Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2008, 04:07   #181
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
stel nu... hypothetisch
- Vlaanderen onafhankelijk zonder Brussel
- Brussel-Wallonië blijven over

nu, dan betekent dit dat de overgrote meerderheid van de europese instellingen in frans(talig)e handen valt (Straatsburg + Brussel). Remember: België, het bufferland! Denkt u dat Duitsland of Engeland (en weet ik wie nog allemaal) dit zo graag zien gebeuren? De meeste belgicisten geven hier altijd maar af op ons egoïstisch karakter in het BUITENLAND en hoe de ANDERE EU-LANDEN de eventuele onafhankelijkheid van Vlaanderen niet zouden erkennen... maar diezelfde mensen (die toch zogoed in hun kraam passen bij die redeneringen) zouden zeker alles in franse handen schuiven?

Legt gij et uit aan Merkel haar twee...

De brusselaars kunnen nog ferm verschieten van hun WalloBrux gedoe... de centjes zullen ook niet van Wallonië komen en Europa zal ze ook niet leveren... Van mij mogen ze dat stort dat Brussel noemt hebben (ja, dit is niet conform de richtlijnen van mijn partij, so what, ik heb ook een mening). Ik heb die stad nooit 'mooi' gevonden. En de politiekers daar
Ik weet dat het moeilijk te bevatten is voor een NVA'er maar we leven niet meer in de 19de eeuw, er wordt niet meer gedacht in termen van "bufferlanden". Brussel blijft de europese hoofdstad met of zonder Vlaanderen. En wees maar gerust de franstalige Belgen willen niet bij Frankrijk net zomin als de Vlamingen bij Nederland willen.
Natuurlijk heb je die stad nooit mooi gevonden, als echte flamingant heb je een hekel aan steden en nog het meest van al aan multiculturele wereldsteden als Brussel, lang leve de eigen kerktoren!
Volgens Europese berekeningen is er een enorme transfer van Brussel naar Vlaanderen, als men de gegenereerde inkomsten als basis neemt en niet waar de belastingen betaald worden. Eens zien hoe ver Vlaanderen, en dan vooral de rijkste province (hoe zou dat nu komen toch, ONDANKS de aanwezigheid van Brussel... ) Vlaams-Brabant zal komen zonder Brussel...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 04:12   #182
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Washington DC is geen staat zoals de anderen. WDC behoort toe aan de USA en niet enkel aan de inwoners van die stad.

Volgens jou is Brussel wel leefbaar zonder VL vermits vrij verkeer...
Maar VL niet zonder Brussel !? Dan geldt dat vrij verkeer plots niet meer!??

Brussel zonder VL zou al zeer vlug veel van zijn aantrekkingskracht verliezen.

Een Franstalig Brussel zou wellicht geen hoofdstad van Europa kunnen blijven. Straatsburg is ook Franstalig. Dat is van het goede teveel!
Washington DC is wel een staat zoals de andere, met een eigen bestuur, eigen instellingen, etc. U bent zogezegd voor meer bevoegdheden voor de gewesten maar dan enkel voor Vlaanderen, niet voor Brussel? Eens zien wat de Brusselse politici daarvan zullen vinden...
VL is leefbaar zonder Brussel, de vraag is wat dan de toekomst zal zijn van de vele honderdduizenden Vlamingen die dan in het buitenland zullen werken EN er belasting betalen. Omgekeerd doet dit probleem zich niet voor.
Oud 6 augustus 2008, 09:13   #183
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
stel nu... hypothetisch
- Vlaanderen onafhankelijk zonder Brussel
- Brussel-Wallonië blijven over
Ik zie geen enkele reden waarom het persé Brussel-Wallonië moet worden. Waarom niet een onafhankelijke Brussels gewest? Het is toch allang geen Vlaamse stad meer, noch een Belgische. De Engelse taal overheerst er meer en meer. Europa zal dit misschien wel graag hebben ook; de neutraliteit tegenover alle lidstaten wordt zo veel beter gerealiseerd.

De Vlaamse instellingen kunnen we dan overbrengen naar de diverse Vlaamse provincies van een onafhankelijk Vlaanderen. Meteen het ideale moment om het werk dichter bij de burger te brengen: we zorgen voor een gelijkmatige verdeling over het Vlaamse grondgebied. Gedaan met alle dagen uren pendelen naar Brussel, gedaan met ellenlange files, gedaan met onnodige luchtvervuiling en dito tijdverlies.
Vooral bij officiële instanties mag een dergelijke operaties niet veel problemen geven: op bijna alle diensten zijn soortgelijke functies aan dezelfde loonbarema's. En ik denk dat pakweg een Hasselaar of Oostendenaar niet boos zal zijn om plotseling dichter bij huis te werken, integendeel.

De plaatselijke besturen zullen dit ook graag zien gebeuren: zo zullen de diverse taksen die nu aan Brussel te beurt vallen in hùn zakken komen om ze ten goede van de gemeenschap aan te wenden.

De Vlaamse luchthaven Zaventem zal misschien meer, misschien minder problemen krijgen:
- ofwel blijven de Brusselaars en Walen daar werken, maar dan moeten Brussel en Wallonië zich wel inschikkelijker opstellen qua geluidshinder/-normen
- ofwel blijven ze koppig alles dwarsbomen maar dan zijn hun inwonenden ook niet meer welkom als werknemers en geven we de voorkeur aan inwoners van Vlaanderen (wel de lusten maar niet de lasten...)

Wel jammer dat blijkbaar nog geen enkele politicus op dat idee is gekomen of er mee naar buiten is getreden. Zelfs de Groenen niet en die zitten toch zo in met levenskwaliteit en vervuiling?
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 09:27   #184
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De schoofzak

Federalisme is gebaseerd op deelstaten, overal ter wereld, en België kent slechts drie deelstaten, je ziet ook dat de gemeenschap grotendeels is opgeslokt door het gewest in Vlaanderen.

onzin, het gezag over Brussel is in handen van het Brusselse gewest, behalve wat betreft materies die overal federaal zijn of persoonsgebonden zijn.

De vlaamse gemeenschap wel, maar Brussel maakt geen deel uit van het Vlaamse gewest. de Vlaamse regering heeft geen enkele bevoegdheid in Brussel behalve als het om persoonsgebonden materies gaat als onderwijs. En dat zal niet veranderen, wel in tegendeel, uw imperialistische Anschluss-claim op Brussel zal een maat voor niets zijn, de meerderheid in Brussel wil niet bij Vlaanderen en als Vlaanderen onafhankelijk wil worden zal het zonder Brussel zijn, daar hebben de Brusselse politici zich al openlijk over uitgesproken.

Nu heb ik al wel op dit forum uitgelegd dat mijn visie op de oplossing van het probleem Brussel het volgende is:

Wat een absolute onzin, zo een gedrocht bestaat nergens ter wereld. Als Vlaanderen zich afscheurt vormen Brussel en Wallonië samen het nieuwe België, daar hebben de politici in Brussel en Wallonië zich al over uitgesproken. Enkel het gewest Vlaanderen kan zich afscheuren, een persoonsgebonden gemeenschap kan zich nooit afscheuren. En de andere gewesten krijgen in dat geval zelf de keuze wat ze zullen doen.
En de Vlaamse Brusselaars zullen dezelfde boodschap krijgen die de Brusselaars in Vlaanderen krijgen: aanpassen en de taal van de meerderheid leren of opkrassen. Je ziet, onverdraagzaamheid en fanatisme zijn besmettelijk. Heel dat onverdraagzame bekrompen fascistische flamingantisme zal de Vlamingen als een boomerang in het gezicht keren, dat is nu al duidelijk. En de meeste Vlaamse Brusselaars weten dat heel goed, het is dan ook uit die hoek (bvb. de zogenaamde "Dansaert-Vlamingen") dat Dewever en andere separatistische extremisten de zwaarste kritiek krijgen.
Brussel is een derde gewest, hoezeer U en uw vriendjes die realiteit ook betwisten. Brussel is ook een tweetalig gewest zolang dit in de Belgische grondwet gebeiteld staat. Als België zou verdwijnen, staat het de Brusselse meerderheid vrij een eigen weg te kiezen, net als de Vlamingen.
De helft van de keren zeg je net hetzelfde als ik, maar in omgekeerde bewoordingen;
je bewering dat de Vlaamse gemeenschap kwasi opgeslokt zou zijn door het Vlaams gewest, raakt kant noch wal.
Je beschuldigt me van een anslusj-mentaliteit ten opzichte van Brussel: het toppunt aub !!!
Wangedrochten als ik voorstel, zouden nergens bestaan: een Brusselse toestand bestaat ook nergens anders; alhoewel dingen als Vatikaanstad en de andere staatjes nog veel onlogischer zijn ...

enfin, we zien wel, maar die anslusj beschuldiging blijft op mijn maag liggen; ik vermoed dat ze je ingelepeld werd door de propaganda van je ekstreem-linkse partij-strategen en -filosofen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 10:39   #185
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De helft van de keren zeg je net hetzelfde als ik, maar in omgekeerde bewoordingen;
je bewering dat de Vlaamse gemeenschap kwasi opgeslokt zou zijn door het Vlaams gewest, raakt kant noch wal.
Je beschuldigt me van een anslusj-mentaliteit ten opzichte van Brussel: het toppunt aub !!!
Wangedrochten als ik voorstel, zouden nergens bestaan: een Brusselse toestand bestaat ook nergens anders; alhoewel dingen als Vatikaanstad en de andere staatjes nog veel onlogischer zijn ...

enfin, we zien wel, maar die anslusj beschuldiging blijft op mijn maag liggen; ik vermoed dat ze je ingelepeld werd door de propaganda van je ekstreem-linkse partij-strategen en -filosofen.
Die Anschluss-beschuldiging werd me door niemand ingelepeld, maar ik gebruikte bewust die bewoording omdat flaminganten op dit forum de Brusselaars constant van Anschluss beschuldigen, terwijl er zelf Anschluss-plannen hebben.
Een Brusselse toestand bestaat inderdaad nergens, maar binnen een federaal staatsbestel zit er nog enige logica in, en zijn er gelijkenissen met het buitenland (bvb. in de Sovjet-unie richtte Rusland ook de Russischtalige scholen in in andere republieken). Een maal het Belgische bestel wegvalt, valt natuurlijk ook heel die constructie weg en wordt het ieder gewest voor zich. Als Vlaanderen zich afscheurt kan het niet verlangen dat ze toch nog een zekere macht behouden in een ander gewest. Je kunt niet alles willen.
Oud 6 augustus 2008, 12:53   #186
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Washington DC is wel een staat zoals de andere, met een eigen bestuur, eigen instellingen, etc.
Nee, dat klopt niet. Washington DC is een federaal district, geen aparte staat.
Inwoners van Washington DC mogen bijvoorbeeld niet deelnemen aan de verkiezingen van het Congres.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 16:54   #187
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet dat het moeilijk te bevatten is voor een NVA'er maar we leven niet meer in de 19de eeuw, er wordt niet meer gedacht in termen van "bufferlanden". Brussel blijft de europese hoofdstad met of zonder Vlaanderen. En wees maar gerust de franstalige Belgen willen niet bij Frankrijk net zomin als de Vlamingen bij Nederland willen.
Natuurlijk heb je die stad nooit mooi gevonden, als echte flamingant heb je een hekel aan steden en nog het meest van al aan multiculturele wereldsteden als Brussel, lang leve de eigen kerktoren!
Volgens Europese berekeningen is er een enorme transfer van Brussel naar Vlaanderen, als men de gegenereerde inkomsten als basis neemt en niet waar de belastingen betaald worden. Eens zien hoe ver Vlaanderen, en dan vooral de rijkste province (hoe zou dat nu komen toch, ONDANKS de aanwezigheid van Brussel... ) Vlaams-Brabant zal komen zonder Brussel...
spijtig dat je post vol brol staat, anders zou ik er deftig op kunnen replyen
- als jij denkt dat de spanningen tussen frankrijk, engeland en duitsland niet meer van deze tijd zijn... welja... uw gedacht
- ik spendeer de helft van al mijn tijd in de stad Gent. Ik vind het prachtig daar. Daar gaat uw 'argument'. u leeft van de stereotypes precies... dit zegt veel.
- waarom ik Brussel niks vind? omdat ik het daar vies vind... die stad heeft veel POTENTIEEL, maar ze doen niks om het tot uiting te laten komen.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 6 augustus 2008 om 16:55.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 17:50   #188
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Nee, dat klopt niet. Washington DC is een federaal district, geen aparte staat.
Inwoners van Washington DC mogen bijvoorbeeld niet deelnemen aan de verkiezingen van het Congres.
Het Washington DC, behoord tot het kiesdestrict Maryland. Zij mogen wel degelijk stemmen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2008, 15:04   #189
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
VL is leefbaar zonder Brussel, de vraag is wat dan de toekomst zal zijn van de vele honderdduizenden Vlamingen die dan in het buitenland zullen werken EN er belasting betalen. Omgekeerd doet dit probleem zich niet voor.
Zie post:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
...De Vlaamse instellingen kunnen we dan overbrengen naar de diverse Vlaamse provincies van een onafhankelijk Vlaanderen. Meteen het ideale moment om het werk dichter bij de burger te brengen: we zorgen voor een gelijkmatige verdeling over het Vlaamse grondgebied. Gedaan met alle dagen uren pendelen naar Brussel, gedaan met ellenlange files, gedaan met onnodige luchtvervuiling en dito tijdverlies.
Vooral bij officiële instanties mag een dergelijke operaties niet veel problemen geven: op bijna alle diensten zijn soortgelijke functies aan dezelfde loonbarema's. En ik denk dat pakweg een Hasselaar of Oostendenaar niet boos zal zijn om plotseling dichter bij huis te werken, integendeel.
...
zo zullen de diverse taksen die nu aan Brussel te beurt vallen in hùn zakken komen om ze ten goede van de gemeenschap aan te wenden.

De Vlaamse luchthaven Zaventem zal misschien meer, misschien minder problemen krijgen:
- ofwel blijven de Brusselaars en Walen daar werken, maar dan moeten Brussel en Wallonië zich wel inschikkelijker opstellen qua geluidshinder/-normen
- ofwel blijven ze koppig alles dwarsbomen maar dan zijn hun inwonenden ook niet meer welkom als werknemers en geven we de voorkeur aan inwoners van Vlaanderen (wel de lusten maar niet de lasten...)
...
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be