![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als ik dat wil, kan ik mij vrij snel een 'Hollands' klinkend accent eigen maken, en ik doe het voor de lol ook wel, af en toe. Tegelijkertijd word ik door Nederlanders vaak geprezen omwille van het mooie Nederlands dat ik spreek, en daar duiken vaak genoeg 'Vlaamse' elementen in op. Ik zal mijn moedertaal nooit verloochenen, wees gerust, daarvoor hou ik teveel van mijn moedertje. Ik vind niet dat Vlamingen zich moeten laten 'verhollandsen', en dat zal ook nooit gebeuren, wees gerust, ik denk eerder dat, zolang 'de Vlamingen' er in slagen hun koudwatervrees te overwinnen en 'de Noorderlingen' (keigoeie film trouwens, van Alex Van Warmerdam, een aanrader) niet langer als 'de vijand' te zien, het Nederlands zal 'vervlaamsen'. Dat is onvermijdelijk. Kleine broer heeft méér dan haar genoeg op de tanden om zich niet door grote broer in de zak te laten zetten, of nie meschien? Vriendelijke groet, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik zal het nog maar eens herhalen: als West-Vlaming wil ik het bij ons gebruikelijke 'jij' en 'jou' toch niet zien verdwijnen. Anderzijds voeg ik zelfs met plezier 'du' en 'dich' aan mijn taalregister toe, vooral als ik in het oosten voorbij Gij-en-uw-land kom. In Dordrecht bestel ik zonder gêne een 'pintje' en zelfs in Lelystad blijf ik 'ja' en 'neen' vervoegen ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 20:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu je erachter gekomen bent dat "je" en "jou" ingeburgerd zijn in het Vlaams, en geen Hollandse import is, ga je je terug terug plooien op je Limburgicisme, vermoed ik.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook in West Vlaanderen gebruikt men 'ge' en 'gy'. Bijvoorbeeld: Ge moe'gy dao nie zitt'n gidder'n .. van ge zie wok zuk'een brielkoente ..! Kiekt maor ekièè an joen voet'n ... 't is ool bruuslienge up de groend ... 't ligt teetne voir ne gièèl nest kiek'ns ..!" of ge kykt gy na ne foto - Enz, enz. Men moet ons hier niets proberen wijs te maken. Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 21:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En ik heb daar de letters 'g' en 'G' niet veel gehoord. kykt n'kyr na t'filmtsje http://www.youtube.com/watch?v=q8Wbu...eature=related Als gij klaar zijt met de je's en jou's zullen we dan de verkleinwoorden onder de loep nemen ? je tsje ke neke ?
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vertel me dus toch eens, wat is nu de lingua franca dan? Is dat de taal van uw straat, van uw wijk, van uw dorp, van uw Limburg? Hoedanook zal er altijd iets zijn dat 'opgedrongen' gaat worden. Ik vind het overigens wel bijzonder frappant dat jij zo'n hollanderafkeer koestert omwille van zoiets banaal als jij en je. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg azert, er is nog steeds dit:
Het enige dat zielig is, beste azert, is dat de bruxo-belgicisten als jij vinden dat Wallonië een wingewest voor Bruxelles moet blijven. En d�*t en dat alleen is de enige reden waarom het Waals niet mag erkend worden. Zo krijgen we dus hypocriete situaties waarbij Franstalige taalracisten moord en brand schreeuwen omdat Vlaanderen taaleisen stelt in de Vlaamse gemeenteraden, terwijl die zelfde Franstalige belgofascisten Walen op de vingers tikt wanneer zij hun eedaflegging in het Waals doen in plaats van het Frans.
![]() |
![]() |
#192 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alleen zijn er geen Walen die hun eedaflegging in het Waals doen ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() toch wel hoor. Enfin, ze willen maar ze mogen niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het niet omdat de Vlamingen bepaalde taaleisen hebben dat je die moet projecteren op de Walen om de Vlaamse taaleisen te rechtvaardigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vervoegingen van zijn en hebben in het West-Vlaams. Vervoeging van hebben: EEHN -1e persoon enkelvoud: keeh kik -2e persoon enkelvoud: geih(t) gie -3e persoon enkelvoud: jeehd em (mannelijk)/ zeeh sie(vrouwelijk) / Theet tet (onzijdig) -1e persoon meervoud: weehn wiedder -2e persoon meervoud: g eih giedder -3e persoon meervoud: zeehn ziedder Vervoegingen van zijn ZIN -1e persoon enkelvoud: kben kik -2e persoon enkelvoud: ge zih gie -3e persoon enkelvoud: jis em (mannelijk)/ zis sie (vrouwelijk) / tis tet (onzijdig) -1e persoon meervoud: me zin wiedder -2e persoon meervoud: ge zih giedder -3e persoon meervoud: ze zin ziedder Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 22:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Minister-President
|
![]() Waar een "g" staat is dat bij ons een "h". Sowieso bestaat bij ons de "g" niet, want waar een "h" staat, wordt die gewoon niet uitgesproken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#199 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wanneer een Québécois of iemand met een zuider accent niet verandert van taalprofiel, dan gebeurt dat wel, tenzij het voor zijn/haar rol gevraagd wordt. Dit is ook wat Pelgrim bedoelt. Je spreekt niet altijd en overal hetzelfde, de manier van spreken wijzigt zich automatisch als je jezelf richt tegenover andere mensen. Ik kan bijvoorbeeld perfect met Nederlanders omgaan, zonder te verbergen dat ik uit Antwerpen kom. Ook veel Nederlandse cabaretiers verloochenen hun afkomst niet, men denke aan de Brabantse Hans Teeuwen die wel eens dialect durft hanteren. Naast zijn Brabants, spreek hij ook een meer verstaanbaar AN. Vergelijk dat ook met Nederlanders die hier wonen, je zal merken dat ze soms hetzelfde spreken als ons en anders onze woorden en uitdrukkingen gebruiken in hun accent. Het is niet zeldzaam dat een Nederlander die hier woont - en ik spreek over zelfs Hollanders - gij/uwert, zolang ze het taalgevoel te pakken krijgen en het natuurlijk begint aan te voelen. Ik heb alleszins een herkenbaar Haagse persoon spontaan 'gij' horen zeggen en een verkleinwoord op 'ke' horen gebruiken. Reden: ze woonde jaren hier. Nogal wiedes dan hè? ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 september 2008 om 22:15. Reden: ...verloochenen hun afkomst NIET... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Banneling
|
![]() maar een 'hie' (gy) is nog geen 'jou'.
Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 22:15. |
![]() |
![]() |