Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Bekijk resultaten enquête: Wanneer haalt de prijs van een vat ruwe olie $200?
Voor het eind van dit jaar 7 11,86%
Tussen begin en midden 2009 9 15,25%
Tussen midden en eind 2009 3 5,08%
Tussen begin en midden 2010 5 8,47%
Tussen midden en eind 2010 1 1,69%
Na 2010, maar we halen die kaap dus wel 22 37,29%
Nooit, maar we gaan nog flink stijgen 3 5,08%
Nooit, we gaan zelfs dalen 9 15,25%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2008, 09:57   #181
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
...
Olie zakt van 140 naar 70 dollar, dat is een daling met 50 procent.
Zeg maar van 147 naar 68, dan is dat een daling met meer dan 53 procent. Tot nu toe.
Oud 22 oktober 2008, 10:00   #182
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

de prijs van de olie zal wel weer stijgen, nu is iedereen in paniek maar eens duidelijk wordt hoe de wereldeconomie er echt voorstaat, zal de prijs zich stabiliseren en wsl weer naar omhoog gaan.

wat mss wel een (kleine) invloed kan zijn, is dat nieuw olieveld dat gevonden zou zijn voor Cuba. is daar al meer informatie over?
Oud 24 oktober 2008, 17:04   #183
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

... $ 63
Oud 24 oktober 2008, 18:40   #184
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
... $ 63

Ik vraag me af of uw "lol" wel gerechtvaardigd is. Ik vrees dat de prijs zo snel wegzakt omdat we op een heel erg grote en langdurige economische crisis afstevenen. Maar goed hopelijk is het niet zo .. . De beurzen blijven ook maar wegzakken en ook dat is geen goed teken. Daarnaast daalt de inflatie tot nu toe nauwelijks wat ook niet goed is. Maw die lage olieprijs zou wel eens het laatste van onze zorgen kunnen zijn. Ik denk dat er wat anders aan de hand is. Afwachten maar tot begin volgend jaar of zelfs halfweg volgend jaar en dan zal hopelijk eindelijk duidelijk worden hoe erg onze huidige crisis is.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 01:06   #185
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik vraag me af of uw "lol" wel gerechtvaardigd is. Ik vrees dat de prijs zo snel wegzakt omdat we op een heel erg grote en langdurige economische crisis afstevenen. Maar goed hopelijk is het niet zo .. . De beurzen blijven ook maar wegzakken en ook dat is geen goed teken. Daarnaast daalt de inflatie tot nu toe nauwelijks wat ook niet goed is. Maw die lage olieprijs zou wel eens het laatste van onze zorgen kunnen zijn. Ik denk dat er wat anders aan de hand is. Afwachten maar tot begin volgend jaar of zelfs halfweg volgend jaar en dan zal hopelijk eindelijk duidelijk worden hoe erg onze huidige crisis is.
Oh maar dat we een zware crisis tegemoet gaan, daar twijfel ik niet aan. Het zal moeilijk worden.

Dit gezegd zijnde , het is toch altijd een plezier om te zien dat olieprijzen dalen, of nog beter, een duik nemen. Zeer zeker aan de kop van de producerende sjeiks ( inclusief Achmedinejad en Chavez ) , laat staan wanneer je het zelf aan de pomp mag beginnen merken.

Maar nog meest, en daar is mijn voor bedoeld, wanneer je ziet hoe ernstig en vol zelfvertrouwen de betweters hier wisten hoe snel een vat olie naar $ 200 ging stijgen. Volgend jaar? Of zou het nog dit jaar zijn ??
Oud 25 oktober 2008, 06:47   #186
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Lach maar niet te hard. Oliemaatschappijen kunnen door die lagere prijzen in moeilijkheden komen en voor je het weet valt een deel van de olieontginning stil. Nu is de ketting nog aan het doorslippen maar als het tandwiel breekt ....
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 18:26   #187
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oh maar dat we een zware crisis tegemoet gaan, daar twijfel ik niet aan. Het zal moeilijk worden.

Dit gezegd zijnde , het is toch altijd een plezier om te zien dat olieprijzen dalen, of nog beter, een duik nemen. Zeer zeker aan de kop van de producerende sjeiks ( inclusief Achmedinejad en Chavez ) , laat staan wanneer je het zelf aan de pomp mag beginnen merken.

Maar nog meest, en daar is mijn voor bedoeld, wanneer je ziet hoe ernstig en vol zelfvertrouwen de betweters hier wisten hoe snel een vat olie naar $ 200 ging stijgen. Volgend jaar? Of zou het nog dit jaar zijn ??
Maar het onderliggende probleem blijft wel aanwezig nl dat als er economische groei is dat er niet genoeg olie kan opgepompt/verwerkt worden voor de gehele wereld en dat we wellicht al over de piek heen zijn kwa hoeveelheid die per dag kan worden opgepompt. Maw tijdelijk is er nu een oplossing maar op lange termijn nog niet.

En de alternatieven zijn en blijven duur als ze al voldoende energie opleveren. En grote vernieuwingen hoeven we van die sector niet te verwachten de eerstkomende jaren (ik bedoel dan zaken die ook daadwerkelijk in massaproductie gaan ).
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 18:48   #188
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De alternatieve mogelijkheden zullen sneller voorhanden zijn dan jullie wel denken.
De rest is larie. De wereld zal ondertussen niet vergaan.

Wat een stel pessimisten toch.
Oud 26 oktober 2008, 09:33   #189
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De alternatieve mogelijkheden zullen sneller voorhanden zijn dan jullie wel denken.

Dat is toch niet moeilijk de nieuwe bodem is 63dollar, en vroeger was het 20dollar, dus petroleum is 3x duurder geworden.

De volgende swing is naar 200dollar, en china zal het wel weer doen aantikken. Die hebben immens geinvesteerd in hun olympische spelen, en nu valt alles weer op hun normale plooi, maar deze winter moeten we ons verwarmen, dus dat zal weer tonnen petroleum kosten (of gas), en de volgende zomer vliegen we weer massaal rond of dat zal weer tonnen kerosene kosten.

ER is eigenlijk maar een goeie maatregel om die swings aan banden te leggen, en dat is het belasten van de kerosene met 100% ecotaks. Vliegen met Ryanair zal dubbel zo duur kosten, maar dan vlieg je nog altijd naar Rome voor 120euro ipv 60euro... Vliegen met een ticket van 300euro naar Rome, kan moeilijk meer dan 60euro 20% duurder worden, of je zult vliegen duurder zien worden, maar het zal zo geen vaart lopen. Het is nog altijd maar een fractie van de totaalprijs. De consument zal zich bvb 20% aanpassen, en die zomerswings gaan dus 20% matiger zijn...

Ander feit: hedgefunds moeten geen futures van petroleum kopen. Die speculatie is belachelijk. ze heeft geen onderliggene economische toepassing, dus zou ze gewoon moeten verboden zijn, het bewijs is er gewoon, die mensen verbranden zich daaraan... Het spelletje duurt altijd zolang het lukt... tot de souflé in elkaar zakt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 13:32   #190
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat is toch niet moeilijk de nieuwe bodem is 63dollar, en vroeger was het 20dollar, dus petroleum is 3x duurder geworden.

En nog vroeger was het 10 dollar. Vandaag is het 63 dollar, maar morgen kan het ook weer 50 dollar worden.

Jouw assumpties zijn op niets gefundeerd.
Oud 26 oktober 2008, 15:30   #191
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Voorbeelden en concrete cijfers aub.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 20:07   #192
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Voorbeelden en concrete cijfers aub.
Ja, en wat nog? Dan ben ik hier uren bezig. Maar ieder normaal mens heeft toch al eens iets gelezen over de alternatieven zoals de windmolens (die alleen maar efficiënter worden), de electrische auto's ( die de volgende twee jaar hun entree doen op de commerciële markt en binnen 10 jaar gewoon aangeboden worden naast de andere auto's ), de zonnepanelen ( die ongeveer overal ter wereld aan populariteit winnen ), de kernenergie ( die een serieuze come-back maakt ), de industrie van de bio-energie ( die als enige geen crisis echter een serieuze boom kent ) , en gaat zo maar door.

Met de tijd gaan alle alternatieve energieën niet alleen meer gebruikt worden en ook efficiënter zijn, ze gaan tegelijk steeds goedkoper aangeboden worden.

Ik ben een optimist. Maar ik denk dat je de zaken gewoon pragmatisch en realistisch moet zien om dit allemaal vast te stellen.

Laatst gewijzigd door Antoon : 26 oktober 2008 om 20:08.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 21:33   #193
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, en wat nog? Dan ben ik hier uren bezig. Maar ieder normaal mens heeft toch al eens iets gelezen over de alternatieven zoals de windmolens (die alleen maar efficiënter worden), de electrische auto's ( die de volgende twee jaar hun entree doen op de commerciële markt en binnen 10 jaar gewoon aangeboden worden naast de andere auto's ), de zonnepanelen ( die ongeveer overal ter wereld aan populariteit winnen ), de kernenergie ( die een serieuze come-back maakt ), de industrie van de bio-energie ( die als enige geen crisis echter een serieuze boom kent ) , en gaat zo maar door.

Met de tijd gaan alle alternatieve energieën niet alleen meer gebruikt worden en ook efficiënter zijn, ze gaan tegelijk steeds goedkoper aangeboden worden.

Ik ben een optimist. Maar ik denk dat je de zaken gewoon pragmatisch en realistisch moet zien om dit allemaal vast te stellen.
Electriciteit moet moet nog altijd aangemaakt worden en tenzij ze door een milieutechnisch en economisch verantwoord alternatief gemaakt wordt is dit geen oplossing. Het is bewezen dat zonnepanelen meer kosten aan energie dan ze opbrengen. Voor windmolens ligt het anders, maar ze voldoen niet om aan alle energiebehoefte te voldoen. Uranium is binnen 20 jaar ook op enz enz enz.
Oud 27 oktober 2008, 00:27   #194
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is bewezen dat zonnepanelen meer kosten aan energie dan ze opbrengen. Voor windmolens ligt het anders, maar ze voldoen niet om aan alle energiebehoefte te voldoen.
Dat klopt niet, maar dat ze niet voldoen om aan alle energiebehoeften te voldoen klopt.

Citaat:
Uranium is binnen 20 jaar ook op enz enz enz.
Tegen de huidige consumptie zijn de bewezen uranium reserves groot genoeg voor meer dan 70 jaar.

Maar afhankelijk van de kostprijs, nieuwe technologie, onconventionele uraniumwinning (bv uit zeewater) en controversiële technieken (kweekreactoren) zou er genoeg uranium zijn voor kernsplijting voor honderden tot duizenden jaren.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 01:30   #195
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Electriciteit moet moet nog altijd aangemaakt worden en tenzij ze door een milieutechnisch en economisch verantwoord alternatief gemaakt wordt is dit geen oplossing. Het is bewezen dat zonnepanelen meer kosten aan energie dan ze opbrengen. Voor windmolens ligt het anders, maar ze voldoen niet om aan alle energiebehoefte te voldoen. Uranium is binnen 20 jaar ook op enz enz enz.
Net als ik schreef, ik ben optimistischer, jij ziet alles zwart.

De bestaande alternatieve energieën groeien sterk genoeg om de olieschok op te vangen. Niet alleen blijven de efficiëntie van bestaande alternatieve stijgen en de prijzen dalen, maar ondertussen zullen ook nieuwe alternatieven boven water komen.

Nogmaals : de wereld zal niet vergaan.
Oud 28 oktober 2008, 19:20   #196
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Net als ik schreef, ik ben optimistischer, jij ziet alles zwart.

De bestaande alternatieve energieën groeien sterk genoeg om de olieschok op te vangen. Niet alleen blijven de efficiëntie van bestaande alternatieve stijgen en de prijzen dalen, maar ondertussen zullen ook nieuwe alternatieven boven water komen.

Nogmaals : de wereld zal niet vergaan.
Vergaan is ook iets heel anders dan wat ik meen dat er komende is.
Oud 28 oktober 2008, 21:02   #197
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergaan is ook iets heel anders dan wat ik meen dat er komende is.
Wat is er dan komende? Want naar jouw scenario begrijp ik een wereld in totale chaos, een wereld zonder energie draait niet.
Oud 28 oktober 2008, 21:34   #198
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat is er dan komende? Want naar jouw scenario begrijp ik een wereld in totale chaos, een wereld zonder energie draait niet.
Inderdaad, vergaan is een scenario, zoals dat er één zou zijn na een kernoorlog.
Oud 29 oktober 2008, 21:15   #199
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Antoon, kan jij als expert even inschatten hoeveel de minimale prijs van een vat moet bedragen, om de exploitatie van de ultra-diepe Tupi velden commercieel haalbaar te maken?
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 00:24   #200
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Antoon, kan jij als expert even inschatten hoeveel de minimale prijs van een vat moet bedragen, om de exploitatie van de ultra-diepe Tupi velden commercieel haalbaar te maken?
Oh maar ik heb nooit geschreven dat ik een expert ben. Het is niet omdat jij als grote expert hier alles in het lang en het breed komt uitleggen dat iedereen dat van zichzelf denkt, hé?

Door zo te schrijven heb je jezelf een beetje te kakken gezet, maar daar heeft niemand schuld aan, behalve jezelf.

Ik stel alleen maar vast dat de duik van de prijs maar blijft doorgaan. Als ik god heb gevolgd dan waren we vandaag reeds aan zo'n slordige $ 61 per vat.

Voorlopig lijkt het dus hoegenaamd niet dat we snel naar jouw $ 200 per vat gaan, toch?

Laatst gewijzigd door Antoon : 1 november 2008 om 00:26.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be