische premier Begin Zie http://www.deiryassin.org/mas.html Getuigenis van de heer de Reynier, hoofd van de Rode Kruisdelegatie in Palestina http://www.debriefing.org/1026.html Ooggetuigenis van kolonel Meir Pael [de voormalige heer Meir Pilevsky], die Palmach-militair is geweest gedurende de tragische gebeurtenissen in Deir Yassin http://www.ariga.com/peacewatch/dy/dypail.htm [9] Zie voor Plan Dalet: http://en.wikipedia.org/wiki/Plan_Dalet [10] Koning Abdallah: Geheime overeenkomst Er is hard en overtuigend wetenschappelijk bewijs, dat er sprake is geweest van een geheime overeenkomst tussen Koning Abdallah van Jordanie en de zionistische leiders, waarbij hij de gelegenheid heeft gehad tot het veroveren van een deel van het volgens Resolutie 181 aan de Arabieren toegewezen gebied, de huidige Westelijke Jordaanoever Van zijn kant, zou hij de militaire consolidatie van de Staat Israel niet in de weg staan Zie http://www.fathom.com/course/72810001/session2.html De schrijver van het artikel in de link, de heer Avi Shlaim, is een van de reeds genoemde Israelische ''Nieuwe historici'', zoals de heer B Morris en de meest bekende, Prof I Pappe [11] Tekst VN Veiligheidsraadsresolutie 242 http://en.wikipedia.org/wiki/United_...il_Resolution_... [12] In het Internationaal Recht is ieder militair verzet tegen het leger van een bezettingsmacht gelegitimeerd Echter, iedere militaire aanval op burgers of burgerdoelen is illegaal, aangezien het maken van een strict onderscheid tussen combatanten [militairen en strijders] en non-combatanten [burgers], voor alle conflictspartijen, ongeacht de aard van het conflict, verplicht is Zie illegale Palestijnse verzetsmethoden Tav zelfmoordacties http://www.hrw.org/reports/2002/isrl-pa/ Tav raketaanvallen op Israelische steden http://hrw.org/reports/2007/iopt0707/ http://hrw.org/reports/2007/iopt0707/ [13] Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Baruch_Goldstein [14] http://www.icrc.org/web/eng/siteeng0.nsf/html/5KZFJU [15] Vaak is er namelijk sprake van een zogenaamde ''in elkaar overlopende situatie'', waarbij strijders zich in woongebieden bevinden In dat geval dient het aanvallende leger alle voorzorgen te treffen voor de veiligheid van de burgerbevolking Eveneens rust op de aanwezige strijders de verantwoordelijkheid, de gevechten naar elders te verplaatsen en de burgerbevolking niet in gevaar te brengen Dat echter ontslaat het Israelische leger NIET van haar verantwoordelijkheid tot het niet in gevaar brengen van burgers [16] Rapport tav straffeloosheid binnen het Israelische leger http://www.hrw.org/reports/2005/iopt0605/ Verder tav Israelische oorlogsmisdaden: http://hrw.org/english/docs/2007/09/01/isrlpa16786.htm http://hrw.org/reports/2007/iopt0707/ http://hrw.org/english/docs/2008/04/19/isrlpa18600.htm [17] Volgens artikel 49, 4e Conventie van Geneve, zijn de Israelische nederzettingen in bezet Palestijns gebied illegaal Ook zijn zij illegaal volgens de Haagse Conventie cdd 1907, die iedere geografische verandering in een bezet gebied verbiedt Zie 4e Conventie van Geneve: http://www.icrc.org/ihl.nsf/7c4d08d9...25641e004aa3c5 Zie Haagse Conventie dd 1907: http://net.lib.byu.edu/~rdh7/wwi/hague/hague5.html See ook: http://www.btselem.org/English/Settlements/ [18] Zie betr ICJ advies [Aan de VN Algemene Vergadering] dd juli 2004, betreffende de juridische consequenties tav de Israelische Muurbouw, door bezet Palestijns gebied http://domino.un.org/UNISPAl.NSF/2ee...256ecc005e157a! |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Palestijnen hebben het langer bezet dan de joden.
De joden waren er eerst en hebben nu hun land terug. Fock dus die nackba
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Hopelijk komen de Schotten de boel hier niet opeisen...